Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis min poäng. Det finns betydligt fler ingredienser i denna tragiska historia än att ensidigt skrika att man måste anpassa hastigheten.

Lokalbefolkningen hade redan uppfattat problemet med en förrädisk kurva mitt i ingenstans och frågat efter bättre skyltning. Varför finns det överhuvudtaget varningsskyltar för skarp kurva om de inte får användas...? Hade schweizaren sett varningsskyltar då han uppenbarligen inte såg att kurvan tajtade till...?

Och även om det kan tyckas vara provokativt mot järnrövssällskapet - kanske skulle någon ha ifrågasatt lämpligheten i långdistanskörning mitt i natten mitt i ingenstans...?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste bara skriva av mig, har kommit hem efter en 40 mils sväng och de ca 3.5 milen mellan Morjärv och Överkalix var en upplevelse jag helst vill slippa där det bara var en hårsmån från att smälla flera gånger.

Då jag svänger ut i Morjärv är det mycket trafik i båda riktningarna och jag hamnar bakom en långtradare som ligger i ca 90 km/h och det är bara snällt att ligga bakom då det kommer mötande trafik. Ganska snabbt kommer en vit Subaru upp bakom mig och ligger bara några meter bakom hojen så jag släpper av för att ha marginal till långtradaren, då jag känner till vägen tänker jag försöka "ta" långtradaren på ett ställe med ser att det kommer mötande bilar då håller Subaru ut och hinner precis avbryta och in bakom mig, förstår att denna dåre ska förbi till varje pris. Nästa försök blir vi omköningsförbudet vid norra delen av Räktjärv, ligger med god marginal till tradaren då jag ser vad som händer i spegeln, idioten gör ett nytt försök att kör om och då dyker mötet upp ur svackan, växlar ner och ger fullt vilket ger dåren nog marginal att hinna in bakom mig och då ligger jag nära långtradaren och bromsar sen igen för att försöka få dåren att släppa efter lite. Släpper långtradaren igen och det är möte hela tiden men vid Nilles lyckas idioten precis komma förbi mig och tradaren innan korsningen och jag hoppa verkligen att fartkameran tog honom, tradaren viker av i korsningen så jag hamnar nu bakom idioten efter två till avbrutna omkörningsförsök vid möte skiljs vi då jag viker av vid nästa korsning liggandes bakom dåren.

Undra om de kameror som man håller på att sätta upp efter E10:an kan ta denna typ av idioter, tror inte det🤔 Det var väldigt små marginaler det rörde sig om speciellt vid omkörningsförbudet, är skrämmande hur galna folk är och vad som kunde hänt om det kommit en till lika sinnad idiot samtidigt från andra hållet vill jag inte tänka på.

Detta tillför väl ingen nytt men jag var bara heligt förbannad då jag kom hem utan att vara överkörd av en idiot i en vit Subaru.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och även om det kan tyckas vara provokativt mot järnrövssällskapet - kanske skulle någon ha ifrågasatt lämpligheten i långdistanskörning mitt i natten mitt i ingenstans...?


Ingen här tar åt sig.
Jag har redan påpekat hur vansinnigt upplägget var i denna posten:


Däremot är jag förvånad över att reseplaneringen inte synts mer i pressen, och ändå underligare att fordonet beskrivits som "minibuss" isf för lastbil.

3 i bredd framme, 4 i bredd bak.
Endast förarplatsens ryggstöd gick att justera. Resten satt på kyrkbänkar.

Vansinne.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste bara skriva av mig, har kommit hem efter en 40 mils sväng och de ca 3.5 milen mellan Morjärv och Överkalix var en upplevelse jag helst vill slippa där det bara var en hårsmån från att smälla flera gånger.

