Nordkap, värt besväret?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
På min bucketlist saknas Nordkap. Då jag är till åren kommen
så börjar jag tveka om det värt alla mil och kostnader som är förknippat med en sådan resa.
Jag brukar snitta 40-50mil dagsetapper.
Tält kommer inte på fråga så det blir en hel del hotellnätter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På min bucketlist saknas Nordkap. Då jag är till åren kommen
så börjar jag tveka om det värt alla mil och kostnader som är förknippat med en sådan resa.
Jag brukar snitta 40-50mil dagsetapper.
Tält kommer inte på fråga så det blir en hel del hotellnätter.
AirBnb kan minska övernattningskostnaderna rejält.
Huruvida det är ”värt” det eller inte beror på värdet på din bucketlist.

Det finns fina vägar dit och hem. Förslagsvis ”Kulturvägar Hjulstabron-Maunu”, Enontekiö-Kautokeino-Alta dit och via Tromsö-Senja-Andenes-Lofoten-Bodø-Saltstraumen-812-rv17 osv hem. Eller tvärtom, bättre med solen i ryggen när man åker kustväg i Norge. 40-50 mil/dag är rejäla dagsetapper.

Var utgår du ifrån?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Åka till världens ände för att se en stor grusplan o en massa vatten?
Men om det är enda punkten på bucket list som saknas så kanske det är värt det?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns på min "bucket list" också så åker på Söndag. :)
Långa dagsetapper upp och sedan lite mer chill hem via Norges kust.
Senjan och Lofoten kommer passeras.
Vi räknar med Stugor och Hytter men har med två tält utifallatt.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Varit på nordkap två ggr, en med bil, en på hoj. Aldrig sett något annat än dimma… ingen klippa, inget hav.
Men kul att ha varit där!
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag har stått där med kalasväder och tycker inte det var något vidare spektakulärt.
Som sörlänning är det häftigt att vara långt norrut men det är väl det och ska vi bara jämföra med övriga Norge är det många gånger sämre tycker jag.

Men jag tycker nog ändå du ska åka dit!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är väldigt fint där uppe även om själva Nordkap bara blir ett minnesvärt foto vid ett känt landmärke så tycker jag det är värt. Varit dit med MC 2012 då jag hade det på min bucket list och så igen med Husbil 2022.
Jag bor dock i Norrbotten så jag slipper ju klippa hela Sverige först så det är ju lätt för mig att säga att det är värt.

Jag har min stuga på Airbnb, har härbärgerat många europeiska hojåkare genom åren. Ett vanligt resmål både på två och fyra hjul.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har åkt dit med en Amazon-kombi och husvagn. Jag var sex år. Vet inte om det räknas.
Jag har sett otaliga klipp med folk som åkt upp dit. Karga landskap är inte min favorit.
Föreståndaren på campingen i Trysil har jobbat där uppe en säsong. Han tyckte inte att det var något.

Har varit på Svalbard och kört 30 mil snöskoter. Det var coolt. Beväpnad guide pga isbjörnar.
Det är långt norrut. Fast flyg är fusk och hyrd snöskoter är inte egen motorcykel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har åkt dit med en Amazon-kombi och husvagn. Jag var sex år. Vet inte om det räknas.
Jag har sett otaliga klipp med folk som åkt upp dit. Karga landskap är inte min favorit.
Föreståndaren på campingen i Trysil har jobbat där uppe en säsong. Han tyckte inte att det var något.

Har varit på Svalbard och kört 30 mil snöskoter. Det var coolt. Beväpnad guide pga isbjörnar.
Det är långt norrut. Fast flyg är fusk och hyrd snöskoter är inte egen motorcykel.
Var där 1981 med husvagn och Audi 100. Sedan 2015 var det väl med hoj. Mycket var nytt: tunnlar, vägar osv. Man skall väl dit, liksom till Gibraltar… 👍
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Äh va fan, bättre att göra nåt. Står det mellan ligga i soffan och nordkap så nordkap alla dagar.

Jag ska själv åka dit någon dag. Det ska man bara ha gjort om man bor i Sverige.

Dyrt att leva men vad ska mna med pengar till när du är död eller sjuk.

Just go man! Posta bilder här.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Drog till nordkap 2019 på en s1000rr. Ps De tar betalt för att komma de sista meterna. Jag vägrade då betala för att se dimman. Drog hemåt istället

Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
Det där tror jag är ändrat. Myndigheterna sa nej till denna avgift. Det gick också att köra ändra fram sent på kvällen. Om det är midnattssol så är det ju ok.
Man kan ju också åka till Europas nordligaste punkt som ligger några km västerut. Eller nord-nord-väst kanske.
Bra vägrat i alla fall 👍😎
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Absolut - gör det!
Personligen tycker jag att resan är målet, så vägen dit är otroligt vacker.
Speciellt om man avsätter tid, och kör rimliga etapper, personligen förespråkar jag typ 30-40 mil/dag om man kör norska kusten.
Men det är ju min läggning, jag vill gärna stanna till och njuta av landskapet, träffa folk, och ta en fika - och sådant tar tid, ofta mer än vad man kan tro i sitt planeringsunderlag.
Jag bor aldrig i tält, men väl stugor, och kniper det så blir det hotell.
Och är men helt själv så får man budgetera lite mer, men tycker inte att en stuga är så kostsam, man hittar många ställen för under en tusenlapp.
Så jag skulle lägga en hel del krut på att planera en trevlig totalresa, det vill säga själva rutten.
Kirkenäs hade jag också lagt en extra dag på, och fiskat kungskrabba, samt kanske kastat en sten över till Ryssland.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top