Nya fartkameror tar kort bakifrån

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Nu är man igång och ska prova ut en ny sorts kamera som även ska fotografera motorcyklister. Jag själv ser inget egentligt problem med detta så länge inte kamerorna till antalet blir explosionsartat fler och/eller börjar mäta medelhastighet mellan varandra. Då ligger vi risigt till och och en flytt utomlands ligger för mig nära till hands.

Vad tycker ni?

Länk till artikel i Bohusläningen.

För er som inte har Plusmedlemskap så följer här artikeln i sin helhet:

Fartkamera bakifrån ska sänka farten
Uddevalla Varje år dör ett 40-tal motorcyklister i trafiken. Oftast har föraren kört för fort. Nu vill Trafikverket testa fartkameror som fotograferar cykeln bakifrån där registreringsskylten sitter.

06:00 - 6 apr, 2018

Att få fler att hålla hastighetsgränsen skulle rädda många liv, säger Jörgen Persson, utredningsledare på Trafikverket.

– Det är vår viktigaste och största utmaning för ökad säkerhet på motorcykel. Hastighetsöverträdelserna kan både orsaka en olycka och förvärra skadorna.

Våren är här och det är dags att ta ut motorcykeln. Efterlängtat av alla som gått och tittat på sina ögonstenar under vintern och drömt om härliga turer och fläktande vindar.

Men det blir inte alltid så. En motorcyklist löper 25 gånger större risk att dö i en olycka än vad en bilist gör, visar statistiken.

Vill halvera antalet omkomna
I syfte att halvera antalet omkomna och mycket allvarligt skadade motorcyklister och mopedister från 2010 till 2020, har Trafikverket tagit fram en strategi. Viktigast är att få fler att hålla hastighetsgränsen.

Generellt sett är mc-förarnas säkerhetsmedvetande högt. Undantaget är hastigheten, säger Jörgen Persson, och hänvisar till en undersökning som Smc, Sveriges motorcyklister, har gjort bland sina medlemmar.

– Trots att hastigheten är det viktigaste för säkerheten, värderas den inte så högt. Det är olyckligt. Jag tror att man blundar för det.

Är det brist på information?
– Nej, i grunden handlar det om att förändra ett beteende och det är inte lätt.

Därför vill Trafikverket testa kameraövervakning på motorcyklarna bakifrån.

Idag fastnar 15 procent av mc-förarna i fartkamerorna under april-september men de går inte identifiera eftersom kamerorna fotograferar framifrån, förarna har hjälm och registreringsskylten sitter baktill.

– Föraren kan fortfarande inte identifieras via bilder bakifrån men det möjliggör kontakt med ägaren. Just nu för vi en diskussion med polisen om för- och nackdelar, säger Jörgen Persson.

Extremt beteende är ett annat viktigt område i Trafikverkets strategi. Det är när alkohol och droger, olovlig körning eller hastigheter i mer än 30 km över hastighetsgränsen finns med i bilden. Här återfinns mer än hälften av alla dödsolyckor.

En högriskgrupp är unga, 25-35 år, oerfarna förare på värstingcyklar, modell supersport, som gillar att köra mycket fort.
Är det personer med särskilda riskbeteenden?

– Jag tror att vissa typer av mc inspirerar till en offensiv körning som kan leda till att man kommer in i situationer med fel hastighet. På till exempel en glidarhoj blir det en annan körstil.

Andra delar i strategin är säkrare motorcyklar och underhåll av gator och vägar.

Säkrare motorcyklar är ett område som Trafikverket lyckats bra med, tycker Jörgen Persson. Från och med 2017 måste till exempel alla nya motorcyklar ha ABS-bromsar, låsningsfria bromsar.

– Vi behöver hjälpa mc-förarna med olika stödsystem. Tittar man på bilfordon så har de många olika stödsystem.

Gatu- och vägunderhåll är en annan del och där måste Trafikverket ständigt ha motorcyklisterna i åtanke, säger Jörgen Persson.

Viktigt med varselväst

Synbarhet är också ett prioriterat område och Trafikverket uppmanar alla mc-förare att ha varselväst.

