Noll vision - i praktiken

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förresten, leder dom trafiken över färjan eller hela vägen ner till Ökx…?

Bron är helt stängd i Jockfall så trafiken så dom som kommer från Tärendeö måste åka västra sidan och det är inga omledningsskyltar vid färjan. Vad många okända inte vet är att helvetet börjar söder om färjan utan tror nog att det ska bli bättre väg då dom kommer bort från grusvägen och då inte tar färjan och sen fortsätter på östra sidan.

Narturligtvis lyckas trafikverket planera in detta arbete då bron i Jock dessutom troligtvis är ganska högtrafikerad av lokabefolkningen. Lider med Jockarna som jagar älg på västra sidan och måste åka drygt 8 mil för att komma över bron då färjan börjar gå 06.00 på vardagar och 07.30 på helgerna, tror knappast det är närmare att köra Korpis, Narken och tillbaka till Jock.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då väntar vi bara på ett intelligent uttalande från Fru Kraffft, Fru Volfram eller någon annan ur Trafikvärkets begåvningsreserv, om varför man valde just denna tidpunkt (och naturligtvis att det egentligen hade varit bättre med en dålig bro så att farten hålls nere).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då väntar vi bara på ett intelligent uttalande från Fru Kraffft, Fru Volfram eller någon annan ur Trafikvärkets begåvningsreserv, om varför man valde just denna tidpunkt (och naturligtvis att det egentligen hade varit bättre med en dålig bro så att farten hålls nere).

Att jag inte tänkte på det, men å andra sidan är jag bara en bondpojk med tvåårig skogsbruksskola som utbildning.

Äntligen förstår jag upplägget med att stänga Jockbron, det är ju för att öka trafiksäkerheten och hon Maria Krafft har ju själv sagt i radion att dåliga vägar är bättre för trafiksäkerheten så ju mer trafik man leder efter västra sidan älven ju bättre för trafiksäkerheten. Även att vägen på västra sidan nu förmodligen kommer att köras sönder ännu mer lär ju enligt trafifverket också vara bättre för trafiksäkerheten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att jag inte tänkte på det, men å andra sidan är jag bara en bondpojk med tvåårig skogsbruksskola som utbildning.

Äntligen förstår jag upplägget med att stänga Jockbron, det är ju för att öka trafiksäkerheten och hon Maria Krafft har ju själv sagt i radion att dåliga vägar är bättre för trafiksäkerheten så ju mer trafik man leder efter västra sidan älven ju bättre för trafiksäkerheten. Även att vägen på västra sidan nu förmodligen kommer att köras sönder ännu mer lär ju enligt trafifverket också vara bättre för trafiksäkerheten.
Och så får du ju träffa folk! 😂
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tragikvärket in action...
I korsningen Huddingevägen och Lännavägen skadas en flicka i övre tonåren mycket svårt när hon blir påkörd av en bil vid ett övergångsställe. Flera personer som blir vittnen till händelsen chockas.
Den skadade flickan förs till sjukhus med helikopter och polisen tar den påkörande bilen i beslag för teknisk undersökning.
Händelsen rubriceras i nuläget som vållande till kroppsskada och anhöriga är informerade om händelsen.
Då flickan vårdas för sina skador kommer polisen inte kunna delge någon uppdaterad skadebild under natten.
Uppdatering 07.18
Den skadade flickan har avlidit. Anhöriga är underrättade.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, berättar att arbetet med att förbättra säkerheten på platsen föranleddes av en utredning 2018.

– Det resulterade i att man gjorde om gjorde en del av avsnittet. Man byggde en refug och man byggde ett staket mellan färdriktningarna, säger Bengt Olsson.

Han berättar att den aktuella sträckan är en 70-väg där det finns både trafikljus och fartkameror som ytterligare säkerhetshöjande åtgärder. Arbetet på vägsträckan inleddes 2021 och var färdigt sommaren 2022.
I sak väldigt tragiskt att en ung person dör, och jag var inte där och såg vad som hände, men har det hänt där man byggde refugen och staketet så finns det inget övergångsställe där.

