Nya Kawasaki H2.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Fanns inte den gamla helvetescykeln vars myt denna ska rida på i tre storlekar, mach I, III och IV(H2)? Denna H2 kanske bara är den första i en serie, förhoppningsvis.

Och nog är det en centrifugalkompressor på bilderna och inte en turbo? En turbo dödar ju avgasljudet och det vore inget vidare på en kawa..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fanns inte den gamla helvetescykeln vars myt denna ska rida på i tre storlekar, mach I, III och IV(H2)? Denna H2 kanske bara är den första i en serie, förhoppningsvis.

Och nog är det en centrifugalkompressor på bilderna och inte en turbo? En turbo dödar ju avgasljudet och det vore inget vidare på en kawa..

Mmh, det är väl det ryktet säger, en kompressor med två växlar som inte drivs på avgaserna.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det har varit min gissning från start med, stämmer bättre med originalet.
Har du rätt i. Intressant reflektion: varför skulle Kawasaki välja just H2 av alla benämningar om 2014 års H2 inte har några likheter alls med 1972 års original? Jag tror jävlarimej att du har rätt: kompressormotorn är en radtrea på 750 kubik!
 

Bifogat

  • kawasaki-h2-750-721.jpg
    kawasaki-h2-750-721.jpg
    94.6 KB · Visningar: 90
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Fanns inte den gamla helvetescykeln vars myt denna ska rida på i tre storlekar, mach I, III och IV(H2)? Denna H2 kanske bara är den första i en serie, förhoppningsvis.

Och nog är det en centrifugalkompressor på bilderna och inte en turbo? En turbo dödar ju avgasljudet och det vore inget vidare på en kawa..

Jepp, ser väldigt mycket ut som en remskiva på ena sidan.
Dessutom är den monterad på insugssidan av motorn, vore inte så genomtänkt att dra avgas bak där.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag finner inte turboljudet det minsta attraktivt, inte någonstans, alla dumpventiler och pysningar som turbofolket dyrkar låter bara fånigt i mina öron.
Det kan jag förstå. Men du skrev att en turbo "dödar avgasljudet", vilket låter (!) som att du tycker att ljudet som kommer ur avgasrören förminskas av en turbo; blir mildare eller tystare.

Dang! Den här nya modellen kommer ju ge upphov till ett helt nytt segment av eftermarknadsprylar, som motorer utan kompressor inte har. Skitkul! Vi kommer få se horder av H2-ägare som har modifierat kompressorn för högsta möjliga laddtryck; ofrivilliga wheelies på både fyran och femman. Det kommer förmodligen vara väldigt lätt att urskilja just en H2 bland ljudet från andra hojar. Psssst, poff...!!!

Ska också bli kul att snart se om Kawasaki har behållit:

Cylindervolym: 748 cc
Borrning x slag: 71 x 63 mm
 
Last edited:

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Det kan jag förstå. Men du skrev att en turbo "dödar avgasljudet", vilket låter (!) som att du tycker att ljudet som kommer ur avgasrören förminskas av en turbo; blir mildare eller tystare.
Ja, exakt, en turbo är en roterande ljuddämpare.. Jag har full förståelse för den yngre generationen som är uppväxt med turbo och ljuddämpare, men jag är äldre och trångsynt och gillar inte det jag inte gillar.. :banana
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • Kawasaki_4.jpg
    Kawasaki_4.jpg
    70.9 KB · Visningar: 118
  • turbo-vs-kompresor.jpg
    turbo-vs-kompresor.jpg
    16.9 KB · Visningar: 90
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
H2 har inte turbo, utan en remdriven kompressor (eller kanske kugghjulsdriven) som drivs av vevaxeln. Syns på bilderna.
Njae, bilderna är (med avsikt) svårtolkade, jag förstår att Du tycker Dig se en rem, men det kan även vara tryckslangen från turbon mot plenumet som illustreras. Kolla gärna VR-8:s eminenta byggtråd för ett antal år sedan med en Rotax-kompressor på en RSV-1000 så framgår det rätt tydligt att placeringen på illustrationen inte riktigt är karakteristiskt för en sådan konstruktion.

Med tanke på att Kawa med all säkerhet satsar på effektrekord för klassen pratar vi förmodligen om minst 200 hk på bakhjulet eller 220 hk på utgående axel. Om vi leker med tanken att H2 byggs på en 750cc trippel eller radfyra borde kanske den effekten vara möjlig med ett ur tillförlitlighetssynpynkt rimligt laddtryck om ca 0.8 bar. Det innebär en litereffekt om strax under 300 hk vilket vi känner igen - om vi pratar en effektiv avgasturbo. Däremot låter det lite tuffare att erhålla med kompressor, i alla fall att döma av de byggen jag följt.

Mot kompressorn talar också vikt, roterande massa och utrymmen, så länge allt ska få plats innanför kåporna på en banbrytande supersport med radmotor och dessutom spöa konkurrenterna ute på banorna.

Att turbo funkar på banorna på radmotorer vet vi - Marklund byggde en Gixxer 1000 som han åkte bana med under ett antal år, vill minnas att den bänkades till 250-260 hk när det begav sig. De som provat den maskinen säger att det var som att köra en stor sugmotor och vad jag vet var tillförlitligheten oklanderlig. Det är möjligt att Kawasaki lyckats hantera hela problematiken med kompressor och valt remdrift före avgasturbo. Men till dess jag ser det förefaller den mest rationella vägen trots allt vara att överladda en så pass liten motor med hjälp av avgaser, inte med rem.

Men som sagt - svaret är bara några veckor bort och jag kan mycket väl ha fel. Det händer faktiskt :)
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top