Norgeturer 2013 The only one again

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Jaha först ut i denna på årets första dag som vanligt enligt nedan in med turer och samkväm

Tänkte att vi kunde använda denna tråd för de som vill ha åksällskap under året kan vara kul att hitta likasinnade (konstigt) som vill ut köra hoj. Lägg ut var du vill åka, antal dagar, period osv så får man se vem som nappar.

Finns många där ute som åker själva dessutom.


Väl mött...........................................
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
jag fnular på Europa igen :) ca 7-10 dagar? vet bara datum (Middsommar) blir någon dag före eller efter?? Exakt rutt har jag inte men Österike o ner kanske mot italien :va Sen så Missade jag totalt Norge denna sommar :gnissla så dit ska jag men vet ingen Månad eller hur många dagar. Missade Geijranger förra året så det vore kul o uppleva..(Om någon vill ha åk sällskap så :tummenupp). Åker alltid ensam men Hänga med någon annan vore bra mycket Roligare. då kanske man vill stanna ibland oxå :hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jönköping-Nordkap-Jönköping är min plan för sommaren.

Sällskap är alltid trevligt men jag planerar för en ultrabudgetresa eftersom jag blir student om 2,5 vecka.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tänkte åka luleå-helsingborg via norge i sommar.
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Detta året är tankarna ner mot Europa. Ganska tidigt innan sommaren är tanken, redan i maj. Blir nog en resa på ca 5 dagar med tyskland, österrike och vad man kan hitta på.
Vad jag vet är vi två stycken bokade ännu och ingen av oss har någon erfarenhet av att köra i neråt i europa. Funderar på att ta tåget söderut. Någon som har erfarenhet av att åka tåg ner?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vi åkte tåg förra året och jag blev inte imponerad. Har man kort om tid så har tåget en fördel.
Utan GPS så är det svårt att hitta till Hamburg-Alton, finns inga skyltar till tåget.
Tågkupen är trång och bädden är en tygklädd planka. Se till att äta innan ni går ombord!
Från Ulricehamn åker du lätt till Hamburg på en dag om ni tar tåget.
Sedan är nog 5dgr väl kort tid, 7-8dgr rekommenderas.
 
Last edited:

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag skulle vilja åka till Norge och köra trollstigen m.m och sedan bestiga Galdöpiggen ( Norges och nord europas ) högsta berg
Kan tänka mig att åka när som igentligen, men trevligast hade väll varit juni juli augusti, räknar väll vara borta nån vecka, har bra tält och allt man behöver gaskök osv, tänkte även ta in på hytter längst vägen.
Sugen på att hänga på? Skriv en rad, är ju alltid roligare om man är fler, Daniel
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Stockholm-lofoten-trollstigen-västkusten-sthlm igen. Någon gång i början på juli skulle jag tro.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag skulle vilja åka till Norge och köra trollstigen m.m och sedan bestiga Galdöpiggen ( Norges och nord europas ) högsta berg
Kan tänka mig att åka när som igentligen, men trevligast hade väll varit juni juli augusti, räknar väll vara borta nån vecka, har bra tält och allt man behöver gaskök osv, tänkte även ta in på hytter längst vägen.
Sugen på att hänga på? Skriv en rad, är ju alltid roligare om man är fler, Daniel

Stockholm-lofoten-trollstigen-västkusten-sthlm igen. Någon gång i början på juli skulle jag tro.

Låter hur bra som helst! Jag borde vara klar med kortet tills dess och hakar mer än gärna på till Norge!
Hade planerat att åka oavsett, och jag startar från Sthlm, därefter spelar det ingen roll för mig :D
Juli-månad hade varit kanoners!
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Jag skulle vilja åka till Norge och köra trollstigen m.m och sedan bestiga Galdöpiggen ( Norges och nord europas ) högsta berg
Kan tänka mig att åka när som igentligen, men trevligast hade väll varit juni juli augusti, räknar väll vara borta nån vecka, har bra tält och allt man behöver gaskök osv, tänkte även ta in på hytter längst vägen.
Sugen på att hänga på? Skriv en rad, är ju alltid roligare om man är fler, Daniel


Jag är på om det finns plats?
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
V29 är vi ett gäng som ska åka Trollstigen, två från skåne och två från dalarna. Vi tänkte mötas upp i oslo trakten och åka vidare. Efter det dvs v30 siktar jag på att åka mot Nordkapp, har även tagit semester v31 om det skulle dra ut på tiden. Så om nån vill haka på är det bara hojta till...
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Hade tänkt köra rv17 eller kustriksvägen eller vad den heter, ska man köra från söder och upp eller tvärtom?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Vi körde den i somras, började i trondeheim och åkte till Bodö..vackert. Stanna till i Brönnöysund och käka räkor. Har ni lite och göra kan ni med fördel passa på att köra rv 76 från Brönnösund ut till E6án och där vända och köra samma väg tillbaka...så roligt tyckte jag den var...
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
jag och en polare drar iväg v.30 å åker lite, här är några frågor samt svar vi fick tillbaka av visitnorway.no kanske är till nytta för någon annan här.

