Video Nybörjare, maxvarv rekord!

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
asså roligt för dig som vågar trycka på mer och mer! Men varför inte bara Man up å nita till gasen tills varvstoppet? Efter de har du ju känt på de iaf! visst det kan kännas "läskigt" men samtidigt är det jääääävligt gött och roligt.. sen klart är ju inte toppfarten det grymmaste med att köra utan att man kan köra på bra i kurviga miljöer!! tycker jag iallafall :näsblod

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
asså roligt för dig som vågar trycka på mer och mer! Men varför inte bara Man up å nita till gasen tills varvstoppet? Efter de har du ju känt på de iaf! visst det kan kännas "läskigt" men samtidigt är det jääääävligt gött och roligt.. sen klart är ju inte toppfarten det grymmaste med att köra utan att man kan köra på bra i kurviga miljöer!! tycker jag iallafall :näsblod

jag växlade i alla fall vid 13k rpm =) men jag har bara kommit till varvstopp en gång, dock aldrig på 1an, inte häller nitat på 1an (vet inte vad som händer men jag har sett skriverier om bakhjul, och det känner jag mig långt ifrån redo att känna på) ja, kurver e nice! längtar till sverige, vi har betydligt roligare vägar där, de få vägar som bjuder på lite kurvor i polen är relativt... hum, hittar inte bra ord, men kvaliteten på vägen är långt ifrån jämn, o då vågar man inte gasa på för man vet ju aldrig när det blir skitväg.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Tips på en trave bra instruktionsvideos för den som är intresserad
Riders Risk Videos

Aussies och Kiwis är duktiga på detta med informationsfilmer, både för motorcyklister och bilister.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varken eller, varför undrar du? vill du starta en klubb eller :crash[/QUOT

Jag undrar bara vad som motiverar dig att dra på växlarna till varvstoppet? Vad är det som rör sig därinne? Varför?
Och varför lägga upp filmer om eländet? Vad vill du uppnå? Du kommer inte lära dig köra hoj av ljudet när din motor får ungefär det den tål. Du är bara några timmar närmare ett ras.
Eller just det.. du sköter dig riktigt bra! Keep it up
https://www.youtube.com/watch?v=OfS7gD9oaCE&feature=youtube_gdata_player

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nä, helt orimligt.

Håller inte med dig, jag tror att det är bättre att lära sig o känna på vad det är istället för att av misstag i någon panik situation behöva uppleva det för första gången, jag lade upp p.g.a. för mig var det något nytt och väldigt spännande, nu är jag relativt van och inte direkt så skrämmande längre. men alla erfarenheter är bra så länge det inte är dåliga erfarenheter. även en krash kan nog vara bra, även om det kan skada o svida i plånboken så har man ju ytterligare en erfarenhet med sig i bagaget, dvs känslan av hur det kändes precis innan och under tiden. nu har jag erfarenheten av acceleration, och det är jag glad över, nu behöver jag inte fundera så mycket varför det känns så mycket i kroppen, nu är det en vana. :fyllisar

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Håller inte med dig, jag tror att det är bättre att lära sig o känna på vad det är istället för att av misstag i någon panik situation behöva uppleva det för första gången, jag lade upp p.g.a. för mig var det något nytt och väldigt spännande, nu är jag relativt van och inte direkt så skrämmande längre. men alla erfarenheter är bra så länge det inte är dåliga erfarenheter. även en krash kan nog vara bra, även om det kan skada o svida i plånboken så har man ju ytterligare en erfarenhet med sig i bagaget, dvs känslan av hur det kändes precis innan och under tiden. nu har jag erfarenheten av acceleration, och det är jag glad över, nu behöver jag inte fundera så mycket varför det känns så mycket i kroppen, nu är det en vana. :fyllisar

Har lärt mig mer av att krocka och krascha än jag fick lära mig på körskolan, det är nyttigt att vurpa, jag har haft turen att inte skada mig allvarligt ännu och hoppas att jag aldrig gör det, men jag får aldrig panik när det blir tighta marginaler längre, det är då man klotar :crash
Fortsätt gasa, men välj dina ställen väl ;)

Tapatalked

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har lärt mig mer av att krocka och krascha än jag fick lära mig på körskolan, det är nyttigt att vurpa, jag har haft turen att inte skada mig allvarligt ännu och hoppas att jag aldrig gör det, men jag får aldrig panik när det blir tighta marginaler längre, det är då man klotar :crash
Fortsätt gasa, men välj dina ställen väl ;)

