Nytt förarprov.

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
MBGIRL skrev:
Jag kände att det underlättade när man gjorde lite hårda inbromsningar för då
fick man mer stabilitet mellan hojen och en själv. Och även att köra och starta
och stanna ett antal gånger ger en bra grund för att kunna krypköra.
Sen är det bara att hitta dragläge och vara där och försöka hålla balansen
Öva...öva...öva...öva...

Jag upplever att dragläget måste du kunna och hantera perfekt medan balansen
kommer med tiden.

Att växla mellan de båda lågfartbanorna är också bra. Kanske är du bättre på
den ena än den andra. T ex så tycker jag att lågfartsbana nr 2 är lättare än 1
Och när jag hållt på med ettan och förbannat mig över svängen i krypfart i slutet
av serpentinen och åter in i den igen så gick jag över till 2:an och sen satt svängen på 1:an bra.

Men det är så individuellt...

Sen är det alltid bra att öva att krypköra rakt fram utan att vingla med styret.
Tänk på att blicken är A och O...har du den ner i gatan eller på hojen så går
det inte bra.

Sen för att spetsa till min krypkörning brukar jag utmana mig själv att köra så långsamt
som det bara går...nästan så man står still och balanserar på hojen. Då känner
man att allt annat blir så mycket lättare när du sen får ha lite fart.

Det jag upplever som svårt är när man krypkör med fullt styrutslag. Välter man utåt kan man vrida på styret för att återfå balansen. Men hur gör man om man välter innåt? Styret kommer ju inte längre åt det hållet. :tungan

Gasar man på lite så rätar cykeln ut sig, men det är ju inte direkt krypkörning längre då.
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Mr Myagi skrev:
Nån som vet om man kan köra upp med en hoj utan centralstöd??? inte för att jag är klent byggd men om man slipper ett moment så är det ju guld värt!

Jag lovar att Du kan klara det om Du bara ändrar inställning. Tänk att Du klarar det & så bara ta i lite till... :)
Kan mina 156cm / 46kg klara av det så kan Du det oxå :banana
 

Mr Myagi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Kalix
Hoj
GSX 750 till salu
Maria1980 skrev:
Jag lovar att Du kan klara det om Du bara ändrar inställning. Tänk att Du klarar det & så bara ta i lite till... :)
Kan mina 156cm / 46kg klara av det så kan Du det oxå :banana

jovisst, jag vet att jag kan göra det men problemet är egentligen att jag har demonterat centralstödet och vill inte gärna sätta dit det igen :gnissla

jag kan ju köra upp med skolans hoj men dom vill ju alltid ha en massa med cash och det är nått jag är snål med :tungan
 

Andreas_Hornet

bikeless for now
Gick med
5 Jul 2004
Ort
HELSINGBORG
Hoj
dont know whats next
MBGIRL skrev:
Jag kände att det underlättade när man gjorde lite hårda inbromsningar för då
fick man mer stabilitet mellan hojen och en själv. Och även att köra och starta
och stanna ett antal gånger ger en bra grund för att kunna krypköra.
Sen är det bara att hitta dragläge och vara där och försöka hålla balansen
Öva...öva...öva...öva...

Jag upplever att dragläget måste du kunna och hantera perfekt medan balansen
kommer med tiden.

Att växla mellan de båda lågfartbanorna är också bra. Kanske är du bättre på
den ena än den andra. T ex så tycker jag att lågfartsbana nr 2 är lättare än 1
Och när jag hållt på med ettan och förbannat mig över svängen i krypfart i slutet
av serpentinen och åter in i den igen så gick jag över till 2:an och sen satt svängen på 1:an bra.

Men det är så individuellt...

Sen är det alltid bra att öva att krypköra rakt fram utan att vingla med styret.
Tänk på att blicken är A och O...har du den ner i gatan eller på hojen så går
det inte bra.

