Mr R skrev:
2164936 Rysslandsfonder bör man avvika ifrån, gått upp emot 200% Vilket jag har läst från diverse analytiker från olika tidningar. Dock skall man aldrig lyssna på dessa, utan du får skaffa dig fakta och analysera själv. Har personligen ingen koll på fonder då aktier är mitt bord...
200% räcker inte på långa vägar,läste en tråd på di.se om en uppgång i rtsi index från ca 50 (om jag inte mins helt fel,jag har inte kontrolerat uppgiften) på några år.
Index ligger nu på 1553.
Ryska börsen brukar (har bevakat och investerat i ca 3 år) dyka lite då och då,om jag inte mins helt fel har det dykt både vår och höst för att efter 1-2 veckor vända upp igen.
Jag ser det bara som en naturlig korigering efter dom stora uppgångarna som varit.Fortsätter det ner ett tag till så kommer även jag att överge ryssland för att säkra min vinst.
Att tänka på om man ska överge rysslandfonder nu är att försäljningsavigiften brukar vara hög och vill man in igen måste man in typ 4% under försäljningskurs för att över huve taget gå plus minus noll på affären.
Med andra ord tycker inte jag det är värt att sälja om man inte behöver pengarn för vänder det så finns risken att kursen rusar iväg igen och då är det försent.