Nu rasar börsen..ska man sälja sina fonder nu??

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
HönaPower skrev:
2164884 Säljer min viffer inom kort, får loss ca 60.000:- men frågan är om man vågar handla nu, kanske vore iskallt att smälla hela skiten på Rysslandsfond... :confused:

Det verkar ju idiotiskt att satsa NU på en fond som gått upp flera hundra procent.
Du ska ju gå in med stora belopp innan fonden börjar stiga - det är ju det som är hela grejen....

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
duckie skrev:
2165006 Det verkar ju idiotiskt att satsa NU på en fond som gått upp flera hundra procent.
Du ska ju gå in med stora belopp innan fonden börjar stiga - det är ju det som är hela grejen....

Ja precis! :tummenupp
Vad dom man är! Att jag inte tänkte på det! :huvet

:tungan

Edit: Det verkar IAF som övriga europa är på väg upp igen nu, så det lär väl återhämta sig snart, hoppas vi...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Mr R skrev:
2164822

Är du säker att börsen är något för dig? Själv så pendlar mina börsportföljer ca +/- 10-20 000 sek per dag

Bara nu på några veckor har min latenta vinst raserats med över 200 000 sek Då kanske skulle man börja grubbla :näsblod
´

Det har gått bra sen i september, och jag har inte så mkt pengar heller :)
Men jag tycker det är roligt ändå :lol

och dom 5k är bara nån % av vinsten jag gjort sen årets början, men det är tråkigt i alla fall :3freak

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
NoicE skrev:
2165042 ´

Det har gått bra sen i september, och jag har inte så mkt pengar heller :)
Men jag tycker det är roligt ändå :lol

och dom 5k är bara nån % av vinsten jag gjort sen årets början, men det är tråkigt i alla fall :3freak

Mjooo, det är ju alltid tråkigt när det går åt fel håll, men det är bara att ha en kasse torris i magen så går det nog bra...
Lite less blir jag på mina, på 2.5 månader så ligger jag fortfarande +/-0%. Dom var upp i 6% och vände... Satte väl in dom vid fel tillfälle, men jag är rätt säker på att dom kommer gå upp i vilket fall.

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Mr R skrev:
2164936 Rysslandsfonder bör man avvika ifrån, gått upp emot 200% Vilket jag har läst från diverse analytiker från olika tidningar. Dock skall man aldrig lyssna på dessa, utan du får skaffa dig fakta och analysera själv. Har personligen ingen koll på fonder då aktier är mitt bord...

200% räcker inte på långa vägar,läste en tråd på di.se om en uppgång i rtsi index från ca 50 (om jag inte mins helt fel,jag har inte kontrolerat uppgiften) på några år.
Index ligger nu på 1553.
Ryska börsen brukar (har bevakat och investerat i ca 3 år) dyka lite då och då,om jag inte mins helt fel har det dykt både vår och höst för att efter 1-2 veckor vända upp igen.
Jag ser det bara som en naturlig korigering efter dom stora uppgångarna som varit.Fortsätter det ner ett tag till så kommer även jag att överge ryssland för att säkra min vinst.

Att tänka på om man ska överge rysslandfonder nu är att försäljningsavigiften brukar vara hög och vill man in igen måste man in typ 4% under försäljningskurs för att över huve taget gå plus minus noll på affären.
Med andra ord tycker inte jag det är värt att sälja om man inte behöver pengarn för vänder det så finns risken att kursen rusar iväg igen och då är det försent.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
duckie skrev:
2165006 Det verkar ju idiotiskt att satsa NU på en fond som gått upp flera hundra procent.

Hur menar du nu, är historiskt hög avkastning en varningssignal?
Vad gäller rysslandsfonderna så går de ju hand i hand med oljepriset, om man tror att det sjunker på sikt så ska man väl akta sig väldigt noga.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Mr R skrev:
2164936 Rysslandsfonder bör man avvika ifrån, gått upp emot 200% Vilket jag har läst från diverse analytiker från olika tidningar. Dock skall man aldrig lyssna på dessa, utan du får skaffa dig fakta och analysera själv. Har personligen ingen koll på fonder då aktier är mitt bord...

ta hjälp av playmate-gänget :tuttar

82654296.gif

Några före detta utvikningsbrudar har slagit fondeliten - och det med råge. Hela tre av fyra förvaltare var sämre i sina placeringar än Playmate-gänget, skriver Business Week enligt N24.

http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=17885&categID=42

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Försökte vara uppdaterad med börsen för någon månad sen då jag gjorde lite affärer, nu igår så fick jag höra att börsen hade gått ned så då gick jag in och kollade kommer inte ihåg alla värden men minst -5000kr :näsblod

Verkar som om en del stressar och säljer nu när det sjunker?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Mr Helmut skrev:
Verkar som om en del stressar och säljer nu när det sjunker?