Sen för att spetsa till min krypkörning brukar jag utmana mig själv att köra så långsamt
som det bara går...nästan så man står still och balanserar på hojen. Då känner
man att allt annat blir så mycket lättare när du sen får ha lite fart.

Okej jag hör dig. Skall ut och träna som bara attan. Problemet är att jag hittar dragläge och lyckas väl krypköra men enligt körläraren så går det för fort. Det skall ju gå så långsamt att man skall nästan ramla känns det som. och så skall jag hålla det där dragläget samtidigt jobba något enormt med gasen? kombinationen blir för mig att jag krypkör men på tok för fort.

Rallykalle out... det sa min körlärare..
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
DrZeus skrev:
Det jag upplever som svårt är när man krypkör med fullt styrutslag. Välter man utåt kan man vrida på styret för att återfå balansen. Men hur gör man om man välter innåt? Styret kommer ju inte längre åt det hållet. :tungan

Gasar man på lite så rätar cykeln ut sig, men det är ju inte direkt krypkörning längre då.
fotbromsen :tummenupp
 

Andreas_Hornet

bikeless for now
Gick med
5 Jul 2004
Ort
HELSINGBORG
Hoj
dont know whats next
Andreas_Hornet skrev:
Okej jag hör dig. Skall ut och träna som bara attan. Problemet är att jag hittar dragläge och lyckas väl krypköra men enligt körläraren så går det för fort. Det skall ju gå så långsamt att man skall nästan ramla känns det som. och så skall jag hålla det där dragläget samtidigt jobba något enormt med gasen? kombinationen blir för mig att jag krypkör men på tok för fort.

Rallykalle out... det sa min körlärare..

fick också en pik att man fick endast använda fotbromsen 2 ggr???????? :huvet
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
...Problemet är att jag hittar dragläge och lyckas väl krypköra men enligt körläraren så går det för fort. Det skall ju gå så långsamt att man skall nästan ramla känns det som. och så skall jag hålla det där dragläget samtidigt jobba något enormt med gasen? ...

Ett tips, du skall inte hålla kopplingen stilla och jobba med gasen utan det är kopplingen som skall reglera farten gasen har du bara till att ge motorn mer kraft. I princip skall du kunna göra övningarna balansövningar utan att ge mer än förhöjd tomgång.
 

Andreas_Hornet

bikeless for now
Gick med
5 Jul 2004
Ort
HELSINGBORG
Hoj
dont know whats next
sn skrev:
...Problemet är att jag hittar dragläge och lyckas väl krypköra men enligt körläraren så går det för fort. Det skall ju gå så långsamt att man skall nästan ramla känns det som. och så skall jag hålla det där dragläget samtidigt jobba något enormt med gasen? ...

Ett tips, du skall inte hålla kopplingen stilla och jobba med gasen utan det är kopplingen som skall reglera farten gasen har du bara till att ge motorn mer kraft. I princip skall du kunna göra övningarna balansövningar utan att ge mer än förhöjd tomgång.

skall prova sedan är det där med bromsen? endast använda 2 ggr? :fatta!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Andreas_Hornet skrev:
skall prova sedan är det där med bromsen? endast använda 2 ggr? :fatta!

Lär dig köra utan fotbromsen. Annars blir det lätt att du touchar den en gång för mycket. Kugga garagevändningen förra året pga att jag använde fotbromsen (som min körlärare sa att jag skulle använda....)
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
FreddaAbborre skrev:
(som min körlärare sa att jag skulle använda....)
Men vad fan det har ju jag också lärt mig av min körskolelärare att man ska använda fot bromsen. Han sa att krypkörning är samspel mellan dragläge gas och fotbroms. Bromsen skulle dock inte användas för att bromsa med utan endast om det lutade innåt för mycket.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
DrZeus skrev:
Gasar man på lite så rätar cykeln ut sig, men det är ju inte direkt krypkörning längre då.

