Nytt förarprov.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Läste i senaste BIKE att de ska bli betydligt lättare att ta Mc kort.

Jätte bra för min plånbok men självklart finns de nackdelar också.
Det ska ju va höga krav vid en uppkörning.

Hur som helst så hoppade jag av glädje för jag har fan blivit så uppskrämd av den där jäkla garage vändningen. :rolleyes:

Nu du Alicia kanske vi kan ha råd med våra Mc kort i sommar! :banana


RQ
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
GuW skrev:
Eller så sorterar man bort en massa folk som kör jättebra i trafiken, och inte har ett dugg intresse av att åka på slangen och göra stoppies utanför McDonalds.



Det kanske är dags att införa ett attitydtest i körkortsutbildningen?
Sedan dom införde liknande tester i flygvapnet blev resultatet att antalet
haverier minskade!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RocketQueen skrev:
Läste i senaste BIKE att de ska bli betydligt lättare att ta Mc kort.

Jätte bra för min plånbok men självklart finns de nackdelar också.
Det ska ju va höga krav vid en uppkörning.

RQ

Det är bra att det är lätt. Ju lättare desto bättre. Att ett prov är lätt att klara, betyder inte att man inte möter de kunskaper/färdigheter som man skall ha. Omvänt så blir man inte bättre om provet är svårare. Det är ingen konst att göra ett prov som är extremt svårt. Problemet är att göra ett prov som mäter <rätt> saker.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
#Olsson# skrev:
Det är bra att det är lätt. Ju lättare desto bättre. Att ett prov är lätt att klara, betyder inte att man inte möter de kunskaper/färdigheter som man skall ha. Omvänt så blir man inte bättre om provet är svårare. Det är ingen konst att göra ett prov som är extremt svårt. Problemet är att göra ett prov som mäter <rätt> saker.


Nej de är ju sant!

Men nu har de känns som (efter va jag hört då jag inte kommit så långt själv än) de varit meningen att de ska vara så svårt som möjligt.

Hoppas att de nya testerna mäter <rätt> saker och inte "bara" riktar in sig på att vara så svåra som möjligt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RocketQueen skrev:
Nej de är ju sant!

Men nu har de känns som (efter va jag hört då jag inte kommit så långt själv än) de varit meningen att de ska vara så svårt som möjligt.

Hoppas att de nya testerna mäter <rätt> saker och inte "bara" riktar in sig på att vara så svåra som möjligt.

Håller med.

Det går nog från [nu-när-vi-inte-vet-hur-det-funkar-så-gör-vi-det svårt-som-fan-istället] till smartare, lättare, bättre och effektivare. Hoppas jag ialla fall.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
#Olsson# skrev:
Håller med.

Det går nog från [nu-när-vi-inte-vet-hur-det-funkar-så-gör-vi-det svårt-som-fan-istället] till smartare, lättare, bättre och effektivare. Hoppas jag ialla fall.


De hoppas jag också!

:)
 

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Läs nya Bike, där står allt om det nya provet. Håller på att kolla hur billigt det är möjligt att ta ett hojkort, siktar på under 3000:- har hittills betalat 220:- körkortstillstånd och 180:- uppskrivning (utan att läsa teorin) i princip om jag kan öva lite mer på ett "innhägnat område" så borde jag kunna ta uppkörningen utan trafikskolan också. vilket skulle betyda ett väldigt billigt kort! Vad jag vet så här utantill som är skillnader: ingen garagevändning, ingen tidtagning, längre avstånd mellan konerna. trafikdelen har blivit ännu mindre. helt enkelt så ska det ha blivit lättare! Med tanke på att det fortfarande finns gott om folk med mc kort som bara fick dem när de tog bilkörkort på stenåldern, så har jag inget ont att säga om det nya testet. Hur kan det vara så att min kära mor på 55 får lagligt framföra en hayabusa och jag som har kört massa mc och annat i smyg inte ens får köra 125:a? Jaja politik va? :kocko
 

marcusj

Marcusj
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Haninge
Hoj
2005,Kawasaki,KLV 1000
pakopak skrev:
Läs nya Bike, där står allt om det nya provet. Håller på att kolla hur billigt det är möjligt att ta ett hojkort, siktar på under 3000:- har hittills betalat 220:- körkortstillstånd och 180:- uppskrivning (utan att läsa teorin) i princip om jag kan öva lite mer på ett "innhägnat område" så borde jag kunna ta uppkörningen utan trafikskolan också. vilket skulle betyda ett väldigt billigt kort! Vad jag vet så här utantill som är skillnader: ingen garagevändning, ingen tidtagning, längre avstånd mellan konerna. trafikdelen har blivit ännu mindre. helt enkelt så ska det ha blivit lättare! Med tanke på att det fortfarande finns gott om folk med mc kort som bara fick dem när de tog bilkörkort på stenåldern, så har jag inget ont att säga om det nya testet. Hur kan det vara så att min kära mor på 55 får lagligt framföra en hayabusa och jag som har kört massa mc och annat i smyg inte ens får köra 125:a? Jaja politik va? :kocko
Det borde inte vara några problem... Jag betalade totalt 4200kr och då tog jag 10 lektioner på körskola.. :tummenupp
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
marcusj skrev:
Det borde inte vara några problem... Jag betalade totalt 4200kr och då tog jag 10 lektioner på körskola.. :tummenupp

10lektioner för 4200kr??????? det va billigt...
jag tog för lätt MC när ja va 16, å eftersom man va rätt grön på å köra hoj då så tog ja nåra lektioner det kortet landade på runt 7000kr. bilkortet gick på 3000kr ganska exakt, sen Mellanklass hojkortet på 2100kr, då va jag tvungen att ta en "manöverträning á 900kr för å få hyra en hoj a 900kr för å köra upp på. (25Kw)

skulle va kul att kunna testa den nya banan för å se om man klarar den.
självklart utan krav på sig, bara för å se om man klarar det, körkortet har man ju redan.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
marcusj skrev:
Det borde inte vara några problem... Jag betalade totalt 4200kr och då tog jag 10 lektioner på körskola.. :tummenupp


Jag pröjjade 1200 varje gång jag körde på min skola. å andra sidan var läraren svinduktig så det var värt varenda spänn :D
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Någon som provat de nya "lågfartsbanorna" med en hoj med lite större vändradie? Det är ju fasta mått numera till skillnad från garagevändningen då man anpassade banan efter hojen.

Varit ute och provat banan med min VFR och det verkar vara lögn i helvete att komma runt. Problemet är sista svängen där man måste komma runt tillräckligt snävt för att klara serpentinbanan på vägen tillbaka.

Sen måste det ju finnas hojar med betydligt sämre radie än min så de nya reglerna verkar lite märkliga... :va
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
DrZeus skrev:
Någon som provat de nya "lågfartsbanorna" med en hoj med lite större vändradie? Det är ju fasta mått numera till skillnad från garagevändningen då man anpassade banan efter hojen.

Varit ute och provat banan med min VFR och det verkar vara lögn i helvete att komma runt. Problemet är sista svängen där man måste komma runt tillräckligt snävt för att klara serpentinbanan på vägen tillbaka.

Sen måste det ju finnas hojar med betydligt sämre radie än min så de nya reglerna verkar lite märkliga... :va

Var övar du någonstans? Sambon skall ta kort och de har ju grävt av Beviksparkeringen som jag använde när jag tog kort. Det var ju perfekt där med utritad bana och allt....
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
ninan skrev:
Var övar du någonstans? Sambon skall ta kort och de har ju grävt av Beviksparkeringen som jag använde när jag tog kort. Det var ju perfekt där med utritad bana och allt....

Var ute vid köpetorp (mellan flygplatsen och torvinge) på rakan där. Inte så mycket bredd men för att öva serpentinbana duger den utmärkt. Obefintlig trafik och bra asfalt. Hittar du någon större plats får du gärna tjoa :)
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
DrZeus skrev:
Någon som provat de nya "lågfartsbanorna" med en hoj med lite större vändradie? Det är ju fasta mått numera till skillnad från garagevändningen då man anpassade banan efter hojen.

Varit ute och provat banan med min VFR och det verkar vara lögn i helvete att komma runt. Problemet är sista svängen där man måste komma runt tillräckligt snävt för att klara serpentinbanan på vägen tillbaka.

Sen måste det ju finnas hojar med betydligt sämre radie än min så de nya reglerna verkar lite märkliga... :va




Mmm håller med! Min Aprilia har ju inte direkt superbra vändradie :död ! Måste ju stå och snirkla hur mycke som helst för o vända den i garaget!

Sen d där med att garagevändningen är borta är ju bara skitsnack!
Det är ju en sväng i serpentinbanan som är exakt som garagesvängen + att där numera är en kon mitt i alltihopa :3freak
 

Andreas_Hornet

bikeless for now
Gick med
5 Jul 2004
Ort
HELSINGBORG
Hoj
dont know whats next
Well jag sitter i körskola nu och körde andra gången på bana igår. Vet inte alls hur dom gamla proven såg ut men min gode vän meckade kortet förra året och tog det direkt. Dock var det 2 st av 14 som lyckades ta kortet den gången och garagesvängen var det som sabbade det för dom :huvet

Det jag upplever nu är att jag har en argbigga till körskole lärare som lyckats få igenom 99 uppkörningar på 1 år och endast 17 kuggade? låter lovande dock är jag inte världens bästa på att krypköra aset cb750 "hink" Gäller ju sen att ha lite koordination också och komma ihåg att göra momentet i rätt ordning.

Det kommer kosta att ta kort för nu iochmed att allt är nytt så ser nog körskolorna möjligheten att knipa en på extra pengar för de här momenten är inte speciellt lätta utan snarare tvärt om dom är svåra. Om man suger på krypköra.

Någon som har tips om hur man krypkör på bästa sätt?

Träna skall jag hela veckan. hehe

Min CBR skönhet står ju i garaget och väntar på mig att bli körd.

arrgh

måste ju medge att jag är lite knäckt på min körlärare. Proffsig JA mycket
Trevlig och personkännare "INTE" Argsint som ett bi

Faan skall man göra? :huvet :huvet förutom att skjuta karln hahaha :kulspruta

Nä seriöst någon som har lite tips förutom att weela i 200 och räcka fingret till honom?
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Andreas_Hornet skrev:
Någon som har tips om hur man krypkör på bästa sätt?

Jag kände att det underlättade när man gjorde lite hårda inbromsningar för då
fick man mer stabilitet mellan hojen och en själv. Och även att köra och starta
och stanna ett antal gånger ger en bra grund för att kunna krypköra.
Sen är det bara att hitta dragläge och vara där och försöka hålla balansen
Öva...öva...öva...öva...

Jag upplever att dragläget måste du kunna och hantera perfekt medan balansen
kommer med tiden.

Att växla mellan de båda lågfartbanorna är också bra. Kanske är du bättre på
den ena än den andra. T ex så tycker jag att lågfartsbana nr 2 är lättare än 1
Och när jag hållt på med ettan och förbannat mig över svängen i krypfart i slutet
av serpentinen och åter in i den igen så gick jag över till 2:an och sen satt svängen på 1:an bra.

Men det är så individuellt...

Sen är det alltid bra att öva att krypköra rakt fram utan att vingla med styret.
Tänk på att blicken är A och O...har du den ner i gatan eller på hojen så går
det inte bra.

Sen för att spetsa till min krypkörning brukar jag utmana mig själv att köra så långsamt
som det bara går...nästan så man står still och balanserar på hojen. Då känner
man att allt annat blir så mycket lättare när du sen får ha lite fart.
 
Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Superbee skrev:
alltså, ställa upp hojen på stödet?
Då menar de centralstödet eller?
tänk på de stackarna som är klent byggda, kanske inte orkar få upp körskolans tunga hoj, verkar lite väl det där med stödet, det övriga stödjer jag...

Inte sagt att jag har problem med att få upp hojen på stödet...

Jag är varken lång eller muskulös, men det gick hur bra som helst att få upp körskolehojen på centralstödet :banana Hojarna är ju konstruerade så att dess egen tyngd "skjuter" på. Allt går -om man vill!
 

Mr Myagi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Kalix
Hoj
GSX 750 till salu
Nån som vet om man kan köra upp med en hoj utan centralstöd??? inte för att jag är klent byggd men om man slipper ett moment så är det ju guld värt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top