FRÅGOR:
- Hejsan Norge turism!

Jag och polare har tänkt göra en motorcykel semester i Norge vecka 29 sammanlagt 7 dagar.
Vi har några funderingar vi gärna skulle vilja få svar på, som är:

1. Behöver vi ha med oss svenskt pass?
Eller räcker det med svensk ID-handling samt är det något mer man behöver har med sig vid gränsen korsningen?

2. Vad för typ av försäkringar behövs gällande liv och motorcykelförsäkring?
Samt vad behövs det för papper på motorcyklarna, registrering papper med mera?

3. Gäller autopass endast för bil?
Kan man gå och registrera sitt VISA kort online och köra genom Autopass filerna även med motorcykel?

4. Är det tillåtet att campa ute i naturen?
Vad gäller det för allemansrätten i Norge. d.v.s får man campa i naturen?

5. Andra tips vi behöver tänka på?

6. Är det lättast att betala kontant?

7. Finns det någon sida där man kan boka eller se färjeturer.
Måste man förboka färjeturerna eller är det först till kvarn som gäller?

SVAR:
Vad kul att ni vill åka i Norge i sommar!

1. Svalbard kräver pass, men i övrigt räcker det med svensk giltig ID-handling.
2. När det gäller försäkring så måste du höra med ditt försäkringsbolag. Du kan även kolla med Sveriges MotorCyklister (www.svmc.se) angående papper och försäkringar. Jag rekommenderar dig att ta med de papper/handlingar/bevis du har.
3. Det är som oftast gratis att åka motorcykel genom tullstationerna. I sällsynta fall måste man betala, men det är då kontant betalning som gäller och det informeras om det en bra bit innan. Om du vet var ni kommer åka kan du undersöka vad som gäller i just den regionen på www.autopass.no När du har valt region kollar du sedan på ”Fritak” där motorcykel och moped ska finnas om det är gratis.
4. Allemansrätten i Norge är mycket lik den svenska. Du kan tälta i princip överallt i naturen förutom på odlad mark och på rastplatser. Läs mer om den norska allemansrätten här: http://www.visitnorway.com/se/Om-Norge/Resfakta/Nar-du-kommer-till-Norge/Allemansratten/
5. Vissa tunnlar och broar tar ut extraavgifter.
Beroende på vilken typ av motorcykel man har kan det vara bra med spännband för längre färjepassager.
Norsk Motorcykkel Union (www.nmcu.org) och även Sveriges MotorCyklister som jag tipsade om tidigare har många bra länkar och tips.
www.camping.no finns en riktigt bra campingguide att ladda ner.
Broschyrer över olika norska regioner finns att beställa eller läsa som e-broschyr på vår hemsida.
6. Det är som i Sverige. Man kan betala med de vanligaste bankkorten nästan överallt, men det kan så klart vara bra att ha lite kontanter till hands. Undersök med din bank om de tar ut avgifter på betalningar och bankomatuttag i Norge.
7. Det ser väldigt olika ut beroende på var i landet du befinner dig och vilken färja du ska åka med. För att se färjeruter kan du gå in på www.ruteinfo.no/index.asp Du väljer län till vänster och sedan finns alla båt- och färjeförbindelser under båtikonen. Du länkas vidare till respektive hemsida där du kan boka.
Du kan även få info om färjor på http://fergeruter.com/fergeruter/norge


Jag har svarat så gott jag har kunnat, men vissa frågor rekommenderar jag som sagt att ni undersöker vidare med bland annat försäkringsbolag och bank.

Jag hoppas ni nu kommer lite längre i planeringen av er resa och att ni får en riktigt fin tur! J


Vänliga hälsningar
Johanne Øiestad
Assistant project manager / Projektledarassistent
Innovation Norway – Tourism
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jadå, vi är ett blandat gäng (Triumph Sprint, GS, V-Strom, GSX 1400, K1300, CBF 1000, XJR 1300) som åker till Noreg 30/5-25/6. Så om vi ser en massa svenskar så vet vi alltså varför! :)
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top