Noll vision - i praktiken

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Och det går bra att vara hjärndöd i en "säker" plåtlåda som inte körs över skyltad hastighet. Då är risken liten att krocken resulterar i död eller allvarlig skada. Men en elsparkcykel har inte den passiva säkerheten.

För länge sedan trodde man på information. Då som nu trodde många att fri fart betydde att man fick köra hur fort man ville. Men du skulle själv bestämma vad som var en säker hastighet.
Alldeles för många kunde inte det och nu har vi sedan mer än 20 år Noll Vision. :(

Anpassa farten efter förhållandena, efter väglaget, efter trafiken, de säkra grabbarna gör det!

En modern variant av den engelska filmen skulle verkligen behöva rull dygnet runt som tv reklam istället för all spelreklam för är det nåt jag märk av de snart 33 år jag haft körkort är att användandet av körrikningsvisare minskat drastiskt och det verkar ju värst bland unga som gar nytaget körkort. Fast information funkar visst inte även om det visst ansågs funka förr.

Förövrigt ligger jag däckad i förkylning och har kollat en del avsnitt på "fångad på polisens kamera" och det är ju tv så man ska ju ta det hela med en stor 25 kg säck grovsalt men merparten av de som stoppas saknar körkort, är rattfulla eller drogpåverkade och många kör stulna fordon. Undra hur många av dessa som blivit stoppade av fartkameror?

Jag funderar nästan på att skiva till Maria Krafh och erbjuda mig att betala nån streamingtjänst så hon kan se dessa avsnitt. Fast hon verkar ju så blåst så det är nog ingen idé för hon kan säker få fram statestik på att det är skattebetalande vit medelålders män som monsar lite som är problemet för trafiksäkerheten, inte körkortslösa, höga individer ofta med lite konstig dialekt med lustig ordföljd i stulna bilar.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024