Brukar läsa på börs sidorna att det blir trångt vid utgången när alla ska sälja.

Sen finns det andra typer av placeringar

Sparare tror på nedgång

Efter flera månaders övervägande tro på börsuppgång tror merparten av spararna hos Handelsbankens Xact Fonder nu på fortsatt nedgång. Den så kallade Bearfonden som gynnas av en fallande börs har de senaste dagarna dragit stora flöden från uppgångsinriktade Bullfonden.

http://di.se/Nyheter/

Ny börsbubbla?

http://webbtv.dn.se/?id=101

Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Markus skrev:
2164934 Värdeminskning och förlust, ska en ekonom verkligen sätta likhetstecken där? ;)

Ekonomer kan inte ekvationer så de sätter väl inte så mkt tecken.

Diskussionen är dock urgammal och jag anser att det i likvida marknader är marknadspriset som gäller. Att trixa med ord hjälper föga för dem som tvingats gå från hus och hem när belåningsvärdet försvunnit från sina IT-aktier som rasat med 99,9%. Men visst de har ingen förlust, än.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
KGK skrev:
2165111 Brukar läsa på börs sidorna att det blir trångt vid utgången när alla ska sälja.

Sen finns det andra typer av placeringar

Sparare tror på nedgång

Efter flera månaders övervägande tro på börsuppgång tror merparten av spararna hos Handelsbankens Xact Fonder nu på fortsatt nedgång. Den så kallade Bearfonden som gynnas av en fallande börs har de senaste dagarna dragit stora flöden från uppgångsinriktade Bullfonden.

http://di.se/Nyheter/

Ny börsbubbla?

http://webbtv.dn.se/?id=101

men nu stiger det igen :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ah17 skrev:
2165215
Diskussionen är dock urgammal och jag anser att det i likvida marknader är marknadspriset som gäller. Att trixa med ord hjälper föga för dem som tvingats gå från hus och hem när belåningsvärdet försvunnit från sina IT-aktier som rasat med 99,9%. Men visst de har ingen förlust, än.

Du måste ju göra lite skillnader:
Det man haft och det man kunde haft, jag kunde varit miljardär om jag gjort si och så men det gjorde jag inte. Hade jag däremot faktiskt varit miljardär och förlorat pengarna så hade jag idag varit surare än vad jag är över att jag inte köpte rätt optioner, lotter och aktier.

Man måste väl också fundera på skillnaden mellan ett värdepapper och t.ex. en bil, bilen du har kommer om den sjunker i värde aldrig vända uppåt igen om inget mycket märkligt händer - ett värdepapper (fond eller aktie) kan mycket väl återuppnå eller överträffa sitt tidigare värde.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Markus skrev:
2165320 Du måste ju göra lite skillnader:
Det man haft och det man kunde haft, jag kunde varit miljardär om jag gjort si och så men det gjorde jag inte. Hade jag däremot faktiskt varit miljardär och förlorat pengarna så hade jag idag varit surare än vad jag är över att jag inte köpte rätt optioner, lotter och aktier.

Man måste väl också fundera på skillnaden mellan ett värdepapper och t.ex. en bil, bilen du har kommer om den sjunker i värde aldrig vända uppåt igen om inget mycket märkligt händer - ett värdepapper (fond eller aktie) kan mycket väl återuppnå eller överträffa sitt tidigare värde.

Jag vet inte varför du kommer med dessa självklarheter. Jag anmärkte bara på uttrycket:

"jag har inte gjort någon förlust trots att mina papper rasat X-procent"

Vitsen med att intala sig dylikt är helt och hållet ett psykologiskt sätt att distansera sig och fjärma sig från realiteten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ah17 skrev:
2165813 Jag vet inte varför du kommer med dessa självklarheter.

Därför att du verkar hävda att en kursnedgång (eller uppgång?) är lika med förlust (respektive vinst?) - ser du inte hur orimligt det är?

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
Det som går upp går ner och vise versa...
Min personliga åsikt är att rysslands fonder är uppblåsta och jag skulle inte köpa dem idag.
Men sen har jag inget sparande just nu heller :)
Lägger allt på livet just nu och skulle det skita sig får man väll sälja tillgångar.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum