SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag begriper inte heller varför denna debatt uppstår...?
Fjädringsspecen på nya R9 är lika bra eller till och med bättre än vissa nutida och väl erkända sporthojar såväl som tio eller tjugo år gamla sporthojar. Gamla nedsunkade bandagslik som har kraschats fyrtiotvå gånger men ändå inte fått en fjädringsservice de senaste tjugo åren bör inte ens nämnas i samma andetag, De fungerar knappast lika bra som de gjorde när de var nya...
Bromsarna hos nya R9 verkar vara rimligt dimensionerade utifrån hojens vikt och prestanda och jag har inte hört något negativt om känslan på eller av...?
Fälgarna är rimligtvis inte tyngre än 90- och 00-talets något överdimensionerade tingestar...?
Och ram och svingarm har rimligtvis konstruerats och tillverkats med några av de senaste styvhets- och produktionsrönen. Alltså inte överjävligt styva och sedan ytterligare lite styvare som på 90- och 00-talens literklubbor, som ju erbjöd noll sidgrepp innan erfarna superbiketeam kom på att man måste schweizerosta dem lite här och där...
Jag vet inte, hela inställningen att allting nytt som presenteras måste vara "värre" än det som kom innan känns lite absurd.
Visst, man, och även jag, kan sörja bortfallet av "värstingarna", men att det finns ett alternativ med bredare effektkurva och lite tamare körställning för de som vill ha sporthoj, men inte tävlar / kör bana tycker jag att är jättebra.
Jag vet inte heller, jag har inte kört en 20-år gammal R1, men väl flertalet GSX-R, både 750 & 1000, och maken till tama hojar får man leta efter. Visst, inte på varvstoppet, men på en vanlig resa till jobbet så är de rent av tråkiga, trötta är kanske lite att ta i, men en K2 Gixxer 1000 i mellanregistret på trean är inte spännande heller, bortsätt från den skratretande dåliga mappningen, så är de mjuka, symaskinslika, och utan speciellt mycket knuff. Utan att ha kört en R1, så kan jag gissa att en R1 från tidiga 2000-tal är mer av det samma.