Nytt förarprov.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
skoteridioten skrev:
Tycker proven verkar roliga! Ser fram emot min uppkörning i vår.. =)
Förstår inte varför folk gnäller om svåra prov, jag menar.. klarar man inte av att köra hoj så ska man inte ha kort heller. Svårare än så är det väl inte?

ja ska fan ställa upp en sån bana å testa bara för sakens skull, ser ju lite skoj ut faktiskt...

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
skoteridioten skrev:
Förstår inte varför folk gnäller om svåra prov, jag menar.. klarar man inte av att köra hoj så ska man inte ha kort heller. Svårare än så är det väl inte?
Gutt att det finns flera utan kort som resonera så :tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
ja de blir lite knixeliknix bana, men tycker som sagt att dom borde göra en lååång en :3freak

Nej, det enda man grämer sig över om man blir kuggad är ju stålarna, kostar ju så förbannat mkt att göra en uppkörning, men heeey man lär sig för att överleva :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
husan_650 skrev:
vet du om det är nån tid på dom där banorna :confused: ? som det är nu :arsele
Jag har inte föreskrifterna framför mig nu. Men så vitt jag kan komma ihåg så stod det inget om någon tidsgräns i "högfartsproven", så mitt preliminära svar blir: Nej.
Däremot finns det angivet att man ska hålla en viss hastighet vid vissa punkter.

Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
ÅÅÅÅÅÅ Vad skönt med MC-kort ;)
Nä skämt å sido, det ser rätt lätt ut. Ska testa för skoj skull!

ps.
Inte kört båge på en månad nu, och satte mig på polarens GSX750 igår och satte garagesvängen åt båda hållen direkt. Trodde man skulle "glömma" sånt, men icke.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Det som är tightast att sätta på lågfartsdelarna är nog vändningarna på båda banorna och 90-graderssvängen på banan som är figur 1-2. En hoj med större svängdiameter än 3 meter blir nog en utmaning att köra runt banan.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Esquire skrev:
En hoj med större svängdiameter än 3 meter blir nog en utmaning att köra runt banan.

det är då man har användning för sina rullande burnoutkunskaper :tummenupp

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
skoteridioten skrev:

Jag är inte glad åt den här ändringen. :(
När jag tog A1-kortet förra året la jag ner i runda slängar 10.000 på körskola och uppkörning. Och väldigt mycket av den tiden gick till att öva manöverprov. Om VV nu ändrar till nya prov så måsta jag lära mig alla dom också vilket kommer innebära mycket pengar för min del och det känns lite trist.
Annars kan jag hålla med om att man inte ska gnälla, men i min situation så måste du hålla med om att jag har rätt att vara missnöjd. :död

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
LGS skrev:
Jag är inte glad åt den här ändringen. :(
När jag tog A1-kortet förra året la jag ner i runda slängar 10.000 på körskola och uppkörning. Och väldigt mycket av den tiden gick till att öva manöverprov. Om VV nu ändrar till nya prov så måsta jag lära mig alla dom också vilket kommer innebära mycket pengar för min del och det känns lite trist.
Annars kan jag hålla med om att man inte ska gnälla, men i min situation så måste du hålla med om att jag har rätt att vara missnöjd. :död

Håller med, har kastat ut tusen lappar på manöver delen, åsså får man börja om från noll. Känns surt..

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
LGS skrev:

Shit, det där lät ju helt sjukt.. Håller med dig fullständigt :4skrika

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Fan va glad jag e att jag har mc-kortet!
Jag lånade bara en hoj och åkte dit och körde upp å det gick vägen!
Provade dessutom bara hojen typ en halvtimme kvällen innan! REESPEKT!

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
WRF1250FGS
Hej !

För två veckor sen fick jag tillfälle att prova båda dom föreslagna lågfartsproven.
Dom är definitivt lättare, och mycket roligare :tummenupp , att köra än garagevändningarna. Dessutom kan man ersätta extrem körskicklighet och vändbar hoj med "fusk" m a o att även intelligensen testas. Om man utnyttjar platsen kring banan (det finns ju inga begränsningar hur långt utanför man får köra) kan man få igenom både långa, raciga och tunga hojar.

