Nordkap, värt besväret?

Absolut - gör det!
Personligen tycker jag att resan är målet, så vägen dit är otroligt vacker.
Speciellt om man avsätter tid, och kör rimliga etapper, personligen förespråkar jag typ 30-40 mil/dag om man kör norska kusten.
Men det är ju min läggning, jag vill gärna stanna till och njuta av landskapet, träffa folk, och ta en fika - och sådant tar tid, ofta mer än vad man kan tro i sitt planeringsunderlag.
Jag bor aldrig i tält, men väl stugor, och kniper det så blir det hotell.
Och är men helt själv så får man budgetera lite mer, men tycker inte att en stuga är så kostsam, man hittar många ställen för under en tusenlapp.
Så jag skulle lägga en hel del krut på att planera en trevlig totalresa, det vill säga själva rutten.
Kirkenäs hade jag också lagt en extra dag på, och fiskat kungskrabba, samt kanske kastat en sten över till Ryssland.
Nu är det förbjudet att pissa mot Ryssland. På förekommen anledning gissar jag (förhållande till främmande makt).

En mer civiliserad variant av ryssarnas vapenbroder Nordkoreas bajspåsar-med-ballonger, men ändå klokt att undvika.
 
På min bucketlist saknas Nordkap. Då jag är till åren kommen
så börjar jag tveka om det värt alla mil och kostnader som är förknippat med en sådan resa.
Jag brukar snitta 40-50mil dagsetapper.
Tält kommer inte på fråga så det blir en hel del hotellnätter.
Är det värt det.... Helt beroende på vad du söker.

-Pricka av en sak på bucketlisten - JA!! :yoparty

-Sevärdhet - Beror helt på väder och vad man gillar att se. Har du otur och det är regn, dimma eller annars taskigt väder är det inte så roligt. Men du är motorcyklist och du kör mc för att du gillar det och även här har du kunnat bocka av något på bucketlistan.
Är det bra väder så är vyerna himmelska. Man skulle kunna stanna några gånger per kilometer bara för att fota. Sen inser man att man inte ens är i närheten av Nordkap och det blir bara bättre och bättre.

-Kostnad - Inte så dyrt senast jag körde dit. Bensin kostar vad bensin kostar.
Boende bokar du längs vägen. Installera apparna; Hotels.com, booking.com och AirBnB. Sen bokar du rum ungefär vid 12-14 tiden på dagen beroende på hur långt du vill köra. Jag hade inga problem att hitta billiga hotell, sparesort, stuga, lägenhet eller vandrarhem längs hela vägen.
Ju längre upp desto mindre blev antalet val, men det finns även ledigt någon mil från Nordkap.

Vägen sista biten upp var förra året i klart sämre skick än jag kom ihåg för 10 år sen. Då var det ett nylagt salsgolv och man kunde mata mil i bra takt. Nu fick man kryssa mellan potthål.

Själva anläggningen som står på Nordkap är dyr. Typ 300 i inträde för butik, toa någon liten utställning.
Men allt utanför är gratis.
Man får inte köra hoj fram till monumentet, men det går ju att göra tills man blir ivägjagad av någon i personalen. Man hinner ta sitt "målfoto" i alla fall :hihi

Smygehuk-Nordkap-Smygehuk går att köra utan problem på 1 vecka. Men man vill ju stanna och se lite av landet med.

Finns lite bilder på min insta ifall du scrollar ned en bit i flödet.
 
Ja det hade ju varit en utmaning… har du rutten?


Väldigt fri rutt.

IBA Finland äger och certifierar körningen.
Krav på godkänd flerdagarskörning innan start. Inga långfärjor accepteras. Många flunkar på överhastighet genom de nordiska länderna.


Scrolla ner till Gibraltar - Nordkapp GN 72
 
Det är ju sanslöst fantastiskt fint i nordnorge.(betat av alla vägar där tills det blir stopp) Nordkap har jag varit ett flertal gånger, både med mc, mopeder och 125:or.
Bor i Boden(Norrbotten) så nångång har man kört dit över dan(kortast Pajala, över till Finland, Alta).
Nordkap ligger ju nära för mig så det har hänt att jag åkt dit via omvägar först, tex via Malmö.

Brukar helst åka Finland upp(via Rovaniemi, Inari) och ner den grymt fina vägsträckan E6:an ner till Narvik.

Sen att sydeuropeerna blir lite lurade med att Nordkap är europas nordligaste fastlandspunkt är en annan sak, liksom vi nordeuropeer som tror att Gibraltar är europas sydligaste fastlandspunkt.

Hotell finns tex i Honningsvåg, några campingar med stugor också i området. Dock bör man nog boka före, speciellt hotell.
Annars så finns det en camping vid avtagsvägen E6 mot Nordkap, brukar vara lite lättare där med rum/stugor.
 
