Norska polisen...

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Liz Gxs-R skrev:
dom tog kortet på plats men jag fick hem det med posten efter tre veckor...
Polisen får ta kortet på plats (med eller utan ditt medtycke) och hålla det i max tre veckor innan saken måste sändas vidare till tingsrätten för beslut om att få hålla kortet längre. Finns inget sådant beslut från tingsrätten måste polisen lämna tillbaka kortet (vilket de också gjorde i ditt fall) och du kan köra med det tillsvidare.

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
rerell skrev:
Polisen får ta kortet på plats (med eller utan ditt medtycke) och hålla det i max tre veckor innan saken måste sändas vidare till tingsrätten för beslut om att få hålla kortet längre. Finns inget sådant beslut från tingsrätten måste polisen lämna tillbaka kortet (vilket de också gjorde i ditt fall) och du kan köra med det tillsvidare.
jojag vet... jag har gjort det i ett år och nu ska det upp i rätten...

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Liz Gxs-R skrev:
min N. advokat var inte inne i dag när jag ringde så jag får försöka i morgon igen...

Jag fick 1500 i böter för några år sen i Norge, körde fort.. Men jag chansade, erkände på plats och bestemde mig direkt för att inte betala när räkningen kom, bara för att se vad som skulle hända. Jag fick en jävla massa brev ett tag, men aldrig ifrån kronofogden i sverige, efter ett par år lugnade det ner sig, och nu har jag inte hört ett ord på snart tre år.... Så jag klarade mig undan utan att betala.. :yoparty

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Henning skrev:
Det var så mye rart i denne tråden, følgende regelverk gjelder i Norge på vei med 80 km/t grense
Norska myndigheter kan inte dra in svenska körkort, så norska regler angående hur lång tid man blir av med körkortet är inte relevanta i sammanhanget, det är den svenska länsstyrelsen som avgör det efter att de fått uppgifter om fortkörningen från Norge.

Däremot så får man ju som svensk sona de norska straffen i form av böter och fängelse, men körkortets indragande kan inte de norska myndigheterna styra över.

Nu låter jag som en moraltant (vilket jag är när det passar mig själv) men är det någon hojåkare som INTE känner till de hårda straffen för fortkörning i våra grannländer :va. När jag kör i Norge eller Finland så kör jag alltid lugnare än hemma i Sverige, men det är klart, det är ju valfritt om man vill riskera "a shitload" med dagsböter och fängelse för lite fart.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
sgtpepper skrev:
Norska myndigheter kan inte dra in svenska körkort
Tjaa, det beror på var man är folkbokförd någonstans, men det blir kanske lite petigt. Trådskaparen är väl skriven i Sverige så då är det säkert som du säger. Men du talar om indragningen efteråt (den "administrativa åtgärden"), dvs inte det att polisen kan beslagta kortet på plats och hålla det i 3 veckor?

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
Tudor_66 skrev:
Jag fick 1500 i böter för några år sen i Norge, körde fort.. Men jag chansade, erkände på plats och bestemde mig direkt för att inte betala när räkningen kom, bara för att se vad som skulle hända. Jag fick en jävla massa brev ett tag, men aldrig ifrån kronofogden i sverige, efter ett par år lugnade det ner sig, och nu har jag inte hört ett ord på snart tre år.... Så jag klarade mig undan utan att betala.. :yoparty

jag kommer inte bara få böter utan också bli av med kortet... och då är frågan vad jag ska göra med rästen av sommaren... :va

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
sgtpepper skrev:
Norska myndigheter kan inte dra in svenska körkort, så norska regler angående hur lång tid man blir av med körkortet är inte relevanta i sammanhanget, det är den svenska länsstyrelsen som avgör det efter att de fått uppgifter om fortkörningen från Norge.

Däremot så får man ju som svensk sona de norska straffen i form av böter och fängelse, men körkortets indragande kan inte de norska myndigheterna styra över.

Nu låter jag som en moraltant (vilket jag är när det passar mig själv) men är det någon hojåkare som INTE känner till de hårda straffen för fortkörning i våra grannländer :va. När jag kör i Norge eller Finland så kör jag alltid lugnare än hemma i Sverige, men det är klart, det är ju valfritt om man vill riskera "a shitload" med dagsböter och fängelse för lite fart.

när det blir en fälland dom i N. så kommer länsstyrelsen att bestäma hur länge jag blir av med kortet i S... men jag tror att jag bara kan få böter från N. och inte från S.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
rerell skrev:
Men du talar om indragningen efteråt (den "administrativa åtgärden"), dvs inte det att polisen kan beslagta kortet på plats och hålla det i 3 veckor?
Japp, exakt. Även om norsk polis beslagtar kortet så är det ju inte indraget, för själva indragandet kan ju bara den svenska myndighet som utfärdat det göra, inte en utländsk myndighet.

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
rerell skrev:
Tjaa, det beror på var man är folkbokförd någonstans, men det blir kanske lite petigt. Trådskaparen är väl skriven i Sverige så då är det säkert som du säger. Men du talar om indragningen efteråt (den "administrativa åtgärden"), dvs inte det att polisen kan beslagta kortet på plats och hålla det i 3 veckor?

jag är skriven i S.
N. polisen tog kortet men jag fick tillbaka det men under den tiden så var jag inte av med kortet i S. utan jag kunde köra bara jag hade med pass eller nått sånt... när länsstyrelsen från papper från N. om en dom så ska dom besluta hur länge jag blir av med det i S.
om jag erkänner nu så kan jag inte överklaga länsstyrelsens beslut...

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
sgtpepper skrev:
Japp, exakt. Även om norsk polis beslagtar kortet så är det ju inte indraget, för själva indragandet kan ju bara den svenska myndighet som utfärdat det göra, inte en utländsk myndighet.

du har så gätt så... :tummenupp

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
sgtpepper skrev:
Men då är vi överrens. :) Självklart är det svenska myndigheter som avgör om indragning i Sverige. Norska myndigheter kan dock frånta dig rätten att framföra motorfordon i Norge under den period de finner lämpligt, oavsett om du har svenskt körkort (och bor i Sverige) eller inte.

Last edited:

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Liz Gxs-R skrev:
jag kommer inte bara få böter utan också bli av med kortet... och då är frågan vad jag ska göra med rästen av sommaren... :va
'
sitter körkunskaperna i körkortet? Jag skulle köra ändå, kanske lite försiktigare för att inte väcka polisens intresse.

Angående att inte betala böter så var det för något år sedan tal om det i media, om det bara var i EU länder vet jag inte. Men det har tydligen varit svårt att få utlänska personer att betala. Någon annan vet kanske mer!?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Mackz skrev:
Norge är ett skitland, jag tycker att vi ska såga av norge och dra ut proppen så att det sjunker.

Edit: Jaja, många kommer att göra sig lustiga om att såga av skåne, det gör mig inget, då paddlar vi ner till Italien/Spanien nånstans och blir ett eget land och kör isle of man hela dagarna....

Ar du så dum som det verkar?:kocko Jag forsvarar inte bøterna som vi har i Norge, men du pratar ju bara skit.....ps jag hatar norska trafik lovar, men alskar mitt land..

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Arctic#1 skrev:
Ar du så dum som det verkar?:kocko
Du får förlåta honom, han är tydligen från Skåne. Chansen är stor att han aldrig ens varit i Norge.

Hur man som motorcyklist kan ogilla Norge förstår jag inte, ni har ju dom bästa motorcykelvägarna i norra Europa! :yoparty

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
Super Blackbird skrev:
'
sitter körkunskaperna i körkortet? Jag skulle köra ändå, kanske lite försiktigare för att inte väcka polisens intresse.

Angående att inte betala böter så var det för något år sedan tal om det i media, om det bara var i EU länder vet jag inte. Men det har tydligen varit svårt att få utlänska personer att betala. Någon annan vet kanske mer!?
jag har tånkt på det också men jag har inte sån tur med snuten så den dagen jag kör utan kort så kommer dom stå och vänta på mig...

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
Arctic#1 skrev:
Ar du så dum som det verkar?:kocko Jag forsvarar inte bøterna som vi har i Norge, men du pratar ju bara skit.....ps jag hatar norska trafik lovar, men alskar mitt land..
jag tycker om norge... finna vägar och landskap men polier och böter är inget jag tycket om....

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
40 dagar kvar...
har sagt till på jobbet nu att jag inte kan jobba då...
sen vet man ju inte hur det ser ut med saker och ting...

ska sova lite nu...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...