Nya Ducati 1098R släppt! 180hk på 165 KG! Ny 848 med 134 hk

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Åhhhhhh en twin på 180 hästar, vill ha vill ha vill ha :D

Gör inget att den är sjukt snygg heller....

En mc med twin, designer från ducati och en kvalitetsingenjör från japan
hade varit det ultimata (för mig) :yoparty
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Ducatifolk är bra roliga ibland... Här kommer en förkortad version av ett möte med en som hade hand om ducatiprovkörning. Han hade så mycket puckade utlägg att jag inte ens minns alla.

Va på en provkörning på Italiabike i arboga. Kom dit på min R1a och vi stog där och beundrade 1098an litegrann, då kliver en av gubbarna (40-50 bast med ducati loggor på varenda plagg) som håller i provkörningen fram och pekar på hojen o frågar om den går bra.

- Javisst, med dryga 180 hästar i motorn så räcker det för mig iaf.
- Men den där går mycket bättre (pekar på 1098an), den har 180 hästar på BAKHJULET!

Visste redan här att han ljög sig blå, men jag hade inga fakta inpräntade så jag lät han hållas, sen fortsätter han och tittar på mina däck.

-Du korvar ju inte ens däck!
-Nae, tycker det är ganska dumt att ligga på så hårt på allmän väg.
-Ähhh, med den där så korvar man däck hur lätt som helst. (och så fortsatte han pladdra om ducatis egna banåkningar att dom var för snabba för "vanliga" bandagar osv osv)

Här nånstans gick en säkring för mig, sa till gubbfan att hoppa upp på sin jävla ducati så tar vi en vända på västermovägen (kurvig väg i arboga) och så vill jag se att han korvar sina däck. Dessutom kan vi ta en vända upp på motorvägen och köra lite raktfram race.

-Nä, vi ska avsluta här nu så jag hinner inte... :näsblod
 

Nicotin

Guest
Ducatifolk är bra roliga ibland... Här kommer en förkortad version av ett möte med en som hade hand om ducatiprovkörning. Han hade så mycket puckade utlägg att jag inte ens minns alla.

Va på en provkörning på Italiabike i arboga. Kom dit på min R1a och vi stog där och beundrade 1098an litegrann, då kliver en av gubbarna (40-50 bast med ducati loggor på varenda plagg) som håller i provkörningen fram och pekar på hojen o frågar om den går bra.

- Javisst, med dryga 180 hästar i motorn så räcker det för mig iaf.
- Men den där går mycket bättre (pekar på 1098an), den har 180 hästar på BAKHJULET!

Visste redan här att han ljög sig blå, men jag hade inga fakta inpräntade så jag lät han hållas, sen fortsätter han och tittar på mina däck.

-Du korvar ju inte ens däck!
-Nae, tycker det är ganska dumt att ligga på så hårt på allmän väg.
-Ähhh, med den där så korvar man däck hur lätt som helst. (och så fortsatte han pladdra om ducatis egna banåkningar att dom var för snabba för "vanliga" bandagar osv osv)

Här nånstans gick en säkring för mig, sa till gubbfan att hoppa upp på sin jävla ducati så tar vi en vända på västermovägen (kurvig väg i arboga) och så vill jag se att han korvar sina däck. Dessutom kan vi ta en vända upp på motorvägen och köra lite raktfram race.

-Nä, vi ska avsluta här nu så jag hinner inte... :näsblod

hahahaha:D :D
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Att diskutera olika motorcyklar i sakliga termer är dödfött! Det finns inga rationella skäl att köpa cyklar, de köper man på känsla. Tycker själv att Ducatin är det snyggaste på 2 hjul som finns för tillfället och antalet hk räcker också (även om alla alltid vill ha mer). Den kostar däremot för mycket för min del så den får vara. Pris/prestanda på de italienska cyklarna är väl objektivt sett högre än japshojarna men vad spelar det för roll?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mäter de vikt och effekt på samma sätt som tidigare eller har de friserat siffrorna mha japanska mätmetoder?
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Mäter de vikt och effekt på samma sätt som tidigare eller har de friserat siffrorna mha japanska mätmetoder?

De kör japsmetoden nu mera, just för att minska förvirringen hos folk som inte visste skillnaden. Effekt på veven alltså.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
De kör japsmetoden nu mera, just för att minska förvirringen hos folk som inte visste skillnaden. Effekt på veven alltså.
Ok, misstänkte det. Synd, för annars hade det varit helt överjävliga siffror.

Är det samma sak med vikten?
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Är det samma sak med vikten?

Tror de ändrat till japanska metoder, eller iaf liknande.

1098S jämfördes mot R1, kawa och K7an och var lättast i alla tester som jag läst iår.
Intressesantaste siffrorna var när alla fick 5 liter soppa så inte storleken på tanken spelade in, även lättast där.

Torrvikten på 1098S är angivet till 171kg
och från ducati.com kan man läsa
The weight excludes battery, lubricants and, where applicable, cooling liquid

Edit:
Min utan lampor (bankittad) vägde 185kg fulltankad i sommras.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tror de ändrat till japanska metoder, eller iaf liknande.

Edit:
Min utan lampor (bankittad) vägde 185kg fulltankad i sommras.
Jaha, bara ljug där också numera...

