H2 har inte turbo, utan en remdriven kompressor (eller kanske kugghjulsdriven) som drivs av vevaxeln. Syns på bilderna.
Njae, bilderna är (med avsikt) svårtolkade, jag förstår att Du tycker Dig se en rem, men det kan även vara tryckslangen från turbon mot plenumet som illustreras. Kolla gärna VR-8:s eminenta byggtråd för ett antal år sedan med en Rotax-kompressor på en RSV-1000 så framgår det rätt tydligt att placeringen på illustrationen inte riktigt är karakteristiskt för en sådan konstruktion.
Med tanke på att Kawa med all säkerhet satsar på effektrekord för klassen pratar vi förmodligen om minst 200 hk på bakhjulet eller 220 hk på utgående axel. Om vi leker med tanken att H2 byggs på en 750cc trippel eller radfyra borde kanske den effekten vara möjlig med ett ur tillförlitlighetssynpynkt rimligt laddtryck om ca 0.8 bar. Det innebär en litereffekt om strax under 300 hk vilket vi känner igen - om vi pratar en effektiv avgasturbo. Däremot låter det lite tuffare att erhålla med kompressor, i alla fall att döma av de byggen jag följt.
Mot kompressorn talar också vikt, roterande massa och utrymmen, så länge allt ska få plats innanför kåporna på en banbrytande supersport med radmotor och dessutom spöa konkurrenterna ute på banorna.
Att turbo funkar på banorna på radmotorer vet vi - Marklund byggde en Gixxer 1000 som han åkte bana med under ett antal år, vill minnas att den bänkades till 250-260 hk när det begav sig. De som provat den maskinen säger att det var som att köra en stor sugmotor och vad jag vet var tillförlitligheten oklanderlig. Det är möjligt att Kawasaki lyckats hantera hela problematiken med kompressor och valt remdrift före avgasturbo. Men till dess jag ser det förefaller den mest rationella vägen trots allt vara att överladda en så pass liten motor med hjälp av avgaser, inte med rem.
Men som sagt - svaret är bara några veckor bort och jag kan mycket väl ha fel. Det händer faktiskt