nu får det vara nog

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Jag måste erkänna att jag inte ens märkt att priset var så högt förrens jag skulle tanka i stan...faktiskt lyckligt ovetande i lilla Rimbo.
Ni får väl börja o avsluta Roslagsturneerna i Rimbo i sommar, passa mig perfekt, bara att komma! :tummenupp

EDIT: Hade tänkt att bjuda dig på Kaffe RoLLer men du får ju din bensin gratis så då får du ta med en termos, jag tar gärna mjölk i mitt. :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jo tänk om man bodde i Rimbo. Billig bensin, fina vägar. Vad ligger dte på där nu? Senast jag hörde va det 8:90 och det va någon vecka sedan.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Qwerty skrev:
Jo tänk om man bodde i Rimbo. Billig bensin, fina vägar. Vad ligger dte på där nu? Senast jag hörde va det 8:90 och det va någon vecka sedan.

Tror att det ligger där någonstans, har 80 liters tank i bilen så jag tankar tackolov inte varje dag... :) Ja det är ett bra ställe när man är hojåkare...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Man kan ju alltid slanga från statliga fordon :tummenupp

Fast jag undrar hur bensinbolagen kan skylla på stigande världsmarknadspriser hela tiden. För ett par år sen stod dollarn i 11 spänn och nu ligger den runt 7, en kursförändring på nästan 40%. Har priset per fat olja verkligen stigit lika mycket som dollarn sjunkit under samma period? När får vi se en sänkning av bensinpriset pga "Sjunkande dollarkurs"?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
newstead skrev:
När får vi se en sänkning av bensinpriset pga "Sjunkande dollarkurs"?

Aldrig. Eftersom det går fot att höja men väldigt trögt att sänka. vilket iof är självklart eftersom alla vill tjäna mera pengar.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Tror ni på allvar att en borgerlig regering skulle sänka bensinskatten? Minns ni hur det var inför valet -91?
De borgerliga lovade sänkt bensinskatt med 50 öre, blev det någon sänkning när de vann valet?.........nope.

Jag är inte sosse eller något annat åt det hållet, men inte heller så naiv att jag går på sånt simpelt röstfiske.

Blanda ut bensinen med 30% E85 så sänks literpriset med en krona. Vill man snuva staten på mer skatt kan man konvertera helt. Läs mer på www.etanol.nu
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Många kan faktiskt cykla men kör bil o gnäller över bensinpriset för att de är lata svin.

Andra tar livet slut för om bilen står still.
Det borde verkligen göras skillnad på folk och folk.

Är det mer än 3 mil till jobbet börjar jag nog dra mig för att cykla med. Kul att förlora en fjärdedel av livet för att man måste planera in cyklingen till och från jobbet när det tar 15minuter med en bil.

Sen är det nästan omöjligt att komma under 1L/milen med en riktig bil.
Påstå nu inte att en smartcar är en riktig bil...
 

z0d1ak

rimbo riders
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Rimbo
Hoj
hmm...
ssssssccchhhh* sist nån nämde rimbo så steg priset med ett XXX antal ören här! :banana
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag tycker inte det är rätt att skylla på bensinbolagen för dessa eviga höjningar. Det är mer regeringens helt sjuka beskattning på bensinen som är den största orsaken.

Får väl hoppas att svenska folket tar mer ansvar vid nästa val så dom får bort sörjan till regering som nu har makten...

vfr orre skrev:
Det är ganska märkligt...
Bensinbolagen skyller hela tiden på ökade råoljepriser på världsmarknaden som en följd av att oljereserverna håller på att sina :va
Samtidigt som geologer världen över presenterar forskningsresultat som tyder på att det finns bra mycket mer olja än var vi har trott, och att den är relativt lättåtkomlig :7peta

Jag tror att vi blir fett knullade av bensinbolagen helt enkelt :huvet
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
enchanter skrev:
Jag tycker inte det är rätt att skylla på bensinbolagen för dessa eviga höjningar. Det är mer regeringens helt sjuka beskattning på bensinen som är den största orsaken.

Får väl hoppas att svenska folket tar mer ansvar vid nästa val så dom får bort sörjan till regering som nu har makten...

Bensinbolagen är nog inte helt oskyldiga dom heller...
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Igentligen är det inte så konstigt med högtbensin pris , inte just nu iaf. Det som man kan vara mest irriterad över är ju att "samma" bensin säljs för 3kr/liter i tillexempel USA. Så jag menar bara skall vi värna om miljön eller nått åt det hållet så gör lilla sverige inte ett jävla skit. Men å andra sidan så sätter detta "press" på ny utveckling av alternativa drivmedel. :va

Dessutom är bensin en av dom få konsumentvaror som beskattas 2ggr om jag inte minsn fel. ;)

Mvh Mar
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande regeringen iaf. Chansen att dom sänker skatten är ju betydligt större med än borgerlig regering än med den nuvarande sosse smörjan med mp i spetsen

RWD skrev:
Tror ni på allvar att en borgerlig regering skulle sänka bensinskatten? Minns ni hur det var inför valet -91?
De borgerliga lovade sänkt bensinskatt med 50 öre, blev det någon sänkning när de vann valet?.........nope.

Jag är inte sosse eller något annat åt det hållet, men inte heller så naiv att jag går på sånt simpelt röstfiske.

Blanda ut bensinen med 30% E85 så sänks literpriset med en krona. Vill man snuva staten på mer skatt kan man konvertera helt. Läs mer på www.etanol.nu
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Man trodde att smärtgränsen låg runt 25dollar per fat, men nu ligger den runt 50dollar per fat om jag inte missminner mig. Så det har minst ökat 27% om man räknar med dollar kursen.

Moderaterna:
"Vi vill sänka skatten på bensin med 1 krona."


mvh Mar


newstead skrev:
Man kan ju alltid slanga från statliga fordon :tummenupp

Fast jag undrar hur bensinbolagen kan skylla på stigande världsmarknadspriser hela tiden. För ett par år sen stod dollarn i 11 spänn och nu ligger den runt 7, en kursförändring på nästan 40%. Har priset per fat olja verkligen stigit lika mycket som dollarn sjunkit under samma period? När får vi se en sänkning av bensinpriset pga "Sjunkande dollarkurs"?
 
Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
De sa på TV imorse att vi betalar 8 000 000 kr till staten i timmen via bensinskatten. Över 2200 kr i sekunden således. :3freak
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tjet skrev:
De sa på TV imorse att vi betalar 8 000 000 kr till staten i timmen via bensinskatten. Över 2200 kr i sekunden således. :3freak

Jag hade ha en viss förståelse för det när jag bevittnade en MC-krash häromdagen. 2 Ambulanser, 1 ambulanspersonbil, 2 brandbilar, en befälsbil, 1 polisbil och 1 ambulanshelikopter. På plats efter ca 10 minuter.

Nånstans var det faktiskt skönt att se att hela räddningsapparaten faktiskt fungerar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har funderat på att cykla till jobbet ibland, fast då måste jag lägga ett par tusen påe n cykel också, men har lust att skita i det bara av princip, vill inte ge miljömupparna den kredan att man kör mindre för bensinen är dyr, för då vill de bara höja den ännu mer, tills vi inte har några fordon längre.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top