Nytt förarprov.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har vägverket kommit ut med föreskrifterna (föreskrifter om ändring i föreskrifterna VVFS 1998:52) för hur det nya förarprovet för mc ska se ut. Detta träder i kraft 2005-01-01. Beslutet fattades 2004-08-30.

Jag sitter med de nya föreskrifterna i min hand. Men har tyvär inte hittat dem på Vägverkets hemsida än så att jag lägga upp en länk.

Men jag kan i alla fall säga så mycket som att jag är glad att jag redan har mc-körkort. :tungan
 

HanneZ

Guest
Låter vettigt. Jag tog körkort för 2 år sedan o har kört några få tusen mil sen dess o jag kör fortf. som en jävla kratta enligt mitt egna tycke. Högre krav e bra!

/ Hannes
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fotbeklädnad och handskar. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.
Och vart tog hjälmen vägen?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
frankof skrev:
Och vart tog hjälmen vägen?

Hjälm är det lag på, så det behöver man inte skriva ut.
Övriga skyddskläder skall enligt författningssamlingen bäras vid förarprovet.

gladh
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kleiv skrev:
Jepp, det är det gamla.

Stora ändringar: garagevändningen, serpentinkörningen och 50kmh-bromsningen är borta. Däremot så har det kommit två nya "lågfartsdelar" och två "högfartsdelar".

Lågfartsdelarna är krypkörning och högfartsdelarna är serpentinkörning. Förrättningsmannen beslutar vilken av de två olika på varje del som man får göra. Dessutom ska man klara av att leda motorcykeln med motorn avstängd och ställa upp den på stödet.

70 och 90-bromsningarna är kvar.

Dessutom har dom lagt till att man ska ha ryggskydd på sig när man gör provet. :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Esquire skrev:
Dessutom ska man klara av att leda motorcykeln med motorn avstängd och ställa upp den på stödet.

Phew! Vilken tur att jag redan tagit kortet... Det där hade jag nog inte klarat!
:tungan

...Fast med tanke på att tjejen, som körde upp innan mig, välte och fastnade under sin hoj på parkeringen är det kanske ett berättigat moment.. (Hon hade f.ö. precis blivit godkänd.. Och skulle leda ut hojen från sin parkering)
 

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
orkar du möjligen redogöra för hur de nya lågfarts- och högfartsdelarna ser ut.................. :Bugar
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
det spelar ingen roll vad dom hittar på för nya prov, kosta vad det kosta vill, jag ska ha kortet i min hand!

lite surt att det antagligen kommer kosta mer $$$ men det får man ta, man lär ju för sin egen skull! :tummenupp

alltså, ställa upp hojen på stödet?
Då menar de centralstödet eller?
tänk på de stackarna som är klent byggda, kanske inte orkar få upp körskolans tunga hoj, verkar lite väl det där med stödet, det övriga stödjer jag...

Inte sagt att jag har problem med att få upp hojen på stödet...
 
Last edited:

HanneZ

Guest
En 5 åring kan få upp en hoj på centralstödet om han/hon har rätt teknik
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Esquire skrev:
Dessutom ska man klara av att leda motorcykeln med motorn avstängd och ställa upp den på stödet.

Dessutom har dom lagt till att man ska ha ryggskydd på sig när man gör provet. :)

Hahah :) Tur man hann ta kortet nu då :) Leda hojen tror jag inte jag klarar
SÅ bra ;) Sitta på å sparka mig omkring får jag förlita mig till ;)

Ryggskydd har jag haft sen dag #1 på övningskörningen =) (undra varför ;) )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top