Då jag svänger ut i Morjärv är det mycket trafik i båda riktningarna och jag hamnar bakom en långtradare som ligger i ca 90 km/h och det är bara snällt att ligga bakom då det kommer mötande trafik. Ganska snabbt kommer en vit Subaru upp bakom mig och ligger bara några meter bakom hojen så jag släpper av för att ha marginal till långtradaren, då jag känner till vägen tänker jag försöka "ta" långtradaren på ett ställe med ser att det kommer mötande bilar då håller Subaru ut och hinner precis avbryta och in bakom mig, förstår att denna dåre ska förbi till varje pris. Nästa försök blir vi omköningsförbudet vid norra delen av Räktjärv, ligger med god marginal till tradaren då jag ser vad som händer i spegeln, idioten gör ett nytt försök att kör om och då dyker mötet upp ur svackan, växlar ner och ger fullt vilket ger dåren nog marginal att hinna in bakom mig och då ligger jag nära långtradaren och bromsar sen igen för att försöka få dåren att släppa efter lite. Släpper långtradaren igen och det är möte hela tiden men vid Nilles lyckas idioten precis komma förbi mig och tradaren innan korsningen och jag hoppa verkligen att fartkameran tog honom, tradaren viker av i korsningen så jag hamnar nu bakom idioten efter två till avbrutna omkörningsförsök vid möte skiljs vi då jag viker av vid nästa korsning liggandes bakom dåren.

Undra om de kameror som man håller på att sätta upp efter E10:an kan ta denna typ av idioter, tror inte det🤔 Det var väldigt små marginaler det rörde sig om speciellt vid omkörningsförbudet, är skrämmande hur galna folk är och vad som kunde hänt om det kommit en till lika sinnad idiot samtidigt från andra hållet vill jag inte tänka på.

Detta tillför väl ingen nytt men jag var bara heligt förbannad då jag kom hem utan att vara överkörd av en idiot i en vit Subaru.

Nå, "live to tell the tale" är aldrig fel.
Grattis!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå grus i kurvor: https://www.gd.se/2024-09-06/pang-sa-lag-jag-avsvimmad-i-asfalten/Jari
Prepula föll hårt när motorcykeln tappade fästet på grus på vägen mot Sandviken.– Allt gick så snabbt att jag inte hann reagera, säger han.Han och vännen Torbjörn Svensson är kritiska till att Trafikverket lägger ”stödgrus” i tvära kurvor.

Ett kompisgäng från Ockelbo och Gävle var ute och körde motorcykel i torsdags förra veckan. De körde på väg 272 från Ockelbo i riktning mot Sandviken. Torbjörn Svensson låg i täten. I de mycket skarpa kurvorna vid järnvägsviadukten nära Silverkällan fick han se att det låg grus på vägen.
– Det var grus blandat med småsten. Att köra på stenarna var som att köra på spelkulor. Vi körde inte alls fort, 50-60 kanske. Jag tog ett hjulspår för att inte riskera att tappa fästet. Men också i hjulspåret fanns grus. Jag klarade mig med en hårsmån från att volta, berättar han.


Föraren som kom efter honom fick sladd men lyckades hålla sig kvar på vägen. Men det gjorde inte Jari Prepula.

– Greppet släppte. Allt gick så snabbt att jag inte hann reagera. Pang så låg jag i asfalten, berättar han.
Han låg avsvimmad kvar ett tag och lyckades sedan krypa mot vägkanten.
– Tur ändå att det inte kom en bil i hög fart, då hade det varit färdigt för min del. Tur också att jag var rätt klädd med hjälm och alla skydd.
Både kläderna och motorcykeln blev illa tilltygade i kraschen. Vännerna hjälpte Jari Prepula att ta reda på motorcykeln och han fick frågan om de skulle ringa efter ambulans.
– Jag gick på adrenalin och kände inte så mycket just då och sa att det inte behövdes.

Men dagen efter var han rejält mörbultad och hade ont överallt. Han hade stukat foten och axlarna hade fått rejält med stryk. Han åkte till hälsocentralen och blev omplåstrad över hela kroppen.
– Det var frugan som ville att jag jag skulle besöka hälsocentralen. Jag har åkt mc i över 30 år och har aldrig varit med om någon olycka förut.
Väg 272 mellan Ockelbo och Sandviken är populär bland motorcyklister för vägens många kurvor. Men vid järnvägsviadukten där kurvorna är extremt tvära har det skett flera olyckor, både med bilar och motorcyklar. Vid minst en olycka har en motorcykelförare omkommit.

Efter olyckan ringde Torbjörn Svensson till Trafikverket och bad dem sopa bort gruset och sätta upp varningsskyltar.
Bild: Roger Wallenius



Torbjörn Svensson och Jari Prepula är kritiska till att Trafikverket lagt en stödkant av grus vid de här tvära kurvorna.
– På raksträckorna kan det gå an, men inte i skarpa kurvor som vid järnvägsviadukten. Bilister genar i kurvan och drar in gruset på vägbanan. Gruset med småsten är oerhört farligt för tvåhjuliga fordon. Inte heller har det satts upp skyltar som varnar för löst grus, säger Torbjörn Svensson.
Bara drygt en timme efter torsdagens olycka ringde han Trafikverket och bad dem sopa bort gruset från vägen och sätta upp varningsskyltar.
På eftermiddagen dagen efter var gruset bortsopat från vägbanan.
– Men fortfarande hade inte varningsskyltar satts upp, säger Torbjörn Svensson.

Katarina Wolffram är presskommunikatör på Trafikverket och berättar att det här gruset läggs vid kanten på nylagd asfalt för att det inte ska bli en markant kant mot sidorna.
– Annars riskerar bilar som kör utanför att inte komma upp igen, fastna med däcken och hamna i diket.

Om att grus hamnar på vägbanan i kurvor säger hon:
– Det finns alltid bilister som ska gena i kurvorna och då sprätter det här gruset ut på vägen och det innebär problem för motorcykelförare. Men vi försöker skylta och ha bevakning vid nylagd asfalt så att gruset kan sopas bort fortast möjligt. Problemet med gruset är en fråga som motorcyklister haft med Trafikverket i flera år.
Det viktiga är alltså bilisternas säkerhet. Har vi sett och hört det förr någon gång?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå grus i kurvor: https://www.gd.se/2024-09-06/pang-sa-lag-jag-avsvimmad-i-asfalten/Jari

Det viktiga är alltså bilisternas säkerhet. Har vi sett och hört det förr någon gång?
Har den typen av kurvor med gruskanter alldeles utanför där jag bor och det har varit åtminstone en MC-olycka de senaste tre åren. Kan inte påminna mig att jag någonsin sett att det varit fritt från grus mitt i vägen i dessa kurvor. Enda sättet att bli av med det verkar vara att jag själv går ut med sopkvasten.

Det snackades för några år sedan om att Trafikverket skulle börja blanda i bindemedel i gruset som läggs ut i stödkantremsorna och jag såg att det gjordes på någon enstaka väg, men sen verkar man ha slutat med det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett av Sveriges största trafikproblem måste ju rimligtvis vara de miljontals odugliga bilister som inte klarar att hålla sin bil på asfalten...?

"Återvändsgränden" som går rakt norrut från Kalix till byarna i den så kallade Övre Bygden har precis färdigställts efter ett år av renovering med bärighetsförstärkningar och ny beläggning. En bitvis mycket bra och kurvig hojväg. Helt underbar under veckan mellan ny asfalt och grusning av kanter. För efter grusning av kanterna är den tamejfan inte körbar längre. Bilister har dragit upp fullt med grus på asfalten i tamejfan varenda kurva...

Hur kan det vara så svårt att hålla de fyra hjulen på asfalten...? Varje körfält är minst fyra meter brett, kanske mer, och ingen lär ha en bil bredare än 2.60...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett av Sveriges största trafikproblem måste ju rimligtvis vara de miljontals odugliga bilister som inte klarar att hålla sin bil på asfalten...?

"Återvändsgränden" som går rakt norrut från Kalix till byarna i den så kallade Övre Bygden har precis färdigställts efter ett år av renovering med bärighetsförstärkningar och ny beläggning. En bitvis mycket bra och kurvig hojväg. Helt underbar under veckan mellan ny asfalt och grusning av kanter. För efter grusning av kanterna är den tamejfan inte körbar längre. Bilister har dragit upp fullt med grus på asfalten i tamejfan varenda kurva...

Hur kan det vara så svårt att hålla de fyra hjulen på asfalten...? Varje körfält är minst fyra meter brett, kanske mer, och ingen lär ha en bil bredare än 2.60...?

