En turbokompressor kan "pumpa" om tryckförhållandet blir för stort. Det är inte nyttigt för den eller för tillkopplade system. Detta oavsett hur den drivs. En deplacementkompressor däremot "pumpar" inte och behöver inte skyddas på samma sätt.
Det här var nytt för mig men låter rimligt. Men kräver väl då en frikoppling i mekaniken? (Annars bromsar väl "remmen" kompressorn=flödet? -kan vi se en referens?)Det sitter en blow off ventil även med kompressorturbo för att minska baktryck som sänker hastigheten på luftflödet in i insugen.
Det här var nytt för mig men låter rimligt. Men kräver väl då en frikoppling i mekaniken? (Annars bromsar väl "remmen" kompressorn=flödet? -kan vi se en referens?)
Alltså pop-off ljudet inte utesluter en mekaniskt kompressor, t.om med två växlar..
Eftersom kompressorn fortsätter att ladda när spjället stänger så behövs en ventil.
Hur menar du att kompressorn ska bromsa flödet? Varvet är i princip oförändrat när man växlar snabbt.
Ja, om växlarna sitter väldigt nära varandra, bromsar kompressorn (t.ex root) inte mycket flödet då man växlar uppåt. Hur som än, utan frikoppling slår man också ner hastigheten an kompressorn. Hur mycket är själva spjällets påverkan vet jag ej, med quickshifter eller liknande e-styrd låda man matar ju på hela tiden.
Ja måste nu ställa en kontrollfråga, ta mig inte fel:
Är det här som du tror eller vet, dvs popoff /bypass med en mekanisk överladdare?
(Vi är nu på ett område var mina (gamla) bilingenjör-kunskaper tagit slut..
Alltså, det här är ju en sjuk hype som Kawa lyckas bygga upp.. Frågan är om dom kan motsvara förväntningarna?!
Njae, tydlgen är definitionen att popoff ( eller blowoff) släpper rakt ut medan bypass återcirkulerar övertrycket till intagssidan före turbo/kompressor: https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/bov_and_bypass
Ankpipan verkar grejt!
Njae. Alternativet är ju att jag fattar trögt. Nuff said, vi har i vart fall rett ut det hela. Och fyllt på tråden.Fasen vad jag måste skriva rörigt, för det var precis vad jag syftade på....
Med all respekt,"A blowoff valve is connected by a vacuum hose to the intake manifold after the throttle plate. When the throttle is closed, the relative manifold pressure drops below atmospheric pressure (skapar baksug utan ventilen) and the resulting pressure differential operates the blowoff valve's piston. The excess pressure from the turbocharger is then vented into the atmosphere or recirculated into the intake upstream of the compressor inlet."
http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve
Med all respekt,
delvis är vi egentligen nu i en helt fel tråd och matar på med överladdningsteknik för folket. Sorry för att jag förlänger.
Men vi måste göra en skillnad mellan en turbocharger (=turbindriven överladdare dvs högvolym-luftpump) och mekaniskt driven överladdare (liknande eller rätt annorlunda typ av pump).
Mekanisk driven följer hela tiden motorns varvtal (typ "ggr 2-10" beroende på pumpens typ), motsats till turbon som roterar fritt och hittar balansen mellan avgasernars tryck och pumpens "motstånd" (relaterande till laddtrycket + inertia).
Pop-offs eller bypass-ventilens syfte är att behålla turbons hastighet så högt som möjligt oavsett vad man gör med "spjällen" (växlar, sänker matning) - så att de inte ska gå onödig tid att igen accelera upp hastigheten-> få igen höga laddtrycket.
(I övrigt, med en modern sporthoj håller man ju spjällen öppen hela tiden då man växlar uppåt iom QS. Men visst avbryts matningen för en stund. Mera blir det avbrott i flödet med nedväxlingen..).
Den här hänvisade Wikibeskrivningen (som nån vänligen skrivit laddat upp) beskriver en traditionell popoff för turbo, inte för en mekanisk kompressor. Och jag inte tvärsäker om beskrivningen om throttle är applicerbart/aktuellt till dagens nyare rallybilar som använder tekniken.
Hur som än, jag tackar vid tillfället och drar mig nu tillbaka till den tysta audiensen som ivrigt väntar att få se den mycket spekulerade nyheten, Kawa H2 "ver 2.0".
Ödmjuk som jag är så skulle jag vilja få citera mig själv ifrån en snart ett år gammal tråd:
Det är visserligen inte Yamaha som orsakat denna tråds existens men med tanke på allt dräggel som kan skådas mellan inläggen i denna tråd så verkar det som att Kawasaki fattat galoppen.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |