Norgeturer 2013 The only one again

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ikväll blir det avresa till Norge!

Första natten sover vi i Strömstad. En kortis bara på onsdagkvällen, 17 mil. Torsdag rullar vi c:a 50 mil och sover över nära Flekkefjord. Från Flekkefjord blir det kustvägen (44:an) förbi Egersund och Jaeren och sedan in i landet på väg 45 mot Lysebotn för tredje natten.

Efter det kommer vi att improvisera. Kanske österut och sen norrut åt Rjukan? Och sedan hemöver? Får se hur vi gör. Vi tänker vara tillbaka i Göteborg på söndag kväll igen.

50 mil på en dag genom Norge låter ambitiöst.

Kan dock varmt rekommendera att promenera upp till Predikstolen om ni kan tänka er att stanna en dag vid Lysefjorden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Yes, 50 mil i Norge tar tid... Men det var det värt! :)
Vi hann inte med Preikestolen, schemat var för tajt för det. Lysebotn visade sig från sin fina sida när vi körde ned på kvällen. Soligt och gott.

Nästa morgon var det regn och låååg molnbas. Sikten uppe på fjället var kanske 10-15 meter som värst. Ettans växel, i krypfart. Det var inte riktigt så vi hade tänkt oss färden upp... Men sen blev det bättre!

Last edited:

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Det snöa på oss på Sogndalsfjellet igår....annars 92 mil totalt de första två dagarna. Idag: trollstigen. Vägarna riktigt bra. Klarat oss förbi två radarkontroller, tack alla lastbilsförare i Norge...

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Då var man tillbaka i verkligheten igen efter 6 dagar i Norge.
Överträffar det mesta, vilka välskötta vägar och hur mycket sköna kurvor som helst.
Blev Trollstigen, Åndalsnes, Geiranger, Dalsnibba och Atlantvägen.
Sett vyer så vackra och häftiga att man nästan gråter i hjälmen.

En otrolig tur med vädret, lite regn men mest uppehåll och sol på hotspotsen.

Totalt 243 mil, på vägen hem kinesade vi hos en kompis i Karlstad och skulle till Norrköping på söndagen en sträcka på 22 mil.
Eftersom vi hade permison hela söndagen tog vi en omväg runt Vänern på väg hem, blev 50 mil istället, det är kul att åka hoj:)

Bifogat

• Dalsnibba.jpg
    Dalsnibba.jpg
    161.3 KB · Visningar: 193
  • Trollstigen.jpg
    Trollstigen.jpg
    155.9 KB · Visningar: 206
Last edited:

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Sitter och planerar min hojsemester till trollstigen, men jag upptäckte precis att jag inte kan använda "Mina Kartor", även om jag använder offline kartor på Google maps i mobilen. Hur har ni gjort när n har åkt? Har ni åkt efter papperskartor? =)

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Sitter och planerar min hojsemester till trollstigen, men jag upptäckte precis att jag inte kan använda "Mina Kartor", även om jag använder offline kartor på Google maps i mobilen. Hur har ni gjort när n har åkt? Har ni åkt efter papperskartor? =)

Först gjorde vi en planering hemma att utgå ifrån. Sedan "finplanerade" vi nästa dags tripp med hjälp av karta och lade sedan in vägens waypoints på GPS.:tummenupp

WP_000486.jpg

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Vandra upp på predikstolen från Lysebotn blir jobbigt som fan:)
Den är ju borta vid Stavanger:)

50 mil på en dag genom Norge låter ambitiöst.

Kan dock varmt rekommendera att promenera upp till Predikstolen om ni kan tänka er att stanna en dag vid Lysefjorden.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Var det inte er som vi träffade i campen nedanför Trollstigen och åkte även samma färja mot Geiranger dagen efter?

