Nya Kawasaki H2.

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
En turbokompressor kan "pumpa" om tryckförhållandet blir för stort. Det är inte nyttigt för den eller för tillkopplade system. Detta oavsett hur den drivs. En deplacementkompressor däremot "pumpar" inte och behöver inte skyddas på samma sätt.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Sluta drömma nu , den kommer inte komma till svergie .... miljöpariet i rixdan , drar den under decilitern så kanske.... :fakta
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Det sitter en blow off ventil även med kompressorturbo för att minska baktryck som sänker hastigheten på luftflödet in i insugen.
Det här var nytt för mig men låter rimligt. Men kräver väl då en frikoppling i mekaniken? (Annars bromsar väl "remmen" kompressorn=flödet? -kan vi se en referens?)
Alltså pop-off ljudet inte utesluter en mekaniskt kompressor, t.om med två växlar.. :)
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det här var nytt för mig men låter rimligt. Men kräver väl då en frikoppling i mekaniken? (Annars bromsar väl "remmen" kompressorn=flödet? -kan vi se en referens?)
Alltså pop-off ljudet inte utesluter en mekaniskt kompressor, t.om med två växlar.. :)

Eftersom kompressorn fortsätter att ladda när spjället stänger så behövs en ventil.
Hur menar du att kompressorn ska bromsa flödet? Varvet är i princip oförändrat när man växlar snabbt.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Eftersom kompressorn fortsätter att ladda när spjället stänger så behövs en ventil.
Hur menar du att kompressorn ska bromsa flödet? Varvet är i princip oförändrat när man växlar snabbt.

Ja, om växlarna sitter väldigt nära varandra, bromsar kompressorn (t.ex root) inte mycket flödet då man växlar uppåt. Hur som än, utan frikoppling slår man också ner hastigheten an kompressorn. Hur mycket är själva spjällets påverkan vet jag ej, med quickshifter eller liknande e-styrd låda man matar ju på hela tiden.

Ja måste nu ställa en kontrollfråga, ta mig inte fel:
Är det här som du tror eller vet, dvs popoff /bypass med en mekanisk överladdare?

(Vi är nu på ett område var mina (gamla) bilingenjör-kunskaper tagit slut.. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Huruvida man vill ha en ventil med mekanisk kompressorn beror nog på om man har trottelspjällen före eller efter kompressorn gissar jag. Med spjällen före så behövs det knappast ventiler eftersom tryckskillnaden inte kan överstiga atmosfärstrycket precis som för en sugmotor och då behövs knappast någon ventil vad jag kan tänka mig.

Med spjällen efter kompressorn så kan man ju få ett sjujävla högt tryck när man släpper trotteln. Och där måste man nog ha ventil för att inte riskera att spränga delar till insuget.

Vet inte om det ens funkar med spjäll bara efter kompressorn, det krävs nog spjäll både före och efter kompressor i så fall gissar jag. Annars pumpar man nog väldigt mycket luft åt kråkorna.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja, om växlarna sitter väldigt nära varandra, bromsar kompressorn (t.ex root) inte mycket flödet då man växlar uppåt. Hur som än, utan frikoppling slår man också ner hastigheten an kompressorn. Hur mycket är själva spjällets påverkan vet jag ej, med quickshifter eller liknande e-styrd låda man matar ju på hela tiden.

Ja måste nu ställa en kontrollfråga, ta mig inte fel:
Är det här som du tror eller vet, dvs popoff /bypass med en mekanisk överladdare?

(Vi är nu på ett område var mina (gamla) bilingenjör-kunskaper tagit slut.. :)

"A blowoff valve is connected by a vacuum hose to the intake manifold after the throttle plate. When the throttle is closed, the relative manifold pressure drops below atmospheric pressure (skapar baksug utan ventilen) and the resulting pressure differential operates the blowoff valve's piston. The excess pressure from the turbocharger is then vented into the atmosphere or recirculated into the intake upstream of the compressor inlet."

http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Alltså, det här är ju en sjuk hype som Kawa lyckas bygga upp.. Frågan är om dom kan motsvara förväntningarna?!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Njae, tydlgen är definitionen att popoff ( eller blowoff) släpper rakt ut medan bypass återcirkulerar övertrycket till intagssidan före turbo/kompressor: https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/bov_and_bypass

Ankpipan verkar grejt! :)

Fasen vad jag måste skriva rörigt, för det var precis vad jag syftade på.:D

I begynnelsen låg inte bypassen integrerad i huset, då satt den på anslutningar i slang eller rör, så folk släppte den slang som gick tillbaka före turbin och fick en popoff.

För då lät det som på rallybilarna....

Popoff är väl just slang för hemmameckad och tillklabbad sak som skall ventilera stötar ut i luften? Jag använde mig mest av uttrycket i min undran då det var den jag citerade som nyttjade det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fasen vad jag måste skriva rörigt, för det var precis vad jag syftade på.:D...
Njae. Alternativet är ju att jag fattar trögt. :( Nuff said, vi har i vart fall rett ut det hela. Och fyllt på tråden.

Din ankpipa verkar för övrigt funka utmärkt... :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Fredag i morgon. På tisdag får vi se den!

:kär :hoppa
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
"A blowoff valve is connected by a vacuum hose to the intake manifold after the throttle plate. When the throttle is closed, the relative manifold pressure drops below atmospheric pressure (skapar baksug utan ventilen) and the resulting pressure differential operates the blowoff valve's piston. The excess pressure from the turbocharger is then vented into the atmosphere or recirculated into the intake upstream of the compressor inlet."

http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve
Med all respekt,
delvis är vi egentligen nu i en helt fel tråd och matar på med överladdningsteknik för folket. Sorry för att jag förlänger.
Men vi måste göra en skillnad mellan en turbocharger (=turbindriven överladdare dvs högvolym-luftpump) och mekaniskt driven överladdare (liknande eller rätt annorlunda typ av pump).
Mekanisk driven följer hela tiden motorns varvtal (typ "ggr 2-10" beroende på pumpens typ), motsats till turbon som roterar fritt och hittar balansen mellan avgasernars tryck och pumpens "motstånd" (relaterande till laddtrycket + inertia).
Pop-offs eller bypass-ventilens syfte är att behålla turbons hastighet så högt som möjligt oavsett vad man gör med "spjällen" (växlar, sänker matning) - så att de inte ska gå onödig tid att igen accelera upp hastigheten-> få igen höga laddtrycket.
(I övrigt, med en modern sporthoj håller man ju spjällen öppen hela tiden då man växlar uppåt iom QS. Men visst avbryts matningen för en stund. Mera blir det avbrott i flödet med nedväxlingen..).
Den här hänvisade Wikibeskrivningen (som nån vänligen skrivit laddat upp) beskriver en traditionell popoff för turbo, inte för en mekanisk kompressor. Och jag inte tvärsäker om beskrivningen om throttle är applicerbart/aktuellt till dagens nyare rallybilar som använder tekniken.

Hur som än, jag tackar vid tillfället och drar mig nu tillbaka till den tysta audiensen som ivrigt väntar att få se den mycket spekulerade nyheten, Kawa H2 "ver 2.0". :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Med all respekt,
delvis är vi egentligen nu i en helt fel tråd och matar på med överladdningsteknik för folket. Sorry för att jag förlänger.
Men vi måste göra en skillnad mellan en turbocharger (=turbindriven överladdare dvs högvolym-luftpump) och mekaniskt driven överladdare (liknande eller rätt annorlunda typ av pump).
Mekanisk driven följer hela tiden motorns varvtal (typ "ggr 2-10" beroende på pumpens typ), motsats till turbon som roterar fritt och hittar balansen mellan avgasernars tryck och pumpens "motstånd" (relaterande till laddtrycket + inertia).
Pop-offs eller bypass-ventilens syfte är att behålla turbons hastighet så högt som möjligt oavsett vad man gör med "spjällen" (växlar, sänker matning) - så att de inte ska gå onödig tid att igen accelera upp hastigheten-> få igen höga laddtrycket.
(I övrigt, med en modern sporthoj håller man ju spjällen öppen hela tiden då man växlar uppåt iom QS. Men visst avbryts matningen för en stund. Mera blir det avbrott i flödet med nedväxlingen..).
Den här hänvisade Wikibeskrivningen (som nån vänligen skrivit laddat upp) beskriver en traditionell popoff för turbo, inte för en mekanisk kompressor. Och jag inte tvärsäker om beskrivningen om throttle är applicerbart/aktuellt till dagens nyare rallybilar som använder tekniken.

Hur som än, jag tackar vid tillfället och drar mig nu tillbaka till den tysta audiensen som ivrigt väntar att få se den mycket spekulerade nyheten, Kawa H2 "ver 2.0". :)

Jag tror du tror att jag tar diskuterandet och spekulerandet i denna tråd mer seriöst än det lilla jag gör, så du behöver inte alls ursäkta respektfullheten o.d. :krama

Du har rätt där ja, hålla turbons varv uppe, det slank förbi min tankegång.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Finns det inget program som kan "lyssna" efter varvtal på förbikörningen i rullen för några veckor sedan, lr bänkningen också för den delen.

Varvtalet kan ju vara "talande" för ev CC.

Jag menar om förbikörningen visar sig vara med 15´000RPM så tror jag vi kan stryka mer än 750cc.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ödmjuk som jag är så skulle jag vilja få citera mig själv ifrån en snart ett år gammal tråd:



Det är visserligen inte Yamaha som orsakat denna tråds existens men med tanke på allt dräggel som kan skådas mellan inläggen i denna tråd så verkar det som att Kawasaki fattat galoppen. :)

Kan inte göra annat än att hålla med. Överladdning borde vara ett relativt enkelt och billigt sätt att sätta fart på en liten motor. Bilvärlden går allt mer och mer mot överladdning, men av någon anledning har inte hojtillverkarna hängt med. Det är synd att inte Yamaha fortsatte att utveckla XJ650T när det begav sig.

IMG_1834.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Yamaha XJ650 T var redan fulländad som synes... Eller möjligen att den hade kunnat bli än mer optimal med en Xkjell-kåpa...
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Vad i helvete är det dom har byggt? Kolfiber vingar mm...
Cooolt! Hoopas på att den levererar så dom dom vill få den att framstå också!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top