Men, att Tragikvärket säger att det ju minsann finns säkerhetshöjande åtgärder, rödljus och fartkameror (var det inte trafiksäkerhetskameror från början dessutom :va ), vad spelar det för roll, blir det säkrare att bli påkörd av en bil i skyltad hastighet bredvid en kamera? :va Vägen är anpassad för bilar, ALLA andra har totalt urusla ytor att färdas kring Huddingevägen. Det finns en separerad gång och cykelbana bitvis, men där har dessutom många cyklister hittat på egna regler, att cykelbanan är ett körfält ut ur stan, och gångbanan är ett körfält för cyklar in mot stan. Cyklar man på "fel" ställe, dvs PÅ cykelbanan in mot stan, skriker och slår vissa cyklister efter en :dummer

Så min gissning är att det blir lite mer staket som skyddar bilisterna, några till fartkameror och möjligen sänkning till 60 om några veckor.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tragikvärket in action...


I sak väldigt tragiskt att en ung person dör, och jag var inte där och såg vad som hände, men har det hänt där man byggde refugen och staketet så finns det inget övergångsställe där.

Men, att Tragikvärket säger att det ju minsann finns säkerhetshöjande åtgärder, rödljus och fartkameror (var det inte trafiksäkerhetskameror från början dessutom :va ), vad spelar det för roll, blir det säkrare att bli påkörd av en bil i skyltad hastighet bredvid en kamera? :va Vägen är anpassad för bilar, ALLA andra har totalt urusla ytor att färdas kring Huddingevägen. Det finns en separerad gång och cykelbana bitvis, men där har dessutom många cyklister hittat på egna regler, att cykelbanan är ett körfält ut ur stan, och gångbanan är ett körfält för cyklar in mot stan. Cyklar man på "fel" ställe, dvs PÅ cykelbanan in mot stan, skriker och slår vissa cyklister efter en :dummer

Så min gissning är att det blir lite mer staket som skyddar bilisterna, några till fartkameror och möjligen sänkning till 60 om några veckor.
Det var tydligen en Tesla som körde på tjejen.
HuddingeTeslan.png
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det var tydligen en Tesla som körde på tjejen.

Varför är jag inte förvånad…

Den bilen precis som alla andra moderna bilar är ju proppfull med imaginära säkerhetsfunktioner som inte betyder ett skit i verkligheten men ger höga poäng i tester och dessutom invaggar dåliga bilförare i falsk säkerhet. Fanskapet är väl snudd på självkörande, så att föraren verkligen ska kunna ägna hela sin koncentration åt infotainmentsystemet…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, man överlåter tänkandet till några utvecklare som har designat ett förarstödsystem så snabbt och enkelt det bara går, och litar blint på att bilen sköter sig själv. Tillsammans med den statliga propagandan att man alltid ska hålla hastigheten, och att det är det enda som påverkar trafiksäkerheten, så bidrar det knappast till att göra trafikmiljön säkrare.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, man överlåter tänkandet till några utvecklare som har designat ett förarstödsystem så snabbt och enkelt det bara går, och litar blint på att bilen sköter sig själv. Tillsammans med den statliga propagandan att man alltid ska hålla hastigheten, och att det är det enda som påverkar trafiksäkerheten, så bidrar det knappast till att göra trafikmiljön säkrare.
Förarvana under alla väder/sikt/underlagsförhållande var nog inte ett krav för utvecklarna.....
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverket ligger på för att få använda sig av genomsnittshastighetsmätning genom ATK.
Nyttiga idioter applåderar.

