Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Wonderboy skrev:
2662372 Ekonomi är mestedels ett kretslopp utan korrekta svar, endast tolkningar. Självklart följer denna höjning ytterligare "vidarehöjningar" men det är bara till att använda sig av fler rabattkuponger när du handlar på konsum så går du runt igen ! Köper du kravmärkt förresten? Eller som någon vis sade tidigare under hösten, "man bör nog tänka om om man springer efter rabattkuponger på ica för att kunna ha råd med denna typ av syssla " (mc)



och hur skall det kunna utföras i praktiken vare tänkt? Ska Reinfeldt ringa upp washington och be dem höja sina skatter för bensin?

Nä men ärligt, det måste börja någonstans och sverige är duktiga vs andra länder, men inte tillräckligt! jo jag är inne på det med alternativa bränslen, mitt projektarbete rörde sig om det. Något vidare intresse visades dock inte på sh.com iaf, 4-7 stycken eller liknande.

Tjaa.. Lär ju inte göra så stor nytta om enbart Reinfeldt slår en pling till herr mr Big headed Washington, men eftersom att det är USA som är det stora problemet för miljön så för att dom skall fatta där över så får väll världen samla sig och förklara för dom hur läget ligger till, och eftersom att borgarna kommer med en massa höjningar av skatter och dyligt som skall vara bra för miljön, så kan dom väll vara så duktiga också och ta första steget i att göra en övertalning av USA :). Inget som sker på en natt, men att höja skatterna för oss i landet så att enbart VD filurer har råd med fordon tycker jag i alla fall är helt fel väg att gå. Tänk så många arbetslösa bilförsäljare det kommer att bli också för att störrsta delen av marknaden försvinner för att ingen har råd längre. Då får dom det bekymret också, och eftersom att dom även sänker a-kassan så att man inte har råd att existera på den så blir många socialbidragstagare också, vilket blir en ny kostnad för lilla staten, skall det också täckas av höjningen av skattepremierna för fordonen måntro?

Tycker det är bättre med ett system i sådana fall där man börjar lågt med försäkringen, råkar man sen ut för en olycka då kan man höja försäkringen alabama, för då har man utnyttjat försäkringen och dom måste få in kostnaden, men tycker inte att alla skall bli drabbade av det. De som aldrig råkat ut för en olycka i hela sitt liv tycker inte jag skall betala för alla andras misstag, utan låt dom som orsakat olyckor få höjningarna. De flesta hade nog kört lite lugnare då också för man vill ju inte få det ekonomiskt sämre.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KGK skrev:
...det går ju inte direkt dåligt för Sverige(man talar om överhettning).
Där har du förmodligen anledningen till de hitills uteblivna skattesänkningarna. Skattesänkningar stimulerar ekonomin, vilket inte behövs nu. men däremot när ekonomin saktar in. En ansvarstagande regering strävar efter samhällsekonomisk stabilitet och då passar skattesänkningar betydligt bättre i ett vikande konjukturläge.

Måhända har jag fattat regeringens intentioner helt fel, men jag tror att vi kommer att få se rejäla skattesänkningar längre fram. Annars är vi illa ute... :gnissla
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
crasypete skrev:
2662241 de där e faaan ta mig det värsta jag hört!!!!!! dom som röstade på moderaterna borde hängas.....:mad:

jag blir så arg, de kommer ju ta död på allt vad sporthoj heter! alla kommer få åka runt på sura gammla klenoder om man vill ha råd med hoj överhuvud taget
För er som inte hängde med så var det Sossarna som klubbade igenom detta med försäkringshöjningarna. Det hade blitt oavsett vilket block som hade fått sitta i denna mandatperiod.
Sen en annan liten åsikt. Vart i Brasilien nu ett tag och även hälsat på Paraguai mm och det är skrattretande eller ska man gråta? när folk sitter hemma i Sverige med sina I landsproblem. Vi har det MYCKET bra vi svenskar. Men visst, detta är långt ifrån acceptabelt. Är själv ungdom med mycket pressad ekonomi. Tyvär tror jag att ju mer skatteintäckter vi får ju mer slöseri hos politikerna.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Teo skrev:
2662390

Jag ska köra oförsäkrat, Jag skiter i vad ni säger. Det blir min demonstration.


Det är ju det allra bästa! Då kan du krascha hur mycket du vill, utan att höja några premier!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gustav1 skrev:
2662408 Det är ju det allra bästa! Då kan du krascha hur mycket du vill, utan att höja några premier!