– Framför allt gäller det korsningsproblematiken, där är det främst bilisten som gör fel och inte uppmärksammar motorcyklisten utan kör rakt ut eller svänger framför den. Men motorcyklisten kan också ha kört för fort.

– Här finns bra stödsystem i nyare bilar som själva bromsar in om något kommer för nära.

Är motorcyklister som tog körkort före 1976 med automatisk mc-behörighet, en riskgrupp?
– Nej, de är sällan inblandad i olyckor, de är äldre och erfarna och gör andra värderingar i livet.

Överrepresenterade.
Trots att motorcyklisterna utgör en mycket liten del av alla som kör på vägarna fastnar femton procent av dem i dagens fartkameror.

Siffror....

Omkomna mc-förare, år och (antal personer): 1970 (53), 2000 (39), 2010 (37), 2015 (44), 2016 (36) 2017 (38).

Olycksplats: Vanligast är kurvor, därefter korsningar och sedan raksträckor. Sju av tio singeldödsolyckor sker i kurvor.

Typ av mc vid dödsolyckor 2006-2015: Supersport 38 procent, custom 24 procent. Nio av tio omkomna supersportförare höll inte hastighetsgränsen.

Omkomna 2005-2013 utan mc-kort: 26 procent av 376 omkomna.

Hastighet: Vid två av tre dödsolyckor 2005-2013 körde motorcyklisten över hastighetsgränsen.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
"Generellt sett är mc-förarnas säkerhetsmedvetande högt. Undantaget är hastigheten, säger Jörgen Persson, och hänvisar till en undersökning som Smc, Sveriges motorcyklister, har gjort bland sina medlemmar."

Man ska aldrig svara på undersökningar, det leder bara till problem.
 

Smagu

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 821 (2015)
Det spelar ingen roll så länge lagstiftning är den samma.

Hur ska de identifiera föraren?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Meningen är väl att du skall kallas till samtal...och bli redd så tenderna skakkar å ögat e ledset.

Köp en sån där liten våg o lite bikarbonat o lite små ziplock påsar o ta med på förhöret.
När han sttter och ser myndig ut börjar du nochanlant väga och dona , skit i förhörsledaren
helt - ring även lite affärsamtal.Be hans chef komma.När han kommer in ber du ha sitta barnvakt.

Man måste ju utnyttja situation med att dom spiller din tid
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Vad är det för jävla skitartikel! :mad::mad::mad:
40 motorcyklister my ASS!!!! Det är ett jävla gäng med påtända ungjävlar som inte kan skilja på mitt och ditt!!!!

Jävla fake news, det är dom ju så innihelvete noga med att trumpeta ut att man inte ska sprida och så sitter dom där själva och ljuger ihop den ena artikeln sämre än den andra.:huvet:huvet:huvet

/A
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men Jörgen är ju känd att inte gilla motorcyklister och denna "propaganda" är inget nytt.

En motorcyklist löper 25 gånger större risk att dö i en olycka än vad en bilist gör, visar statistiken.

"Statistiken" buntar ihop alla oavsett erfarenhet. När jag senast läste statistik från Tyskland var det ungefär 10 gånger fler motorcyklister än bilister med bilister som vållande i 9 av 10 olyckor. Det i ett land med motorväg med delar utan hastighetsbegränsning...

– Trots att hastigheten är det viktigaste för säkerheten, värderas den inte så högt. Det är olyckligt. Jag tror att man blundar för det.

Hastigheten har betydelse för konsekvensen av en olycka. Om hastigheten vore viktigast för säkerheten skulle järnvägen vara farligare. Flyget ännu farligare. Jag tror man blundar för det... :huvet
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Uddevalla
Varje år dör ett 40-tal förare av motorcyklar i trafiken. Ungefär 15 av dem saknar körkort för MC och inte sällan är dom dessutom berusade. Ytterligare några kör ihjäl sig på en MC de stulit och ca 10 dör mot de räcken Trafikverket satt upp för att hålla bilisterna i schack. Nu vill Trafikverket testa fartkameror som fotograferar cykeln bakifrån där registreringsskylten sitter.