185 kg fulltankad är otroligt bra. Nästan så man misstänker mätfel. Lamporna brukar inte väga nåt att tala om, alltså inte mer än några enstaka kilon totalt.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Jaha, bara ljug där också numera...

185 kg fulltankad är otroligt bra. Nästan så man misstänker mätfel. Lamporna brukar inte väga nåt att tala om, alltså inte mer än några enstaka kilon totalt.

Vägde hojen på vågarna de har på Gelleråsen, en under framhjulet och en under bakhjulet. :)
Det som gjorts är:
-lampor borta. ?
-kåpstag i aluminium (lite lättare) -0,7kg
-Kulfiber kåpor
-Helsystem utan tunga katalysatorer. -2kg

hmm.. har mätsiffror hemma på det.

Kan lätta lite till oxå.. har fortfarande 4.5kg orginalbatteri. :näsblod
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Vägde hojen på vågarna de har på Gelleråsen, en under framhjulet och en under bakhjulet. :)
Det som gjorts är:
-lampor borta. ?
-kåpstag i aluminium (lite lättare) -0,7kg
-Kulfiber kåpor
-Helsystem utan tunga katalysatorer. -2kg

hmm.. har mätsiffror hemma på det.

Kan lätta lite till oxå.. har fortfarande 4.5kg orginalbatteri. :näsblod

Är du 100 säker på 0,7 kilo på kåpstaget?
Jag bytte mitt nyligen och det kändes knappt som det ens vägde 0,7 kilo.

Tänkte jag skulle köpt ett alustag, men orginalet i magnesium var billigare faktiskt. :näsblod
(Fast det går ju inte böja tillbaks om man marksynar)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Här håller Jag faktiskt med GsxrAbuser litegrann. Den är ganska snygg att titta på men det är löjligt att göra hojar för de summorna. Japanernas hojar ligger snäppet över i både kvaller och prestandra för en hundring mindre. Skulle till och med ha en kawa framför en ducce.

Att det sitter öhlins på ser Jag inte som ett +. Visst, den leverear bra känsla från körbanab men är en rejsgaffel och alldeles för känslig för att ha på en gathoj. Snackade med en kille på aprillia med öhlinare och han sa att det kunde räcka med ett fläskigt kälskot och boxarna gick...


edit: men Jag ska inte hacka på er i en duccetråd. Sorry. Fina hojar men lite oldschool och "brittisk" kvallekänsla.:D
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Rörram verkar funka i MotoGP oxo....

Nästa hoj kommer bli en röd italiensk...

Soumalainen: Västermovägen suger stenhårt numera, alldeles för mycket tjälskott. Käglan är roligare...
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Är du 100 säker på 0,7 kilo på kåpstaget?
Jag bytte mitt nyligen och det kändes knappt som det ens vägde 0,7 kilo.

Tänkte jag skulle köpt ett alustag, men orginalet i magnesium var billigare faktiskt. :näsblod
(Fast det går ju inte böja tillbaks om man marksynar)

Ska dubbelkolla när jag kommer hem.. :)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Lite lustigt att så fort nån postar nånting om Ducati så urartar disskutionen och börjar handla om Twin vs. R4... Jävligt trist tycker jag.

Även om jag personligen inte är nån Ducati-fan så måste jag erkänna att 1098 är jävligt snygg. Verkar vara en riktigt fin hoj faktiskt. Men jag gillar helt enkelt inte karaktären hos en twin, tycker om att det ylar lite. :)

Jag har t.o.m sett en 1098 fullfölja ett NEC! (Första duccen som jag sett göra det utan att vara inne o skruva... KAN iofs ha missat eventuellt skruvande :))
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Lite lustigt att så fort nån postar nånting om Ducati så urartar disskutionen och börjar handla om Twin vs. R4... Jävligt trist tycker jag.
:tummenupp

Jag har t.o.m sett en 1098 fullfölja ett NEC! (Första duccen som jag sett göra det utan att vara inne o skruva... KAN iofs ha missat eventuellt skruvande :))
:va Måste ha sovit under den lektionen...vad är ett NEC ???:va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Edit:
Min utan lampor (bankittad) vägde 185kg fulltankad i sommras.

Vägde hojen på vågarna de har på Gelleråsen, en under framhjulet och en under bakhjulet. :)
Det som gjorts är:
-lampor borta. ?
-kåpstag i aluminium (lite lättare) -0,7kg
-Kulfiber kåpor
-Helsystem utan tunga katalysatorer. -2kg

hmm.. har mätsiffror hemma på det.

Kan lätta lite till oxå.. har fortfarande 4.5kg orginalbatteri. :näsblod
Lite mer än bara lamporna var det visst :hihi

Jag tror dig, du behöver inte leta fram paprena. Extremt imponerande att den bara väger 185 kg fulltankad. Det är väl typ 20 kg under valfri 1000 cc-japs i originalskick.

Hur går den rakt fram på t ex anderstorpsrakan mot de nyare 1000-kubikarna? Hänger du med eller tappar du? Om du tappar, hur många meter handlar det om på ett ungefär? (Jag vet att frågorna är svåra att ge ett exakt svar på, av olika anledningar, och att det inte är särskilt relevant, så det behöver ni som tycker så inte informera mig om.)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top