Nya Kawasaki H2.

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC

Är väldigt vanligt att man drar 4-2-1, du ser ju inte resten av systemet på den där filmen.

På min gixxer är det tom 4-2-1-2 bara för att göra det extra roligt.

Edit. Eller försöker du avgöra om det är fyra eller tre cylindrar på den där motorn?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
I-need-it.gif
:Bugar

Ge mig ett pris!!
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är väldigt vanligt att man drar 4-2-1, du ser ju inte resten av systemet på den där filmen.

På min gixxer är det tom 4-2-1-2 bara för att göra det extra roligt.

Edit. Eller försöker du avgöra om det är fyra eller tre cylindrar på den där motorn?

Det är så länge sen jag körde fyrcylindrigt, hade för mig att det brukade gå ihop 4-1 men det är väl pga platsbrist det går 4-2-1 gissar jag.

Kan ju också betyda två utblås på hojen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ni ser bra, mina herrar! :) Själv är jag lite mer skumögd men kan beundra den senaste filmen, skakningarna i kameran och hela upplägget som antagligen ska ge intrycket att besten bara vill spränga de mekaniska tyglar som fjättrar den vid bromsbänken!

En del av Er har säkert läst denna artikel från början av september men det finns lite intressanta siffror och referenser till effekt vid olika potentiella laddtryck och motorer: http://touch.cycleworld.com/all/130788#7

Allt annat än effektrekord vore nog otänkbart, det är trots allt Kawasaki vi pratar om. Är det en radfyra skulle jag nog gissa på en ZX-10-motor med modest laddtryck, en nykonstruerad trippel på 750 cc skulle i viss mån kompensera prestandan i lägre registret, kunna byggas mer nätt och inte kräva allt för högt laddtryck för att hamna längst upp på effektpallen. En 600? Njae, det känns som att det skulle krävas allt för högt laddtryck och förmodligen kompsänkning som kan ge en knepig körbarhet i det lägre registret.

Men vad sjutton - NÅGOT borde väl referensen till H2 innebära? Mer än att det också var en frän maskin...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bara att de där approximationerna är med turbo. Med kompressor får du ladda lite mer för samma effektmål.
Kan Du utveckla den delen något - avser Du förlusterna i kompressordrivningen? Jag lever i den tron att en motor med samma reella kompressionsförhållande (kompression inkl laddtryck) utvecklar exakt lika effekt, däremot köper jag att en del av den effekten åtgår till att driva kompressorn.

Jag antar att det är den förlusten Du menar att siffrorna inte tar hänsyn till? Eller är det något annat förhållande Du tänker på?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan Du utveckla den delen något - avser Du förlusterna i kompressordrivningen? Jag lever i den tron att en motor med samma reella kompressionsförhållande (kompression inkl laddtryck) utvecklar exakt lika effekt, däremot köper jag att en del av den effekten åtgår till att driva kompressorn.

Jag antar att det är den förlusten Du menar att siffrorna inte tar hänsyn till? Eller är det något annat förhållande Du tänker på?

En turbo tar energi främst från värmen i avgaserna som annars åker ut till kråkorna. Det är alltså relativt billig energi relativt att ta effekten från vevaxeln.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ödmjuk som jag är så skulle jag vilja få citera mig själv ifrån en snart ett år gammal tråd:

Något som jag länge haft svårt att förstå är att hojtillverkare satsat megamultom miljoner kronor på att göra reklam för att "årets modell har 2,3 hk mer effekt än fjolårets modell". Tänk om de istället satsat dessa pengar på att utveckla turbotekniken. Hur mycket tror ni yamaha skulle behöva satsa på marknadsföring efter att ha gått ut med ett pressmeddelade som lyder:

"Årets R1 säljs med turbo".

Det är visserligen inte Yamaha som orsakat denna tråds existens men med tanke på allt dräggel som kan skådas mellan inläggen i denna tråd så verkar det som att Kawasaki fattat galoppen. :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
En turbo tar energi främst från värmen i avgaserna som annars åker ut till kråkorna. Det är alltså relativt billig energi relativt att ta effekten från vevaxeln.
Helt rätt. En mekanisk kompressor "stjäl" (förbrukar) i storleksordningen 5-10% vevaxeleffekt, vilken den måste kompensera med högre laddtryck -> högre bruttoeffektökning jämfört med turbo. (Såklart kvarstår förlusten i bränsleförbrukningen). Turbo utnyttjar kvarstående spillenergi av avgaserna - "helt gratis" att driva kompressorn, otroligt nog.