Eller hur, och dagisbarnen har ju neonkepsar så de undviker man ju, någon stackars 32-åring med cyckelhjälm och barnstol på pakethållaren stryker nog med men det har vi väl råd med.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Bingo skrev:
2662397Måhända har jag fattat regeringens intentioner helt fel, men jag tror att vi kommer att få se rejäla skattesänkningar längre fram.

I Stockholm vill de återinföra biltullarna OCH bygga ännu fler sådana, inte för att jag vet vad det ska vara bra för...
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jaha, då måste man köra oförsäkrat oskattat.
Tråkigt men det är vad jag kommer göra.
Det är inget jag vill men jag tänker inte leva på ris och tonfisk!

Vet att många kommer göra likadant.
Vi får se när första dödsoffret skördas.
/mvh jonas
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
GsxrAbuser skrev:
2662420 Jaha, då måste man köra oförsäkrat oskattat.
Tråkigt men det är vad jag kommer göra.
Det är inget jag vill men jag tänker inte leva på ris och tonfisk!

Vet att många kommer göra likadant.
Vi får se när första dödsoffret skördas.
/mvh jonas

trist men sant.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Henning! skrev:
2662243 Trafikskadade kostar staten massor.

Om du får välja, vilken kostnadsgrupp ska du ta bort ur skattesystemet?

Åldringar? Socialbidragstagare? Olyckdrabbade trafikanter? Kollektivtrafikspassagerare?

/H


Politiker.......

/J
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
GsxrAbuser skrev:
2662420 Jaha, då måste man köra oförsäkrat oskattat.
Tråkigt men det är vad jag kommer göra.
Det är inget jag vill men jag tänker inte leva på ris och tonfisk!

Vet att många kommer göra likadant.
Vi får se när första dödsoffret skördas.
/mvh jonas

:pannkyss
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Ingen idé att gnälla om höjningarna INNAN vi sett att dom kommer att ske,var samma sak förra höst/vintern,ingen skulle ha råd pga höjda försäkringar.
Höjningen för min del blev 350kr/år denna gång.
Å andra sidan så är det väl så att vi är extra utsatta(och dyra),för, med handen på hjärtat, inte fan kör du din sura slöa bil som du kör din hoj.Nu talar jag för mig själv , men jag tycker att jag levt billigt med hojjen hittils kontra vad jag utsatt mig för, kör alltid som ett svin och chansar titt som tätt på olika sätt (rimmar).
Misstolka inte,jag tycker att det är åt helvete med alla höjningar men jag är inte förvånad. OCH JA,jag röstade blått men detta hade skett hursomhelst så snälla slå inte ihjäl mig....My two cents
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Art Vandalay skrev:
2662438 Ingen idé att gnälla om höjningarna INNAN vi sett att dom kommer att ske,var samma sak förra höst/vintern,ingen skulle ha råd pga höjda försäkringar.
Höjningen för min del blev 350kr/år denna gång.
Å andra sidan så är det väl så att vi är extra utsatta(och dyra),för, med handen på hjärtat, inte fan kör du din sura slöa bil som du kör din hoj.Nu talar jag för mig själv , men jag tycker att jag levt billigt med hojjen hittils kontra vad jag utsatt mig för, kör alltid som ett svin och chansar titt som tätt på olika sätt (rimmar).
Misstolka inte,jag tycker att det är åt helvete med alla höjningar men jag är inte förvånad. OCH JA,jag röstade blått men detta hade skett hursomhelst så snälla slå inte ihjäl mig....My two cents

Det är väl bättre att ifrågasätta höjningarna innan dom sker för efteråt är det ju redan försent.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
GsxrAbuser skrev:
2662420 Jaha, då måste man köra oförsäkrat oskattat.
Tråkigt men det är vad jag kommer göra.
Det är inget jag vill men jag tänker inte leva på ris och tonfisk!

Vet att många kommer göra likadant.
Vi får se när första dödsoffret skördas.
/mvh jonas

Ja många kommer nog resonera som du. Jag är nog inte en av personerna. Oavsett samvete om man kör ihjäl någon försäkrad eller oförsäkrad är väl kanske samma sak. Kostnaderna blir dock inte de samma. Om folk sedan börjar bli rejält outlaw och skita i allting. Köra utan skyltar, köra utan körkort, smitningar, oförsäkrade olyckor. Då kommer nog myndigheterna göra något drastiskt.

