Ny RR-klass i Sverige 2013?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

Om vi bortser från kostnaderna, så finns det ju en annan aspekt som jag ser som den stora fördelen med en sån här klass. Motorn är inte så stark.

Det låter säkert löjligt att jag säger så. Ur en van roadracingförares perspektiv är jag nog feg. Men bland mina vänner är jag en galning. En sån där som inte inser riskerna. Dom förstår varför jag har krashat, och vädjar till mig att ta det lugnt. Själv tycker jag att jag tar det försiktigt. Jag vill börja tävla i en klass med lite lägre prestanda, så att allt inte bara handlar om att övervinna rädslorna, utan att det mer handlar om att hitta ett mjukt och kvickt flyt genom kurvorna, och att försöka köra lite snabbare i kurvorna än konkurrenten. Att ha möjlighet att fundera lite över spårval och känslorna motorcykeln förmedlar, istället för att vara rädd att cykeln highsidar vid nästa oförsiktiga gaspåslag.

Sedan, när man kan köra, då kommer det nog kännas bättre att sätta sig på en snabbare motorcykel.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om vi bortser från kostnaderna, så finns det ju en annan aspekt som jag ser som den stora fördelen med en sån här klass. Motorn är inte så stark.

Det låter säkert löjligt att jag säger så. Ur en van roadracingförares perspektiv är jag nog feg. Men bland mina vänner är jag en galning. En sån där som inte inser riskerna. Dom förstår varför jag har krashat, och vädjar till mig att ta det lugnt. Själv tycker jag att jag tar det försiktigt. Jag vill börja tävla i en klass med lite lägre prestanda, så att allt inte bara handlar om att övervinna rädslorna, utan att det mer handlar om att hitta ett mjukt och kvickt flyt genom kurvorna, och att försöka köra lite snabbare i kurvorna än konkurrenten. Att ha möjlighet att fundera lite över spårval och känslorna motorcykeln förmedlar, istället för att vara rädd att cykeln highsidar vid nästa oförsiktiga gaspåslag.

Sedan, när man kan köra, då kommer det nog kännas bättre att sätta sig på en snabbare motorcykel.

Jo, det är en aspekt. Men, jag tror inte det är så många som känner på det viset, att en 600-sporthoj är för farlig. De som denna "nya" klass skulle fånga upp är folk som kör landsväg, märker att det är kul att gasa hårt, men som tycker att det är för dyrt med Rookie-racingen som det är i dag. Jag tror det är väldigt få potentiella RR-förare som tycker det är för läskigt med en modern 600.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo det tror jag, men skillnaden är att i SVEMO's "regi" så hade detta kunnat bli en serie istället för skojtävlingar. I en serie som cirkulerar på diverse banor så har ju olika hojar olika mycket fördel och det hade ju varit kul. På Knudan och Falkenberg tar gemene man sig säkert fortare runt på en 600:a än på en tysen men på Anderstorp och Mantorp lär det vara tvärt om. Med ett väl genomtänkt upplägg får man jämna rejs var som och i sammanfattningen kan man då ändå räkna placeringspoäng. Grundtanken skall ju inte vara "pokaljakt" utan "fårr fan", sorry för Skånskan, "for fun" menar jag...

Men är det inte redan en serie under vissa bandagar? Kör inte Zenergy en skojserie?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om vi bortser från kostnaderna, så finns det ju en annan aspekt som jag ser som den stora fördelen med en sån här klass. Motorn är inte så stark.

Det låter säkert löjligt att jag säger så. Ur en van roadracingförares perspektiv är jag nog feg. Men bland mina vänner är jag en galning. En sån där som inte inser riskerna. Dom förstår varför jag har krashat, och vädjar till mig att ta det lugnt. Själv tycker jag att jag tar det försiktigt. Jag vill börja tävla i en klass med lite lägre prestanda, så att allt inte bara handlar om att övervinna rädslorna, utan att det mer handlar om att hitta ett mjukt och kvickt flyt genom kurvorna, och att försöka köra lite snabbare i kurvorna än konkurrenten. Att ha möjlighet att fundera lite över spårval och känslorna motorcykeln förmedlar, istället för att vara rädd att cykeln highsidar vid nästa oförsiktiga gaspåslag.

Sedan, när man kan köra, då kommer det nog kännas bättre att sätta sig på en snabbare motorcykel.
Alla kraschar när man tävlar, det har inte med motorstyrka att göra. Så blir det alltid när man testar var gränserna går. Vi i SSEmse har i stort sett lika många vurpor i gul grupp som blå, röd och vit på våra bandagar.
Men är det inte redan en serie under vissa bandagar? Kör inte Zenergy en skojserie?
Fråga inte mig, jag har rätt dålig koll på Zenergy men skojrejs kör de i alla fall, serie eller ej.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det som kostar massor är ju däck! OCh det var ju det som gjorde den gamla SP-klassen så billig: Däcken höll länge.

Så, sätt in ett hårt och fint enhetsdäck i rookieracingen! Är lite dåligt påläst här, men visst finns det väl däck som man kan sladda runt rätt länge på som samtidigt släpper mjukt och fint? Eller. Om däcken höll 3 racehelger istället för en halv skulle kostnaderna halveras!!!

Enhetsdäck behövs absolut inte, jag gjorde av med 4:a uppsättningar slicks (och 0.1% av ett regndäcksset typ) på en säsong med 7 tävlingar, ca 15 bandagar och träning i princip varje tisdag på LMS
på en KTM 690.... en ER6:a lär inte dra mer däck.

Om det blir SKITBILLIGT med enhetsdäck så visst, om man får köpa dom precis vart man vill och det inte är ett krav från en säljare.

Kolla bara när junior körde med nåt sportec M1... nästan halva priset om man köpte från däckonline


Låt däcken vara o se till att hojarna följer övrigt reglemente istället


ktm 690 cup är trevligt, endast ktm power parts är OK att byta med.

Tror jag gjorde runt 7-8:a krasher med 690n på en säsong, kostade faktiskt ca 300kr att byta alla delar som gick sönder, förutom framfälgen som var lite dyrare :| (lite mindre än ett kina kåpset till valfri sporthoj...)

så en billig trevlig klass har funnits HUR LÄNGE SOM HELST typ... fast "ingen" vill köra där för det går tillsammans med classic/supermono.

Så den här "nya" klassen, nja, ser ju ut som att försöka blåsa liv i SP++ klassen igen :yoparty hoppas verkligen det blir av och blir lyckat!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Enhetsdäck behövs absolut inte, jag gjorde av med 4:a uppsättningar slicks (och 0.1% av ett regndäcksset typ) på en säsong med 7 tävlingar, ca 15 bandagar och träning i princip varje tisdag på LMS
på en KTM 690.... en ER6:a lär inte dra mer däck.

Om det blir SKITBILLIGT med enhetsdäck så visst, om man får köpa dom precis vart man vill och det inte är ett krav från en säljare.

Kolla bara när junior körde med nåt sportec M1... nästan halva priset om man köpte från däckonline


Låt däcken vara o se till att hojarna följer övrigt reglemente istället


ktm 690 cup är trevligt, endast ktm power parts är OK att byta med.

Tror jag gjorde runt 7-8:a krasher med 690n på en säsong, kostade faktiskt ca 300kr att byta alla delar som gick sönder, förutom framfälgen som var lite dyrare :| (lite mindre än ett kina kåpset till valfri sporthoj...)

så en billig trevlig klass har funnits HUR LÄNGE SOM HELST typ... fast "ingen" vill köra där för det går tillsammans med classic/supermono.

Så den här "nya" klassen, nja, ser ju ut som att försöka blåsa liv i SP++ klassen igen :yoparty hoppas verkligen det blir av och blir lyckat!

Intressant att du propagerar för enhetshoj-klass (och därtill hörande enhets-köpareservdelar) men inte för enhetsdäck... Ligger det något egenintresse i denna kommentaren kanske?:)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Alla kraschar när man tävlar, det har inte med motorstyrka att göra. Så blir det alltid när man testar var gränserna går. Vi i SSEmse har i stort sett lika många vurpor i gul grupp som blå, röd och vit på våra bandagar.
Jag är inte så rädd för att vurpa, det tycker jag också är naturligt. Men jag tänker att med en svag motorcykel blir inte konsekvenserna så stora.

EDIT: Men nu har vi kommit bort ifrån det jag menade med mitt ursprungliga inlägg. Det handlade inte om säkerhet främst. Utan det handlade om att i den här klassen kommer det vara en annan typ av racing. Det kommer handla mer om körteknik och finlir än i rookie-klasserna. Jag tror det saknas en sådan klass. Men jag har aldrig kört en tävling, så ta mina synpunkter ur det perspektivet.

Om vi ska gå tillbaka till ekonomi, så tror jag själva hojen blir billigare än motsvarande 600. Det kommer ju vara en enhetsklass, så man kommer ju inte behöva byta så mycket grejer.


Enhetsdäck behövs absolut inte
Som jag förstod det säger Magnus inte att det ska vara enhetsdäck i den nya klassen. Han säger att den nya klassen inte behövs, eftersom att det blir lika billigt att köra rookie 600 ifall de inför hårda enhetsdäck.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Intressant att du propagerar för enhetshoj-klass (och därtill hörande enhets-köpareservdelar) men inte för enhetsdäck... Ligger det något egenintresse i denna kommentaren kanske?:)

hahaha, nja inte riktigt? jag kör ju HYNDA?! det är några år sen jag körde 690 cup:en :) sen att KTM's egna reservdelar var billigare än andra tillverkare med delar till ktm:en var ju en annan femma

vad jag menar är att SP++ klassen var/är riktigt najs, sen att 690 var brutalt billig i däck och i krasher är en annan femma.
Jag skulle vilja att den körde på vanliga SM helger... för det är ju där resten av tajkonfamiljen är:banana

EDIT: och reglementet för KTM 690 cup är väääldigt enkelt, det här får ni göra, no more no less.. andra klasser är det ju så mkt tolkningsfråga heeela tiden och det syns rätt tydligt om någon skulle ha 20 kusar mer än nån annan.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Som jag förstod det säger Magnus inte att det ska vara enhetsdäck i den nya klassen. Han säger att den nya klassen inte behövs, eftersom att det blir lika billigt att köra rookie 600 ifall de inför hårda enhetsdäck.


jamen dåså :) (läsglasögon på...) på med ett par pirelli SC3 / Dunlop endurance eller nåt, billigt som tusan och man får helt enkelt köra därefter.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Vad som jag gillade med gamla Spklassen var inte det "billiga" min hoj åt nog däck som en 600'a. Det var hela grejen med att köra en hoj som man tydligt kunde köra på gränserna, jobba med egen utveckling av körstil för att kunna köra snabbare och verkligen jobba med hojens begränsningar. Ingen gnällde på att det var 3 klick fel på fjädringen eller att slirkopplingen var aningens spänd. Tanka och kör på lika villkor.
 

MC Doktorn

Guest
Vad som jag gillade med gamla Spklassen var inte det "billiga" min hoj åt nog däck som en 600'a. Det var hela grejen med att köra en hoj som man tydligt kunde köra på gränserna, jobba med egen utveckling av körstil för att kunna köra snabbare och verkligen jobba med hojens begränsningar. Ingen gnällde på att det var 3 klick fel på fjädringen eller att slirkopplingen var aningens spänd. Tanka och kör på lika villkor.

+1

Sen lockade det kanske en kategori av människor som inte måste ha det senaste och värsta för att ha kul.
Men som sagt finns det underlag för en till serie i roadracingens U-land?

För många år sen då jag var yngre fanns klasser som starbike tror jag det hette? klasserna var fyllda med förare från hela norden.
Det som gick då borde även gå nu.

Kanske dom starka viljorna och personerna som kan driva detta borde sätta sig ner en helg och diskutera hur man ska marknadsföra iden.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vad som jag gillade med gamla Spklassen var inte det "billiga" min hoj åt nog däck som en 600'a. Det var hela grejen med att köra en hoj som man tydligt kunde köra på gränserna, jobba med egen utveckling av körstil för att kunna köra snabbare och verkligen jobba med hojens begränsningar. Ingen gnällde på att det var 3 klick fel på fjädringen eller att slirkopplingen var aningens spänd. Tanka och kör på lika villkor.

Ja, de hojarna bjöd på otroligt mycket "riktig" hoj för pengarna. Nya sådana hojar hade inte varit fel att få tag i!
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Vad som jag gillade med gamla Spklassen var inte det "billiga" min hoj åt nog däck som en 600'a. Det var hela grejen med att köra en hoj som man tydligt kunde köra på gränserna, jobba med egen utveckling av körstil för att kunna köra snabbare och verkligen jobba med hojens begränsningar. Ingen gnällde på att det var 3 klick fel på fjädringen eller att slirkopplingen var aningens spänd. Tanka och kör på lika villkor.
Dra fjäderförspänningen i botten och skruva bort piggarna på fotpinnarna, sen blir den inte bättre :D ah nostalgi
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Håller med. Tror inte riktigt att man måste ha trötta "nybörjarhojar" bara för att det är en budgetklass. En typisk gatåkare är kanske inte så sugen på att byta ner sig till halva effekten. Jag hade nog inte varit det i alla fall.

Jo, det är en aspekt. Men, jag tror inte det är så många som känner på det viset, att en 600-sporthoj är för farlig.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jo, det är en aspekt. Men, jag tror inte det är så många som känner på det viset, att en 600-sporthoj är för farlig. De som denna "nya" klass skulle fånga upp är folk som kör landsväg, märker att det är kul att gasa hårt, men som tycker att det är för dyrt med Rookie-racingen som det är i dag. Jag tror det är väldigt få potentiella RR-förare som tycker det är för läskigt med en modern 600.

