Jóhnny Balle
Fifan
Ninja H2: Vol.8 Engine Test
4-2 ?
Ninja H2: Vol.8 Engine Test
Vi ser fyra avgasrör och hör något som låter som en radfyra. Hoppas den är på minst 750 kubik....fyra eller tre cylindrar på den där motorn?
Är väldigt vanligt att man drar 4-2-1, du ser ju inte resten av systemet på den där filmen.
På min gixxer är det tom 4-2-1-2 bara för att göra det extra roligt.
Edit. Eller försöker du avgöra om det är fyra eller tre cylindrar på den där motorn?
...lite intressanta siffror och referenser till effekt vid olika potentiella laddtryck och motorer....
Ge mig ett pris!!
Kan Du utveckla den delen något - avser Du förlusterna i kompressordrivningen? Jag lever i den tron att en motor med samma reella kompressionsförhållande (kompression inkl laddtryck) utvecklar exakt lika effekt, däremot köper jag att en del av den effekten åtgår till att driva kompressorn.Bara att de där approximationerna är med turbo. Med kompressor får du ladda lite mer för samma effektmål.
Kan Du utveckla den delen något - avser Du förlusterna i kompressordrivningen? Jag lever i den tron att en motor med samma reella kompressionsförhållande (kompression inkl laddtryck) utvecklar exakt lika effekt, däremot köper jag att en del av den effekten åtgår till att driva kompressorn.
Jag antar att det är den förlusten Du menar att siffrorna inte tar hänsyn till? Eller är det något annat förhållande Du tänker på?
Något som jag länge haft svårt att förstå är att hojtillverkare satsat megamultom miljoner kronor på att göra reklam för att "årets modell har 2,3 hk mer effekt än fjolårets modell". Tänk om de istället satsat dessa pengar på att utveckla turbotekniken. Hur mycket tror ni yamaha skulle behöva satsa på marknadsföring efter att ha gått ut med ett pressmeddelade som lyder:
"Årets R1 säljs med turbo".
Helt rätt. En mekanisk kompressor "stjäl" (förbrukar) i storleksordningen 5-10% vevaxeleffekt, vilken den måste kompensera med högre laddtryck -> högre bruttoeffektökning jämfört med turbo. (Såklart kvarstår förlusten i bränsleförbrukningen). Turbo utnyttjar kvarstående spillenergi av avgaserna - "helt gratis" att driva kompressorn, otroligt nog.En turbo tar energi främst från värmen i avgaserna som annars åker ut till kråkorna. Det är alltså relativt billig energi relativt att ta effekten från vevaxeln.
Helt rätt. En mekanisk kompressor "stjäl" (förbrukar) i storleksordningen 5-10% vevaxeleffekt, vilken den måste kompensera med högre laddtryck -> högre bruttoeffektökning jämfört med turbo. (Såklart kvarstår förlusten i bränsleförbrukningen). Turbo utnyttjar kvarstående spillenergi av avgaserna - "helt gratis" att driva kompressorn, otroligt nog.
Det konstiga ljudet som fanns i en tidigare video kommer väl från pop-off valve (bypass ventil) vilket har ett syfte att hålla turbons varv höga hela tiden då man växlar. (Jag skrev tidigare att det inte kommer från wastegate, hur som än, strunta den kommentaren; är troligen ingen kopplingsljud och inte är ljudet från wastegate. Särskilja wastegate och popoff=blow-off)
Mekaniska kompressorn har ingen pop-off, behövs ej: det måste alltså vara turbo.
Samtidigt som jag inbillar mig att jag läste nånstans rykten om tvåväxlad mekanisk kompressor i den nya H2an.. Hmm. Förvirrningen och spänningen bara ökar. Må det inte bli en flopp.
Kompressorn är kopplat till veven, när varvet faller så minskar kompressorns varvtal och därmed faller laddtrycket. Turbon däremot fortsätter att knuffa på. Så har i varje fall jag förstått det helaVarför behöver man ingen poppoff på mekaniska kompressorer?
Kanske inget jättekrav på en stor pump, men en liten borde väl må rätt bra av att slippa stöten från ett stängt spjäll på apvarv.
Kompressorn är kopplat till veven, när varvet faller så minskar kompressorns varvtal och därmed faller laddtrycket. Turbon däremot fortsätter att knuffa på. Så har i varje fall jag förstått det hela
Mjo, nu är jag bättre med i matchen och det har Du en poäng i. Utan att ha ett dugg erfa själv så talas väl ofta i kompressorsammanhang om en "bypass" med uppgift att släppa på trycket i insuget, inte att förväxla med wastegate (som ska stabilisera turbotrycket)?Absolut, avgasturbo kommer att hålla varvet ett tag efter att lasten försvunnit. Men när man stänger spjällen på fullvarv kommer ju en mekanisk turbo att ligga kvar på samma varv tills motorvarvet sjunkit.
Därav min undran.
Mjo, nu är jag bättre med i matchen och det har Du en poäng i. Utan att ha ett dugg erfa själv så talas väl ofta i kompressorsammanhang om en "bypass" med uppgift att släppa på trycket i insuget, inte att förväxla med wastegate (som ska stabilisera turbotrycket)?
Njae, tydlgen är definitionen att popoff ( eller blowoff) släpper rakt ut medan bypass återcirkulerar övertrycket till intagssidan före turbo/kompressor: https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/bov_and_bypassJa, denna bypass är ju vad småpojkar brukar kalla popoff, för det låter häftigt om det släpps rakt ut i luften istället tillbaka i inloppet.
Själv tycket jag en ankpipa är grejen.
Kan man dra några slutsatser om hur överladdningen går till med hjälp av de här två illustrationerna (från länken nedan)?Hmm. Förvirrningen och spänningen bara ökar. Må det inte bli en flopp.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |