Noll vision - i praktiken

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Och det går bra att vara hjärndöd i en "säker" plåtlåda som inte körs över skyltad hastighet. Då är risken liten att krocken resulterar i död eller allvarlig skada. Men en elsparkcykel har inte den passiva säkerheten.

För länge sedan trodde man på information. Då som nu trodde många att fri fart betydde att man fick köra hur fort man ville. Men du skulle själv bestämma vad som var en säker hastighet.
Alldeles för många kunde inte det och nu har vi sedan mer än 20 år Noll Vision. :(


Anpassa farten efter förhållandena, efter väglaget, efter trafiken, de säkra grabbarna gör det!


En modern variant av den engelska filmen skulle verkligen behöva rull dygnet runt som tv reklam istället för all spelreklam för är det nåt jag märk av de snart 33 år jag haft körkort är att användandet av körrikningsvisare minskat drastiskt och det verkar ju värst bland unga som gar nytaget körkort. Fast information funkar visst inte även om det visst ansågs funka förr.


Förövrigt ligger jag däckad i förkylning och har kollat en del avsnitt på "fångad på polisens kamera" och det är ju tv så man ska ju ta det hela med en stor 25 kg säck grovsalt men merparten av de som stoppas saknar körkort, är rattfulla eller drogpåverkade och många kör stulna fordon. Undra hur många av dessa som blivit stoppade av fartkameror?

Jag funderar nästan på att skiva till Maria Krafh och erbjuda mig att betala nån streamingtjänst så hon kan se dessa avsnitt. Fast hon verkar ju så blåst så det är nog ingen idé för hon kan säker få fram statestik på att det är skattebetalande vit medelålders män som monsar lite som är problemet för trafiksäkerheten, inte körkortslösa, höga individer ofta med lite konstig dialekt med lustig ordföljd i stulna bilar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trafikvärket förnekar sig inte, utan fortsätter gladeligen att visa upp att man är lobotomerade sörlänningar som skiter fullständigt i folk och företag i landets norra ände…På alla andra ställen lägger man enorma summor pengar på att knyta ihop olika transportslag. När det gäller norra Sverige är det däremot helt OK att klubba ett budgetalternativ…

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trafikvärket förnekar sig inte, utan fortsätter gladeligen att visa upp att man är lobotomerade sörlänningar som skiter fullständigt i folk och företag i landets norra ände…På alla andra ställen lägger man enorma summor pengar på att knyta ihop olika transportslag. När det gäller norra Sverige är det däremot helt OK att klubba ett budgetalternativ…


Det är väl bara Lulebor som vill ha den tidsslösande östliga sightseeing-turen. Resten av alla som åker tycker nog att en station på storheden vore effektivare så kan lulebor ha ett pendeltåg mellan centrum och storheden.

Luleå gör ju dessutom ändå sitt bästa för att flytta stadens centrum till storheden.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bilprovningen ska säljas till ett tyskt bolag som tydligen ska vårda namnet och företaget har vår regering lovat.
Vad ska nu en framtida besiktning kosta oss ?
Hämtat från SVT Text-tv
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En modern variant av den engelska filmen skulle verkligen behöva rull dygnet runt som tv reklam istället för all spelreklam för är det nåt jag märk av de snart 33 år jag haft körkort är att användandet av körrikningsvisare minskat drastiskt och det verkar ju värst bland unga som gar nytaget körkort. Fast information funkar visst inte även om det visst ansågs funka förr.


Förövrigt ligger jag däckad i förkylning och har kollat en del avsnitt på "fångad på polisens kamera" och det är ju tv så man ska ju ta det hela med en stor 25 kg säck grovsalt men merparten av de som stoppas saknar körkort, är rattfulla eller drogpåverkade och många kör stulna fordon. Undra hur många av dessa som blivit stoppade av fartkameror?