Moss...
Du skulle behöva bredda vyerna lite & hänga med på nån av våra "Prova På" / Juniordagar... När man ser en 12åring hoppa upp på en 25-30hk Juniorhoj & sen köra som värsta Rossi.... Det är riktigt häftigt... OCH hen (haha) är ABSOLUT att klassa som "Potentiell Roadracingförare"

Då förstår man ganska snabbt att det är ett grymt stort steg från en 25-30hk Juniorhoj till en 120hk+ 600cc. Så... Joo... Tror nog ALLA Juniorer som kör 600 för första gången, tycker det är läskigt mycket kräm i dem... (å det är ju faktiskt ca 37st som tagit ut junior/ungdoms licens 2012)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Man lär sig segla i jolle och man lär sig köra hoj på riktigt med lite effekt. Det är min starka övertygelse. Gör man misstag i jolle märks det, man tappar fart, det känns. Jag är helt övertygad om att det är samma sak med hoj, man lär sig få med sig farten, man lär sig vilka manövrar som gör att man blir helt hopplöst efter och så vidare.

JAG personligen vill inte köra 600/1000 för det är åt helvete för mycket effekt, jag har inget behov av att köra 280 raktframt. Jag älskar min 'trötta' 125GP och är livrädd för den, går fan på bakhjulet på ettan när man misshandlar koppling, livsfarligt. För en junior att gå från en juniorhoj till 600a är ett förbannat stort steg, inte alls bra för utveckling. Tror jag. Juniorer borde köra 125GP dock.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om jag inte är helt ute och cyklar går det bra att börja sin karriär i Rookie 600 för att senare vinna Pro Superbike :)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
P€RRA;5675925 skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar går det bra att börja sin karriär i Rookie 600 för att senare vinna Pro Superbike :)

Care to develope??
Förstår inte riktigt din poäng??



Man lär sig segla i jolle och man lär sig köra hoj på riktigt med lite effekt. Det är min starka övertygelse. Gör man misstag i jolle märks det, man tappar fart, det känns. Jag är helt övertygad om att det är samma sak med hoj, man lär sig få med sig farten, man lär sig vilka manövrar som gör att man blir helt hopplöst efter och så vidare.

JAG personligen vill inte köra 600/1000 för det är åt helvete för mycket effekt, jag har inget behov av att köra 280 raktframt. Jag älskar min 'trötta' 125GP och är livrädd för den, går fan på bakhjulet på ettan när man misshandlar koppling, livsfarligt. För en junior att gå från en juniorhoj till 600a är ett förbannat stort steg, inte alls bra för utveckling. Tror jag. Juniorer borde köra 125GP dock.

Ja, håller med. Bästa utveckling efter Junior cup, är självklart på en 125GP hoj.
Har dock fått för mig vissa karriärer nästan avslutats efter de kört 125GP, då klassen kräver en hel del meck-kunskaper... Inte alla kan.. eller vill lära sig...

Just därför tycker jag att det är bra att slå liv i gamla SP, med uppdaterat reglemente.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Ja, håller med. Bästa utveckling efter Junior cup, är självklart på en 125GP hoj.
Har dock fått för mig vissa karriärer nästan avslutats efter de kört 125GP, då klassen kräver en hel del meck-kunskaper... Inte alla kan.. eller vill lära sig...

Just därför tycker jag att det är bra att slå liv i gamla SP, med uppdaterat reglemente.

Ärligt talat, vad vill man med en sån klass när det inte finns någon motsvarighet tilll Aprilia RS250? En trött 4-taktare utan justermöjligheter är ingen skola för framtida räsers (om det nu finns någon framtidsvision hos SVEMO eller FIM). Kanske kan det vara bra för gubbar som mig?

Go-karts är en bra jämförelse. Där lär du dig att köra potenta maskiner som förare. Där kräves även att man har en duktig mekaniker som kan göra skillnad. Ja, en fattig skall med sitt kunnande vara konkurrenskraftig!

Jag som har en brorson som håller på i gokart. Min bror har en väldigt minimal budget, men pga sitt intresse och kunnande är de konkurrenskraftiga. Men i RR sverige skall det endast vara gatcycklar som gäller....

Jag är medveten om att även FIM har sålt ut sig... Fyrtakt är slutet för Racing :( Tyvärr
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ingen gnällde på att det var 3 klick fel på fjädringen eller att slirkopplingen var aningens spänd. Tanka och kör på lika villkor.

Kalas!:tummenupp Men önskar du inte en omöjlighet? De gamla SP250-hojarna var ju BRA hojar! Grymma bromsar, bra fjädring och ett chassie som inte lämnade NÅGOT att önska! Jag har själv ägt en RGV250 och vet hur bra den var.
Men, några sådana hojar finns ju inte idag. I min värld är en modern 600 så nära du kan komma "tanka och köra"-hojen. Jag har kört STK600 i många år nu och blivit rökt av åtskilliga förare som kört standard 600:eek:r! Minns 2007(tror jag) när Kubberöd VANN på sviestad med en hoj med standard fjädring och kat! Så, tanka och kör!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top