Kritisk och signerad ledarartikel i NWT:

Ögontjänarna kommer att åka fast, kunde trafikpolisens gruppchef i Karlstad Petter Magnusson nöjt konstatera i NWT (16/9). Inte heller han verkar tänkt på de vidare implikationerna om förslaget från Trafikverket skulle bli verklighet. Förutom säkerhetsaspekten så finns också frågan om den personliga integriteten, och de hänger samman.

 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Skönt ändå att man än så länge kan visa Långfingret åt sådana som Petter Magnusson (Gruppchefslök)..På hoj! (ögontjänare javisst) :cool:
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Skönt ändå att man än så länge kan visa Långfingret åt sådana som Petter Magnusson (Gruppchefslök)..På hoj! (ögontjänare javisst) :cool:
Kanske inte ska va så kaxig ändå...va visst gift med en högtuppsatt Polischef...sorry!:glömdet
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Trafikverket ligger på för att få använda sig av genomsnittshastighetsmätning genom ATK.
Nyttiga idioter applåderar.

Kritisk och signerad ledarartikel i NWT:



Det som räddar situationen i nuläget är väl kanske att nuvarande regering + SD knappast skulle driva igenom ett sådant förslag. Samtidigt så har ju regeringspartierna senast idag visat hur lätt de tar på integritetsfrågor när de röstade igenom skiten chat-control. De har även drivit igenom flera andra frågor på temat utökad kontroll och kameraövervakning. Men då handlar det om att komma åt grov brottslighet. Om det enbart handlar om att sätta dit brott för trafikförseelser tror jag det är betydligt mindre risk för att vi får genomsnittsmätning med nuvarande regering än om det hade varit en S-regering med stöd av MP.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tragikvärket agerar igen: https://www.gd.se/2024-10-21/sa-atgardas-jarnvagen-pa-brynas/

Man har alltså ett järnvägsspår med oreglerade korsningar tvärs igenom en stadsdel i Gävle, och åtgärdslistan för att göra det säkrare är:
Det ska hända vid de fem passagerna över spåret på Brynäs. Källa: Trafikverket.

Styrmansgatan
  • Montera två nya kryssmärken vid befintlig plankorsning
Pralingatan
  • Montera fyra nya kryssmärken vid ICA, gågatan
Ahlgrens Torg
  • Montera kryssmärken vid gång- och cykelvägen
  • Montera skyltar på staket (gångfålla) med ”Se upp för tåg”
3:e Tvärgatan
  • Montera dubbla kryssmärken på båda sidor järnvägen för ökad synlighet
  • Lägesjustering av vägmärken för att synliggöra järnvägsskyltarna
  • Byte av slipers och räls samt strail/asfaltering
3:e–5:e Tvärgatan
  • Riva befintlig gångväg mellan 3:e-5:e Tvärgatan.
Alltså bara lite mer skyltar. Skulle man inte kunna nå #noll-vision i verkligheten på samma sätt, genom att sätta upp skyltar längs med vägarna: "Vid olycka, undvik att dö eller skadas allvarligt!". Krav får man ju inte ha, någon kan ju bli kränkt.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Tragikvärket agerar igen: https://www.gd.se/2024-10-21/sa-atgardas-jarnvagen-pa-brynas/

Man har alltså ett järnvägsspår med oreglerade korsningar tvärs igenom en stadsdel i Gävle, och åtgärdslistan för att göra det säkrare är:

Alltså bara lite mer skyltar. Skulle man inte kunna nå #noll-vision i verkligheten på samma sätt, genom att sätta upp skyltar längs med vägarna: "Vid olycka, undvik att dö eller skadas allvarligt!". Krav får man ju inte ha, någon kan ju bli kränkt.
Det finns en nationell plan för att bygga bort plankorsningar. Den betas av i prioritetsordning utifrån olycksstatistik. Eftersom plankorsningarna räknas i tusental och det inte bara är dyrt att bygga bort dem utan också resulterar i stor trafikpåverkan även att göra enklare saker som att sätta upp bommar där sådana inte finns så tar det några år.

