Nya sporthojar med lite kubik?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Finns det en marknad borde man kanske bygga en egen serie 400cc riktiga racers o tjäna miljarder...

Men iaf, det är verkligen dags för 400cc racers med twin eller radfyror att återkomma!!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det en marknad borde man kanske bygga en egen serie 400cc riktiga racers o tjäna miljarder...

Men iaf, det är verkligen dags för 400cc racers med twin eller radfyror att återkomma!!

Supertwins på SV650 är ju rätt stort i UK verkar det som, kanske kan finnas intresse för det i Sverige också, om det inte finns redan?

Och jag tror fortfarande en Aprilia 550 med GP-kit måste vara svinaktigt rolig, alternativt 690:n med liknande kit.

Personligen skulle jag vilja se en 400cc twin på runt 130kg med runt 70hk.

Se ovan, Aprilian är som gjord för dig om du nöjer dig med samma vikt och effekt men 150cc mer. :)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Finns det en marknad borde man kanske bygga en egen serie 400cc riktiga racers o tjäna miljarder...

Men iaf, det är verkligen dags för 400cc racers med twin eller radfyror att återkomma!!

Problemet är att svenska hojåkare till 99% har en ekonomisk kunskapsnivå i klass med en tjärad eka.

Inköpspriset på en 600 kittad och klar är lägre än en nyare och fräschare 400a. Dessutom ger det ingen sibylla-kred att tävla med moppar som inte kollegorna ser som en dödsmaskin (vad är den första frågan man får när folk hör att man kör liksom?)

Att en 400a skulle ge 15-40 tusen lägre driftskostnad på en säsong (beroende på hur snabb man är) tas liksom inte med i kalkylen.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Finns det en marknad borde man kanske bygga en egen serie 400cc riktiga racers o tjäna miljarder...

Men iaf, det är verkligen dags för 400cc racers med twin eller radfyror att återkomma!!

Man tycker det då A2 verkligen öppnar upp 400cc klassen igen, dock skulle nog ingen här lägga ut 100tkr på en 400cc rad4. En marknad finns det definitivt, ninja 250/300 säljer som smör i USA och de flesta vill egentligen ha en riktig sporthoj.

RC390 med förare har ungefär lika mycket kraft per kg som ZXR400 med förare, sedan ska man inte glömma att RC390 väger 50kg mindre, 5cm kortare hjulbas och med enstånka skulle det kännas som en cykel i svängarna. Gokartbanor skulle kunna bli grund för amatörracing vilket skulle locka fler till att börja räjsa. Jag är riktigt sugen på börja räjsa på riktigt men köra i +260km/h och riskera att få en highside är inte direkt lockande.

Jag spekulerar att siffrorna på RC390 är till bakhjulet och egentliga kraften är 44hk, skär man bort katalysatorn och sätter på podfilter skulle det nog gå att få ut 50-55hk.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Skönt att det finns fler här på sporthoj som har fattat detta med hojåka. Vi Svenskar har en tendens att bara prata kubik och hkr. En liten lätthanterlig hoj kan ge så jäkla mycket!

Jaja, hur som. Jag gissar på att att det kommer komma en 690 variant på deras 390 också. Kan nog vara värt att vänta på. Men den lär väl inte vara här till 2014 :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hade onekligen varit intressant att starta en 400-serie för folk som bara vill rejsa lite billigt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det hade onekligen varit intressant att starta en 400-serie för folk som bara vill rejsa lite billigt.

Är teoretiskt sett inte omöjligt att ge klassen SM-status om det bara fanns startfält. Finns en hel del förare som kört 1 eller 2 säsonger Superstock eller Superbike som lagt ner sen för att de insett att ändå inte kommer köra MotoGP och familjen ledsnat på att fira semester på en asfaltsplan medan pappa leker bort det som skulle kunna bli en insats till barnens första lägenhet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är teoretiskt sett inte omöjligt att ge klassen SM-status om det bara fanns startfält. Finns en hel del förare som kört 1 eller 2 säsonger Superstock eller Superbike som lagt ner sen för att de insett att ändå inte kommer köra MotoGP och familjen ledsnat på att fira semester på en asfaltsplan medan pappa leker bort det som skulle kunna bli en insats till barnens första lägenhet.

Jag hade antagligen kunnat ge mig på det med. Hade nog sett lite komiskt ut med mig på en liten 400, men jag vill mest bara rejsa lite billigt.
 
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Är det för att Ktm 690:arna har "högt" styre som man inte kör 690-cupen, eller? Alltså, jag har inga åsikter om det, men i mina ögon är 690-cupen exakt det ni efterlyser i det här forumet. Billigt att köra, elstart, fyrtakt, serieproducerad, ready to race, etablerad serie finns redan (supermono) :) Ja, som sagt allt som det frågas efter.

Jag är bara ärligt nyfiken på om det ligger så mycket "image" ,eller vad man ska säga, i clip-ons och bakflytt för oss sporthojjare. För jag har åxå en viss tvekan när det gäller "högt" styre i roadracing. Har funderat mycket på 690-cupen men hade hojarna sett ut såhär

Mototech-KTM-RC4-690R-supermono-20-635x422.jpg




Så hade jag nog redan kört ett par säsonger...........typ. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag eftersöker racinghoj, inte touring anpassad för banåkning ;)

Så clipons, och lågt placerade, samt riktiga dämpare och ett chassi som kan hantera hastigheter och hårda kurvtagningar. SV650 och sådant bortgår direkt. Det kan säkert vara "roligt", men inte det jag söker.

KTM690 som ser ut som KTM:s 390 i race-edition hade varit något.

Den där ombyggda KTM690:n ovan är ju satans jävla dyr, så nej. Inte intressant.