Kör försäkrat och kör med skallen
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
centertanksen skrev:
2662444 Det är väl bättre att ifrågasätta höjningarna innan dom sker för efteråt är det ju redan försent.

Sant som du säger,men jag kanske är blåögd.Brukar aldrig tro att det blir så illa som det sägs,och oftast blir det inte det heller mest en massa rök utan eld.Fast det blir nog inte lika lindrigt som tidigare år.:mad:
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Kul.. aja det får väl bli trimmad oreggad moppe till högskolan,
sen när man gjort sina år, så blir det att åka utomlands o jobba där, varsegod politiker, nu kommer er efterlängtade "brain-drain"


fy fan säger jag bara :gråta
 

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Försäkring: 5000:-/år, bensin: 12:-/liter vs. försäkring: 15000:-/år, bensin: 6:-/liter.
Detta är kanske önsketänkande, men på sikt är det i princip liknande skattelättnader som regeringen strävar
efter. Bil/MC ska inte vara var mans rättighet, utan en lyx förunnat en om man är villig att betala priset.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Klart att olyckan kommer vara framme.
Men jag kommer köra oförsäkrat oskattat.
Men sen kommer jag använda skallen mera, pga min och andras säkerhet.
Kommer alltså inte köra fort i stan, inte för jag kör speciellt fort nu men ni förstår säkert vad jag menar.
Men kör jag ihäl mig så hoppas jag det är bara jag och polisen på plats.
Så man inte skadar nån.
(Önsketänkande)
/mvh jonas
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Aspackad skrev:
2662472 Försäkring: 5000:-/år, bensin: 12:-/liter vs. försäkring: 15000:-/år, bensin: 6:-/liter.
Detta är kanske önsketänkande, men på sikt är det i princip liknande skattelättnader som regeringen strävar
efter. Bil/MC ska inte vara var mans rättighet, utan en lyx förunnat en om man är villig att betala priset.

aa precis, ni som råkar bo på landet, bara att flytta till stan om du inte har råd
med bil pga försäkring. Blir ju mycket bra det, livskvalitet är bara förunnat
den som har råd att betala.
 

Bananen

Guest
Höjningar hit och dit

Håller med de som tänker åka utan försäkring.
Jag tänker inte låta någon annan bestämma vad jag ska göra på min fritid.
Vill jag köra hoj så gör jag det med eller utan försäkring.
Tänker fortsätta betala så länge det går men när det inte finns någon möjlighet att betala dessa summor så får man ju tyvärr sluta betala.
Och jag vill inte höra "kör en hoj du har råd med" för jag tänker inte åka runt på en skrutt från -84 av politska skäl.
Jag kör den hoj jag vill köra och betalar så länge jag kan.

Kör försiktigt där ute. det är inte bara kostnaden som är tragisk vid en olycka.

mvh Bananen
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Har ingen lust att ta den här diskussion för ingen vet igentligen hur det kommer att bli med försäkringspremierna till 100%. Troligtvis blir det snordyrt att äga mc nästa år för mig(24år då), får skaffa en ktm som alla andra :rolleyes: .

Undrar då vilka som betalar alla skador som inträffar t.ex. i samband med utförsåkning och ridsport. Som jag verkligen ser som ett rent nöje för 95% av de som håller på med det. Så varför ska jag vara med och betala deras omkostnader vid skada? Ja visst det är tillför livsglädje för många att åka slalom m.m men det gör MC OCKSÅ. Jag bor i norrland men ser ingen glädje med slalom längre(får ingen kick/glädje av det).

Ingen dum ide igentligen att vi ska bekosta våra egna omkostnader för mc åkandet. Man kan diskutera i dö dagar om vi inte redan gör det genom bensinskatt m.m. Men går vi så mycket plus på ridsporten då och då räknar jag inte med travet.

Tyvärr dör många i trafiken :( jävligt tråkigt. Men så länge det är en människa som har kontrollen över fordornet så kommer olyckor hända, vi är inte PERFEKTA. Vad kostar det då folk tar självmord, dör en förtidig död av rökning/alkohol, FETTMA tex.

Blev lite mycket det här, var mest bara sugen att få skriva av mig. Inget som är riktigt konstruktivt utan är mest bara lite orolig för nästa säsong. Vill ju gärna kunna köra kåp/naken hoj nästa säsong :) .
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top