Nya Kawasaki H2.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...så framgår det rätt tydligt att placeringen på illustrationen inte riktigt är karakteristiskt för en sådan konstruktion....

Fast här handlar det ju om en motor som redan från början är konstruerad för kompressor. Det ger en hel del friheter gentemot hemmapulare som måste utgå ifrån en befintlig konstruktion.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fast här handlar det ju om en motor som redan från början är konstruerad för kompressor. Det ger en hel del friheter gentemot hemmapulare som måste utgå ifrån en befintlig konstruktion.
Visst har en motorkonstruktör ett kraftigt försprång i f t en hemmapulare, men ta en titt under kåporna på en Trajja eller MV så slås man av hur kompakt allt är byggt, kort slaglängd ställer ju vissa krav på cylindrarnas omkrets. Du ska ju kunna sälja produkten till ett attraktivt pris vilket innebär att man inte kan kosta på sig hur avancerad konstruktion som helst, ABS och antispinn ska numera också inrymmas i paketet.

Men visst - en kompakt rem- eller hellre kugghjulsdriven kompressor kanske kan få plats. Men når man effektmålet? Och vad är produktionskostnaden i f t avgasturbo? För - repektive nackdelar med respektive konstruktion?

Missförstå mig rätt, jag tycker det vore utomordentligt fräckt med en kompressorlösning, det är bara ingenjören och ekonomen i mig som sitter på ena axeln och träaktigt viskar i mitt öra att lösningen förefaller irrationell, som att gå över ån efter vatten. På den andra axeln sitter entusiasten och hurrar... Jaja, blir spännande att se :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst har en motorkonstruktör ett kraftigt försprång i f t en hemmapulare, men ta en titt under kåporna på en Trajja eller MV så slås man av hur kompakt allt är byggt, kort slaglängd ställer ju vissa krav på cylindrarnas omkrets. Du ska ju kunna sälja produkten till ett attraktivt pris vilket innebär att de inte kan kosta på sig hur avancerad konstruktion som helst, ABS och antispinn ska numera också inrymmas i paketet.

Men visst - en kompakt rem- eller hellre kugghjulsdriven kompressor kanske kan få plats. Men når man effektmålet? Och vad är produktionskostnaden i f t avgasturbo?

Jaja, blir spännande att se... :)

Kawasaki har ju viss erfarenhet av turbiner. Och redan en kompakt 1400cc laddad motor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kawasaki har ju viss erfarenhet av turbiner. Och redan en kompakt 1400cc laddad motor.
Jo, Kawasaki är en företagsgrupp med enormt brett kunnande inom tung- såväl som fordonsindustri. Det innebär att de med all säkerhet har erfarenhet av avgas- såväl som tvångsdrivna turbiner... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, Kawasaki är en företagsgrupp med enormt brett kunnande inom tung- såväl som fordonsindustri. Det innebär att de med all säkerhet har erfarenhet av avgas- såväl som tvångsdrivna turbiner... :)

Ja, det ska onekligen bli intressant att se vad det är de retas om ivf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men når man effektmålet?

Jag tror att med 600cc, mekanisk kompressor och +200 hk då har man tänjt gränserna till max för en produktionsmaskin. Därför gissade jag tidigare att de kommer "fuska" och kanske ger motorn lite mer än 600cc, dock tror jag max 699cc när de kalla den för supersport.
Kawasaki har ju tänjt gränserna lite hårt för på produktionsmaskiner så de kan nog göra det igen.
En liten smal motor kommer ju även gynna aerodynamiken så 200hk borde räcka för att hojen ska bli snabbast.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror att med 600cc, mekanisk kompressor och +200 hk då har man tänjt gränserna till max för en produktionsmaskin. Därför gissade jag tidigare att de kommer "fuska" och kanske ger motorn lite mer än 600cc, dock tror jag max 699cc när de kalla den för supersport.
Kawasaki har ju tänjt gränserna lite hårt för på produktionsmaskiner så de kan nog göra det igen.
En liten smal motor kommer ju även gynna aerodynamiken så 200hk borde räcka för att hojen ska bli snabbast.
Jo, nu tillåter FIMs tävlingreglemente iofs 600cc för radfyra, 675 för trippel och 750cc för twin, allt inom supersport. Överladdning är förbjudet, men skulle man välja att verka för att få bort den delen skulle ju en 675 trippel kunna fungera. Men väljer man att bygga en hoj strikt för gata kan man lika gärna gå ett steg till, historiskt sett tävlades det med 750cc (jämför med Suzuki som fortfarande säljer sin GSXR 750) och dessutom råkar det överensstämma med ursprungsmaskinen H2.

Ser vi till segmentet är det just nu BMW S1000RR alla måste slå. I varje fall Yamaha och Suzuki förväntas komma med något nytt till 2015, förmodligen även Honda. Att slå Bumsen är ingen lätt match, Kawasaki har byggt en mycket kompetent ZX-10 men den största plumpen är väl egentligen att motorn inte riktigt matchar BMWs - resten är väl så bra!

Så vad göra? Att bygga på sugmotorteknik och samtidigt leverera något driftsäkert som överträffar Bumsen blir förmodligen riktigt dyrt, dessutom har de inhemska konkurrenterna säkert något ess i rockärmen. Med övertryck kan Du förmodligen konkurrera utan att kostnader eller påfrestningar skenar, och åter igen iklä Dig ledartröjan för den mest potenta gathojen som Du döper till H2. ZX-10 kan för all del finnas kvar för banändamål, Kawasaki sålde ju under några år ZX-6 med både 636 motor resp 600 för tävlingsändamål...

Tror jag. Och det mest intressanta är nästan hur marknadsavdelningen ska sälja in konceptet till oss hugade målgrupper och spekulanter... :)
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tror inte man ska dra för stora växlar av att de kallar den för supersport. När de också skriver att reglementen inte har varit första prioritet tolkar jag det som att det blir en strikt gatmaskin och då finns det väl knappast nån poäng med att hålla sig till 600 cc.

Oavsett, jävlar vad spänd man är på att få se vad de kokat ihop!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Försöker du byta ämne nu? Nu gäller det din åsikt att avgasturbinen inte minskar motorljudet.
Som sagt, det är en åsikt. Inget jag behöver eller kan ”bevisa”. Och huruvida en turbomotor faktiskt låter mindre än en utan är ju bara av akademiskt intresse; i praktiken kan man få en turbomotor att låta mer än tillräckligt högt.

:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som sagt, det är en åsikt. Inget jag behöver eller kan ”bevisa”. Och huruvida en turbomotor faktiskt låter mindre än en utan är ju bara av akademiskt intresse; i praktiken kan man få en turbomotor att låta mer än tillräckligt högt.

:)

Hur tänkte du nu, snor du energi ur avgaserna lär de ju knappast låta högre?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Turbinen hackar sönder ljudpulserna och sänker ljudnivån. Det är fakta inte en åsikt. Så, nu kan ni släppa det!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Diskussionen om antalet cylindrar borde vi väl kunna döda iallafall. Ljudet på filmen säger radfyra, och de fyra tändspolarna på toppen talar sitt tydliga språk.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Har Rossi hackat sporthoj eller är det en ny nivå av SH skämt vi ser? :fyllisar:fyllisar:fyllisar
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top