Tapatalked

Ja precis, allt är nyttigt. hoppas jag slipper klota, men som sagt, även om man är försiktigt så är det inte omöjligt! får ta den dagen när den kommer.

jag har fortfarande "problem" vid regnkörning, man är ju rädd för greppet o så, men när det har varit nära o gå fel (tror man) så kan man ändå svänga/luta mycket mer utan att tappa grepp med mera. men som sagt erfarenhet kommer nog hjälpa när marginalerna är tighta och självförtroendet kommer öka. längtar tills den dagen! :tummenupp

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Men vad fan är det med er?? såklart att killen(?) vill gasa på, experimentera lite för att känna hur hojjen funkar och hur den beter sig på höga varv! Och hur han själv hanterar det, så har väl dom flesta här gjort när dom haft ny hojj å kort! gasar man aldrig på för att testa hur hojjen beter sig så lär det ju gå åt helvete den dagen man MÅSTE trycka på lite! sluta vara så jävla griniga och löjliga, otrevliga mot ts! Peace! :krama

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Men vad fan är det med er?? såklart att killen(?) vill gasa på, experimentera lite för att känna hur hojjen funkar och hur den beter sig på höga varv! Och hur han själv hanterar det, så har väl dom flesta här gjort när dom haft ny hojj å kort! gasar man aldrig på för att testa hur hojjen beter sig så lär det ju gå åt helvete den dagen man MÅSTE trycka på lite! sluta vara så jävla griniga och löjliga, otrevliga mot ts! Peace! :krama

tackar för det, du förstår mig precis :tummenupp. har redan fått behöva använda det pga förvirring och dålig skyltning, vilket ledde till att jag körde ut med något dålig marginal till en dold bil från en kurva i hög fart på 40väg (i polen är respekten för fart = noll), inte så drastiskt men upp till en ca 60-70 på 1an, mycket glad för att jag hade testat det innan (dock ej på 1an men det var inte jätte mycket skillnad).

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Hörrdu TS, ser att du håller till i Polen. Kom och tänkta på en sak som hände för ett par år sedan. Jag och polarn var på väg hem med bil från Ungern. Någonstans i Polen kör vi på en, med polska mått mätt, någon slags motorväg. Ingen dålig väg alls och dessutom för tillfället spikrak med utmärkt sikt. Vi håller typ 100 km/h och sitter och slösnackar när vi ser ett dammoln till höger. Vi noterar det men lägger ingen större vikt vid det. Efter ett par hundra meter ser vi plötsligt en bit framför oss en, vad jag tror var en Lada, korsa "motorvägen" via sin grusväg i typ 80 knyck. Inga skyltar, inga markeringar på vägen, ingenting. Det bara sa swosch så var han förbi huven på våran bil. Det var nära att det blev en Lada mindre i Polens bilpark. Sånt händer bara i Polen :D

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hörrdu TS, ser att du håller till i Polen. Kom och tänkta på en sak som hände för ett par år sedan. Jag och polarn var på väg hem med bil från Ungern. Någonstans i Polen kör vi på en, med polska mått mätt, någon slags motorväg. Ingen dålig väg alls och dessutom för tillfället spikrak med utmärkt sikt. Vi håller typ 100 km/h och sitter och slösnackar när vi ser ett dammoln till höger. Vi noterar det men lägger ingen större vikt vid det. Efter ett par hundra meter ser vi plötsligt en bit framför oss en, vad jag tror var en Lada, korsa "motorvägen" via sin grusväg i typ 80 knyck. Inga skyltar, inga markeringar på vägen, ingenting. Det bara sa swosch så var han förbi huven på våran bil. Det var nära att det blev en Lada mindre i Polens bilpark. Sånt händer bara i Polen :D

Det där är nästan vardagsmat här nere :crash

ja, motorväg o motorväg, allt som inte går att köra under 100 på är motorväg här, oavsätt om det är mitt inne i stan eller ute i ödemarken, märk noga att det är inte hastighetsbegräsningen som avgör om det GÅR att köra i 100, utan det är föraren =)!

Längtar lite till laglydiga sverige... det har redan satt sig en massa dumma vanor i mitt körsätt... :tungan

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM