nu får det vara nog

Mr *

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HM 450
vfr orre skrev:
Det är ganska märkligt...
Bensinbolagen skyller hela tiden på ökade råoljepriser på världsmarknaden som en följd av att oljereserverna håller på att sina :va
Samtidigt som geologer världen över presenterar forskningsresultat som tyder på att det finns bra mycket mer olja än var vi har trott, och att den är relativt lättåtkomlig :7peta

Jag tror att vi blir fett knullade av bensinbolagen helt enkelt :huvet

Det förhåller sig precis tvärtom, vi gör idag av med mer olja än vi hittar vid prospektering. Kina håller på att explodera och behöver enorma mängder olja idag och de kommer att behöva allt mer. Kina är en stor anledning till att priset på brenten idag är drygt 50 dollar fatet mot 30 för ett år sedan, det är självklart att det får genomslag på priserna. Raffen hinner inte med att producera den mängd som eferfrågas.

De oljefyndigheter som hittas idag är inga jättelika sådana men med dessa oljepriser blir det alltmer intressant att prospektera och utvinna även mindre fyndigheter.

Skatten är den absolut största delen av oljepriset men den kan inte beskyllas för den senaste tidens prishöjningar.

Jag vet att inlägget kan tolkas som lite "bror duktigt, men tyvärr kommer vi nog att få vänja oss vid ett väsentligt högre oljepris än vad vi är vana vid.



mvh,

mr *
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Att olje & bensinpriset stiger från jättebilligt till bara billigt fullkomligt bleknar mot själva skatten. Det är ju denna kostnad som är mest relevant...
Jag har inte lika mycket agg mot ett oljebolag som t.ex. höjer med några ören när det är sossarna som fyrdubblar den höjningen...

Så visst beskyller jag skatten, den står ju för tre fjärdedelar av höjningen...
 

vfr orre

I Do My Own Stunts!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Six dirty six, RD350, Honda ATC350X, Yamaha swamp-trike, TRI-moto, DKW 500, pick-up
Mr * skrev:
Det förhåller sig precis tvärtom, vi gör idag av med mer olja än vi hittar vid prospektering. Kina håller på att explodera och behöver enorma mängder olja idag och de kommer att behöva allt mer. Kina är en stor anledning till att priset på brenten idag är drygt 50 dollar fatet mot 30 för ett år sedan, det är självklart att det får genomslag på priserna. Raffen hinner inte med att producera den mängd som eferfrågas.

De oljefyndigheter som hittas idag är inga jättelika sådana men med dessa oljepriser blir det alltmer intressant att prospektera och utvinna även mindre fyndigheter.

Skatten är den absolut största delen av oljepriset men den kan inte beskyllas för den senaste tidens prishöjningar.

Jag vet att inlägget kan tolkas som lite "bror duktigt, men tyvärr kommer vi nog att få vänja oss vid ett väsentligt högre oljepris än vad vi är vana vid.



mvh,

mr *


Det jag refererar till är artiklar jag läst i illustrerad vetenskap om "oljekrisen"
Men jag är ingalunda någon expert och jag antar att det kan ifrågasättas.....
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gothmog skrev:
Läste någonstans att de hade räknat ut att 3:40 var ren omotiverad ockerbeskattning. Utan dessa 3:40 hade skatten täckt ALLA miljöavgifter, vägar, rubbet. Och sen har vi ju vägskatten ovanpå det helt i onödan...
Som flera helt riktigt påpekat är större delen av bensinpriset, precis som med elpriset, (s)katt.
Men, det är ointressant om man hittar nya oljefyndigheter om man inte kan raffinera råoljan i tillräcklig mängd, det är just nu brist på raffinaderikapacitet vilket påverkar priset dramatiskt. En stor bov i sammanhanget är även Kina som går på högvarv och kräver energi till sina industrier. Fundera fö lite på hur det blir när det finns 500 miljoner bilar i Kina.. vad kan råoljepriset bli då....?
Möjligheten vi har att få billiga prylar från Kina får vi alltså istället betala med högre bränslepris! There is nothing like a free lunch, folks !
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Dyrt blir det på många sätt!!

Psychobiker skrev:
Man kan ju undra när de ändra nivåerna för körersättning. Avdraget är ju 16 kr/mil, men det har blivet bra mycket dyrare soppa sen den nivån lades. ...

Farsan blev så förbannad en gång när han besökte KSS och skulle ansöka om reseersättning för en sjukresa. Han skulle få 5 kr i ersättning

Ge de till de svältande barnen i afrika blev hans svar.