Kostnaden för körskoleelever borde sjunka rejält för undertecknad är verkligen ingen stjärna och ändå "satt det" efter 2 till 4 försök (och jag hade inte styret mot stoppet en enda gång).

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
LGS och uggla: försök att hitta någon öppen plan där ni kan ställa upp manöverbanorna och öva själva med era lätta hojjar. Även om det är lite skillnad mellan att köra en lätt hoj och en Abegr så är all mängdträning ni kan skaffa er på dessa moment positiv.

De nya proven kräver mindre teknik än garagevändningen. Det gäller mer att ni får in en känsla för hur banorna är uppbyggda och tänker på att hålla nere hastigheten på krypkörningen.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Då kan vi väl dra slutsatsen att, ju mer man tränar sig på manövrering desto bättre blir man på att framföra sitt fordon, så ni slösar ju trots allt inte bort några pengar, när ni vinner på körskicklighet, och vem vet tack vare dessa nya kunskaper så kanske ni undviker en olycka en vacker dag? och för mig är det värt mååååånga tusenlappar! :tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag tyckte att garagevändningen i det gamla systemet var lite jobbig, men jag tyckte då och fortf. idag precis som skoteridioten att det är ju dessa övningar och denna träning som gör att man iaf är hyffsat godkänd för att ha mc-körkort. Det nya systemet ser ok ut. Måste nog fan prova.

På tal om att lägga ut mycket pengar så kan jag berätta att jag har tagit mc-kort TWICE(blev av med det pga fortkörning vid prövotid). och det har kostat mig rejält med pluring. Men samtidigt så sitter ju iaf dom grejorna rejält nu. :hihi

OT: När skall vi lägga in att det är obligatoriskt att ta separat släp-kort för B-kort. Det finns ju alldeles för många som INTE kan köra med släp och som inte borde göra det.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Om allt går enligt plan lär jag bli en av de första "testpiloterna" på nya provet i skarpt läge och jag är nog positiv ändå. Det känns som att köra slalom m m är både lättare (bra för mig) och mer relevant (bra för trafiken) än garagevändningen.

Nu skall jag bara få kopplings-¤&#& fixat. :)

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Det nya provet borde bli lättare men tar kanske längre tid att genomföra än det gamla.

Men jag själv tycker det är bra att garagesvängen togs bort och även att göra
serpentinbanan på tid.

Förarprov måste vara mer verklighetsanpassade för att man ska vara en något
säker trafikant i trafiken. Och hur många har egentligen haft användning för
garagesvängen efter dom tagit körkort? Samt vad gör det för nytta att ha tidspress
på sig när man kör en bana?

Jag tycker det är en bra ändring och ser fram emot att ta A-körkortet nästa år. :tummenupp

Sen får jag väl hoppas ni är ironiska när ni säger att det är svårt att leda en
avslagen hoj och parkera den. Visst tungt möjligtvis men inte så jävla svårt.
Sen är det inte att leda den hela banan runt enligt en
förarprövare som gav mig just dom ritningarna som Esquire publicerat här.
Och dom fick jag iof i juni nån gång men iaf så tror jag inte dom ändrat det.

Men om ni själva tänker hur ofta ni gör garagesvängen i jämförelse med hur
ofta ni parkerar hojarna och kanske rättar till dom när dom är avslagna så
är det en sak man mer bör kunna.

HanneZ

Guest
Garagesvängen handlar inte om att man ska utföra den i trafiken utan det är rätt o slätt en balans/kopplingsövning.

Det är inte så ofta ja kör imellan koner när jag är ute i trafiken heller, o inte heller väjer för hinder som som står så fint på led samt har samma storlek av en kon.

/ Hannes

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Nä kanske inte men garagevändningen går rätt fort att utföramedan den nya
lågfartsbanan tar längre tid och är minst lika bra balans-/kopplingsövning.

När inte vägverket kan slänga ut ett riktigt djur framför en under uppkörningen
så tycker jag konorna duger bra. Men vem vet kanske nästa gång när dom ändrar sitt prov... :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln