Markus skrev:
2286071
Jag känner en som turistade där, han tyckte det var helt okej. Vad var det du fick se, prostitution finns ju gott om på andra håll, just det kan vi (tyvärr) inte beskylla skäggot för.
Jag tycker f.ö. att det är allt utom okej att ens åka dit, generellt sätt.
Folket är extremt fattigt, ett få tal skor sig på hela befolkningen vilket märks omgående om man rör sig lite. Detta (min egen teori) gör att prostitutionen breder ut sig i samma takt det kommer dit fulfolk från rikare länder. Det är praktiskt taget omöjligt att ha en egen affär eller företag. Dock har det börjat släppa lite.
Människor som du pratar med vågar inte säga vad dom tycker, dom svävar med svaren tills man kommer till en "diskret" plats. Dom böcker du ser på en marknad är samtliga av ganska gammalt slag och till 99% en hyllning till Kommunismen. Tyvärr kollade jag aldrig noggrant i tidningar men jag tror att det var nog lika dant där. På burken fick vi faktiskt in kabel men det kan ju bero på att det vart ett av dom finnare hotellen. Jag hade tur att träffa en dam (från Sverige) som hade bott där en längre tid. Säkerhetspolisen rotar igenom sopptunnorna för att se till så att den berömda Hummern hamnar i munnen på eliten eller västerlänningar. Om man gör en så bissar sak så kan man ju bara tänka på vad mer dess polis hittar på.
Det finns inga saker i affärerna. Detta är mycket beroende på USA men man kan ju inte helt lägga skulden på dom i det här fallet. Havana håller på att rasa samman. Strömmen går nästan dagligen. Man får en order om att bygga sitt hus på ett ställe när det är färdig så är det absolut ingen garanti att du får bo där. Du kan när som helst bli flyttad till ett annat område. Du får inte röra dig hur du vill som Cuban. Sen har vi ju det där med demokrati...
Jag kommer inte ihåg alla intryck jag hade men om man vill se hur illa det kan gå med Kommunistiskt styre så är det en bra lektion att åka dit. Sen är ju Cuba en light version av Nordkorea.
Cuba skulle utan problem kunna livnära sig på sitt klimat och natur men i dagsläget går det inte. När Gubben dör kommer det att bli en invasion av Amerikaner hoppas bara att dom vårdar ön väl.
björn