Jag funderar nästan på att skiva till Maria Krafh och erbjuda mig att betala nån streamingtjänst så hon kan se dessa avsnitt. Fast hon verkar ju så blåst så det är nog ingen idé för hon kan säker få fram statestik på att det är skattebetalande vit medelålders män som monsar lite som är problemet för trafiksäkerheten, inte körkortslösa, höga individer ofta med lite konstig dialekt med lustig ordföljd i stulna bilar.

Nu har vi tyvärr Noll Vision så någon reklamfilm om hur vi kan bli bättre trafikanter eller få bättre samförstånd mellan bilister och motorcyklister kommer vi inte att få se i Sverige... :(
Nu har inte hela världen gett upp! :hej


1731697754472.png


Några av er på forumet ser naturligtvis motorcykeln direkt eftersom den kommer på vänster sida av vägen. :krama

1731698023793.png

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är väl bara Lulebor som vill ha den tidsslösande östliga sightseeing-turen. Resten av alla som åker tycker nog att en station på storheden vore effektivare så kan lulebor ha ett pendeltåg mellan centrum och storheden.

Det är väl bara några välbeställda stugägare som INTE vill ha en dragning förbi flygplatsen, eftersom deras sommarstugor då skulle berikas med en järnvägsbro i ena kanten av utsikten…?

Att bygga ut kollektivtrafiken i Norrbotten och samtidigt missa flygplatsen är generalfel. Ta tåget som går från vår hemort till Luleå som exempel. Hur många tar det tåget när de ska flyga från Luleå…? Exakt ingen, eftersom resan då involverar promenad från järnvägsstation till busstation plus busstur till flygplatsen. Krångligt är bara förnamnet. Hur många skulle ta tåget om man kunde kliva av på flygplatsen…? Sannolikt betydligt fler av oss veckopendlare.

Men nu har Trafikvärket bestämt att vi norrbottningar inte är värda en sådan lösning. Så vi får glatt fortsätta att ta oss till flygplatsen i var sin egen bil.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan kan man fortsätta sin rant kring det synnerligen inkompetenta Trafikvärket genom att tydliggöra att de följer samma mönster nationellt, regionalt såväl som lokalt, nämligen att det verkar vara lätt att investera söderut men synnerligen svårt att investera norrut.

Nationellt är uppenbart då dubbel- såväl som trippelspår redan är byggda, under byggnad eller planerade sedan lång tid tillbaka på ett flertal järnvägsstråk söderut. Samtidigt pissar man på den överbelagda och nedgångna järnvägen allra längst norrut, den järnväg som förser landet med de allra största exportinkomsterna…

Samma sak regionalt. Allt handlar om den förbannade Svartöstan och det där jävla paltätarnästet. Vem fan bryr sig om något norr om Boden…?

Och precis samma sak lokalt. Kusten fick sin fina järnväg så att de som bor i centrala Happis och Kalix verkligen kan döda all handel på hemmaplan genom att åka till stooorschtaaan (med bara dubbelt så lång restid som med egen bil). Men vem tänker på de som bor lite längre norrut i respektive kommun…?

Morjärv har varit en knutpunkt i järnvägssammanhang under de sista hundra åren, men vägrades en egen hållplats. Trots att perrong, järnvägsstation och stort terminalområde redan finns. Trots att tåget kör rakt genom detta…! För bygget hade ju blivit en hel promille dyrare om man hade anlagt en ”ändamålsenlig hållplats” i Morjärv…Och medans morjärvarna undrar vad som inte är ”ändamålsenligt” med deras nuvarande perrong så låtsas Trafikvärkets representanter såväl som våra förslappade kommunpolitiker att det regnar…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett stort problem med tåget är ju att det är så långsamt. Man kör väl fortfarande bil snabbare mellan Luleå och Stockholm än den tid tåget tar, inklusive matraster och då är det galet någonstans.

Ska man få ner den tiden så kan inte tåget stanna i varenda liten byhåla utan man måste ha ett begränsat antal knytpunkter där tåget stannar. Sedan kan man ha bussar eller pendeltåg till dessa knytpunkter.

Alla vill förstås att tåget ska stanna just i närheten av deras egen bostad men dessa stopp är vad som sinkar restiderna och gör tåget oattraktivt som färdmedel.

Ett pendeltåg storheden-Luleå centrum-flygplatsen skulle innebära ett byte för de som ska till flyget men hur många flygresenärer kommer egentligen ta tåget? Och det måste väl ändå vara viktigare att få ner restiden totalt på sträckan. Inte bara några flygresenärer varav de flesta ändå kommer välja bilen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi letar nytt hus, och då är ju så klart pendlingsavstånd viktigt, och avståndet hem till tex Gävle. Kollektivtrafik är alltid minst en timme långsammare än bil, i vissa fall betydligt långsammare än cykel till och med. Rekordet hittills var 40 min med bil, 9,5h med kollektivtrafik. Då går det ju till och med fortare att gå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sedan kan man fortsätta sin rant kring det synnerligen inkompetenta Trafikvärket genom att tydliggöra att de följer samma mönster nationellt, regionalt såväl som lokalt, nämligen att det verkar vara lätt att investera söderut men synnerligen svårt att investera norrut.

Nationellt är uppenbart då dubbel- såväl som trippelspår redan är byggda, under byggnad eller planerade sedan lång tid tillbaka på ett flertal järnvägsstråk söderut. Samtidigt pissar man på den överbelagda och nedgångna järnvägen allra längst norrut, den järnväg som förser landet med de allra största exportinkomsterna…

Samma sak regionalt. Allt handlar om den förbannade Svartöstan och det där jävla paltätarnästet. Vem fan bryr sig om något norr om Boden…?

Och precis samma sak lokalt. Kusten fick sin fina järnväg så att de som bor i centrala Happis och Kalix verkligen kan döda all handel på hemmaplan genom att åka till stooorschtaaan (med bara dubbelt så lång restid som med egen bil). Men vem tänker på de som bor lite längre norrut i respektive kommun…?

Morjärv har varit en knutpunkt i järnvägssammanhang under de sista hundra åren, men vägrades en egen hållplats. Trots att perrong, järnvägsstation och stort terminalområde redan finns. Trots att tåget kör rakt genom detta…! För bygget hade ju blivit en hel promille dyrare om man hade anlagt en ”ändamålsenlig hållplats” i Morjärv…Och medans morjärvarna undrar vad som inte är ”ändamålsenligt” med deras nuvarande perrong så låtsas Trafikvärkets representanter såväl som våra förslappade kommunpolitiker att det regnar…

Just Morjärv är ju en knutpunkt där E10:an och järnvägen korsar varandra och det givna stället där folk från Överkalix, Övertorneå och Pajala skulle kliva på tåget. Jag minns som liten då mormor och morfar kom med tåget från Kalmar och steg av i Morjärv och det vete fasen om vi inte hämtade en begagnad traktor där som kom söderifrån på tåg.

Vi var till Kinna i Mars och skjuts luftgevär med barnen just då sa vi tänk om tågen skulle gå som dom ska och man kunde hoppa på i Morjärv, istället blev det tåg (jag ville köra hela vägen men inte övriga föräldrar som var inblandade) från Boden till Uppsala och sen hyrbil för vi vågade inte åka längre än så för att ha marginal med tågstrul.

Jag är ju måttligt positiv till tåg efter nyår som var och det tog mig sex dagar att ta mig hem och det ör ju sjukt att man ska överhuvudtaget rent krasst planerar med att tåget inte kommer att gå eller bli försenat. Tänk om tåget skulle fungera och vara billigare än åka bil, då skulle jag nog åka tåg till tex Sundsvall då jag inte tycker det är överdrivet kul att bara "transportköra" med bilen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har det överflödiga gruset flyttats över vägen så nu är det ingen fara. Men fanns det någon Vision om trafiksäkerhet borde det skyltas när man häller ut gruset. Sedan ganska snart sopa överflödigt grus och sedan t.ex. asfaltera gropigt där gruset dragits upp. Då får bilisterna bibehållen säkerhet men även vi på två hjul.
Det varnas för hög asfaltskant men inte när den senare får grus. Noll Vision...

