2013 690 Duke och 2013 690SMC-R är samma motor, duke-chassiet är landsvägschassie, med kortare fjädringsväg, bredare sving och lägre tyngdpunkt (lite "enklare" fjädring på vanillamodellen dock!) SMC-R är samma chassie som Enduro-R, och det är bara fjädring, hjul och bromsar som skiljer SMC-R och Enduro-R.
Det går alltså inte alls att jämföra 690 Duke med SMC, motorn och vissa delar passar, men det är helt olika chassies
Duke-R därmot är en helt annan hoj. Den klena fjädringen i 690 Duke standard är utbytt till en riktigt bra WP dito, (därav är hojen 3cm högre dock!), vassare bromsar, motorn är vässad, typgodkänd med ACRA och ca 2-3hk mer standard. Helt annan hoj som sagt, så jag rekommenderar en provtur hos din lokale handlare om de har kvar några 690-Duke R
Hoppas det var ett (sent) svar på din fråga
Hur tor är skillnaden maskinellt och chassimässigt mellan Duke och SMC (ser i din profil att du har en sådan). Jag har fått för mig att de ska vara lite vassare så det kanske är värt att skicka på ett par clip-ons på en sådan och sedan bränna på!