Mahhbechh
Börsmäklarn
Nu är man igång och ska prova ut en ny sorts kamera som även ska fotografera motorcyklister. Jag själv ser inget egentligt problem med detta så länge inte kamerorna till antalet blir explosionsartat fler och/eller börjar mäta medelhastighet mellan varandra. Då ligger vi risigt till och och en flytt utomlands ligger för mig nära till hands.
Vad tycker ni?
Länk till artikel i Bohusläningen.
För er som inte har Plusmedlemskap så följer här artikeln i sin helhet:
Vad tycker ni?
Länk till artikel i Bohusläningen.
För er som inte har Plusmedlemskap så följer här artikeln i sin helhet:
Fartkamera bakifrån ska sänka farten
Uddevalla Varje år dör ett 40-tal motorcyklister i trafiken. Oftast har föraren kört för fort. Nu vill Trafikverket testa fartkameror som fotograferar cykeln bakifrån där registreringsskylten sitter.
06:00 - 6 apr, 2018
Att få fler att hålla hastighetsgränsen skulle rädda många liv, säger Jörgen Persson, utredningsledare på Trafikverket.
– Det är vår viktigaste och största utmaning för ökad säkerhet på motorcykel. Hastighetsöverträdelserna kan både orsaka en olycka och förvärra skadorna.
Våren är här och det är dags att ta ut motorcykeln. Efterlängtat av alla som gått och tittat på sina ögonstenar under vintern och drömt om härliga turer och fläktande vindar.
Men det blir inte alltid så. En motorcyklist löper 25 gånger större risk att dö i en olycka än vad en bilist gör, visar statistiken.
Vill halvera antalet omkomna
I syfte att halvera antalet omkomna och mycket allvarligt skadade motorcyklister och mopedister från 2010 till 2020, har Trafikverket tagit fram en strategi. Viktigast är att få fler att hålla hastighetsgränsen.
Generellt sett är mc-förarnas säkerhetsmedvetande högt. Undantaget är hastigheten, säger Jörgen Persson, och hänvisar till en undersökning som Smc, Sveriges motorcyklister, har gjort bland sina medlemmar.
– Trots att hastigheten är det viktigaste för säkerheten, värderas den inte så högt. Det är olyckligt. Jag tror att man blundar för det.
Är det brist på information?
– Nej, i grunden handlar det om att förändra ett beteende och det är inte lätt.
Därför vill Trafikverket testa kameraövervakning på motorcyklarna bakifrån.
Idag fastnar 15 procent av mc-förarna i fartkamerorna under april-september men de går inte identifiera eftersom kamerorna fotograferar framifrån, förarna har hjälm och registreringsskylten sitter baktill.
– Föraren kan fortfarande inte identifieras via bilder bakifrån men det möjliggör kontakt med ägaren. Just nu för vi en diskussion med polisen om för- och nackdelar, säger Jörgen Persson.
Extremt beteende är ett annat viktigt område i Trafikverkets strategi. Det är när alkohol och droger, olovlig körning eller hastigheter i mer än 30 km över hastighetsgränsen finns med i bilden. Här återfinns mer än hälften av alla dödsolyckor.
En högriskgrupp är unga, 25-35 år, oerfarna förare på värstingcyklar, modell supersport, som gillar att köra mycket fort.
Är det personer med särskilda riskbeteenden?
– Jag tror att vissa typer av mc inspirerar till en offensiv körning som kan leda till att man kommer in i situationer med fel hastighet. På till exempel en glidarhoj blir det en annan körstil.
Andra delar i strategin är säkrare motorcyklar och underhåll av gator och vägar.
Säkrare motorcyklar är ett område som Trafikverket lyckats bra med, tycker Jörgen Persson. Från och med 2017 måste till exempel alla nya motorcyklar ha ABS-bromsar, låsningsfria bromsar.
– Vi behöver hjälpa mc-förarna med olika stödsystem. Tittar man på bilfordon så har de många olika stödsystem.
Gatu- och vägunderhåll är en annan del och där måste Trafikverket ständigt ha motorcyklisterna i åtanke, säger Jörgen Persson.
Viktigt med varselväst
Synbarhet är också ett prioriterat område och Trafikverket uppmanar alla mc-förare att ha varselväst.
– Framför allt gäller det korsningsproblematiken, där är det främst bilisten som gör fel och inte uppmärksammar motorcyklisten utan kör rakt ut eller svänger framför den. Men motorcyklisten kan också ha kört för fort.
– Här finns bra stödsystem i nyare bilar som själva bromsar in om något kommer för nära.
Är motorcyklister som tog körkort före 1976 med automatisk mc-behörighet, en riskgrupp?
– Nej, de är sällan inblandad i olyckor, de är äldre och erfarna och gör andra värderingar i livet.
Överrepresenterade.
Trots att motorcyklisterna utgör en mycket liten del av alla som kör på vägarna fastnar femton procent av dem i dagens fartkameror.
Siffror....
Omkomna mc-förare, år och (antal personer): 1970 (53), 2000 (39), 2010 (37), 2015 (44), 2016 (36) 2017 (38).
Olycksplats: Vanligast är kurvor, därefter korsningar och sedan raksträckor. Sju av tio singeldödsolyckor sker i kurvor.
Typ av mc vid dödsolyckor 2006-2015: Supersport 38 procent, custom 24 procent. Nio av tio omkomna supersportförare höll inte hastighetsgränsen.
Omkomna 2005-2013 utan mc-kort: 26 procent av 376 omkomna.
Hastighet: Vid två av tre dödsolyckor 2005-2013 körde motorcyklisten över hastighetsgränsen.