Så, fixade notisen lite.
Om den såg ut sådär, skulle inte allmänheten ifrågasatta prioriteringarna då...?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
– Föraren kan fortfarande inte identifieras via bilder bakifrån men det möjliggör kontakt med ägaren.

Låter intressant, vem ska ta den kontakten ?
Nytt jobb för TV-spionerna på Radiotjänst ? Som ju snart blir arbetslösa.
15% av motorcyklisterna tas varje år knepigt det här enkelt 300000 motorcyklister x 15% blir 45000 kontakter.
Några stycken
Blir väl mail eller brev ?
Och hur gör man med målvakterna ?
Flera av bilarna i Malmö ägs av målvakter som "man" inte ens vet var dom bor.
Om dom överhuvudtaget är kvar i Sverige.
https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt
Av dom 40 döda kör väl ungefär 10st en hoj som inte är deras egen.
Hur hjälper ett samtal med ägaren då ?
Stöttning i sorgen över att ha fått hojen stulen ?
Eller blir det ett påpekande "Hade du inte haft en motorcykel hade denna fine unge man varit i liv nu ? Hur känns det att vara skyldig till en ung människas död ?"
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Meningen är väl att du skall kallas till samtal...och bli redd så tenderna skakkar å ögat e ledset.

Köp en sån där liten våg o lite bikarbonat o lite små ziplock påsar o ta med på förhöret.
När han sttter och ser myndig ut börjar du nochanlant väga och dona , skit i förhörsledaren
helt - ring även lite affärsamtal.Be hans chef komma.När han kommer in ber du ha sitta barnvakt.

Man måste ju utnyttja situation med att dom spiller din tid

Som jag har uppfattat det handlar det inte om något förhör.

Ägaren till motorcykeln kommer at kontaktas med ett ”Ajabaja” brev som talar om att någon kört för fort med hans/hennes motorcykel, dom vet ju fortfarande inte vem som framfört fordonet, men brevet ska innehålla inormation och förmaningar som skall läsas av den skyldige.

Kommer helt säkert att göra väldigt stor skillnad:va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag har uppfattat det handlar det inte om något förhör.

Ägaren till motorcykeln kommer at kontaktas med ett ”Ajabaja” brev som talar om att någon kört för fort med hans/hennes motorcykel, dom vet ju fortfarande inte vem som framfört fordonet, men brevet ska innehålla inormation och förmaningar som skall läsas av den skyldige.

Kommer helt säkert att göra väldigt stor skillnad:va

Vänta bara tills försäkringspremien höjs på hojen för att den används i fortkörning.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Vänta bara tills försäkringspremien höjs på hojen för att den används i fortkörning.

Naa, nu börjar det allt bli långsökt, först måste man nog få till ägaransvar på registrerade fordon, och det verkar ju inte riktigt funka med övrig lagstiftning och personlig intigritet i Sverige.

Att försäkringen skulle variera efter nummerskylt skulle bli väldigt märkligt, ska straffhöjningen då följa följa med cykeln, det kan ju faktiskt varit en potentiell köpare som kört vid det aktuella tillfället, nää, detta är jag inte orolig för att det ska hända då det faktiskt fortfarande är så att så länge inte föraren är identifierad kan ingen straffas, och rimligen inte fordonet.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
... och ägaransvaret träder i kraft, det är bara en tidsfråga.

Det verkar vara en väldigt svårknäckt nöt här i Sverige, man har väl försökt flera gånger utan framgång att få igenom detta.

Vi är nog en ganska liten del jämfört med alla fortkörningar som görs med tjänstebilar/företagsbilar som inte heller kan lagföras just för att vi inte har ägaransvar, så frågan är uppe även utan oss, men som sagt, det går trögt.

Men men, man kan ju aldrig vara säker på sikt...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag ska skicka texten till Persson, som idag sa´ på möte med bl a SMC att Trafikverket inte har fastställd planer - men, det är i diskussion.

Man kan ha en känsla av att det ensidiga fokus på hastighet* kan medföra kreative lösningar.
ex. blir en mindre hastighets överträdelse en förseelse, som man kan bötfälla via ett äger ansvar. detta begränsas t. ex. till under "körkorts gränsen."
Sannolikt sku en del av politiken acceptera ett sådant beskedligt ingrepp, efter en potentiell rekommendation från en myndighet. Politiken, sku sannolikt tro sig att man kan argumentera att man inte har reducerat svensk rättssäkerhet för individen.
Gör man sådant, kommer inte bara dom 30% av bilisterna som fotas bötfällas. Men, även dom övriga 70%.
Och motorcyklisterna, kommer inte att bli särbehandlade längre - vi får bara en räkning på posten.

Säsongen är strax igång.
Även om det sannolikt är för sent - är det nog klokt att motorcyklisterna, just nu väljer rätt ställe att köra inspirerad.


*Över hälften av al trafik i Sverige är över skyltat hastighet. MC kör i genomsnitt några % fortare än genomsnitt av biltrafiken (vilket ger oss herre jösses problem!). Man kan tycka att med smak om även lägra hastighetsgränser, får man ett större problem med acceptans och efterlevnad - även om det vetenskapligt kan bevisas att hög hastighet ökar konsekvensen av en olycka.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Låt de flumma runt. Ägaransvar innebär implicit att du inte gör något brottsligt. Det är inte olagligt att felparkera. Jag vill se den regering som försöker avkriminalisera fortkörning.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Så, fixade notisen lite.
Om den såg ut sådär, skulle inte allmänheten ifrågasatta prioriteringarna då...?

Uddevalla
Varje år dör ett 40-tal förare av motorcyklar i trafiken. Ungefär 15 av dem saknar körkort för MC och inte sällan är dom dessutom berusade. Ytterligare några kör ihjäl sig på en MC de stulit och ca 10 dör mot de räcken Trafikverket satt upp för att hålla bilisterna i schack. Nu vill Trafikverket testa fartkameror som fotograferar cykeln bakifrån där registreringsskylten sitter.

Jag får hälsa så trevligt att siffran är 39 för 2017. Men, som en nyhet har man igen lagt in 4-hjulingar som är MC registrerade. 2 stycks av dessa ingår, dvs det var 37 tvåhjuliga motorcyklister.

8 hade otur och blev dräpt i bilist räcken. Vi har därmed 29 kvar.
9 saknade giltigt körkort (2 styck vett vi inte nått om än). Under 20 kvar, som har haft kollisioner med bilar, vilt, sjukdom, kört över sin förmåga eller simpelt haft en riktig olycka..

Tänk om vi i detta land ku få en generell offentlig ton, vart man kan tala om hur det egentligen förhåller sig. Därmed ku´vi med garanti uppnå en gemensam trovärdighet och respekt överför varandra. Det är min uppfattning att detta kan vara med att vi alla ändrar beteende som gynjar helheten..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Låt de flumma runt. Ägaransvar innebär implicit att du inte gör något brottsligt. Det är inte olagligt att felparkera. Jag vill se den regering som försöker avkriminalisera fortkörning.

Öhh, jag har hört från en kompis, att det tydligen finns talang att tillgå i ämnet.
Pt jobbas det tydligen duktigt med parkerings frågan i en större stad, nånstans..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Våra politiker med svetsaren och Gustav Frigolit i spetsen kommer bara att vara intresserade av det som ger mest intäkter till statskassan. Jag hoppas verkligen på ett regimskifte i September, annars är jag faktiskt lite orolig för att ägaransvar och automatiskt utskickade "avgifter" för mindre hastighetsöverträdelser inte är väldigt långt borta...

Å andra sidan ser jag inte att fartkameror bakifrån skulle göra någon större skillnad för den genomsnittlige SH'aren. Att döma av gamla tiders bad ass trådar så saknar ju hälften av överträdarna ändå regskylt och de som fortfarande har regskylt kommer ju bara att synas om kameran monteras i markhöjd riktad snett uppåt...:crash
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top