Hojen får kosta mellan 50-100kkr, färdig! Jag har varken råd eller lust att betala mer.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det här är en racingklass jag inte skulle tacka nej till! Skitkul för en liten peng, inte minst när det kommer till livslängd på däck.
[youtube-id]UDmV3RDsSUw[/youtube-id]

Swedie: Kommer verkligen en hoj med 690 motorn slita så mkt mindre på däck jämfört med en 600rr att det är värt att bry sig? Stånkan är vridstark och i raceutförande lär den vara allt annat än snäll..
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag eftersöker racinghoj, inte touring anpassad för banåkning ;)

Så clipons, och lågt placerade, samt riktiga dämpare och ett chassi som kan hantera hastigheter och hårda kurvtagningar. SV650 och sådant bortgår direkt. Det kan säkert vara "roligt", men inte det jag söker.

KTM690 som ser ut som KTM:s 390 i race-edition hade varit något.

Den där ombyggda KTM690:n ovan är ju satans jävla dyr, så nej. Inte intressant.

Hojen får kosta mellan 50-100kkr, färdig! Jag har varken råd eller lust att betala mer.

4500€ för kitet (väl?) och nog fasen hittar du en 690 för 50 lock, då har du Sveriges tuffaste hoj utan att ha behövt sälja dig :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
4500€ för kitet (väl?) och nog fasen hittar du en 690 för 50 lock, då har du Sveriges tuffaste hoj utan att ha behövt sälja dig :)

Fast det är one off och att få tag på reservdelar = omöjligt utan att köpa på sig ett lagar från början = 4500 lär man inte hålla och det kommer bli dyrare i längden.

Men ja, det är en potent hoj. Hade KTM stått bakom den med reservdelar etc så hade jag varit sugen. Dock för ett paketpris säg 89.595 kr :p
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Swedie: Kommer verkligen en hoj med 690 motorn slita så mkt mindre på däck jämfört med en 600rr att det är värt att bry sig? Stånkan är vridstark och i raceutförande lär den vara allt annat än snäll..

Stånka / twin sliter lite mindre.

600rr med 110 på bakhjulet (mot 50-60 på sin höjd) ger mycket högre hastigheter överallt och slitaget blir därefter.

Jag har kört racing länge nog med både 400cc, 600cc, 1000cc, 1100cc, 4-takt, twin osv för att veta det :)

Återigen så är 250R för lite effekt för mig, det är inte det jag söker. Någon skulle säkert finna det tillräckligt, men inte jag. Så är det bara.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag hade gärna också sett supermono-hojar men jag tror efterfrågan är för liten för att någon tillverkare ska orka bry sig.

690:n är fullkomligt ber ju om att KTM ska bygga en supermono av den med clip-on och riktig fjädring men de verkar styvnackat stå emot.

Mono? Njaaaa...
Bilden börjar ta form i mitt huvud nu;

Honda RVF400RRA - 2014

V4 på 400cc, ett kompakt kraftpaket mellan benen. Med dagens motorteknik är strax över 200 literhästar ingen omöjlighet, ens på produktionshojar, så vi kan väl säga runt 85 friska kusar på svänghjulet.

Para effekten med en skaplig vikt. Med dagens materialteknik så ska man väl kunna lägga vikten, ready-to-race, strax söder om 150kg utan att behöva använda alltför exotiska material och därmed hålla kostnaden på en rimlig nivå.

Kanske ett Brembo-ok här och en Öhlinsdämpare där...

Smeta på valfri rolig teknik för att göra den lite mer attraktiv hos den målgruppen - inte för att det kanske behövs ABS, traction-, launch- och jadajadacontrol på en 400 - utan för att man kan...

Klä in hela skapelsen i Repsolkåpor och lägg ett utpris på ~130 tkr.
Klart!

nc35.JPG

Edit; Jag mailar Honda...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast det är one off och att få tag på reservdelar = omöjligt utan att köpa på sig ett lagar från början = 4500 lär man inte hålla och det kommer bli dyrare i längden.

Men ja, det är en potent hoj. Hade KTM stått bakom den med reservdelar etc så hade jag varit sugen. Dock för ett paketpris säg 89.595 kr :p

Det är synd att kittet bara verkar finnas med kolfibergrejer, det hade säkert varit en annan prislapp med plast eller glasfiber istället.

Men man kan kanske göra en budgetvariant genom att bara köpa fotpinnarna, clip-on och bakdelen?
 
Last edited:

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Supertwins på SV650 är ju rätt stort i UK verkar det som, kanske kan finnas intresse för det i Sverige också, om det inte finns redan?

Och jag tror fortfarande en Aprilia 550 med GP-kit måste vara svinaktigt rolig, alternativt 690:n med liknande kit.



Se ovan, Aprilian är som gjord för dig om du nöjer dig med samma vikt och effekt men 150cc mer. :)

JA!!! Supertwin och minitwin är jag sjukt sugen på. Kan tänka mig att det är riktigt rolig budget-racing. Är sugen på att bygga en sådan banhoj för träning. Men det är ju inget att tävla på i de klasser vi har idag.
Billiga i inköp, billiga i drift, mycket delar...

Så, låt oss dra igång en super eller minitwin serie!!!

 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Var på Din MC och provköde nya KTM Duke 690. Bra maskin för att vara stånka faktiskt. Mysigt kittel i fotpinnarna... :) Bakhjul funkade fint. Men som banhoj, mja. Vet inte...

I den ombyggda "race"-varianten som postats på bilder så skulle nog hojen vara mer potent som banhoj helt klart. Men då förändrar man ju allt vad hojen egentligen är. Och den kostar då nästan lika mycket som hojar som är bra mycket bättre från början.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top