Norska polisen...

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
Nalken skrev:
Ut och kör med dig..
Själv har jag ingen hoj/student men har kort så jag vet ungefär vad du genomlider.

jo da jag är ute och kor så mycket jag hinner...
ska åka och hämta honom nu...

tycker synd om dig...

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Hoj
--
brassa i norge

har hört att man får böta motsvarande 90% av alla ens samlade tillgångar om man kör så mkt för fort i norge. Vilket blir ganska mkt om man räknar in lägenhet och bil/mc mm. kanske aktier, sparpengar också.

Dessutom Kan man bli dömd att aldrig mer få köra mc, överhuvudtaget. Inte ens på inhägnat område.
Skulle nog gissa att det blir till att sitta några månader i kurran också. Fast det kan ju va ganska mysigt om man hamnar på nåt schysst ställe.

Hoppas bara du inte får samma straff som han killen som va med i tidningen för fortkörning på en 70-väg, å hade kört 35 km för fort. Ojojoj säger jag bara... Då vill jag inte byta med dig.

Hoppas det går bra för dig. Berätta hur det går sen. :pannkyss

/Din BRASSARE

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
BRASSARN skrev:
har hört att man får böta motsvarande 90% av alla ens samlade tillgångar om man kör så mkt för fort i norge. Vilket blir ganska mkt om man räknar in lägenhet och bil/mc mm. kanske aktier, sparpengar också.

Dessutom Kan man bli dömd att aldrig mer få köra mc, överhuvudtaget. Inte ens på inhägnat område.
Skulle nog gissa att det blir till att sitta några månader i kurran också. Fast det kan ju va ganska mysigt om man hamnar på nåt schysst ställe.

Hoppas bara du inte får samma straff som han killen som va med i tidningen för fortkörning på en 70-väg, å hade kört 35 km för fort. Ojojoj säger jag bara... Då vill jag inte byta med dig.

Hoppas det går bra för dig. Berätta hur det går sen. :pannkyss

/Din BRASSARE
Fan vad jag älskar folk som vet vad de pratar om. Speciellt när första meningen är "har hört att..."

Det bästa är ändå detta...
BRASSARN skrev:

Jösses.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Man kan faktiskt förlora körkortet för alltid i Norge, men inte för fortkörning. Om man (med motorfordon) vållar eller medverkar till en trafikolycka med personskador, och låter bli att hjälpa någon som har skadats vid olyckan (dvs "hit and run"), så förlorar man körkortet för alltid. Med all rätt.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Detta har stått i DI (dagens industri)

"Svindyrt köra för fort i Norge
2005-02-01: Kristofer Steneberg
Håll fartgränserna när du ska till Norge. Annars kan fjällresan kosta det dubbla. Från och med i dag har norska myndigheter chockhöjt trafikböterna till bland de högsta i Europa.

Att ligga 10-15 km/h över den rådande hastighetsbegränsningen är vanligt för många svenskar. Från och med i dag kostar en sådan förseelse mellan 1.600 och 3.600 norska kronor, motsvarande uppemot 4 000 kronor. Ännu fortare ger så klart ännu mer böter.

För den som bryter mot väjningsplikten i Norge och blir stoppad väntar summan 5.750 kronor, samma prislapp som för rödljuskörning. Att köra i bussfilen är billigare - endast 4.600 kronor. Den som bryter mot flera trafiklagar får högre böter, precis som i Sverige. Att tala i mobiltelefon och samtidigt köra 70 km/h på en 50-väg i bussfilen riskerar böter på över 12.000 kronor. Då ges ändå rabatt på den lägsta böteslappen med 50 procent.

Svenska bötesbelopp för enklare förseelser:

Hastighetsöverträdelser: 800 - 2000 kronor.
Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att minderårig använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde): 600 kronor.
Använt halvljus och dimljus samtidigt: 400 kronor.
Ej använt halvljus under mörker, skymning eller gryning: 800 kronor.
Ej använt vinterdäck på föreskriven tid: 800 kronor.
Använt dubbdäck på otillåten tid: 400 kronor.
Använt däck med för litet mönsterdjup: 800 kronor för bil och 600 kronor för motorcykel.
Bristfällig säkring av last: 800 kronor.
Ej givit tecken vid sväng: 400 kronor.
Fört fordon mot rött ljus: 1 200 kronor.
Ej stannat vid stopplikt: 1000 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt motordrivet fordon: 600 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just skall gå ut på obevakat övergångsställe: 1000 kronor.
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon: 800 kronor. "

Källa: Polisen

:notme

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...