Ny bankörning på Anderstorp!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag gillar ditt resonemang och tycker det är i stora drag helt rätt. Jag undrar bara vem som ska bestämma om man passar i licens i stället för snabb grupp bland gatåkare?

Är det var och en som kör som skall avgöra? Finns det inte en ganska uppenbar risk att det kommer personer som klart kommer köra över sin förmåga? Jag skulle ju ogärna lämna en lucka på insidan efter rakan på anderstorp om jag inte trodde att personen som kör om på insidan inte har koll. Det är en fröjd att bli omkörd av förare som är betydligt snabbare som Oscar, Don-Q etc.... Anledningen till att man litar på folk i licensgrupp är att de har betydligt mer vana....

Jag skulle ogärna ha en på insidan vars enda mål kanske är att köra om en licensare för att sedan kunna skryta över detta vid korvmojjen..... Risken finns att det bli betydligt mer "high-chaparall" körning? Eller överdriver jag bara?

Gathojar med eller utan licens är helt ok för din men jag ser gärna att det inte bara ska va att anmäla sig till en licensgrupp om man inte har en licens....

Sen finns scenariot att den personen som inte fick plats i lugna gruppen för den var full och även den snabba, anmäler sig till licens bara för att få köra.

Finns säkert fler aspekter på det hela men var lite av mina tankar.

/Urban

Sunda synpunkter, men de som bara är med i licensgruppen för att bromsa om nån och skryta vid korvmojjen är självsanerande. Dom slår sej minst lika illa som alla andra. Scenariot med full långsam grupp faller också, då licensgruppen också börjar fyllas på.

Självklart är det var och en som avgör i vilken grupp man ska köra! Vi kan väl inte sitta och seeda förarna efter hur många banåkningar dom kört? Jag känner ungefär 25% av folket, och dom har anmält sej i den grupp jag förväntat mej. Resten, får man väl anta, vet väl själva hur snabba eller långsamma dom är?

Hur ser platstillgången ut i grupperna? När stänger ni bokningen?

/ Micke

Ska summera platsantalet ikväll, bokningen stängs senast den 25/8.
 
Last edited:

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Inga restriktioner som gäller speciellt för lugn grupp. Det handlar om tempo. I Licens går det undan! I Snabb grupp så ska man helst ha kört några ggr på bana. Varierande tempo från högt till medel. Lugn grupp, lite lugnare tempo inte samma "stress".

Skönt det!! Att hastigheten är lite lägre i lugn grupp bryr jag mig inte om så länge det inte finns några vingelpellar som inte kan hålla sitt spår. Jag kör mot mig själv så för mig spelar det ingen roll att jag inte får steka på nån r-åkare för att sedan skryta vid korvmojen om det :hihi!
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Den som håller i handtaget är den som bestämmer hur fort man kör. Restriktionerna är samma som i de andra grupperna: Kör om med hänsyn, helst på yttern, knö dej inte, tacklas inte, klotar du kommer vi med skamkärran och ambulansen. Kort sagt; kör med insidan. Det gäller även licens och snabb grupp!

Köra insida och steka ytter, låter fint det, jag är ett skolexempel på snälla omkörningar:)
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jag instämmer helt med många av inläggen här, när det gäller "allmän" bankörning så är vi här för att ha kul å inget annat, vi e varken Stoner eller Rossi, dom är av en helt annan klass å sån inställning ska man inte ha på dessa körningar(som jag inte tror att någon har heller iof).
Förra körningen som var så var jag i snabba gruppen å fick endast ett helt pass på en hel dag pga att det var massa avåkningar varav att nästan samtliga hände under det första varvet som jag tror beror på att kanske inte däcken hunnit bli tillräckligt varma för maxkörning.
Vill bara säga att kör inte över er förmåga å ligg i eran egen takt å koncentrera er på det ni gör (å detta gäller även mig i högsta grad) så hoppas jag att alla får en himla rolig dag med få avkörningar som ger mera bantid åt oss alla :)

Ber till gudarna om bra väder :tuttar
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu blir vi tvungna att stänga anmälan! Fullt i snabba gatgruppen och nån enstaka plats över i licens och långsamgrupp. Ni som anmält men inte betalat, skynda er att betala så att vi kan bekräfta er plats! Ni som betalat men inte fått bekräftelse, ring mej på 070-5926817 så ordnar vi upp problemen!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag gillar ditt resonemang och tycker det är i stora drag helt rätt. Jag undrar bara vem som ska bestämma om man passar i licens i stället för snabb grupp bland gatåkare?
/Urban

Den enda som kan bestämma det är föraren, som därför måste ha lite insikt i sin egen körning. Jag har varit med och kört runt i alla sorters grupper på bankörningar, och att vara bland de snabba i snabb grupp kan mycket väl (oftast) betyda att man är långsam i licensgruppen, men det det kan ju såklart även vara tvärtom. Man är nog inte långsammast iaf. Om man är långsam och kör i licensgruppen så kan dessutom andra bli lite tjuriga när de anser att folk är i vägen/fel grupp. Jag själv blir tjurig på folk som vinglar runt i licensgrupper och på RR-träningar eftersom man oftast jagar varvtider, men tjurigheten släpper oftast efter ett par kurvor eller senare när man inser att alla har lika stor rätt att vara på banan. Det är ju dessutom en jäkligt bra ursäkt till varför man inte satte en viss varvtid... :D
Jag tycker att man ska anmäla sig efter huvud och inte efter ego.

