Nya Ducati 1098R släppt! 180hk på 165 KG! Ny 848 med 134 hk

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
1098S är ju en trevlig bekantskap och jag antar att R:en då är ännu trevligare. Man känner verkligen att den är lätt när man kör den. En sån köper jag! Om några år...

Synd bara att det vita nummerfältet på toppkåpan blivit så fult. Det var grymt en gång i tiden. Som på 916 Pista.

/Mackan

Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Ha ha ha jag tror jag vet vem "gubben"är ,,
ja ibland får man tamejfan bita sig i både läpp o arm för att inte få frispel på "experter",,
lite trist när man ska på provkörning o någon nästan idiotförklarar besökarna.

bättre upp nästa gång ,,
// Jocke

Ducatifolk är bra roliga ibland... Här kommer en förkortad version av ett möte med en som hade hand om ducatiprovkörning. Han hade så mycket puckade utlägg att jag inte ens minns alla.

Va på en provkörning på Italiabike i arboga. Kom dit på min R1a och vi stog där och beundrade 1098an litegrann, då kliver en av gubbarna (40-50 bast med ducati loggor på varenda plagg) som håller i provkörningen fram och pekar på hojen o frågar om den går bra.

- Javisst, med dryga 180 hästar i motorn så räcker det för mig iaf.
- Men den där går mycket bättre (pekar på 1098an), den har 180 hästar på BAKHJULET!

Visste redan här att han ljög sig blå, men jag hade inga fakta inpräntade så jag lät han hållas, sen fortsätter han och tittar på mina däck.

-Du korvar ju inte ens däck!
-Nae, tycker det är ganska dumt att ligga på så hårt på allmän väg.
-Ähhh, med den där så korvar man däck hur lätt som helst. (och så fortsatte han pladdra om ducatis egna banåkningar att dom var för snabba för "vanliga" bandagar osv osv)

Här nånstans gick en säkring för mig, sa till gubbfan att hoppa upp på sin jävla ducati så tar vi en vända på västermovägen (kurvig väg i arboga) och så vill jag se att han korvar sina däck. Dessutom kan vi ta en vända upp på motorvägen och köra lite raktfram race.

-Nä, vi ska avsluta här nu så jag hinner inte... :näsblod

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Europeiska hojjar har lite egen design till skillnad från dom Japanska... Det är hårfina skillnader mellan alla dom 4 japanerna... ställ 4 stycken utan dekaler bredvid varandra o försök se skillnad...

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Europeiska hojjar har lite egen design till skillnad från dom Japanska... Det är hårfina skillnader mellan alla dom 4 japanerna... ställ 4 stycken utan dekaler bredvid varandra o försök se skillnad...

Ganska lätt match att se skillnad. Lika lätt som att skilja på Cola light och Pepsi max i en blindtest.

/D.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Skönaste jag har hört m duccar av en duccekille, var på kinnekulle förra sommaren.

Vi satt och snackade i soffan på vandrarhemmet hela gänget, och pratade om att det vore roligt att köra en 3dagars bankörning, i stället för 1 eller 2dagars.

Duccekillen kom då med den snabba repliken...

- Vad då 3dagars?
- Vi kör alltid 3dagars!
- Först mekar vi 1 dag, sen kör vi 1 dag och sen mekar vi 1 dag till.

Vi kanske är lättroade, men vi vek oss av skratt. :D

För övrigt är 1098 grymt snygg :tummenupp
Vore roligt att se om den kan hävda sig på lite tävlingar i sommar.

Man kanske skulle ringa Duccati och tigga spons på ett par stycken :D

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Hoppas man kan köpa till DTC till en "vanlig" S, eller måste man köpa en hel ECU?

/J

Det skall bli intressant att se. Det har ryktats om att -07 ägare skulle erbjudas TC som en mjukvaru uppdatering till DP ECU´erna. Men om det är sant får vi nog inte svar på förrän till sommaren.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det skall bli intressant att se. Det har ryktats om att -07 ägare skulle erbjudas TC som en mjukvaru uppdatering till DP ECU´erna. Men om det är sant får vi nog inte svar på förrän till sommaren.

Finns alltså DTC på en -08S om den ev kommer erbjudas som en mjukvaru uppdatering till en -07?

/J

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Troligen så kommer INTE TC att erbjudas som standard på 1098S utan kommer att finnas i de DP ECU´erna som kommer med halv och helsystemen.

Står ju tydligt på hemsidan att TC´n på 1098R endast funkar med "race" rören.

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Vi kanske är lättroade, men vi vek oss av skratt. :D

Genom att vi har överprisade, långsamma hojar måste vi kompensera genom att vara jäkligt roliga. Vi är även duktiga på att surra hojar på släp (vilket skrattades en del åt vid samma tillfälle, men skrattar bäst etc) :D

/Mackan

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Fortfarande samma gamla särskrivning:tummenupp

Apropå felstavningar och särskrivningar (som jag också irriterar mig på):

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.
i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Det där är ju bara skitsnack. Typ alla kan läsa det där.

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Det intressantaste tycker jag är vad 848an kommer kosta! Riktigt snygg hoj med trevlig motor och förhoppningsvis lite mer humant pris.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Skitsnack. Det skiljer ju som fan mellan dom och nu ännu mer än för 5 år sen. att profilen liknar, där även ducce, aprillia, mv inräknat beror ju på erodynamik.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det enda tråkiga som jag ser med duccen är att den är för dyr för att jag skulle våga ha den till det jag vill ha sporthoj till - köra fort på bana :/

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Fina hojar där!

Inte för att det är mina tankebanor just nu men jag är helt och hållet öppen för idén av Italiensk twin mellan mina ben i framtiden. Av den enkla anledningen att mina begränsningar ligger långt innanför det som ens 90-talets twins o rad4:eek:r är kapabla att prestera, än mindre senaste R1:an..

Men de som inte tror att japanarna skulle kunna förbättra något om dom sålde hojarna för 100lakan mer: är ni nyktra?
Känns för mig som att 100 lax borde klara av att massproducera iaf ram o kanske lite till... :confused:

Det konstigaste med den där texten var väl ändå nästan att dom hävdar att "majoriteten är minoriteten"? :va

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Fina hojar där!

Inte för att det är mina tankebanor just nu men jag är helt och hållet öppen för idén av Italiensk twin mellan mina ben i framtiden. Av den enkla anledningen att mina begränsningar ligger långt innanför det som ens 90-talets twins o rad4:eek:r är kapabla att prestera, än mindre senaste R1:an..

Men de som inte tror att japanarna skulle kunna förbättra något om dom sålde hojarna för 100lakan mer: är ni nyktra?
Känns för mig som att 100 lax borde klara av att massproducera iaf ram o kanske lite till... :confused:

Det konstigaste med den där texten var väl ändå nästan att dom hävdar att "majoriteten är minoriteten"? :va

Det säger dom väl inte någonstans, de säger att 55 av 100 kan göra det. Och att: fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too

Det där är ju bara skitsnack. Typ alla kan läsa det där.

Det är väl ungefär det som står där, ordningen på bokstäverna spelar ingen större roll, man förstår texten ändå.

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Sandlåde nivå bråkar om vilken hoj som är bäst. Låter som ett gäng moppefuckon som är på en moppeträff, haha. Fy fan.

Dock så verkar det som ducati lyckats bra med deras twin. Och tycker den är grymt fin dock så tycker jag den verkar luta lite för mycket fram.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år