Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
själv har jag idag bokat in riskettan och en liten lektion för att få en tid på risktvåan...så nu börjar det ta fart mot att få köra utan reflexväst..

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
ja nu har man fått koll på att försäkringen på en nyare Gixxer (03-05) inte blir så mycket dyrare tack vare Suzuki's Märkesförsäkring, så är de dags att se över den andra delen av steget mot nyare hoj... :tummenupp
Bolag? Priser? För nåt år sen var det Bilsprutt&Mc och de ville inte försäkra min K5'a :brinnerup Märkesförsäkring :rolleyes:

Jag tog Halvförsäkring hos Folksam i år. Kostar 6800 kr/år (570/månad)

Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
då ska vi se...

Billigaste blev Suzuki's Märkesförsäkring, men de är tydligen Länsförsäkringar som ligger bakom den. Men dom har egna priser med om man inte går via Suzuki som är betydligt högre.

HEL: 6631 kr/år (553:-/mån)

HALV: 5498 kr/år (458:-/mån)

Men dock har dom en väldig hög självrisk på följande modeller av Suzuki, Hayabusa (yngre än fyra år), GSX R600, GSX R750, GSX och R1000.

På helförsäkringen är de 25K vagnskada och HALV är de 25K på Delkasko (Brand, Stöld, Glas, Räddning och Rättsskydd)

Så visst får du en billig försäkring men ska du anv. nått annat än trafik delen kostar de mycket. Så vet inte om man ska ta de alternativet med tanke på villkoren.

Sen näst billigast blev Folksam med:

HEL: 1500:-/mån (vagnskada 12K)

HALV: 800:-/mån

Så de är ju absolut ett alternativ för att få ner självrisken på Delkaskon även vagnskada om man skulle välja HEL men de får man väga upp mot om man verkligen behöver HEL, men finns alternativ nu i alla fall.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
12/25k i självrisk på helförsäkringen? Tar ju nästan bort vitsen med helförs. Man får fina Kinakåpor, handtag och fotpinnar för dom pengarna. Kraschpuckar räddar mycket och kostar inte mycket på eBay. Endast om man har lån på en dyr hoj är det vits med helförs anser jag.

Jag märker att 35+ rabatten gav mig lite bättre pris hos Folksam :)
Min är inte avställningsbar så där är det lite billigare också. Kan hända att jag 'säljer' hojen i höst *host, igen* :D

Om man inte byter hoj jätteofta så kan man ju ligga steget före och köpa billiga kåpor, handtag, fotpinnar mm när såna dyker upp på annons. Här har jag märkt att mest sånt kommer från 3-4 år gamla rejshojar. Ju äldre hojen blir desto mer sällan kommer billiga såna prylar ut på marknaden.

Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Nä Helförsäkring med dom självriskerna ser jag inte heller nån mening med de skulle vara en helt ny hoj som du säger... Ja menar jag kollar på en hoj på 50-60K och då är 25K i vagnskada helt menigslöst. Kan man lika väl köra på halv.. Men där har du lika mycket i självrisk på stöld m.m. Så Halv alternativet på Folksam ser mest lönsamt ut om man inte ska chansa med att den inte brinner eller blir stulen. :D

800:-/mån kan ja leva med de är en fördubbling mot vad jag betalar för Sur gixxern idag...
De är en icke avställningsbar men då får man väl *host* Sälja den med i höst.. :D

Kinakåpor och Krashpuckar har man ju redan tänkt på och de är ju de man får köra med och som du säger får man mycket för dom 25K

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Ja men de har man märkt så fort hojen börjar få lite år på nacken så sjuker premien på dom där försäkringarna dramatiskt. Men de är ju oftast självrisken på vagnskadan som avgör om man tycker de är värt med helförsäkring.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
ja nu har man fått koll på att försäkringen på en nyare Gixxer (03-05) inte blir så mycket dyrare tack vare Suzuki's Märkesförsäkring, så är de dags att se över den andra delen av steget mot nyare hoj... :tummenupp

Vad kollar du efter? R1000?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Det blev en runda på 10 mil idag och en hel massa erfarenheter. Kameran och GPS'en funkade precis som de skulle.