Jojomän, så måste det vara. Hoppas ni hade en lika bra resa som oss! 205 mil fick jag ihop, så bra mil! Håller med dig, värmehandtag var guld värt vissa dagar. Blir det någon mer resa i år eller blir det dagsturer?
Bifogar kort från campingen och resan.....WP_000463.jpg
WP_000475.jpg

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Jojomän, så måste det vara. Hoppas ni hade en lika bra resa som oss! 205 mil fick jag ihop, så bra mil! Håller med dig, värmehandtag var guld värt vissa dagar. Blir det någon mer resa i år eller blir det dagsturer?
Bifogar kort från campingen och resan.....View attachment 387154
View attachment 387155

Norge är inte stort:)
Var min första tur i Norge, kanon nöjd med allt. Hoj åkning hemma blir inte detsamma längre:(

Blir en tur till Småland i början av augusti, märkesträff med likasinnade. Av en slump är jag ledig veckan efter och frugan jobbar så det kanske blir en sväng neråt Skåne när man ändå är halvvägs.

Ska ni ut på något mer bus?

Dalsnibba 10.jpg

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Glöm inte regnstället, det kommer behövas! :näsblod

Fyfan vad jag är sugen på att ta en till längre tur i Norge igen dock. Så vackert! :kär

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Norge är inte stort:)
Var min första tur i Norge, kanon nöjd med allt. Hoj åkning hemma blir inte detsamma längre:(

Blir en tur till Småland i början av augusti, märkesträff med likasinnade. Av en slump är jag ledig veckan efter och frugan jobbar så det kanske blir en sväng neråt Skåne när man ändå är halvvägs.

Ska ni ut på något mer bus?

View attachment 387172
Dalsnibba är mäktigt. Det blir en sväng med mitt allt till Skåne i juli och ev Tyskland med ett annat "gäng" än de som var med Norge. Fast en sväng till Norge igen vore inte fel, Rjukan ligger bara en tankning bort....får se vad man hinner med.

Last edited:

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Starta i Steinkjer, kör upp till Bodö, vänd om kör till Steinkjer. Skäll inte på mig för att du måste massera käkarna varje kväll efter att ha haft ett fånigt flin 24/7.

Hade tänkt köra rv17 eller kustriksvägen eller vad den heter, ska man köra från söder och upp eller tvärtom?

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Ni kommer få en fantastisk resa!!

Jag och en tjejkompis drar till Norge andra helgen i Juli... Fast hon pallar inte att köra motard hela vägen så vi drar upp med bil+släp. :D

Siktet är ställt på Aurlandsdalen och att sedan åka dagsturer lite fram och tillbaka. (rv50 en dag och då kanske ända till Geilo, Gudvangen-Hardangerfjorden-Vöringsfossen en dag, gamla vägen över fjället till Laerdal ToR) Det blir ju en del fram och tillbaka körning men det gör inget då landskapet i detta området är fantastiskt vackert.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vandra upp på predikstolen från Lysebotn blir jobbigt som fan:)
Den är ju borta vid Stavanger:)

Nja att vandra från Lysebotn till Preikestolen blir nog väl långt men inte ligger det vid stavanger inte :7peta

Kan mycket varmt rekommendera Solvik Camping för den som vill övernatta och sedan köra de 13 km till Preikestolens parkering.
En liten lugn camping precis nere vid vattnet. Jag kom dit så sent att de inte hade öppet så jag tog bara en plats och slog upp mitt tält. Inga problem alls :)

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Tjena jag tänkte åka till Norge vecka 29 ifrån Göteborg, har inte riktigt bestämt rutten än men hade gärna gått upp för galdöpiggen kört trollstigen m.m, hade varit trevligt med sällskap :) nån som ska dit vecka 29?

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Tjena jag tänkte åka till Norge vecka 29 ifrån Göteborg, har inte riktigt bestämt rutten än men hade gärna gått upp för galdöpiggen kört trollstigen m.m, hade varit trevligt med sällskap :) nån som ska dit vecka 29?

Återkommer om det funkar vilka dagar ska du åka ?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring