Nya Ducati 1098R släppt! 180hk på 165 KG! Ny 848 med 134 hk

Åhhhhhh en twin på 180 hästar, vill ha vill ha vill ha :D

Gör inget att den är sjukt snygg heller....

En mc med twin, designer från ducati och en kvalitetsingenjör från japan
hade varit det ultimata (för mig) :yoparty
 
Ducatifolk är bra roliga ibland... Här kommer en förkortad version av ett möte med en som hade hand om ducatiprovkörning. Han hade så mycket puckade utlägg att jag inte ens minns alla.

Va på en provkörning på Italiabike i arboga. Kom dit på min R1a och vi stog där och beundrade 1098an litegrann, då kliver en av gubbarna (40-50 bast med ducati loggor på varenda plagg) som håller i provkörningen fram och pekar på hojen o frågar om den går bra.

- Javisst, med dryga 180 hästar i motorn så räcker det för mig iaf.
- Men den där går mycket bättre (pekar på 1098an), den har 180 hästar på BAKHJULET!

Visste redan här att han ljög sig blå, men jag hade inga fakta inpräntade så jag lät han hållas, sen fortsätter han och tittar på mina däck.

-Du korvar ju inte ens däck!
-Nae, tycker det är ganska dumt att ligga på så hårt på allmän väg.
-Ähhh, med den där så korvar man däck hur lätt som helst. (och så fortsatte han pladdra om ducatis egna banåkningar att dom var för snabba för "vanliga" bandagar osv osv)

Här nånstans gick en säkring för mig, sa till gubbfan att hoppa upp på sin jävla ducati så tar vi en vända på västermovägen (kurvig väg i arboga) och så vill jag se att han korvar sina däck. Dessutom kan vi ta en vända upp på motorvägen och köra lite raktfram race.

-Nä, vi ska avsluta här nu så jag hinner inte... :näsblod
 
Ducatifolk är bra roliga ibland... Här kommer en förkortad version av ett möte med en som hade hand om ducatiprovkörning. Han hade så mycket puckade utlägg att jag inte ens minns alla.

Va på en provkörning på Italiabike i arboga. Kom dit på min R1a och vi stog där och beundrade 1098an litegrann, då kliver en av gubbarna (40-50 bast med ducati loggor på varenda plagg) som håller i provkörningen fram och pekar på hojen o frågar om den går bra.

- Javisst, med dryga 180 hästar i motorn så räcker det för mig iaf.
- Men den där går mycket bättre (pekar på 1098an), den har 180 hästar på BAKHJULET!

Visste redan här att han ljög sig blå, men jag hade inga fakta inpräntade så jag lät han hållas, sen fortsätter han och tittar på mina däck.

-Du korvar ju inte ens däck!
-Nae, tycker det är ganska dumt att ligga på så hårt på allmän väg.
-Ähhh, med den där så korvar man däck hur lätt som helst. (och så fortsatte han pladdra om ducatis egna banåkningar att dom var för snabba för "vanliga" bandagar osv osv)

Här nånstans gick en säkring för mig, sa till gubbfan att hoppa upp på sin jävla ducati så tar vi en vända på västermovägen (kurvig väg i arboga) och så vill jag se att han korvar sina däck. Dessutom kan vi ta en vända upp på motorvägen och köra lite raktfram race.

-Nä, vi ska avsluta här nu så jag hinner inte... :näsblod

hahahaha:D :D
 
Att diskutera olika motorcyklar i sakliga termer är dödfött! Det finns inga rationella skäl att köpa cyklar, de köper man på känsla. Tycker själv att Ducatin är det snyggaste på 2 hjul som finns för tillfället och antalet hk räcker också (även om alla alltid vill ha mer). Den kostar däremot för mycket för min del så den får vara. Pris/prestanda på de italienska cyklarna är väl objektivt sett högre än japshojarna men vad spelar det för roll?
 
Mäter de vikt och effekt på samma sätt som tidigare eller har de friserat siffrorna mha japanska mätmetoder?
 
Mäter de vikt och effekt på samma sätt som tidigare eller har de friserat siffrorna mha japanska mätmetoder?

De kör japsmetoden nu mera, just för att minska förvirringen hos folk som inte visste skillnaden. Effekt på veven alltså.
 
De kör japsmetoden nu mera, just för att minska förvirringen hos folk som inte visste skillnaden. Effekt på veven alltså.
Ok, misstänkte det. Synd, för annars hade det varit helt överjävliga siffror.

Är det samma sak med vikten?
 
Är det samma sak med vikten?

Tror de ändrat till japanska metoder, eller iaf liknande.

1098S jämfördes mot R1, kawa och K7an och var lättast i alla tester som jag läst iår.
Intressesantaste siffrorna var när alla fick 5 liter soppa så inte storleken på tanken spelade in, även lättast där.

Torrvikten på 1098S är angivet till 171kg
och från ducati.com kan man läsa
The weight excludes battery, lubricants and, where applicable, cooling liquid

Edit:
Min utan lampor (bankittad) vägde 185kg fulltankad i sommras.
 
Last edited:
Tror de ändrat till japanska metoder, eller iaf liknande.

Edit:
Min utan lampor (bankittad) vägde 185kg fulltankad i sommras.
Jaha, bara ljug där också numera...