1731833501704.png

I den här kurvan har en motorcyklist dött. En av de få jag känt som dött i sadeln, annars är det mer eller mindre okända, så jag stannade till lite längre...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men fanns det någon Vision om trafiksäkerhet borde det skyltas när man häller ut gruset. Sedan ganska snart sopa överflödigt grus och sedan t.ex. asfaltera gropigt där gruset dragits upp. Då får bilisterna bibehållen säkerhet men även vi på två hjul.

Det finns ju någon slags lagstiftning om att det ska skyltas såväl som sopas tämligen omedelbart efter att den så kallade "snabelbilen" varit framme. Det har aldrig fungerat i mina hemtrakter och inte heller sommaren 2024. Entreprenören som sodomerar våra vägar med snabelbil skiter fullständigt i detta och ringer man det därför avsedda telefonnumret för att klaga...så händer exakt ingenting.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ju någon slags lagstiftning om att det ska skyltas såväl som sopas tämligen omedelbart efter att den så kallade "snabelbilen" varit framme. Det har aldrig fungerat i mina hemtrakter och inte heller sommaren 2024. Entreprenören som sodomerar våra vägar med snabelbil skiter fullständigt i detta och ringer man det därför avsedda telefonnumret för att klaga...så händer exakt ingenting.
Djäv..r om du kör över skyltad hastighet, den regeln är ett måste att följa men att sköta våra vägar på rätt sätt, nej... :huvet

Körskolläraren som dog på E4:an där även brandbilen hade problem med halkan. Ingen ställdes till svars, de som gjort det dåliga jobbet skulle själva kontrollera det. Trots att det uppenbarligen inte var rätt utfört hände inget.

Så grus i kurva? SMC jobbar med det men, som sagt, inget händer. Försäkringsbolagen jobbar med det, inget händer.

Vadå, jag dyster...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl bara Lulebor som vill ha den tidsslösande östliga sightseeing-turen. Resten av alla som åker tycker nog att en station på storheden vore effektivare så kan lulebor ha ett pendeltåg mellan centrum och storheden.

Luleå gör ju dessutom ändå sitt bästa för att flytta stadens centrum till storheden.
Nja, det handlar snarare om att flygplatsen och SSAB ju råkar ligga österut… liksom själva staden.

Nu kommer man att skapa ett stickspår som antingen ställer till massor av besvär i 50 år eller ett gäng miljarder ytterligare när man ”kommer på” att det onekligen är smartare att samordna järnvägen med de faktorer som faktiskt skall utnyttja den…

Det var ju tex inte helt dumt att lägga Arlanda invid E4 och ha järnvägen igenom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, det handlar snarare om att flygplatsen och SSAB ju råkar ligga österut… liksom själva staden.

Nu kommer man att skapa ett stickspår som antingen ställer till massor av besvär i 50 år eller ett gäng miljarder ytterligare när man ”kommer på” att det onekligen är smartare att samordna järnvägen med de faktorer som faktiskt skall utnyttja den…

Det var ju tex inte helt dumt att lägga Arlanda invid E4 och ha järnvägen igenom.

Ja, och om det ska gå snabbt från Riksgränsen till Malmö då kan tåget inte åka runt på sightseeingturer i varenda jävla stad. Tåget kan inte heller stanna allt för ofta utan antalet stopp måste begränsas och huvudspåret ska gå så rakt och snabbt som möjligt.

Östra spåret lär ju kosta runt minuter restid, och du tycker säkert att det är okej just i Luleå för där slipper du ett byte och Kalixbor som vill till flygplatsen tycker förstås också att det är jättebra.
men alla såna där tidspålägg ackumuleras till jäkligt mycket tid om man ser till hela sträckan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, och om det ska gå snabbt från Riksgränsen till Malmö då kan tåget inte åka runt på sightseeingturer i varenda jävla stad. Tåget kan inte heller stanna allt för ofta utan antalet stopp måste begränsas och huvudspåret ska gå så rakt och snabbt som möjligt.

