Norgeturer 2013 The only one again

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Det artar sig minsann,,,trevligt med åkning,,,Norge är det ju bara å rejsa in i,,billiga Pizzor o å go öl eller ja kanske har fel....hahahaha,,,jäkligt kul med bikefolk som har lite turer inplanerade,,,man kanske hakar på å kör lite avslappnad touring :D
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag och en tjejkompis drar till Norge andra helgen i Juli... Fast hon pallar inte att köra motard hela vägen så vi drar upp med bil+släp. :D

Siktet är ställt på Aurlandsdalen och att sedan åka dagsturer lite fram och tillbaka. (rv50 en dag och då kanske ända till Geilo, Gudvangen-Hardangerfjorden-Vöringsfossen en dag, gamla vägen över fjället till Laerdal ToR) Det blir ju en del fram och tillbaka körning men det gör inget då landskapet i detta området är fantastiskt vackert.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
jag och en polare drar iväg v.30 å åker lite, här är några frågor samt svar vi fick tillbaka av visitnorway.no kanske är till nytta för någon annan här.

FRÅGOR:
- Hejsan Norge turism!

Jag och polare har tänkt göra en motorcykel semester i Norge vecka 29 sammanlagt 7 dagar.
Vi har några funderingar vi gärna skulle vilja få svar på, som är:

1. Behöver vi ha med oss svenskt pass?
Eller räcker det med svensk ID-handling samt är det något mer man behöver har med sig vid gränsen korsningen?

2. Vad för typ av försäkringar behövs gällande liv och motorcykelförsäkring?
Samt vad behövs det för papper på motorcyklarna, registrering papper med mera?

3. Gäller autopass endast för bil?
Kan man gå och registrera sitt VISA kort online och köra genom Autopass filerna även med motorcykel?

4. Är det tillåtet att campa ute i naturen?
Vad gäller det för allemansrätten i Norge. d.v.s får man campa i naturen?

5. Andra tips vi behöver tänka på?

6. Är det lättast att betala kontant?

7. Finns det någon sida där man kan boka eller se färjeturer.
Måste man förboka färjeturerna eller är det först till kvarn som gäller?

SVAR:
Vad kul att ni vill åka i Norge i sommar!

1. Svalbard kräver pass, men i övrigt räcker det med svensk giltig ID-handling.
2. När det gäller försäkring så måste du höra med ditt försäkringsbolag. Du kan även kolla med Sveriges MotorCyklister (www.svmc.se) angående papper och försäkringar. Jag rekommenderar dig att ta med de papper/handlingar/bevis du har.
3. Det är som oftast gratis att åka motorcykel genom tullstationerna. I sällsynta fall måste man betala, men det är då kontant betalning som gäller och det informeras om det en bra bit innan. Om du vet var ni kommer åka kan du undersöka vad som gäller i just den regionen på www.autopass.no När du har valt region kollar du sedan på ”Fritak” där motorcykel och moped ska finnas om det är gratis.
4. Allemansrätten i Norge är mycket lik den svenska. Du kan tälta i princip överallt i naturen förutom på odlad mark och på rastplatser. Läs mer om den norska allemansrätten här: http://www.visitnorway.com/se/Om-Norge/Resfakta/Nar-du-kommer-till-Norge/Allemansratten/
5. Vissa tunnlar och broar tar ut extraavgifter.
Beroende på vilken typ av motorcykel man har kan det vara bra med spännband för längre färjepassager.
Norsk Motorcykkel Union (www.nmcu.org) och även Sveriges MotorCyklister som jag tipsade om tidigare har många bra länkar och tips.
www.camping.no finns en riktigt bra campingguide att ladda ner.
Broschyrer över olika norska regioner finns att beställa eller läsa som e-broschyr på vår hemsida.
6. Det är som i Sverige. Man kan betala med de vanligaste bankkorten nästan överallt, men det kan så klart vara bra att ha lite kontanter till hands. Undersök med din bank om de tar ut avgifter på betalningar och bankomatuttag i Norge.
7. Det ser väldigt olika ut beroende på var i landet du befinner dig och vilken färja du ska åka med. För att se färjeruter kan du gå in på www.ruteinfo.no/index.asp Du väljer län till vänster och sedan finns alla båt- och färjeförbindelser under båtikonen. Du länkas vidare till respektive hemsida där du kan boka.
Du kan även få info om färjor på http://fergeruter.com/fergeruter/norge


Jag har svarat så gott jag har kunnat, men vissa frågor rekommenderar jag som sagt att ni undersöker vidare med bland annat försäkringsbolag och bank.

Jag hoppas ni nu kommer lite längre i planeringen av er resa och att ni får en riktigt fin tur! J


Vänliga hälsningar
Johanne Øiestad
Assistant project manager / Projektledarassistent
Innovation Norway – Tourism

:tummenupp Tack för att Du, vidarbefodrar infon, :) och vilket Riktigt bra svar du fick. Norge v,28 kanske Hm? Tant e ju i Nice då :rock
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
:tummenupp Tack för att Du, vidarbefodrar infon, :) och vilket Riktigt bra svar du fick. Norge v,28 kanske Hm? Tant e ju i Nice då :rock

tack själv du! lördagen v.29 åker vi in i norge ;) *tjejen är i NICE(stekar stället)? *fattar inte va du menar annars :p
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Vi är ett gäng som kör v 23. Denna vägen är planerad, ca 40 mil om dagen.Men det gör inget om det slutar snöa nu.....
http://se.webcams.travel/webcam/1308217830-Väder-E134:-Haukelifjell-(Retning-mot-vest)-Grovastøl
View attachment 384476

Åker samma vecka, börjar bli smått nervös att vissa vägar/pass inte kommer öppna.
Blir Trollstigen, Dalsnibba mm. Kollade vädret idag och det skulle snöa de närmaste dagarna.....