185 kg fulltankad är otroligt bra. Nästan så man misstänker mätfel. Lamporna brukar inte väga nåt att tala om, alltså inte mer än några enstaka kilon totalt.
 
Jaha, bara ljug där också numera...

185 kg fulltankad är otroligt bra. Nästan så man misstänker mätfel. Lamporna brukar inte väga nåt att tala om, alltså inte mer än några enstaka kilon totalt.

Vägde hojen på vågarna de har på Gelleråsen, en under framhjulet och en under bakhjulet. :)
Det som gjorts är:
-lampor borta. ?
-kåpstag i aluminium (lite lättare) -0,7kg
-Kulfiber kåpor
-Helsystem utan tunga katalysatorer. -2kg

hmm.. har mätsiffror hemma på det.

Kan lätta lite till oxå.. har fortfarande 4.5kg orginalbatteri. :näsblod
 
Vägde hojen på vågarna de har på Gelleråsen, en under framhjulet och en under bakhjulet. :)
Det som gjorts är:
-lampor borta. ?
-kåpstag i aluminium (lite lättare) -0,7kg
-Kulfiber kåpor
-Helsystem utan tunga katalysatorer. -2kg

hmm.. har mätsiffror hemma på det.

Kan lätta lite till oxå.. har fortfarande 4.5kg orginalbatteri. :näsblod

Är du 100 säker på 0,7 kilo på kåpstaget?
Jag bytte mitt nyligen och det kändes knappt som det ens vägde 0,7 kilo.

Tänkte jag skulle köpt ett alustag, men orginalet i magnesium var billigare faktiskt. :näsblod
(Fast det går ju inte böja tillbaks om man marksynar)
 
Här håller Jag faktiskt med GsxrAbuser litegrann. Den är ganska snygg att titta på men det är löjligt att göra hojar för de summorna. Japanernas hojar ligger snäppet över i både kvaller och prestandra för en hundring mindre. Skulle till och med ha en kawa framför en ducce.

Att det sitter öhlins på ser Jag inte som ett +. Visst, den leverear bra känsla från körbanab men är en rejsgaffel och alldeles för känslig för att ha på en gathoj. Snackade med en kille på aprillia med öhlinare och han sa att det kunde räcka med ett fläskigt kälskot och boxarna gick...


edit: men Jag ska inte hacka på er i en duccetråd. Sorry. Fina hojar men lite oldschool och "brittisk" kvallekänsla.:D
 
Last edited:
Rörram verkar funka i MotoGP oxo....

Nästa hoj kommer bli en röd italiensk...

Soumalainen: Västermovägen suger stenhårt numera, alldeles för mycket tjälskott. Käglan är roligare...
 
Är du 100 säker på 0,7 kilo på kåpstaget?
Jag bytte mitt nyligen och det kändes knappt som det ens vägde 0,7 kilo.

Tänkte jag skulle köpt ett alustag, men orginalet i magnesium var billigare faktiskt. :näsblod
(Fast det går ju inte böja tillbaks om man marksynar)

Ska dubbelkolla när jag kommer hem.. :)
 
Lite lustigt att så fort nån postar nånting om Ducati så urartar disskutionen och börjar handla om Twin vs. R4... Jävligt trist tycker jag.

Även om jag personligen inte är nån Ducati-fan så måste jag erkänna att 1098 är jävligt snygg. Verkar vara en riktigt fin hoj faktiskt. Men jag gillar helt enkelt inte karaktären hos en twin, tycker om att det ylar lite. :)

Jag har t.o.m sett en 1098 fullfölja ett NEC! (Första duccen som jag sett göra det utan att vara inne o skruva... KAN iofs ha missat eventuellt skruvande :))
 
Lite lustigt att så fort nån postar nånting om Ducati så urartar disskutionen och börjar handla om Twin vs. R4... Jävligt trist tycker jag.
:tummenupp

Jag har t.o.m sett en 1098 fullfölja ett NEC! (Första duccen som jag sett göra det utan att vara inne o skruva... KAN iofs ha missat eventuellt skruvande :))
:va Måste ha sovit under den lektionen...vad är ett NEC ???:va
 
Edit:
Min utan lampor (bankittad) vägde 185kg fulltankad i sommras.

Vägde hojen på vågarna de har på Gelleråsen, en under framhjulet och en under bakhjulet. :)
Det som gjorts är:
-lampor borta. ?
-kåpstag i aluminium (lite lättare) -0,7kg
-Kulfiber kåpor
-Helsystem utan tunga katalysatorer. -2kg

hmm.. har mätsiffror hemma på det.

Kan lätta lite till oxå.. har fortfarande 4.5kg orginalbatteri. :näsblod
Lite mer än bara lamporna var det visst :hihi

Jag tror dig, du behöver inte leta fram paprena. Extremt imponerande att den bara väger 185 kg fulltankad. Det är väl typ 20 kg under valfri 1000 cc-japs i originalskick.

Hur går den rakt fram på t ex anderstorpsrakan mot de nyare 1000-kubikarna? Hänger du med eller tappar du? Om du tappar, hur många meter handlar det om på ett ungefär? (Jag vet att frågorna är svåra att ge ett exakt svar på, av olika anledningar, och att det inte är särskilt relevant, så det behöver ni som tycker så inte informera mig om.)
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top