Östra spåret lär ju kosta runt minuter restid, och du tycker säkert att det är okej just i Luleå för där slipper du ett byte och Kalixbor som vill till flygplatsen tycker förstås också att det är jättebra.
men alla såna där tidspålägg ackumuleras till jäkligt mycket tid om man ser till hela sträckan.
Jag åker inte tåg så mig kvittar det. Men malm och stål åker tåg, liksom typ alla flygresenärer från hela Norrbotten. Och det är inte minutrar det handlar om. Det är stopp. Avstigning. Omlastning till annat tåg. Avfärd. Stopp. Avstigning. Och sedan då ytterligare om man skall till flygplatsen: Avfärd. Stopp. Avstigning. Tåg skall vända åt andra hållet. Påstigning. Osv osv.

Det blir en säcklösning, precis som det blev i Kiruna. Effektivt? Nöjda människor? Skulle inte tro det.

Just det: vill man åka direkt till Malmö tex nattåg kan man liksom förut åka stambanan. Men människor som reser vill kunna resa längs kusten utan att hamna i 2-1 kaoset längs E4…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan meddela alla sörlänningar att ni kan sova lugnt, för på internet står det att Trafikvärket har gått upp i stabsläge på grund av snöfallet.

Oklart vad detta betyder, men han Bengt Olsson lär ju stå redo att skorra fram lite floskler om att ”det ska dom ta med sig” när något har gått åt helvete och hon Maria Kraffft är nog lika redo att skylla allt på hastigheten. Han pajasen med italienskt namn lär väl ringa i alla fall någon, så att pressen kan kolla hans telefonlogg och inse att han jobbar hårt, minsann.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kan meddela alla sörlänningar att ni kan sova lugnt, för på internet står det att Trafikvärket har gått upp i stabsläge på grund av snöfallet.

Oklart vad detta betyder, men han Bengt Olsson lär ju stå redo att skorra fram lite floskler om att ”det ska dom ta med sig” när något har gått åt helvete och hon Maria Kraffft är nog lika redo att skylla allt på hastigheten. Han pajasen med italienskt namn lär väl ringa i alla fall någon, så att pressen kan kolla hans telefonlogg och inse att han jobbar hårt, minsann.
Det betyder väl att hela staben är redo att lägga sig i så att inget blir gjort?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det betyder väl att hela staben är redo att lägga sig i så att inget blir gjort?

Sådana exempel finns också. Min hemort hade ett nästan fyra timmar långt strömavbrott en lördagkväll i januari när det var trettiofem grader kallt. En oljenivå i en transformator till järnvägen blev för låg och detta lyckades på något sätt lösa ut ett strömavbrott för all bebyggelse runt omkring.

Felet hade - enligt reparatören som till slut fixade det - tagit cirka en kvart att fixa. Men denna transformatorstation står av någon helt outgrundlig anledning under Trafikvärket, och det tog dem lite drygt tre timmar att dividera fram och tillbaka om vem som skulle åka dit och låsa upp för reparatören…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sådana exempel finns också. Min hemort hade ett nästan fyra timmar långt strömavbrott en lördagkväll i januari när det var trettiofem grader kallt. En oljenivå i en transformator till järnvägen blev för låg och detta lyckades på något sätt lösa ut ett strömavbrott för all bebyggelse runt omkring.

Felet hade - enligt reparatören som till slut fixade det - tagit cirka en kvart att fixa. Men denna transformatorstation står av någon helt outgrundlig anledning under Trafikvärket, och det tog dem lite drygt tre timmar att dividera fram och tillbaka om vem som skulle åka dit och låsa upp för reparatören…
Borde egentligen utmätas personligt ansvar av hela staben, gärna dömas att stå för ekonomisk ersättning som betalas ut till folk på grund av deras jävla dret.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top