Nya Yamaha R9

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag begriper inte heller varför denna debatt uppstår...?

Fjädringsspecen på nya R9 är lika bra eller till och med bättre än vissa nutida och väl erkända sporthojar såväl som tio eller tjugo år gamla sporthojar. Gamla nedsunkade bandagslik som har kraschats fyrtiotvå gånger men ändå inte fått en fjädringsservice de senaste tjugo åren bör inte ens nämnas i samma andetag, De fungerar knappast lika bra som de gjorde när de var nya...

Bromsarna hos nya R9 verkar vara rimligt dimensionerade utifrån hojens vikt och prestanda och jag har inte hört något negativt om känslan på eller av...?

Fälgarna är rimligtvis inte tyngre än 90- och 00-talets något överdimensionerade tingestar...?

Och ram och svingarm har rimligtvis konstruerats och tillverkats med några av de senaste styvhets- och produktionsrönen. Alltså inte överjävligt styva och sedan ytterligare lite styvare som på 90- och 00-talens literklubbor, som ju erbjöd noll sidgrepp innan erfarna superbiketeam kom på att man måste schweizerosta dem lite här och där...

Jag vet inte, hela inställningen att allting nytt som presenteras måste vara "värre" än det som kom innan känns lite absurd.
Visst, man, och även jag, kan sörja bortfallet av "värstingarna", men att det finns ett alternativ med bredare effektkurva och lite tamare körställning för de som vill ha sporthoj, men inte tävlar / kör bana tycker jag att är jättebra.

Jag vet inte heller, jag har inte kört en 20-år gammal R1, men väl flertalet GSX-R, både 750 & 1000, och maken till tama hojar får man leta efter. Visst, inte på varvstoppet, men på en vanlig resa till jobbet så är de rent av tråkiga, trötta är kanske lite att ta i, men en K2 Gixxer 1000 i mellanregistret på trean är inte spännande heller, bortsätt från den skratretande dåliga mappningen, så är de mjuka, symaskinslika, och utan speciellt mycket knuff. Utan att ha kört en R1, så kan jag gissa att en R1 från tidiga 2000-tal är mer av det samma.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Är för gammal inser jag när farthållare är bra på en sporthoj 🙄
ABS kan jag köpa men resten klarar jag mig gärna utan och ABS vill jag inte ha på bana
Nu blir jag bra nyfiken. Hur hindrar en modern ABS dig på banan? kan kanske köpa att ABS verision 1 som kom på stenåldern inte är att föredra men tvivlar på att speciellt många människor kan prestera bättre än ABS systemet gör under inbromsning.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag vet inte, hela inställningen att allting nytt som presenteras måste vara "värre" än det som kom innan känns lite absurd.
Visst, man, och även jag, kan sörja bortfallet av "värstingarna", men att det finns ett alternativ med bredare effektkurva och lite tamare körställning för de som vill ha sporthoj, men inte tävlar / kör bana tycker jag att är jättebra.

Jag vet inte heller, jag har inte kört en 20-år gammal R1, men väl flertalet GSX-R, både 750 & 1000, och maken till tama hojar får man leta efter. Visst, inte på varvstoppet, men på en vanlig resa till jobbet så är de rent av tråkiga, trötta är kanske lite att ta i, men en K2 Gixxer 1000 i mellanregistret på trean är inte spännande heller, bortsätt från den skratretande dåliga mappningen, så är de mjuka, symaskinslika, och utan speciellt mycket knuff. Utan att ha kört en R1, så kan jag gissa att en R1 från tidiga 2000-tal är mer av det samma.
Håller med! Brorsan ströp sin R6:a när han skulle ta kort. Under "normal" körning märktes ju knappt någon skillnad. Dessa missiler är ju skittråkiga att köra sakta/normalt med.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Billigare försäkring kanske, men är frågande angående chassiet?
Var det bättre förr, och på vilket sätt i så fall?
Nu spekulerar jag. Men en R6 från tidigt 2000-tal ser ut att ha både bättre ram och fjädring, samt väger betydligt mindre. Totalt borde det ge en bättre körupplevelse. Det enda den inte har är en massa elektronik, vilket i viss mån kompenserar för sämre chassi.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Är försäkringen det stora problemet om man lägger 400 lök på en hoj? :unsure:
Vilket är det stora problemet då? För exempelvis en boende i Stockholm kommun i princip vilken ålder som helst så ger flera f-bolag inte ens ett prisförslag på många sporthojar och den enligt lag trafikförsäkring de måste erbjuda skriver de är så pass oattraktiv att du kommer välja något annat…kan du då gissa problemet med de bolagen de hänvsar till?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilket är det stora problemet då? För exempelvis en boende i Stockholm kommun i princip vilken ålder som helst så ger flera f-bolag inte ens ett prisförslag på många sporthojar och den enligt lag trafikförsäkring de måste erbjuda skriver de är så pass oattraktiv att du kommer välja något annat…kan du då gissa problemet med de bolagen de hänvsar till?
Det är samma här uppe i norr, många försäkringsbolag vill naturligvis inte ha den hojtyp som bara skapar problem i affärsmodellen.
Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinrättning, och alla ska bära sina egna kostnader.
Så att premien för en viss hojtyp är hög, och speciellt i ett visst geografiskt område kommer från historiken.
Bor man i Stockholm så är det förenat med högre risk, det verkar vara ganska utklarat.
Där jag bor så helförsäkrar jag en Panigale V4S hos Folksam för 1503kr/månad med 6000kr i självrisk.
Så...hojen i sig är inte problemet - det är människotyperna i Stockolm.....eller?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Det är samma här uppe i norr, många försäkringsbolag vill naturligvis inte ha den hojtyp som bara skapar problem i affärsmodellen.
Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinrättning, och alla ska bära sina egna kostnader.
Så att premien för en viss hojtyp är hög, och speciellt i ett visst geografiskt område kommer från historiken.
Bor man i Stockholm så är det förenat med högre risk, det verkar vara ganska utklarat.
Där jag bor så helförsäkrar jag en Panigale V4S hos Folksam för 1503kr/månad med 6000kr i självrisk.
Så...hojen i sig är inte problemet - det är människotyperna i Stockolm.....eller?
alla bor inte i glesbyggd med 3-4 månader asfaltsäsong så försäkring kan ju vara ett ”problem” för andra än dig. Din premie på en nya Panigale får jag inte ens på min 23 år gamla Suzuki hos Folksam.

Nåja åter till ämnet kanske…R9.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tycker detta är goda nyheter!! Jag är en av dom som är intresserad av denna hoj. Köpte i somras en ny ZX-6R men den saknar ju bl.a farthållare och IMU så detta kan ju bli en bra kompromiss.

För mig 25 år gammal och bor i medelstor stad är det helt omöjligt att försäkra en modern 1000cc. Går knappast att försäkra en 20 år gammal för den delen heller.

För egen del tycker jag det är kul med all tech. Även bra med ABS på en väghoj.
Tror på succé om den är vettig att försäkra!
Det går. Är 35 nu men min premie har varit liknande det jag har nu från dess att jag var 25. R1 -98 4000/år helförsäkring och Triumph Daytona 675 -06 3000/år halvförsäkring, if. Har du allt hos dom får du dessutom 15% rabatt på hojarna. Sporthojar runt -06 är fantastiska hojar. 600-klassen har ju knappt utvecklats nånting sen dess förutom elektroniken. Min Daytona är helt jäkla otroligt vass att köra. Dessutom peakade ju sporthojar designmässigt runt den tiden. Dagens ser ut som fullständig skit gällande proportioner, ytor och linjer, se bifogade bilder.
 