Det där släppte för mig idag. Vi snackar Uppenbarelse. Man kan hålla kvar det jämrans styret mot styrstoppet, dra på lite och reda ut utan att tippa inåt och utan att vara uppe i 220 knutar.

Visst visste jag det innan... men att veta är inte att göra och framförallt inte att lita på att det fungerar. Sånt är tungt för en teoretiker att bära... Nu när det fungerar är självförtroendet vid krypkörning sisådär 48 gånger bättre. Det innebär att jag kommer att tapa mig kapitalt snart, gör jag varje gång jag börjar tycka att något fungerar. :rolleyes:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maria1980 skrev:
Jag lovar att Du kan klara det om Du bara ändrar inställning. Tänk att Du klarar det & så bara ta i lite till... :)
Kan mina 156cm / 46kg klara av det så kan Du det oxå :banana
Tänk på att det inte handlar om styrka. Centralstödet fungerar som en hävarm.

Vänsterhanden håller i det vänstra handtaget på styret och högra handen håller i ett skjutshandtag baktill på hojjen eller något liknande. Därefter trycker ner stödet så att det står med båda sidorna så de tar i backen. Sedan tar man bara ett steg bakåt så att all sin tyngd hamnar på stödet och vips så flyger hojjen upp. :)

Att stå och hålla i styret med båda händerna och försöka dra upp den med ren styrka är ganska jobbigt. :3freak

Iofs kanske det hela underlättas en aning om man har lite pondus (aka sexy-kulmage), men det behöver vi ju inte prata högt om.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
#78# skrev:
Men vad fan det har ju jag också lärt mig av min körskolelärare att man ska använda fot bromsen. Han sa att krypkörning är samspel mellan dragläge gas och fotbroms. Bromsen skulle dock inte användas för att bromsa med utan endast om det lutade innåt för mycket.

På en del hojar lyser bromslampan även om foten bara rör bromspedalen. Lyser lampan mer eller mindre hela tiden så klarar man sig inte.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sweborn skrev:
På en del hojar lyser bromslampan även om foten bara rör bromspedalen. Lyser lampan mer eller mindre hela tiden så klarar man sig inte.
Då skaffar man en switch så man kan stänga av bromsljuset! :)
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
sweborn skrev:
På en del hojar lyser bromslampan även om foten bara rör bromspedalen. Lyser lampan mer eller mindre hela tiden så klarar man sig inte.


spekulationer....


min lärare sa senast igår när jag frågade om hur mycket man får använda fotbromsen vid krypkörning "Så mycket du vill, dock ska du inte ligga och gasa med bromsen i".

Sen är det väl lite så att Klarar man att krypköra ordentligt så ska man inte behöva använda fotbromsen så mycket. Bromsen är väl till för att användas vid problem. Typ då man välter utåt eller så.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Precis, att använda bromsen var inget fel. Att däremot trycka ner den genom hela svängen för att dämpa dom yviga kopplingsrörelserna va otillåtet.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
HanneZ skrev:
Då skaffar man en switch så man kan stänga av bromsljuset! :)
Eller så justerar man kontakten så att den tar senare :tummenupp
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Hornet: Av det du skriver tycker jag det verkar som att det BÅDE är koordinationen mellan gas, koppling och broms OCH balansen det handlar om, right?

Den stora grejen, (åtminstone för mig!) är ju att komma på hur just du smälter ihop med hojjen. Blicken är en sak (UPP MED BLICKEN!), hur du använder bromsen (för att räta upp cykeln), och så får du inte glömma överkroppen. Försök smälta ihop med hojjen, luta dig framåt, närmre tanken.

En annan sak du kan testa är att höja grundgasen lite. För egen del märkte jag att det blev lättare när hojjen var kall och chokade, men så kan man ju inte köra hela tiden :D så testa med att höja grundgasen.

Plötsligt funkar allt, lycka till nu!

/T
Andreas_Hornet skrev:
skall prova sedan är det där med bromsen? endast använda 2 ggr? :fatta!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top