Ducatifolk är bra roliga ibland... Här kommer en förkortad version av ett möte med en som hade hand om ducatiprovkörning. Han hade så mycket puckade utlägg att jag inte ens minns alla.
Va på en provkörning på Italiabike i arboga. Kom dit på min R1a och vi stog där och beundrade 1098an litegrann, då kliver en av gubbarna (40-50 bast med ducati loggor på varenda plagg) som håller i provkörningen fram och pekar på hojen o frågar om den går bra.
- Javisst, med dryga 180 hästar i motorn så räcker det för mig iaf.
- Men den där går mycket bättre (pekar på 1098an), den har 180 hästar på BAKHJULET!
Visste redan här att han ljög sig blå, men jag hade inga fakta inpräntade så jag lät han hållas, sen fortsätter han och tittar på mina däck.
-Du korvar ju inte ens däck!
-Nae, tycker det är ganska dumt att ligga på så hårt på allmän väg.
-Ähhh, med den där så korvar man däck hur lätt som helst. (och så fortsatte han pladdra om ducatis egna banåkningar att dom var för snabba för "vanliga" bandagar osv osv)
Här nånstans gick en säkring för mig, sa till gubbfan att hoppa upp på sin jävla ducati så tar vi en vända på västermovägen (kurvig väg i arboga) och så vill jag se att han korvar sina däck. Dessutom kan vi ta en vända upp på motorvägen och köra lite raktfram race.
-Nä, vi ska avsluta här nu så jag hinner inte...