Nytt förarprov.

HanneZ

Guest
Djur??? Senast jag kolla efter så står inte djuren på vägen o väntar på en utan hoppar fram när man minst anar de.
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
HanneZ skrev:
Djur??? Senast jag kolla efter så står inte djuren på vägen o väntar på en utan hoppar fram när man minst anar de.

O yes they do..
Missade precis ett rådjur med..ja ca.. en halvmeter..
O inte tala om mercan som svängde över på min sida i fredags... JÄVLA :kocko När jag kollade sista gången åt vänster..Så kunde jag ha plockat hans merca-märke... Tur..ja det hade jag,,, :Bugar
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
HanneZ skrev:
Djur??? Senast jag kolla efter så står inte djuren på vägen o väntar på en utan hoppar fram när man minst anar de.

Just det jag menar...hade du velat att dom skulle ha en undanmanöver som
B-eleverna får göra på sin halka? Utan det hala underlaget...
 

HanneZ

Guest
MBGIRL skrev:
Just det jag menar...hade du velat att dom skulle ha en undanmanöver som
B-eleverna får göra på sin halka? Utan det hala underlaget...
Vet inte vad som görs på halkan nu för tiden men om det är nåt överraskningsmoment så verkar de vettigt, gärna på halt underlag så man får reda på hur det är att köra omkull redan innan man har kortet!
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
HanneZ skrev:
Vet inte vad som görs på halkan nu för tiden men om det är nåt överraskningsmoment så verkar de vettigt, gärna på halt underlag så man får reda på hur det är att köra omkull redan innan man har kortet!

Och vad skulle det göra för nytta att ha kört omkull innan man har kortet?!

Tror du man blir mer försiktig då?
Tror du inte att det släpper efter ett tag och dristigheten kommer tillbaka?

Jag vet att det gör det för en hel del så vida dom inte blivit handikappade och inte längre kan köra mc...

Människan glömmer efter ett tag och förtränger det som är obehagligt!
 

HanneZ

Guest
MBGIRL skrev:
Och vad skulle det göra för nytta att ha kört omkull innan man har kortet?!

Tror du man blir mer försiktig då?
Tror du inte att det släpper efter ett tag och dristigheten kommer tillbaka?

Jag vet att det gör det för en hel del så vida dom inte blivit handikappade och inte längre kan köra mc...

Människan glömmer efter ett tag och förtränger det som är obehagligt!
Varför inte låta alla köra hoj utan kort o låta darwins teorier sköta de hela?

Jag vet bara själv att jag körde upp utan att knappt öva, klara det lätt. Det borde ställas högre krav! Om det nu är enklare att ta kort nästa år så ser ja de inte som något positivt.

/ Hannes
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
HanneZ skrev:
Varför inte låta alla köra hoj utan kort o låta darwins teorier sköta de hela?

Jag vet bara själv att jag körde upp utan att knappt öva, klara det lätt. Det borde ställas högre krav! Om det nu är enklare att ta kort nästa år så ser ja de inte som något positivt.

/ Hannes

Jaha så du anser att om man vurpar innan man tagit körkortet så är det ett
svårt prov och då har man direkt lärt sig att köra hoj bättre. :3freak

Det var kanske lätt för dig men inte för en annan person.
Jag hade skitlätt att ta B-körkortet men nu när jag själv har körskoleelever
som ska lära sig så märker jag det som JAG tycker är lätt är jävligt svårt för vissa.

Så så kan man inte resonera iheller....
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
MBGIRL skrev:
Och vad skulle det göra för nytta att ha kört omkull innan man har kortet?!

Tror du man blir mer försiktig då?
Tror du inte att det släpper efter ett tag och dristigheten kommer tillbaka?

Jag vet att det gör det för en hel del så vida dom inte blivit handikappade och inte längre kan köra mc...

Människan glömmer efter ett tag och förtränger det som är obehagligt!
Men en del tror att dom aldrig kommer att vurpa!Du är inte motorcyklist förrän du gjort första vurpan, det är bara en fråga
när du gör den, för att göra det kommer förr eller senare!
Kanske då bättre att göra vurpningen ''kontrollerat''?
 

HanneZ

Guest
MBGIRL skrev:
Jaha så du anser att om man vurpar innan man tagit körkortet så är det ett
svårt prov och då har man direkt lärt sig att köra hoj bättre. :3freak

Det var kanske lätt för dig men inte för en annan person.
Jag hade skitlätt att ta B-körkortet men nu när jag själv har körskoleelever
som ska lära sig så märker jag det som JAG tycker är lätt är jävligt svårt för vissa.

Så så kan man inte resonera iheller....
Nej, det va ju bara ett hyffsat oseriöst förslag, att dra i backen är bara ett steg i utvecklingen.

Det spelar ingen roll om vissa har det svårt, det ska inte gå att bara tralla sig rakt igenom alla tester.

Sen undrar man verkligen om de som gör 30 uppkörningar verkligen borde ha körkort?! Kanske lika bäst o låta dem ta bussen. Det är SKRÄMMANDE att åka med en del, dom tittar inte innan dom kör ut, byter fil etc. De kan hålla 70 på 50 väg o 70 på 90 väg. Jag tror på högre krav!

/ Hannes
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
BMW R90s skrev:
Men en del tror att dom aldrig kommer att vurpa!Du är inte motorcyklist förrän du gjort första vurpan, det är bara en fråga
när du gör den, för att göra det kommer förr eller senare!
Kanske då bättre att göra vurpningen ''kontrollerat''?

Hmm att resonera att man inte är motorcyklist förrän man gjort första vurpan
tycker jag låter helt sjukt! Kanske jag ska säga till mina elever att "ni är inte
bilförare förrän ni krockat första gången!".

I mina ögon ser jag det som en skickligare förare oavsett vilket fordon om dom
inte har vurpat/krockat. Man får ju köra efter sina egna begränsningar och dom
som inte gör det...tja en del vurpar och det kan man ju inte göra nått åt.
Den inställningen att ändra en som tror han är odödlig är jäkligt svårt...men att
säga att alla ska vurpa innan dom skaffar körkort är fel. Vissa hade nog lärt
sig ett och annat och visst kanske nån sån där odödlig person hade ändrat sig...
men en del hade nog tagit det hårt och kanske gett upp att köra eller varit rädda
och i och med det blivit osäkra förare i trafiken.

Jag förstår dig att det är bra att ha det kontrollerat första gången men det är
inte rätt mot många och ibland blir det inte kontrollerat även på en trafikskola.
Där folk skadat sig och fått gå gipsade. Och om det är det vi är ute efter så
tycker jag det är helt fel! Låt den tiden komma för dom sen...om den överhuvudtaget kommer!
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
HanneZ skrev:
Nej, det va ju bara ett hyffsat oseriöst förslag, att dra i backen är bara ett steg i utvecklingen.

Det spelar ingen roll om vissa har det svårt, det ska inte gå att bara tralla sig rakt igenom alla tester.

Sen undrar man verkligen om de som gör 30 uppkörningar verkligen borde ha körkort?! Kanske lika bäst o låta dem ta bussen. Det är SKRÄMMANDE att åka med en del, dom tittar inte innan dom kör ut, byter fil etc. De kan hålla 70 på 50 väg o 70 på 90 väg. Jag tror på högre krav!

/ Hannes

Du kanske var skicklig...
Kommer du ihåg i skolan när du hade olika matteprov som du tyckte var skitsvåra eller något annat ämne...visst fanns det folk som "trallade" igenom provet.
Var det då ett lätt prov eller är det bara så att vissa saker här i livet
faller vissa lätt och andra svårt?

Sen skulle jag vilja se den eleven som gjort 30 uppkörningar och inte tappat suget innan dess eller kontaktat en trafikskola.
 

HanneZ

Guest
MBGIRL skrev:
Du kanske var skicklig...
Kommer du ihåg i skolan när du hade olika matteprov som du tyckte var skitsvåra eller något annat ämne...visst fanns det folk som "trallade" igenom provet.
Var det då ett lätt prov eller är det bara så att vissa saker här i livet
faller vissa lätt och andra svårt?

Sen skulle jag vilja se den eleven som gjort 30 uppkörningar och inte tappat suget innan dess eller kontaktat en trafikskola.
Jag kör fortf. som en kratta så då va jag verkligen inte skicklig.

Jag har inte haft lätt för mig, är inte direkt intelligent heller skulle jag påstå(lr nån annan heller). Men när vv släpper ut massa jävla idioter(som mig själv typ) som har död på andra m.m. så blir ja lite sur när dessa igentligen behöver mer övning! Osså skrivs de här om det är bra att kortet blir lättare att ta...

edit: den tjejen körde i körskola! O suget efter körkort verkade hon ju ha, de va la därför hon fick de för hon kör fortf. för jävla illa.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
HanneZ skrev:
Jag kör fortf. som en kratta så då va jag verkligen inte skicklig.

Jag har inte haft lätt för mig, är inte direkt intelligent heller skulle jag påstå(lr nån annan heller). Men när vv släpper ut massa jävla idioter(som mig själv typ) som har död på andra m.m. så blir ja lite sur när dessa igentligen behöver mer övning! Osså skrivs de här om det är bra att kortet blir lättare att ta...

edit: den tjejen körde i körskola! O suget efter körkort verkade hon ju ha, de va la därför hon fick de för hon kör fortf. för jävla illa.

Men om du fortfarande kör som en kratta...tycker du inte en hel del är upp
till en själv då att antingen öva mer så du kör bättre eller lägga kortet på hyllan?

Vägverket eller för den delen trafikskolorna kan inte göra något åt att vissa
personer kör som änglar när som är hos oss men sedan när dom har körkortet
i hand börjar utveckla en mindre gynsam körstil.

Sen kan man inte lära ut var gränsen går för alla för det är individuellt.

Visst skulle kanske proven göras svårare men då kanske för många skulle ha
svårt att klara sig och vad händer då? Jo, då börjar folket klaga på VV som
efter en tid inte har något annat att göra än att ändra proven så dom blir lättare.

Vad var det som hände när teoriprovet ändrades från 4 svarsalternativ som
kunde vara rätt till endast ett tror du?!

Klart som fan att vissa saker är för lätta och särskilt då teoriprovet som även
är för billigt så privatister chansar flera gånger tills dom lyckas falla igenom.
Men när vi kommer till kritan så är det folket som har makten och inte VV.

Och egentligen så gjorde du fel då att ta emot körkortet om du nu tycker du
kör så dåligt. Då skulle du lämnat det på polisstationen...
Men nä det gör man såklart inte...

Om nu den tjejen körde i körskola och körde upp 30 gånger så är det en dålig
körskola hon har gått i. För trafikskolor ska inte släppa upp elever förrän dom
är så bra så dom kan klara alla punkterna som finns i ett förarprov.
Om inte för allmänhetens skull utan även för trafikskolans egen skull som har
statistik som förs över hur många elever som kuggats och klarat sig.
Har man för många kuggade som man släpper upp så får man kontakt med VV.
 

HanneZ

Guest
Då tyckte jag inte att ja körde dåligt, det är först nu, 2 år senare o några tusen mil i kroppen som jag insåg att ja körde för jävla illa och fortf. gör.

Och jag menade inte att pelle 22 år körde upp o körde jätte lungt för att sedan gasa jävlar så fort han hade kortet i handen.

Teoriprovet är ett skämt, helt värdelöst. De "situationer" man skall göra rätt beslut i m.m. Man garvar ju åt de. Hälften av frågorna möjligtvis är relevanta.

Klagas kommer de alltid att göra, bättre att 18 åringar klagar på att det är för svårt än att polisen än en gång behöver ringa upp en motorcyklists mamma o berätta att sonen är död för att ett jävla fucko inte fattar vad väjningsplikt betyder. Väjningsplikt är ingen skylt utan en förutsättning för att folk ska överleva i trafiken.

Det va innan de där med statistiken kom. Vet inte om hon körde upp alla gånger för skolan men ett antal gånger va de.

/ Hannes
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Är det inte så här det heter idag också eller??

Enstaka brister som vid en helhetsbedömning är av liten bety*delse skall inte leda till underkännande.
 

CoolLikeIce

flumm
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Umeå
Hoj
Fz6 -04
Någon som har hört nå mer om (körprov) lr va det nu var.. Som dom som fått det automatiskt skulle få utföra för att få behålla kortet!
Jag hörde på radio att dom hade uppe något sådant på förslag som skulle innebära att många som fått kortet inte kommer att få behålla det ?!?! :va

För övrigt så pratade min körskollärare om det nya lågfartsprovet m.m och han sade att det skulle bli lättare att ta kortet f.o.m januari 2005, och att eftersom han skulle slippa ta så många lektioner med eleverna till att köra garagevändning så skulle han kunna köra mer i stan med dom! Det skulle vara en klar fördel !. :tummenupp
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
CoolLikeIce skrev:
..........Någon som har hört nå mer om (körprov) lr va det nu var.. Som dom som fått det automatiskt skulle få utföra för att få behålla kortet!...........

Måste det vara ett KRAV på prov?? Det övar man väl med nöje frivilligt, eftersom det är kul att åka hoj. :)

Jag ska sätta igång snarast att öva på det nya manöverprovet trots att jag redan har körkort. Jag tycker att ALLA mc förare ska klara manöverprovet, ovavsett flingpaketskort eller riktigt kort.

Varför övar inte vissa som har körkort?? Tror dom att dom är färdigutbildade :kocko
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top