Det konstiga ljudet som fanns i en tidigare video kommer väl från pop-off valve (bypass ventil) vilket har ett syfte att hålla turbons varv höga hela tiden då man växlar. (Jag skrev tidigare att det inte kommer från wastegate, hur som än, strunta den kommentaren; är troligen ingen kopplingsljud och inte är ljudet från wastegate. Särskilja wastegate och popoff=blow-off)

Mekaniska kompressorn har ingen pop-off, behövs ej: det måste alltså vara turbo.
Samtidigt som jag inbillar mig att jag läste nånstans rykten om tvåväxlad mekanisk kompressor i den nya H2an.. Hmm. Förvirrningen och spänningen bara ökar. Må det inte bli en flopp. :)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Helt rätt. En mekanisk kompressor "stjäl" (förbrukar) i storleksordningen 5-10% vevaxeleffekt, vilken den måste kompensera med högre laddtryck -> högre bruttoeffektökning jämfört med turbo. (Såklart kvarstår förlusten i bränsleförbrukningen). Turbo utnyttjar kvarstående spillenergi av avgaserna - "helt gratis" att driva kompressorn, otroligt nog.

Det konstiga ljudet som fanns i en tidigare video kommer väl från pop-off valve (bypass ventil) vilket har ett syfte att hålla turbons varv höga hela tiden då man växlar. (Jag skrev tidigare att det inte kommer från wastegate, hur som än, strunta den kommentaren; är troligen ingen kopplingsljud och inte är ljudet från wastegate. Särskilja wastegate och popoff=blow-off)

Mekaniska kompressorn har ingen pop-off, behövs ej: det måste alltså vara turbo.
Samtidigt som jag inbillar mig att jag läste nånstans rykten om tvåväxlad mekanisk kompressor i den nya H2an.. Hmm. Förvirrningen och spänningen bara ökar. Må det inte bli en flopp. :)

Varför behöver man ingen poppoff på mekaniska kompressorer?

Kanske inget jättekrav på en stor pump, men en liten borde väl må rätt bra av att slippa stöten från ett stängt spjäll på apvarv.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Varför behöver man ingen poppoff på mekaniska kompressorer?

Kanske inget jättekrav på en stor pump, men en liten borde väl må rätt bra av att slippa stöten från ett stängt spjäll på apvarv.
Kompressorn är kopplat till veven, när varvet faller så minskar kompressorns varvtal och därmed faller laddtrycket. Turbon däremot fortsätter att knuffa på. Så har i varje fall jag förstått det hela :)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kompressorn är kopplat till veven, när varvet faller så minskar kompressorns varvtal och därmed faller laddtrycket. Turbon däremot fortsätter att knuffa på. Så har i varje fall jag förstått det hela :)

Absolut, avgasturbo kommer att hålla varvet ett tag efter att lasten försvunnit. Men när man stänger spjällen på fullvarv kommer ju en mekanisk turbo att ligga kvar på samma varv tills motorvarvet sjunkit.

Därav min undran.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Absolut, avgasturbo kommer att hålla varvet ett tag efter att lasten försvunnit. Men när man stänger spjällen på fullvarv kommer ju en mekanisk turbo att ligga kvar på samma varv tills motorvarvet sjunkit.

Därav min undran.
Mjo, nu är jag bättre med i matchen och det har Du en poäng i. Utan att ha ett dugg erfa själv så talas väl ofta i kompressorsammanhang om en "bypass" med uppgift att släppa på trycket i insuget, inte att förväxla med wastegate (som ska stabilisera turbotrycket)?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Mjo, nu är jag bättre med i matchen och det har Du en poäng i. Utan att ha ett dugg erfa själv så talas väl ofta i kompressorsammanhang om en "bypass" med uppgift att släppa på trycket i insuget, inte att förväxla med wastegate (som ska stabilisera turbotrycket)?

Ja, denna bypass är ju vad småpojkar brukar kalla popoff, för det låter häftigt om det släpps rakt ut i luften istället tillbaka i inloppet.

Själv tycket jag en ankpipa är grejen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • Patent-Drawing-3.jpg
    Patent-Drawing-3.jpg
    37.7 KB · Visningar: 77
  • Patent-Drawing-4.jpg
    Patent-Drawing-4.jpg
    32.2 KB · Visningar: 85
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det sitter en blow off ventil även med kompressorturbo för att minska baktryck som sänker hastigheten på luftflödet in i insugen.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top