Nytt förarprov.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Låter roligt :)

Garagevändningen fruktade jag, men nu vet man att det inte blir någon. Får bara hoppas att jag klarar de nya testerna men det verkar vara lättare.
 

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
I ett ännu gulare hus..
Hoj
Tröttnat..
Förarprov

Tjena, fick mitt mc kort under sommaren,hade själv inga problem med banan.
Tror att det kommer att bli svårt för tjejer att fixa banan med det nya provet, vi tjejer behövs ju oxå på vägen... :)
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
zilver skrev:
Gutt att det finns flera utan kort som resonera så :tummenupp

håller iof med men jag tycker att det är lite irriterande när man först tagit A1 och sen ändrar dom det året man får ta för mellan, så jag får änna börja om igen med uppkörningsbiten. Får åka till körskolan igen och ta minst en lektion á 1000 kr + uppkörning 850 kr.... det ngick deffentivt inte i min budget.

men vi kanske kan ordna någon uppkörnings övning själva här i göteborg?? för jag förstår inte ricktigt "bilderna" på hur man ska köra... men någon annan kanske vet och då kan man ju öva tillsammans...och bli 1000 kr "rikare"....
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Esquire skrev:
Nu har vägverket kommit ut med föreskrifterna (föreskrifter om ändring i föreskrifterna VVFS 1998:52) för hur det nya förarprovet för mc ska se ut. Detta träder i kraft 2005-01-01. Beslutet fattades 2004-08-30.

Jag sitter med de nya föreskrifterna i min hand. Men har tyvär inte hittat dem på Vägverkets hemsida än så att jag lägga upp en länk.

Men jag kan i alla fall säga så mycket som att jag är glad att jag redan har mc-körkort. :tungan

Vart e länken till dom nya föreskrifterna?? :confused:
 

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Men hur funkar det där med att leda hojen då?

Det är väl inget jobbigt med de?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
nasholm82 skrev:
Vart e länken till dom nya föreskrifterna?? :confused:
Vägverket har byggt om lite på sin hemsida under veckan så den gamla länken fungerar inte. Men den här borde fungera: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm


Jag skulle förresten vilja passa på att dementera allt jag tidigare sagt om att lågfartsdelarna i det nya provet skulle vara svårt. Jag lät en som håller på och ta förarbeviset för eu-moped prova båda banorna idag. Han klarade båda på första försöket. Kanske inte helt klockrent, men ändå. Hur många har knagglat sig igenom en garagevändning på första försöket åt båda hållen? Ok, en moped är ganska mycket lättare att köra än en mc, men ändå.

Däremot så snackade jag med en mc-lärare som tyckte att den ena av de nya högfartsdelarna (kommer inte ihåg vilken) var riktigt knivig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Flippen skrev:
Men hur funkar det där med att leda hojen då?

Det är väl inget jobbigt med de?
Njae, det beror väl lite på. Är du en jätteliten tjej så är det nog bra mycket jobbigare än om du är en jättestor kille.

Det är ganska mycket svårare för någon som väger 50kg att leda en hoj som väger 250kg än va det är för någon som väger 100kg att leda en hoj som väger 150kg. Rent allmänt alltså.

Sedan beror det ju lite på vilken typ av hoj det är. Att försöka leda en guldvinge är nog alltid jobbigare än vad det är att leda en retta :tummenupp
 
Last edited:

Körkort 05

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än
Tänkte ta kortet under 04 men torskade på garagevändningen. Prövade bägge nya lågfartsproven och de var betydligt mer verklighetsanpassade. Inte skitlätta på långa vägar men enklare än garagesvängen.

Vad gäller högfartserpentinen så är det ju 12 m mellan konerna nu jämfört med 10 m på den gamla. Även vändradien i slutet är större.

Grejen är att den gamla var på tid vilket innebar att man var tvungen att hålla ca 38 km/h mellan konerna. I de nya proven skall man ha ca. 50 km/h. Vad tror ni om detta ?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Körkort 05 skrev:
Tänkte ta kortet under 04 men torskade på garagevändningen. Prövade bägge nya lågfartsproven och de var betydligt mer verklighetsanpassade. Inte skitlätta på långa vägar men enklare än garagesvängen.

Vad gäller högfartserpentinen så är det ju 12 m mellan konerna nu jämfört med 10 m på den gamla. Även vändradien i slutet är större.

Grejen är att den gamla var på tid vilket innebar att man var tvungen att hålla ca 38 km/h mellan konerna. I de nya proven skall man ha ca. 50 km/h. Vad tror ni om detta ?

Ok så det är alltså inte svårare förarprov fr.o.m. 2005 som det har ryktas?
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Körkort 05 skrev:
Min körskolelärare sa att om de nuvarande reglerna har svårighet 100% så är de nya 60 - 70%.

Varför skulle dom göra det lättare? Dom tycker väl knappast att folk kör "för bra"? :va
 

Tokan

Har blivit omvänd =)
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Tibro
Hoj
HARLEY-DAVIDSON XL883N
Superbee skrev:
det spelar ingen roll vad dom hittar på för nya prov, kosta vad det kosta vill, jag ska ha kortet i min hand!

Håller med... Det får vara hur svårt och det får kosta vad det vill!!!!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
De är ju bara öva massa, kortet ska man ha på något sätt
bara sätta igång å spara
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Tokan skrev:
Håller med... Det får vara hur svårt och det får kosta vad det vill!!!!

Japp egentligen tycker jag bara det är bra om några ger upp o tappar motiveringen för att det är för svårt. Då blire bara de riktigt mcintresserade och de som verkligen kan behärska sitt fordon kvar = mindre olyckor = mer glada barn = eventuellt kanske billigare försäkring = gladare motorcyklister = frid o fröjd på jorden :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Superbee skrev:
Japp egentligen tycker jag bara det är bra om några ger upp o tappar motiveringen för att det är för svårt. Då blire bara de riktigt mcintresserade och de som verkligen kan behärska sitt fordon kvar = mindre olyckor = mer glada barn = eventuellt kanske billigare försäkring = gladare motorcyklister = frid o fröjd på jorden :D

Eller så sorterar man bort en massa folk som kör jättebra i trafiken, och inte har ett dugg intresse av att åka på slangen och göra stoppies utanför McDonalds.

Jag tror inte att det är så enkelt att "sortera bort dåliga förare", jag skulle tro att dom flesta som har skitlätt för att åka på bakhjulet tycker att garagesvängen är lätt, medans många som aldrig ens har provat att rycka upp framhjulet tycker att den är svår.

Jag är inte alls övertygad om att det är dom som kör bäst i trafiken som klarar av körkortet, utan kanske ibland dom som har tänkt busa värst...

Det är ett jäkla gnällande på dom som fick körkortet på köpet, men det är ändå lika många "högmotiverade" som har slitit för att ta körkortet som kör ihjäl sig, med tanke på hur många som har körkort på köpet och hur få som tar ett så borde siffrorna se annorlunda ut...

Det kanske är dags att införa ett attitydtest i körkortsutbildningen?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
GuW skrev:
Det kanske är dags att införa ett attitydtest i körkortsutbildningen?

Jag tror att det där är den värsta kommentaren jag vet :7peta


ser dessutom att när de väl skiter sig, för det gör det alltid nån gång på en hoj även om man kör som tant agda, att jag hade såpass höga krav på mig när jag tog mc kortet att jag kan hantera hojen som sig bör

Och busa kan vara rätt skoj ibland :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top