Vad tror ni, blir det en kall upplevelse?:confused:
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Åker samma vecka, börjar bli smått nervös att vissa vägar/pass inte kommer öppna.
Blir Trollstigen, Dalsnibba mm. Kollade vädret idag och det skulle snöa de närmaste dagarna.....

Vad tror ni, blir det en kall upplevelse?:confused:

Det kan ses som en kall upplevelse mitt i sommaren kan jag meddela dig.
Spenderat i princip varje sommar hela mitt liv i norge några mil söder om Trondheim och vissa mornar har temperaturen hovrat kring 5 grader. Och nu snackar vi mitten/slutet och juli.

Men klä på dig ordentligt så kommer det nog bli en härlig tur.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Åker samma vecka, börjar bli smått nervös att vissa vägar/pass inte kommer öppna.
Blir Trollstigen, Dalsnibba mm. Kollade vädret idag och det skulle snöa de närmaste dagarna.....

Vad tror ni, blir det en kall upplevelse?:confused:

Har varit iväg tidigare år vi ung. samma tidpunkt. Har alltid varit plusgrader men stundtals kallt, tex förra året i Hemsedal +3. De vägar vi tänkt köra har då varit öppna, även om det varit precis nyöppnat vissa år.
Kortfattat, ja, ta med en extra tröja. (å andra sidan har vi haft riktigt gött och varmt andra år)
Vägarna i Norge är värt lite kyligare temp:tummenupp
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Låter bra, lite kyla håller myggen borta. Sladda runt i snömodd känns sådär med tanke på hur vintern och "våren" varit. Avresa närmar sig:)
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Vi åker också v23, tippar på svala temperaturer men som någon nämnde vägarna är värda lite pinande.
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Är också fruktansvärt sugen på Norge. En av anledningarna till att jag tog kortet förra sommarn var just att jag vill till Norge och köra. Men vet ej om det blir någon tur dit i sommar då tjejen just fått nytt jobb och kommer jobba hela sommaren. Men jag kanske får åka själv då. Min tänkta ruttbörjan är umeå-kiruna-lofoten då jag har övernattningsmöjligheter i kiruna och lofoten(nära harstad). Sen tänkte jag ev åka längst ut på lofoten, ta färja över till bodö, och sen vet jag inte. Antingen snirkla genom hela landet(vill ju se trollstigen och allt det där) eller så till moirana och vika vänster mot umeå igen...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Satt precis och räknade lite på det här med resan jag funderat på att göra, nämligen köra till Nordkap.
Från Halmstad till Nordkap var det ca 223 mil.
Om jag istället kör söderut kommer jag till Split i Kroatien på 203 mil.

Beslutsångest...
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Se där:tummenupp

Fv 63
Trollstigen
Møre og Romsdal - Vinterstengt
Vinterstengt. Ventes åpnet klokken 09:00 onsdag 22. mai.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Satt precis och räknade lite på det här med resan jag funderat på att göra, nämligen köra till Nordkap.
Från Halmstad till Nordkap var det ca 223 mil.
Om jag istället kör söderut kommer jag till Split i Kroatien på 203 mil.

Beslutsångest...

Planera för båda. Skitväder i Norge -> Kör till Split. Bra väder i Norge-> Kör till Nordkap.
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Åker samma vecka, börjar bli smått nervös att vissa vägar/pass inte kommer öppna.
Blir Trollstigen, Dalsnibba mm. Kollade vädret idag och det skulle snöa de närmaste dagarna.....

Vad tror ni, blir det en kall upplevelse?:confused:

Coolt! Vi åker samma vecka vi med! 8st från Sthlm, åker nu på fredag den 30/5, in i Norge via Tandådalen och runt. Sen hem via Leksand lörd 8/6... Har åkt flera gånger just denna vecka (gratis ledig dag med nationaldagen lockar förstås) och alltid haft kalasväder!

Vi ses på vägarna och håll tillbaka gasrullen i Norge - blir dyrt annars!!!

Norge bild.jpg
 
Last edited:

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Coolt! Vi åker samma vecka vi med! 8st från Sthlm, åker nu på fredag den 30/5, in i Norge via Tandådalen och runt. Sen hem via Leksand lörd 8/6... Har åkt flera gånger just denna vecka (gratis ledig dag med nationaldagen lockar förstås) och alltid haft kalasväder!

Vi ses på vägarna och håll tillbaka gasrullen i Norge - blir dyrt annars!!!

View attachment 386061

Håll koll på dessa områden bara, just nu drabbat av översvämning och det kommer mer regn imorgon,,,
Översvämning Norge 130526.jpg
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
På vilken sajt håller jag koll på detta? Har du en länk skulle jag bli glad :Bugar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ikväll blir det avresa till Norge!

Första natten sover vi i Strömstad. En kortis bara på onsdagkvällen, 17 mil. Torsdag rullar vi c:a 50 mil och sover över nära Flekkefjord. Från Flekkefjord blir det kustvägen (44:an) förbi Egersund och Jaeren och sedan in i landet på väg 45 mot Lysebotn för tredje natten.

Efter det kommer vi att improvisera. Kanske österut och sen norrut åt Rjukan? Och sedan hemöver? Får se hur vi gör. Vi tänker vara tillbaka i Göteborg på söndag kväll igen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top