Norska polisen...

ace748

Legal alien
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
R1 -99
Har inte læst alla inlægg så vet inte om någon påpekat det tidigare.
Tænk också på att det ær sællsynt att en privatperson slipper betala rættegångskostnader mot staten i Norge.
Alltså inte som i Sverige att om du representerar dig sjælv så ær det næstan gratis med rættegång.

Nekade till 113 på 80 væg i fjol, filmen som dom snackade om fanns inte, men efter samråd med advokat så erkænde jag innan rættegång. (6500:-, var billigare ifjol)

Lycka till! :tummenupp

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
Snake skrev:
Ta reda på om den norska motsvarigheten till kronofogdemyndigheten har något samarbetsavtal med vår svenska dito. Kan vara så att dom dömer ut dryga böter men ej har någon möjlighet att driva in det i sverige. Sånt avskrivs i vanliga fall efter ett antal år så du kanske får låta bli att besöka vårt oljiga grannland ett tag i så fall. Kan förresten fråga min kompis som är jurist om detta. Vet att det inte fanns förut i alla fall. Kan även fråga vad som gäller om fängelsestraff. Pm:a om du vill att jag forskar lite i detta.
/Snake
jag tar alla hjälp jag kan få...

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
loser skrev:
Kortet är ditt. Ang polisens intresse så är det väl så att en skönhet alltid har ögonen på sig. Jag har samma problem, men om det är hojen eller mig dom gillar har jag ingen aning om. :D

:hihi man får tacka...

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
ace748 skrev:
Har inte læst alla inlægg så vet inte om någon påpekat det tidigare.
Tænk också på att det ær sællsynt att en privatperson slipper betala rættegångskostnader mot staten i Norge.
Alltså inte som i Sverige att om du representerar dig sjælv så ær det næstan gratis med rættegång.

Nekade till 113 på 80 væg i fjol, filmen som dom snackade om fanns inte, men efter samråd med advokat så erkænde jag innan rættegång. (6500:-, var billigare ifjol)

Lycka till! :tummenupp

det här blir dyrt för mig... :(

Henning

offroader
Gick med
6 May 2004
Hoj
FXR
Det var så mye rart i denne tråden, følgende regelverk gjelder i Norge på vei med 80 km/t grense:

80-116 bøter men du får beholde sertifikatet
116-130 du mister lappen men slipper ubetinget fengsel...(ubetinget betyr at man MÅ sone straffen)

Fartsgrense 80 km/t: Så lenge mister du sertifikatet
116 - 120 3 - 5 md.
120 - 130 5 - 8 md.
130 - 140 8 - 13 md.
140 - 150 13 - 19 md.
150 - 160 19 - 25 md.
160 - 170 25 - 30 md.
170 - 180 30 - 36 md.
Over 180 Over 36 md.

Mister du sertifikatet i 6-12 mnd må ny teori eksamen taes på Biltilsynet før du får sertifikatet tilbake. Mister du det i mer enn 12 mnd må du ta både teoretisk og praktisk prøve på nytt.

Når det gjelder bøter så er det forskjell på "forenklet forelegg" og en bot, satsene i odin linken gjelder forenklede forelegg.

Når du ikke lenger kommer innenfor retningslinjene til forenklet forelegg så fastsettes boten etter inntekten din og graden av lovbrudd...

noen koselige norske linker :kocko

http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/028001-070132/dok-bn.html

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=1159

http://www.paragrafen.no/?id=171

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
2fast4hjo skrev:
Men snutjävlarna ska inte slå föraren med polisspade så det blir hål i tröjan o inte preja av föraren av vägen heller.
Skämtar du med mig? Slog dom Liz med spaden? :kocko

Liz: Trist att sånt ska hända :( :pannkyss: Hoppas det löser sig till det bästa för dig

Last edited:

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
sharpedge skrev:
Skämtar du med mig? Slog dom Liz med spaden? :kocko

Liz: Trist att sånt ska hända :( :pannkyss: Hoppas det löser sig till det bästa för dig

japp det har dom gjort med det var den S. polisen...
ja man få hoppas på det...

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
2fast4hjo skrev:
:nicka :6surkart har sett tröjan som har ett hål efter den.. :mad: :kulspruta :finger

:krama lisa, tycker så synd om dig... :gråta

Lisa...varför kunde snutarna i norge vara lika "trevliga" som den som X-up "träffade"......som vinkade och gjorde :tummenupp

varför kan inte alla snutar jag träffar vara lika "trevliga" som X-up´s snutar var... :confused:

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Liz Gxs-R skrev:
41 dagar kvar innan denna sommaren är över för mig... :tummenner
och det är den norska polisen som förstör den för mig... :mad:
Har bott i norge ett par år. Har själv blivit tagen för speeding där. Och om jag inte missminner mig så kan den norska polisen ge dig böter, men inte ta dit kort. Så var det för mig (om du inte är norsk medborgare förstås). Är inte helt säker på detta men hoppas kan du ju alltid. Lycka till

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
KillerB skrev:
Har bott i norge ett par år. Har själv blivit tagen för speeding där. Och om jag inte missminner mig så kan den norska polisen ge dig böter, men inte ta dit kort. Så var det för mig (om du inte är norsk medborgare förstås). Är inte helt säker på detta men hoppas kan du ju alltid. Lycka till
dom tog kortet på plats men jag fick hem det med posten efter tre veckor...

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...