En sak som få vet om..... Nordkap är inte den mest nordliga punkt på Europeiska fastlandet. Det är klippan väster om Nordkap som är. Men norrmännen tyckte att det var för jobbigt att bygga väg och turistcenter dit så dom gjorde det på grannklippan istället och ljög om alltihop..... 😂 🤣

Har varit där på hojen. På vägen ner fick jag jaga ikapp en bil med husvagn. Hela husvagnen brann och bilföraren märkte ingenting. Gasol-installationen vart tydligen felgjord fick vi reda på efteråt......

Kul att ha varit där men inte värt det om man inte tänker köra runt lite i Nordnorge. Väldigt fint och helheten gör att det är värt att dra upp till Nordkap. Men man ska vara medveten om att det inte är den mest nordliga punkten...... ;)
 

Bifogat

  • nordkap.png
    nordkap.png
    105.5 KB · Visningar: 21
En sak som få vet om..... Nordkap är inte den mest nordliga punkt på Europeiska fastlandet. Det är klippan väster om Nordkap som är. Men norrmännen tyckte att det var för jobbigt att bygga väg och turistcenter dit så dom gjorde det på grannklippan istället och ljög om alltihop..... 😂 🤣

Har varit där på hojen. På vägen ner fick jag jaga ikapp en bil med husvagn. Hela husvagnen brann och bilföraren märkte ingenting. Gasol-installationen vart tydligen felgjord fick vi reda på efteråt......

Kul att ha varit där men inte värt det om man inte tänker köra runt lite i Nordnorge. Väldigt fint och helheten gör att det är värt att dra upp till Nordkap. Men man ska vara medveten om att det inte är den mest nordliga punkten...... ;)
Konstig sak att ljuga om?
Jag tänker på att det är ju inte så svårt att titta på en karta, det skiljer ju trots allt typ 1,5km vad avser norrläget mellan dom uddarna, och dom ligger ju nära varandra.
Kanske mer ett kvitto på hur lättlurade vi människor är? :)
 
Konstig sak att ljuga om?
Jag tänker på att det är ju inte så svårt att titta på en karta, det skiljer ju trots allt typ 1,5km vad avser norrläget mellan dom uddarna, och dom ligger ju nära varandra.
Kanske mer ett kvitto på hur lättlurade vi människor är? :)
Det är verkligen så att klippan till väster går längre norrut än Nordkaps-klippan. Det var en i lokalbefolkningen där upp som berättade för oss och när jag kollade så stämde det...... 😂 🤣 Dom ville väl skämta till det efter alla jävla Norge-skämt......? ;)
 
Nu är det förbjudet att pissa mot Ryssland. På förekommen anledning gissar jag (förhållande till främmande makt).

En mer civiliserad variant av ryssarnas vapenbroder Nordkoreas bajspåsar-med-ballonger, men ändå klokt att undvika.
Ja, nu ser jag det, var tvungen att bläddra i arkivet, så det verkar inte bli någon stenkastning.

Skylt_1.jpg

Men till TS - passa på att åka efter gränsälven, till "vägs ände" om du väljer att besöka Kirkenäs - fantastiskt fint.

Glöm inte att köpa med dig en kall långburk!
Jag tror att det är den godaste långburken i livet, med dom varma klipporna som kontrast, efter en dag i sadeln!

Långburk_1.jpg
 
Åka till världens ände för att se en stor grusplan o en massa vatten?
Men om det är enda punkten på bucket list som saknas så kanske det är värt det?
Jag håller med. Jag har inte orkat med sträckan själv men jag har bekanta som varit där. Och alla säger samma sak: det är väldigt många mil för att se...vad då? Vad är egentligen Nordkap?
 
Äh va fan, bättre att göra nåt. Står det mellan ligga i soffan och nordkap så nordkap alla dagar.

Jag ska själv åka dit någon dag. Det ska man bara ha gjort om man bor i Sverige.

Dyrt att leva men vad ska mna med pengar till när du är död eller sjuk.

Just go man! Posta bilder här.
Det är bättre att åka genom Norge om man vill se nåt. Trondheim till Narvik är fint, Gudbrantsdalen är en höjdare med fantastisk utsikt och fin natur. Tillbaka via Abisko och till svenska kusten. Norge är dock dyrt, och se upp för fartkameror.
 
Jag känner bara till en enda person som kört distansen som rundresa:

Sthlm - Nordkapp - Gibraltar - Sthlm inom 144 timmar.

Han tittar in här ibland. :bow
Google maps säger att de där 9344 km tar 99h.
Här finns ett rekord att slå alltså :unsure:

Spons från ett energidrycksföretag och en välmående hoj som kan mata mil i bra fart i länderna där fartbegränsning saknas (Tyskland och Norrland).
Det borde kunna gå att hamna under 100h :crash
 
Google maps säger att de där 9344 km tar 99h.
Här finns ett rekord att slå alltså :unsure:

Spons från ett energidrycksföretag och en välmående hoj som kan mata mil i bra fart i länderna där fartbegränsning saknas (Tyskland och Norrland).
Det borde kunna gå att hamna under 100h :crash
BMW K1100 LT, ex-polishoj.
IBA Finland certifierar bara körningar ”end 2 end” så den här kördes som ”sträckan tur och retur”.
Tyckte det var lite drygt med 200 mil framkörning nämligen…så det fick bli en egen variant som ändå täcker sträckan.

Dygn 1: Sthlm-Honningsvåg
Övernattning mellan Honningsvåg och Nordkap
Dygn 2: Nordkap-Sthlm
Övernattning södra delarna av Stockholm
Dygn 3: Stockholm till…minns inte, gissar södra någonstans
Övernattning på hotell även här
Dygn 4: Ner till Gibraltar, officiell stämpel i passkontrollen och sedan ett kvitto på macken
Övernattning på hotell en bit upp i Spanien
Dygn 5: upp mot Paris, alltså inte samma väg som resan söderut
Hotell söder om Paris
Dygn 6: Paris-Sthlm
Kom med rätt avgång Puttgarden-Rödby enligt plan för övrigt. :-)

Det där med fart är intressant men inte aktuellt, iallafall jag klarar inte 16 timmar i sadeln med den koncentration som krävs för att köra fort.
Och minst 5 timmars sömn i en bäddad säng. Inga halvmesyrer, det duger inte.
Själva körningen; Stadig fart, 40-42 mil mellan tankstoppen och rulla på bara.
Har jag hört…. ;-)

Men minnet av dokumentären om Eddie Meduza i lurarna i soluppgång i Spanien under dygn 5 är ett kärt minne…
 
BMW K1100 LT, ex-polishoj.
IBA Finland certifierar bara körningar ”end 2 end” så den här kördes som ”sträckan tur och retur”.
Tyckte det var lite drygt med 200 mil framkörning nämligen…så det fick bli en egen variant som ändå täcker sträckan.

Dygn 1: Sthlm-Honningsvåg
Övernattning mellan Honningsvåg och Nordkap
Dygn 2: Nordkap-Sthlm
Övernattning södra delarna av Stockholm
Dygn 3: Stockholm till…minns inte, gissar södra någonstans
Övernattning på hotell även här
Dygn 4: Ner till Gibraltar, officiell stämpel i passkontrollen och sedan ett kvitto på macken
Övernattning på hotell en bit upp i Spanien
Dygn 5: upp mot Paris, alltså inte samma väg som resan söderut
Hotell söder om Paris
Dygn 6: Paris-Sthlm
Kom med rätt avgång Puttgarden-Rödby enligt plan för övrigt. :-)

Det där med fart är intressant men inte aktuellt, iallafall jag klarar inte 16 timmar i sadeln med den koncentration som krävs för att köra fort.
Och minst 5 timmars sömn i en bäddad säng. Inga halvmesyrer, det duger inte.
Själva körningen; Stadig fart, 40-42 mil mellan tankstoppen och rulla på bara.
Har jag hört…. ;-)

Men minnet av dokumentären om Eddie Meduza i lurarna i soluppgång i Spanien under dygn 5 är ett kärt minne…

Jag har sträckkört Stockholm - Berlin en gång på en 1200GSA med stora 33-literstanken. 110 mil. Lämnade Stockholm kl 9 och kom fram till strax norr om Berlin kl 22 på kvällen. Tankade en (1) gång. Kan köra 65 mil på en tank. Korta matraster.

Det är nästan 190 mil Stockholm - Paris. Alltså ytterligare nästan 80 mil längre än till Berlin. Nordkap - Stockholm är 173 mil. Stockholm - Gibraltar är över 380 mil oavsett om man kör en mer östligt eller västlig rutt. Två dagar för 380 mil genom Europas mest trafikerade delar? Genomsnitt på 190 mil om dagen? Och samma hem igen?

En sån körning med dom sträckorna under 6 dagar skulle nog ha ihjäl dom flesta känner jag. Några vägbyggen, en olycka på Autobahn, tankningar, matpauser, den tid det tar att låsa upp och lasta hojen på morgonen, hitta boenden, frukost på boenden där det är kö till kaffet, allmänt småstrul som alltid inträffar…… Jag skulle inte ge mig på en sån körning under dom premisserna och då är jag ändå hyfsat bra på att köra långt och länge. Till att börja med har jag aldrig någonsin genomför en långresa där allt flutit på helt perfekt utan det är alltid ett gäng smågrejor som äter timmar…… Din planering där måste allt flyta på perfekt vilket det aldrig gör i verkligheten. Hamnar man efter i planeringen med en timme eller tre så blir man stressad….. Och då börjar man begå misstag. Och som du säger, att börja köra för fort är en synnerligen dålig idé.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top