Nu blir det dyrt på RIKTIGT?

HiXz

It wasn't me...
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 600 -02
Låter som ett första steg i riktning mot USA:s sjukvårdssystem. Men Bush ville väl iofs påstå att resten av världen beundrade det :kocko
Kan inte heller förstå hur man kan motivera höjningarna med att det ska bli rättvisare. "om du är en 67-årig kvinna i Lysekil som inte kör mer än 1000 mil" i en V70 och ska betala 26400 kr/år. Tror inte hon kommer utnyttja sina pengar. För det var väl meningen att hon skulle betala vad hon och de i samma grupp skulle tänkas kosta i skador, stölder och liknande...
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Ska vi lägga ner den här helt otroligt barnsliga diskussionen nu?
Som någon tidigare skrev: "Fuck You! No, Fuck you!" Bra skrivet, det talade tydligt.

Jag uttryckte mig något klantigt kanske, anledningen till min reaktion är att de vid min sommarstuga byggt om 3 rondeller som ligger efter varandra, 3 gånger på 2 år pga att en person inte gjorde arbetet rätt första gången - onödiga pengar och det lär inte vara det enda stället landet det händer på.

Jag kan dock hålla med om att det var klantigt att inte skriva och förklara det i första inlägget så att alla förstod inlägget och inte skulle ta det som att jag menade att världssvälten beror på antalet ombyggda rondeller. Att å andra sidan överhuvudtaget tro det.. ja men hallå... Men det var sent och personen i fråga kanske var trött och lite irriterad, vilket tyvärr jag också var - och ber om ursäkt för mina egna dumma uttalanden.

Det var uppenbarligen helt idiotiskt av mig att tro att alla kunde förstå det själva och för det ber jag alla som inte förstått om djupaste ursäkt. Jag ska uttrycka mig klarare nästa gång.

Vidare skrev jag inlägget endast för att öppna ögonen på de som kanske inte har tänkt på kostnadseffektivitet, och visst, det var, och det inser jag själv också, dumma exempel - men det är fortfarande bara exempel.

Detta är bara axplock om vad som händer med Dina skattepengar, det jag efterlyser är inte sänkta skatter eller mindre vägunderhåll eller något annat lika idiotiskt utan att pengarna vårdas för att få ut mesta möjliga effekt tillbaka till Dig som skattebetalare.

Vet du egentligen vart dina skattepengar går? Är du intresserad av att veta eller helt enkelt skiter du i det? Klagar du dessutom över den höga skatten?

Det finns ett uttryck som lyder: Många bäckar små...

Återigen: Det jag vill belysa är frågan om det går att få regering, stad, kommun, landsting mm att arbeta närmare över landet för att få ut maximal effekt av inbetalda skattemedel. Jag tror det skulle kunna gå, men det skulle krävas oerhört mycket arbete - å andra sidan är det väl det vi betalar för? Eller?

Till sist ett par frågor till alla er som läser detta:
1) Tror du, att du som person skulle kunna vinna något på en att hålla en högre kostnadseffektivitet?
2) Tror du det är genomförbart?
3) Kan du ge ett par exempel på hur?
4) Sista frågan (och jag bara måste - förlåt!) Gissningsfråga: Vad kostar en rondell i genomsnittlig storlek att bygga? :D

Edit: Hoppas verkligen inte att detta idiotiska system går igenom, det bygger bara en egen fallgrop...


sgtpepper skrev:
När jag fyllde 30 så började jag räkna mig själv som vuxen, men visst, omgivningen kan ju ha åsikter om det.
 
Last edited:

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Funatic skrev:
4) Sista frågan (och jag bara måste - förlåt!) Gissningsfråga: Vad kostar en rondell i genomsnittlig storlek att bygga? :D

..