TLDR: Dessa korsningar är efter farligare korsningar i kön.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tragikvärket agerar igen: https://www.gd.se/2024-10-21/sa-atgardas-jarnvagen-pa-brynas/

Man har alltså ett järnvägsspår med oreglerade korsningar tvärs igenom en stadsdel i Gävle, och åtgärdslistan för att göra det säkrare är:

Alltså bara lite mer skyltar. Skulle man inte kunna nå #noll-vision i verkligheten på samma sätt, genom att sätta upp skyltar längs med vägarna: "Vid olycka, undvik att dö eller skadas allvarligt!". Krav får man ju inte ha, någon kan ju bli kränkt.

Det genomgripande med nollvisionen var att man kom på att olyckor inte kan undvikas. Däremot ska konsekvenserna av en olycka inte betyda död eller allvarlig skada. Det kan fungera för bilister som sitter skyddade men inte för oss på motorcykel och, naturligtvis inte på järnvägen.

Föga förvånande vet varken journalisten eller nissen på Tragikvärket att tåg är en rörelseform, inte en fordonstyp. Och den rörelseform det handlar om här är växling. Sidospår dessutom så högsta tillåtna hastighet är 30 km/h, men man ska anpassa, inte "hålla" hastigheten vid växling. Om plankorsningen inte har vägskyddsanläggning, som här, är högsta tillåtna hastighet dessutom 10 km/h.

Men nu tror ju inte Tragikvärket på information så att informera allmänheten, publiken för er som pratar modärn svenska, om att spårfordon alltid har företräde är inte det självklara. Att sätta upp fem vägskyddsanläggningar blir gissningsvis för dyrt för två växlingar om dagen så det får räcka med kryssmärken och skyltar.

Det här är inte alls samma som de tre som gick mot rött på Örebro Södra och blev påkörda av ett godståg som kom i 80 km/h.


1729537113254.png
1729538816748.png
1729537031312.png

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
E6 mellan Rydebäck och Helsingborg stängdes på tisdagen av efter en kollision mellan flera lastbilar.
Totalt fem lastbilar var enligt Räddningstjänsten Skåne Nordväst inblandade i olyckan som larmades in under tisdagsförmiddagen.
– Det är två lastbilar som har krockat och tre som har kört in i dem så det har blivit en kökrock, säger Jonas Hemert, inre befäl på Räddningstjänsten.



Kan det vara så att några förare pysslade med annat än köra sitt fordon?
Kan det vara så att några förare kanske inte höll ett lämpligt säkerhetsavstånd till framförvarande?

Men så länge ingen dör eller får mer än 10 % bestående invaliditet så är Nollvisionen uppfylld. :huvet

Och ni som tror att det är "säkert" när det gäller vilt på motorvägarna och kör på halvljus i motorvägsfart i mörkret bör tänka lite... ;)

– Det har varit totalstopp under väldigt lång tid med långa köer. Så det går sakta, säger polisens presstalesperson Mats Pettersson.

Bara 15 minuter före olyckan inträffade en annan älgolycka på samma väg, då mellan Södertälje och Nykvarn i höjd med trafikplats Almnäs. En bil kockade med en älg där föraren fick föras till sjukhus. Skadeläget är oklart.


 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Och ni som tror att det är "säkert" när det gäller vilt på motorvägarna och kör på halvljus i motorvägsfart i mörkret bör tänka lite... ;)
Jag undrar hur de (allt fler) som kör i mörkret utan bakljus och bara positionsljus fram i motorvägsfart tänker. Fast jag misstänker att de inte tänker alls, inte på säkerhet åtminstone.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag undrar hur de (allt fler) som kör i mörkret utan bakljus och bara positionsljus fram i motorvägsfart tänker. Fast jag misstänker att de inte tänker alls, inte på säkerhet åtminstone.
Jag skulle uppskatta ett (1) enda hållbart argument för att köra stealthmode baktill öht. Vad är vitsen?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top