Detta är som sagt bara vad jag tycker. Vid den aktuella bankörningen är det Humlan som sätter reglerna.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Nu blir vi tvungna att stänga anmälan! Fullt i snabba gatgruppen och nån enstaka plats över i licens och långsamgrupp. Ni som anmält men inte betalat, skynda er att betala så att vi kan bekräfta er plats! Ni som betalat men inte fått bekräftelse, ring mej på 070-5926817 så ordnar vi upp problemen!

Betyder det att det är nära 60 deltagare i licensgruppen :confused:
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu blir vi tvungna att stänga anmälan! Fullt i snabba gatgruppen och nån enstaka plats över i licens och långsamgrupp. Ni som anmält men inte betalat, skynda er att betala så att vi kan bekräfta er plats! Ni som betalat men inte fått bekräftelse, ring mej på 070-5926817 så ordnar vi upp problemen!

Vill bara än en gång påminna att jag anmält Andreas Sveistrup! Han betalar måndag 20/8 då han är tillbaka från sin semester!!

Edit: Fuck! Jag hade ju totalt missat detta:

"Anmälan går till så här: Du fyller i uppgifterna på länken här, därefter skickas ett mail i retur till dej där det finns ett anmälningsnummer. Detta nummer uppger du på din inbetalning när du betalar anmälningsavgiften som är 500:-. Denna del återbetalas inte om du uteblir. Resterande 500:- betalas på plats när du kommer till banan, dvs totalpriset för en dags körning är 1000:-"

Nåja, bara att pröjsa:tuttar
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Betyder det att det är nära 60 deltagare i licensgruppen :confused:

Inte riktigt, men 51 för tillfället. Skulle det vara nåt konstigt?:confused:

Vill bara än en gång påminna att jag anmält Andreas Sveistrup! Han betalar måndag 20/8 då han är tillbaka från sin semester!!

Edit: Fuck! Jag hade ju totalt missat detta:

"Anmälan går till så här: Du fyller i uppgifterna på länken här, därefter skickas ett mail i retur till dej där det finns ett anmälningsnummer. Detta nummer uppger du på din inbetalning när du betalar anmälningsavgiften som är 500:-. Denna del återbetalas inte om du uteblir. Resterande 500:- betalas på plats när du kommer till banan, dvs totalpriset för en dags körning är 1000:-"

Nåja, bara att pröjsa:tuttar

Gäller samma för honom som för alla andra: när pengarna syns på kontot skickas en bekräftelse. Först till kvarn är det som gäller. Skulle det vara fullbokat när han betalar kommer givetvis anmälningsavgiften att återbetalas.
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Den enda som kan bestämma det är föraren, som därför måste ha lite insikt i sin egen körning. Jag har varit med och kört runt i alla sorters grupper på bankörningar, och att vara bland de snabba i snabb grupp kan mycket väl (oftast) betyda att man är långsam i licensgruppen, men det det kan ju såklart även vara tvärtom. Man är nog inte långsammast iaf. Om man är långsam och kör i licensgruppen så kan dessutom andra bli lite tjuriga när de anser att folk är i vägen/fel grupp. Jag själv blir tjurig på folk som vinglar runt i licensgrupper och på RR-träningar eftersom man oftast jagar varvtider, men tjurigheten släpper oftast efter ett par kurvor eller senare när man inser att alla har lika stor rätt att vara på banan. Det är ju dessutom en jäkligt bra ursäkt till varför man inte satte en viss varvtid... :D
Jag tycker att man ska anmäla sig efter huvud och inte efter ego.

Detta är som sagt bara vad jag tycker. Vid den aktuella bankörningen är det Humlan som sätter reglerna.

Besegrad, jag köper argumentationen från både dig och Humlan. Tjurig eller irriterad behöver man inte vara en sån här dag då man ändå får köra tillräckligt.

Ja en bra ursäkt behöver jag oftast.... Klart man ska anmäla sig efter vad man tror och vet om sin förmåga.... Skulle det bli tokfel av gruppval så hoppas jag att Stefan med föråkare.... ordnar detta.

Så nu har jag klagat färdigt =)

/Urban "han som hoppas det finns en plats i licensgrupp kvar till honom"
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
En tanke bara. Kan man inte köra 20 minuters pass och om nån går omkull så stannar man klockan tills stackarn är bärgad av banan och kör sen vidare?

bara en tanke. blir så lång väntan mellan varje pass (60minuter) och går nån omkull så kanske man bara får köra 10 min på 2 timmar..

bara en tanke/önskemål.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Finns det några platser kvar eller????

Nix, fullt!

En tanke bara. Kan man inte köra 20 minuters pass och om nån går omkull så stannar man klockan tills stackarn är bärgad av banan och kör sen vidare?

bara en tanke. blir så lång väntan mellan varje pass (60minuter) och går nån omkull så kanske man bara får köra 10 min på 2 timmar..

bara en tanke/önskemål.

Problemet med stoppad klocka är att man kan inte förutse när det är dags att köra. Om man kör rullande schema med fasta tider vet man vilken tid man ska köra. 20 minuterspass kan vi väl överväga:tummenupp



/Urban "han som hoppas det finns en plats i licensgrupp kvar till honom"

Tror att du var en av de sista som fick ett mail i går! Är inte säker dock, kolla i din inbox:tummenupp

Inte konstigt, men kanske en aningens förvånande.

Kommer grinden vara öppen kvällen innan så att man kan göra som di gör i Caravan Club?

Hoppas att den är det eftersom jag själv ska ställa mej och campa på banan.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top