Fattar jag det hela rätt så kan väl en polis som har besiktningsföreläggande (eller vad det nu heter) om han vill tycka till om i princip vad som helst på ett fordon och förelägga om en ombesiktning och säkert också en regbesiktning i vissa fall även om inget är fel? Vid ombesiktning åker man på bilprovningen och dom tycker allt är okej som det är och sen kan man köra igen till man träffar samma griniga polis och sen bollas man fram och tillbaka mellan polisen och bilprovningen utan att göra nåt annat än att det kostar tid och pengar.
Vad gäller på helfordonsgodkända fordon, får inget ändras alls? Jag funderingar på att ev längre fram köpa en lite nyare Triumph Bonneville eller Kawa W650 och bygga om till cafe racer, skulle ju då byta sadel, styre, blinkers osv som man gör vid ett sånt bygge. Är det möjligt att göra nåt sånt utan att riskera få ett helvetes tjorv om man blir stoppad? Får man över alla ändra på nåt? Om man ändrar på tidigare nämnda saker kan man då regbesikta hojen med ändringarna?
Min bruksbil en Mitsubishi L200 -13 är ju förmodligen också rena kriminaliteten med tre extraljus i fronten, flakkåpa och en extra backlampa, detta är ju också ändringar. Hur är det med tex avgasystem om man byter till ett biltema system på sambons Passat, måste ju vara väldigt olagligt och kräva regbesiktning. Fattar jag det rätt så om man hårddrar det får man bara skruva dit original grejer eller tillbehör som så helfordonsgodkännda med exakt det fordornet och inget annat?
Hur tror ni det blir då det gäller äldre hojar som kommer att bli besiktningsbefriade? Jag har en oro över att polisen istället kommer att gå hårdare fram mot dessa äldre bilar och motorcyklar än tidigare och risken att få ombesiktning är större då vissa uppenbarligen inte ens har koll på att tex min 60:a Cadillac får ha röda blinkers bak och via fram och ännu värre ha kombinationsljus bak. Finns väl risk för samma sak på hojar att man tycker att lysen, blinker mm inte är okej fast dom egentligen är det enligt boken och skickar en till besiktningen.
Inte för i princip vad som helst men Polisen får skicka dig till bilprovningen för regbesiktning om du har ej godkända saker på hojen. Helfordonsgodkännande är inget nytt utan har funnits sedan millennieskiftet vill jag minnas, det är bara att Polisen i regel är jävligt slapp med det. En MC polis gillar väl gött ljud lika mycket som gemene motorcyklist men om det stör allmänheten kan han nog skicka dig till Bilprovningen...
SFRO har ganska bra exempel på vad du egentligen får ändra på en hoj utan att behöva göra någon omregistrering på fordonet.
http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningskategori_MC_20150908.pdf
Notera vilka undantag som gäller i dokumentet:
- Dessa undantag gäller inte för EG-typgodkända MC (efter 17/6 1999)
- Kraven i VVFS 2003:23 skall vara uppfyllda efter ändringen
- Ändringarna ska vara av mindre karaktär (anpassning till förarens kroppsbyggnad, anpassning till användningssätt samt anpassning till ett visst vägunderlag, etc.)
Ett helfordonsgodkänt fordon är just det: godkänd i den form den kom från fabriken. Börjar du göra ändringar genom att trimma, bredda fälgar eller annat så avviker det ifrån hur hojen var när den var godkänd.
Så i ditt exempel om att bygga en caféracer på en Triumph eller Kawa så gäller egentligen samma sak om de är tagna i trafik efter att lagen om helfordonsgodkännande trädde i kraft. Köper du däremot en W650 från typ 1998 och börjar skruva så finns det ingenting dom kan säga.
Från och med nu i år gäller även EURO4 krav på MC:n vilket innebär att du ska ha katalysator och grejjer på hojen också, så börjar du skruva bort det och sätta något de-cat race system på hojen så är det nog risk för gnäll om en Polis skulle ha en dålig dag.
Vad gäller äldre icke-helfordonsgodkända fordon som nu även kommer skattebefrias så tror jag inte det kommer hända någonting alls. Dessa fordon framförs i regel av någon form av entusiast som ska på träff eller utställning. Visst har Polisen bevakning när det är cruising eller liknande i samband med t.ex. ett bilevent men det är bara dom som utmärker sig på något extremt sätt som kommer få på skallen, typ om du har extremt tonade rutor, burnar, skriker och lever jävul, etc. Tror inte det finns någon risk att din restaurerade och café-ombyggda gamla W650 kommer få nedslag på sig för att du ändrat på den, såvida den inte är ändrad i sån grad att SFRO måste godkänna fordonet och registrera den som ombyggt eller amatörbyggt fordon.
Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg?
Om du visar körkortet när dom kommer frågar och du står som ägare; varför inte? Är hojen lagvidrig spelar det ju ingen roll om den är lagvidrig stillastående eller i rörelse.