Bifogat

  • IMG_5899.jpeg
    IMG_5899.jpeg
    592.9 KB · Visningar: 21
  • IMG_5900.jpeg
    IMG_5900.jpeg
    754.6 KB · Visningar: 21
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl heller ingen som säger att det är en dålig hoj? Det jag personligen stör mig på är att man kallar den R-hoj, precis som att Fords elsuv kallas Mustang, eller att man tar en V70, sätter på andra fälgar, nya dämpare och några dekaler och kallar den för sportbil.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu blir jag bra nyfiken. Hur hindrar en modern ABS dig på banan? kan kanske köpa att ABS verision 1 som kom på stenåldern inte är att föredra men tvivlar på att speciellt många människor kan prestera bättre än ABS systemet gör under inbromsning.
Det hindrar inte men jag vill inte ha det -provat lite olika varianter senaste är väl t700:ans gissar jag från 2020
På gata ja annars nej -sen att skiten på t700:an som hade avstängbar bak alltid gick tillbaks till ABS fram och bak efter stopp gjorde det bara ännu retligare på grus när man vill ställa ut bakänden med bromsen.
Är nog för gammal för skiten då jag lagt mest mil utan och gärna har det på bil men inte hoj då jag vill ha det så rent det går från elektronik så försöker hålla mig till hojar före s1000rr:s intåg för då exploderade det av elektronik av naturliga skäl när effekten skruvades upp men jag gillar inte ABS/antispin/tcs /antisladd/liftcontrol och all skit dom plockat på sen dess sen att det är bättre ? Ja säkert men roligare njae jag vill inte ha det iallafall
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nu spekulerar jag. Men en R6 från tidigt 2000-tal ser ut att ha både bättre ram och fjädring, samt väger betydligt mindre. Totalt borde det ge en bättre körupplevelse. Det enda den inte har är en massa elektronik, vilket i viss mån kompenserar för sämre chassi.
Bättre ram och fjädring på en hoj från tidigt 2000-tal? Jag är väldigt tveksam till det, men jag har inte provat R9an än så jag kan inte säga vad jag tycker.
Lägre vikt ja. En R6a från den tiden väger om jag minns rätt 190 kg körklar, R9an 195 kg, ingen stor skillnad direkt.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
De nya hojarna är bara en besvikelse. Jag tog min 30 år gamla ZXR400R för att köra och testa nya ZX4RR. Vid första anblick och det jag hade läst om den så blev jag sugen på att köpa den.
Den satte jag mig på den. Nej tack tänkte jag.
Körde iväg och upplevde att nya motorn hade exakt samma karaktär och gång som min egen.
Min 30 år gamla 400 var snabbare och hade högre toppfart. Det är en riktig sporthoj så man sitter därefter också.
På nya ZX4 så var det som en ful hybrid mellan en ER6 och Ninja250.
Ramen är i stål(!) på den nya och inte en ny heller utan samma ram som till ZX-25R. ZXR400 har en riktig fin aluminiumram.
Fjädring&bromsar var inte heller bättre på den nya. Min har iofs föråldrade Öhlins&Brembo så det är en uppgradering från OEM.
Min har lättad bakram, enkelcuts och ser förbannat mycket bättre ut än den nya.

Nya R7 och R9 är tyvärr bara leksakshojar. Som nybörjare är det nog lätt att bli pålurad av dessa i tron om att det är ”grymma hojar” men som nämnts tidigare här så är en R6 från 1999 fortfarande ljusår bättre än dessa nya klimatanpassade sojacyklarna.

R1M -2025 blev väldigt fin men jag drömmer om en 1100cc R1 V4 och därtill en 1000cc R1M V4 som kan slå Ducatis V4R på fingrarna.
Utvecklingen verkar gå åt fel håll verkar det som. De skulle satt 1100cc som gräns på 4-cylindriga hojar i Superbike nu så vi hade fått fram ordentliga supersporthojar - istället för R9. :(
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nya R7 och R9 är tyvärr bara leksakshojar. Som nybörjare är det nog lätt att bli pålurad av dessa i tron om att det är ”grymma hojar” men som nämnts tidigare här så är en R6 från 1999 fortfarande ljusår bättre än dessa nya klimatanpassade sojacyklarna.
Så du har alltså provkört R9an?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
TS får lite skäll för "ser bilder" och sen postar inga bilder. Nu måste jag googla juh! :D

Jag kanske borde väntat med köpa min R7 :( tycker den ser trevlig ut :)

 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
De nya hojarna är bara en besvikelse. Jag tog min 30 år gamla ZXR400R för att köra och testa nya ZX4RR. Vid första anblick och det jag hade läst om den så blev jag sugen på att köpa den.
Den satte jag mig på den. Nej tack tänkte jag.
Körde iväg och upplevde att nya motorn hade exakt samma karaktär och gång som min egen.
Min 30 år gamla 400 var snabbare och hade högre toppfart. Det är en riktig sporthoj så man sitter därefter också.
På nya ZX4 så var det som en ful hybrid mellan en ER6 och Ninja250.
Ramen är i stål(!) på den nya och inte en ny heller utan samma ram som till ZX-25R. ZXR400 har en riktig fin aluminiumram.
Fjädring&bromsar var inte heller bättre på den nya. Min har iofs föråldrade Öhlins&Brembo så det är en uppgradering från OEM.
Min har lättad bakram, enkelcuts och ser förbannat mycket bättre ut än den nya.

Nya R7 och R9 är tyvärr bara leksakshojar. Som nybörjare är det nog lätt att bli pålurad av dessa i tron om att det är ”grymma hojar” men som nämnts tidigare här så är en R6 från 1999 fortfarande ljusår bättre än dessa nya klimatanpassade sojacyklarna.

R1M -2025 blev väldigt fin men jag drömmer om en 1100cc R1 V4 och därtill en 1000cc R1M V4 som kan slå Ducatis V4R på fingrarna.
Utvecklingen verkar gå åt fel håll verkar det som. De skulle satt 1100cc som gräns på 4-cylindriga hojar i Superbike nu så vi hade fått fram ordentliga supersporthojar - istället för R9. :(

Mavvemannen :D Du suktar bara hästar. R7an är faktiskt grym ;)

Men kan lite erkänna det inte vore fel med en ... 40-50 hk mer i R7an.

Grejen är dom nog måste sänka effekten för att möta lagar regler, rimliga priser att köpa och äga vad gäller försäkringar.
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Det är väl heller ingen som säger att det är en dålig hoj? Det jag personligen stör mig på är att man kallar den R-hoj, precis som att Fords elsuv kallas Mustang, eller att man tar en V70, sätter på andra fälgar, nya dämpare och några dekaler och kallar den för sportbil.
Borde rimligen även gälla R3, R7, RS660, CBR650R, GSX-8R etc? Ingen kan väl ha trott att det skulle vara någon annan motor än CP3 i R9? Gick man och hoppades på en ny R1? För mig var specen på bromsar och stötdämpare över förväntan så jag är positivt överraskad. Lite förvånad att geometrin inte följer R7 och tydligen är mindre rejsig. Finns såklart för och nackdelar med det men det lär inte ses på med blida ögon här inne 😂
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
TS får lite skäll för "ser bilder" och sen postar inga bilder. Nu måste jag googla juh! :D

Jag kanske borde väntat med köpa min R7 :( tycker den ser trevlig ut :)

Fast i hemlighet väntar du säkert på R1 V4
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
TS får lite skäll för "ser bilder" och sen postar inga bilder. Nu måste jag googla juh! :D

Jag kanske borde väntat med köpa min R7 :( tycker den ser trevlig ut :)

Du kan få ett (för mig) mycket förmånligt vinterpris på R7an så kan du bli med R9 till våren. 😉
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Det här med att försöka räkna hem kostnader för mina hojar har jag slutat med. Man är torsk oavsett.

En R9 skulle jag absolut kunna tänka mig. Saknas bara pengar att köpa en flång ny just nu. Så kanske en beggad om ett par år är rimligt.

Tittar jag på specen verkar den trevlig. Vilket kanske inte är vad man vill beteckna en R-hoj, kanske? Det skrämmande är att ungtuppar nu tänker som en gamling som jag. Mitt 25-30 åriga jag hade lagt pengar på en skrikande, fyrcylindrig maskin istället.

Hmmm. Ska jag köpa en zx4rr istället i form av 50-årskris och bejaka min inre ungdom?
Gört bara! Bejakar min ungdom med en 60 års kris! funkar Kanon! :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top