Sjukresa=12 kr/mil. Krav för ersättning: resan ska överstiga 12 mil.

Jag har precis 12 mil från Lyrestad till KSS, får inte ett ruttet öre, dyrt då man ibland åker in upp till 10 ggr i månaden för provtagning. Sen att det kostar 80 för ett litet stick o 300 för träffa läkaren är ju en annan historia. :3freak
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Vee-twn skrev:
Skatt och moms närmar sig 8 kr/litern nu och Staten smörjer kråset med våra pengar. Det enda man kan hoppas på är att vi någon gång får något tillbaka, men som vägstandarden är så är det väl tveksamt... :(

Det är väl en fin bajsmacka vi får av våra politiker, "folkvalda", "förtroendevalda" varje gång vi tankar. Näe, ett hejdrundade "DRA ÅT HELVETE" åt det politiker som fattar dylika beslut. :galen

Vad har vi på agendan idag? Ett nytt parti som går in för att gynna hälfen av befolkningen. Usch fy faan.

Föressten ! Kolla bingos inlägg efter mitt - han bjuder på soppa på alla åkningar i år!
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tycker att bensin är billigt. Arbeta mer och gnäll mindre så kommer ni också att tycka att bensinen är billig. Jävla fattighjon :mad:
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
Vad kostar etanol då? Är det inte ganska enkelt att konvertera till etanoldrift? Eller har dom ollonskattat den också helt utan anledning? Annars tycker jag det verkar som ett vettigt alternativ, om man inte kört 2takt förståss(och att närmsta bensinpump ligger nästan 5mil bort).
 

Mr *

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HM 450
vfr orre skrev:
Det jag refererar till är artiklar jag läst i illustrerad vetenskap om "oljekrisen"
Men jag är ingalunda någon expert och jag antar att det kan ifrågasättas.....

Jag är inte heller någon expert (långt därifrån hehe) men jag har ett visst intresse för oljan. De skribenter som påstår att lättåtkomlig olja i kommersiella mängder skulle vara en uppåtgående trend skulle nog tjäna mer pengar som rådgivare på ett oljebolag än som skribenter på P V. Men det är sant att det borras på ställen i dag som man aldrig skulle fått för sig att borra på för 5-10 år sedan. Den amerikanska kontinenten är välexploaterad, den är som en schweizerost, däremot finns det många länder i Europa som med dagens priser är intressanta och det borras lite överallt här.

Vill bara tipsa om en intressant Powerpoint presentation av Kjell Aleklett, en inte helt okontroversiell professor på Uppsala Universitet.

länk: http://www4.tsl.uu.se/~aleklett/OKQ8dagen/OKQ8_files/frame.htm


mvh,

mr *
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
hum, frågan är om vi inte till viss del ska skylla på USA... deras bensin är väl billigare än vår å dom kör ju med sina jävla monsruösa v8or till vardags. :va

å så kineserna, fan ska dom ha bil till, de flesta bor ju endå i städer... där kan dom väl åka kollektivt...

jag som är beroende av bilen på ett helt annat sätt än de som bor i stan ser detta helt enkelt som så att jag får skära ner på något annat, för jag kan inte skära ner på bil/mc körningen så mkt mer, jag kör te stan så sällan det går, använder bilen så lite det går, men lik förbannat är det en hel förmögenhet... ni som bor i stan ska fan inte klaga.. flytta ut på landet så ska ni få se på soppakostnader.. :fatta!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Jag tycker att bensin är billigt. Arbeta mer och gnäll mindre så kommer ni också att tycka att bensinen är billig. Jävla fattighjon :mad:


:lol killen får ut 30000 efter skatt/mån, det handlar inte om det, det handlar om onormalt höga skatter.

Säg detta till en ensamstående småbarnsförälder/sjukskriven/pensionär.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ska man från byn till närmaste stad så har jag 8 mil. Surt att bensin priserna ska straffa de som bor på landet.
 

Mr *

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HM 450
Bingo skrev:
Jag tycker att bensin är billigt. Arbeta mer och gnäll mindre så kommer ni också att tycka att bensinen är billig. Jävla fattighjon :mad:

Hi hi, här har vi en till (förvisso från de återerövrade provinserna :D ) som liksom jag inte anser att det har kommit upp till sitt rätta värde. Det går förstås att uttrycka det på ett mer nyanserat sätt, men lite roligt var det :lol

mvh,


mr *
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top