En genomsnittlig rondell kostar 3 miljoner kronor att bygga. Med en avskrivningstid på 50 år, vilket vi har för väginvsteringar, så blir det en årlig kostnad på 60 000 kronor. De andra frågor kan jag inte svara på... tyvärr :tummenupp
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Funatic skrev:
Detta är bara axplock om vad som händer med Dina skattepengar, det jag efterlyser är inte sänkta skatter eller mindre vägunderhåll eller något annat lika idiotiskt utan att pengarna vårdas för att få ut mesta möjliga effekt tillbaka till Dig som skattebetalare.

Vet du egentligen vart dina skattepengar går? Är du intresserad av att veta eller helt enkelt skiter du i det? Klagar du dessutom över den höga skatten?

Nej nej nej! Det som behövs är mera resurser. Allt hänger på resurser!

/Ironi
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ska vi lägga ner den här helt otroligt barnsliga diskussionen nu?
Här på SH blir diskussioner som dessa oftast barnsliga, men vi kan ju försöka :)

Jag uttryckte mig något klantigt kanske, anledningen till min reaktion är att de vid min sommarstuga byggt om 3 rondeller som ligger efter varandra, 3 gånger på 2 år pga att en person inte gjorde arbetet rätt första gången - onödiga pengar och det lär inte vara det enda stället landet det händer på.
Jag håller med dig, det låter onekligen som ett onödigt slöseri med våra skattepengar.

Det jag reagerade på var ditt sätt att utrycka det som om det vore antingen eller, antingen bygger vi rondeller, eller så låter vi Elsa 90 år få dräglig äldrevård. Håll med om att den jämförelsen var minst lika barnslig som mina kommentarer.

Jag kan dock hålla med om att det var klantigt att inte skriva och förklara det i första inlägget så att alla förstod inlägget och inte skulle ta det som att jag menade att världssvälten beror på antalet ombyggda rondeller.
Det var det nog ingen som trodde, så det behöver du inte oroa dig för.

4) Sista frågan (och jag bara måste - förlåt!) Gissningsfråga: Vad kostar en rondell i genomsnittlig storlek att bygga?
En normalstor cirkulationsplats kostar i genomsnitt 1-2 miljoner kronor att bygga. Det tycker inte jag är så mycket att uppröras över då rondeller bevisligen minskar olycksriskerna jämfört med en vanlig korsning.

Men självklart håller jag med dig om att stat, kommun och landsting ska vara sparsamma med våra skattepengar och att det finns mycket slöseri som upprör. Anledningen till min irritation var att jag inte tycker att något av de två exemplena du tog upp är slöseri, snuten åker snabba bilar - helt ok, cirkulationsplatser byggs - helt ok om det görs med sunt förnuft.

Då tycker jag att det är mer upprörande med slöseri som t.ex biltullarna i Stockholm, som införs mot allmänhetens vilja och som med stor sannolikhet kommer att läggas ned efter folkomröstningen, det projektet kostar hundratals rondeller ;).
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Får man en skattesänkning på motsvarande belopp så inte mig emot, det är väl rimligt att man skall betala fär de resurser man utnyttjar.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Felix skrev:
Får man en skattesänkning på motsvarande belopp så inte mig emot, det är väl rimligt att man skall betala fär de resurser man utnyttjar.


Pejo skrev:
Om min skatt sänks med exakt samma peng som premien går upp så skiter jag i vilket - men det vet vi allihopa att så blir det inte - utan som vanligt så ska staten spara 9 miljarder och stoppa i nåt annat röt-hål.

Redan sagt... tidigare. Då vart man kallad mönsterkommunist :gnissla
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Nu kan man ju undra varför bara motorcyklister ska bära sina egna kostnader? Alla idrotter belastas av enorma sjukrivning och rehabliteringskostnader, ta fotboll, nästan varenda spelare i allsvenskan är mer eller mindre skadad. Enormt dyra miniskoperationer där de såklart går före i kön.

Jag tror att Folksams beräkning är låg, den kommer säkert att succesivt höjas, risken att skadas i olyckor är nog minst 100 gånger så stor för en sporthojsåkare jämfört med bilister, men en sån stor höjning törs de inte genomföra till en början. Om bilisten får en höjning på 1000 kr får sporthojsåkaren 100 000 kr.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top