Nybörjare!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Har en kompis som nu övertalat mig till att ta MC kort och köpa hoj!

Ett problem bara! jag är 19 nu och kommer vara 20 när jag tar kortet (i sommar förmodligen), han tipsade om Honda CBR 600F från typ 96-98 som en bra första hoj.

Vad tror ni, några andra förslag.

Får jag övningsköra en tung? (med privatperson).

Sen till frågan om man nu köper en ostrypt 600 som är reggad som en strypt, vad är riskerna med det? vet många som gör så...
 
Vi 20 får du övningsköra med MC skola på en tung hoj.

En sån hoj blir jättebra som nybörjarhoj! Jag ser inget negativt. Ta det bara lugnt å sansat och ta milen som dem kommer, och försök inte göra nått du inte kan. (fast till slut kommer du kunna göra det du först inte trodde du kunde göra... umh)

Regga 25kw, å se bara till att hitta ett försäkringsbolag som ger dig en premie efter effekten på din hoj (inte många).
 
Kör på det, bra nybörjarhoj!
alla hyffsat lätta 600cc är bra nybörjarhojar, inklusiver R6or :D :tummenupp
 
Last edited:
Ok så jag får inte övningsköra med privatperson på en tung?

Om jag nu köper en 600 som är reggad som 25Kw och sedan kör utan vad kan hända då?
 
farbror polisen blir sur och tar ditt kort och försäkringen gälelr väl inte vid krash osv.

Försäkringen är väl lika dyr ändå så. Ingen hit!
 
Köp en 600, få den reggad på 25kW. Alltså 25kW på pappret. 25kW eller full effekt i motorn får du bestämma själv. Försäkra på 25kW @ Bilsport & MC, sen kan du övningsköra både privat eller i körskola. Visst kan du försäkra på hela effekten på ett annat företag, men det blir dyrare.
 
landen skrev:
Har en kompis som nu övertalat mig till att ta MC kort och köpa hoj!

Ett problem bara! jag är 19 nu och kommer vara 20 när jag tar kortet (i sommar förmodligen), han tipsade om Honda CBR 600F från typ 96-98 som en bra första hoj.

Vad tror ni, några andra förslag.

Får jag övningsköra en tung? (med privatperson).

Sen till frågan om man nu köper en ostrypt 600 som är reggad som en strypt, vad är riskerna med det? vet många som gör så...

Hondan funkar nog helt utmärkt

Mitt tips är: Kör ostrypt. En strypt hoj går förjävligt surt, har prövat. Lika bra att strunta i att strypa den. Om en olycka är framme och du kör ostrypt fast strypt på pappret så får du ett helvete med försäkringsbolaget.
 
Om du tittar i tråden "R6" så får du förhoppningsvis någe bra tips.

Dock håller jag med om att CBRen är bättre nybörjarhoj än R6an ;D
Förespråkar fortfarande kåplösa hojjar, Suzuki SV650/Cagiva Raptor/Honda Hornet/Ducati Monster, som nybörjarhoj men måste man verkligen åka sporthoj så gör du ett bra val i CBRen!
 
landen skrev:
1. Ok så jag får inte övningsköra med privatperson på en tung?

2. Om jag nu köper en 600 som är reggad som 25Kw och sedan kör utan vad kan hända då?

1. Jo, du får övningsköra på en TUNG mc om din handledare sitter bakom på samma motorcykel. Så övade jag när jag var 18. Har aldrig haft en mellanhoj.

2. Kör du o trillar och de märker att du fuskat med effekten får du bara en högre självrisk. Thats it.

Köp CBRen om den e till rätt pris. De är helt okej.
 
Så en 25kW reggad cbr600 som är orginal är ett bra val?

Tänkte eftersom min MC vana sträcker sig till 125cc cross så kanske det vore vettigt att den vore strypt eller?, hur mycket skillnad är det?
 
Det är mycket skillnad på en ostrypt CBR och en 125a cross. Visst rekomenderas det att övningsköra och köra upp med den strypt. Kan sätta en julkorv på att du kommer ostrypa någon gång dock :+) Har du sunt förnuft kan du mycket väl köra den ostrypt från början.
 
Jo det är nog inte omöjligt!, vad är skillnaden mellan en ostrypt 600 och en som är det?, på ren svenska nu och inte i några kW termer tack.
 
Har en r6:a strypt till 25 kw på pappret men ostrypt... har försäkring hos folksam och de bryr sig inte om den är strypt eller inte.. med andra ord försäkrad på 82 kw, då kan väl dom knappast komma o klaga om det skulle smälla??!
 
landen skrev:
Jo det är nog inte omöjligt!, vad är skillnaden mellan en ostrypt 600 och en som är det?, på ren svenska nu och inte i några kW termer tack.

Den strypta går rätt piss....och den ostrypa går rätt gött : )
En 125 cross är lätt piggare i draget än en 25Kw 600 sporthoj....dock går 600 mycket fortare....
 
weine skrev:
Har en r6:a strypt till 25 kw på pappret men ostrypt... har försäkring hos folksam och de bryr sig inte om den är strypt eller inte.. med andra ord försäkrad på 82 kw, då kan väl dom knappast komma o klaga om det skulle smälla??!

Nej, du har ju betalt för full effekt, men tänk på att möjligheten finns att det blir ett åtal för olovlig körning, du har ju inte rätt körkort för hojen.
Chansen finns vidare då att försäkringsbolaget inte vill betala.

Troligen är risken lten med tanke på hur många som skenförsäkrar på alla upptänkliga sätt men ändå går fria.
 
Ok låter ju ganska tråkigt :/, men om det är som weine säger så verkar det ju inte vara några som helst problem?

Vad är det exakt man gör när man stryper?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top