Jag misstänker att det finns bilburna raceputtar som medvetet använder grussträngen i kurvorna.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
90% av alla bilister styr in alldeles för tidigt. Ju tvärare kurvan är desto mer fel blir det, och de hamnar långt "innanför" det tänkta spåret. Tänk möten i kurvor och korsningar på mindre vägar i villaområden eller liknande. Kolla hur folk beter sig när de ska parkera. Brukar studera detta fenomen medvetet och det är skrämmande att se. När de upptäcker att de hamnat i fel spår vet de inte hur de skall korrigera utan det är mötande trafik som får lösa det åt dem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Apropå grus i kurvor: https://www.gd.se/2024-09-06/pang-sa-lag-jag-avsvimmad-i-asfalten/Jari

Det viktiga är alltså bilisternas säkerhet. Har vi sett och hört det förr någon gång?

Alltså hur stort är detta problem att bilar riskerar att fastna på asfaltkanten om stödremsa saknas? Kom och kör efter vägen jag bor där riskerar man att fastna på körbanan. Nu när bron i Jockfall är stängd kör "okända" efter vägen och jag låg efter en Merca igår på väg hem och han hade nog markkontakt ett par gånger då han envisades med att köra på höger körbana och inte köra slalom efter idealspåret som vi som bor efter vägen gör.

Finns risk att jag postat denna bild tidigare men den tål nog att ses en gång till, skit i grus på kanterna och satsa på asfalt att köra på.

20230409_174652.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ett av Sveriges största trafikproblem måste ju rimligtvis vara de miljontals odugliga bilister som inte klarar att hålla sin bil på asfalten...?

Detta har jag lyckats med

Vintertid, mitt ute på landet, med en plogbil som plogat utanför körbanan, samtidigt som han tagit ned snökäpparna… höll ut när jag fick möte på vad jag trodde var höger sida av vägen, men istället var hälften dike.

Hamnade odramatiskt med ett hjulpar utanför asfalten och blev uppdragen av mjölkbilen. Ingen skada skedd och lite nöjd att jag inte överkorrigerade och hamnade i vänsterdiket.

#landet
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta har jag lyckats med

Vintertid, mitt ute på landet, med en plogbil som plogat utanför körbanan, samtidigt som han tagit ned snökäpparna… höll ut när jag fick möte på vad jag trodde var höger sida av vägen, men istället var hälften dike.

Hamnade odramatiskt med ett hjulpar utanför asfalten och blev uppdragen av mjölkbilen. Ingen skada skedd och lite nöjd att jag inte överkorrigerade och hamnade i vänsterdiket.

#landet

I det fallet har jag svårt att tro att stödremsan spelat nån större roll😉
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Detta har jag lyckats med

Vintertid, mitt ute på landet, med en plogbil som plogat utanför körbanan, samtidigt som han tagit ned snökäpparna… höll ut när jag fick möte på vad jag trodde var höger sida av vägen, men istället var hälften dike.

Hamnade odramatiskt med ett hjulpar utanför asfalten och blev uppdragen av mjölkbilen. Ingen skada skedd och lite nöjd att jag inte överkorrigerade och hamnade i vänsterdiket.

#landet
Dito. Plogvallen på vänster sida låg på vägen med asfalt , nåja, oljegrusbeläggning utanför vallen. Möter äldre man som ville ha god marginal till vallen. Den släta ytan som kunde misstas för väg gav vika. Xantian var slät under och klarade sig oskadd. Hann inte korrigera, skar ner direkt. Kompis med intresse för äldre entreprenadmaskiner bodde 1,5 km därifrån. Kom med gammal hjullastare och fiskade upp mig.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
1960. Överplogat i en by i Härjedalen. Opel Kapitän. 4 bybor lyfte upp bilen på vägen igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Misstänker att tragikverket fått klagomål då dom stäng bron i Jockfall. Rent livsfarlig med hoj nu.
 

Bifogat

  • 20240908_114618.jpg
    20240908_114618.jpg
    4 MB · Visningar: 27

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
KSP 58 har ju diskuterats förut på detta forum...

View attachment 503407

I och för sig låg 308:an i soffan men jag tror älgjakten hade fått ett ganska abrupt slut för denna säsong och det hade säkert blivit uppehåll i några säsonger till fram över om jag tagit till den.
 
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top