Kråkebovägen är väldigt grusig och dessutom full av stora grovgrusiga hål i flera kilometer norrut från Bondstorp. Okörbar :(
Månsarpsvägen har fått ytterligare ett gäng tjälskador
Bondstorp mot Unnaryd är rätt fin :)

Bifogat

• H299c.JPG
    H299c.JPG
    72 KB · Visningar: 35
  • Mgsxr.jpg
    Mgsxr.jpg
    53.8 KB · Visningar: 38
  • Mwhee.jpg
    Mwhee.jpg
    53.6 KB · Visningar: 34

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
aha K-man var det månne dej jag mötte precis mellan taberg och månsarp då? Tyckte jag kände igen hojen från nånstans..
Själv åker jag fortfarande bara bil :(

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Ja men de har man märkt så fort hojen börjar få lite år på nacken så sjuker premien på dom där försäkringarna dramatiskt. Men de är ju oftast självrisken på vagnskadan som avgör om man tycker de är värt med helförsäkring.

Kollat med Svedea?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Vad kollar du efter? R1000?

Stämmer bra att de är de jag letar efter, 750 skulle funka med men tror inte den påverkar priset allt för mycket på en försäkring. :)

Kollat med Svedea?

Nope de har jag iofs inte gjort, men med tanke på tråden om Svedea och deras priser på Sporthojar så testade jag inte. Visst kan man försöka och se vad dom säger. :tummenupp

*Update* Pratade med Svedea och deras svar var kort och gott, endast trafik. vilket jag misstänkte men lika bra att kolla. (Verkar som många av dom försäkringsbolag som inte vill ta en Sporthoj rekommenderar Folksam av nån anledning... :D)

Kråkebovägen är väldigt grusig och dessutom full av stora grovgrusiga hål i flera kilometer norrut från Bondstorp. Okörbar :( Månsarpsvägen har fått ytterligare ett gäng tjälskador
Bondstorp mot Unnaryd är rätt fin :)

Låter som den vägen vare rätt jobbig bitvis, då verkade Hökensås - Tidaholm bättre. Får väl se hur de ser ut kring Vaggeryd sen för Påskturen, ska väl ut och reka Lekeryda/Svartorp och den runda där utåt unde helgen om vädret tillåter.

Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Nope de har jag iofs inte gjort, men med tanke på tråden om Svedea och deras priser på Sporthojar så testade jag inte. Visst kan man försöka och se vad dom säger. :tummenupp

*Update* Pratade med Svedea och deras svar var kort och gott, endast trafik. vilket jag misstänkte men lika bra att kolla. (Verkar som många av dom försäkringsbolag som inte vill ta en Sporthoj rekommenderar Folksam av nån anledning... :D)

.

Hos mig gjordet det styvt 2K från bilsport & mc som förövrigt var billiga i jämförelse med andra bolag.

Satsa på hoj utan kåpa, man ska ju njuta av sommarvinden :yoparty

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Ja så länge de är en sommarvind... :D
Så länge de står sporthoj i deras register så är de kör för oss med den fetischen..

Dock vet jag att dom kunde försäkra min Gammelgixxer jag har just nu, men den var 2K dyrare/år än den försäkring jag har på Trygghansa idag. Så inget byte där.. :D

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Jag funderar på att köpa en mågkåpa till min hoj.
Vad tror ni om detta? Checka denna bilden.
Jag behöver dock lacka den, vet ni någon bra/billig lackverkstad här i området?

Detta är dock EJ min hoj. Men så ni vet vilken kåpa jag menar :)

Bifogat

• kawa z750.jpg
    kawa z750.jpg
    75.2 KB · Visningar: 34

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08

Jag gillar inte cyklar med magkåpa och inget annat. Men det är ju en smaksak. Däremot så kan inte en liten plastbit kosta många kronor att lacka. Lackade om en hel bakskärm för 2500:-, har lämnat in min framfälg nu, men vet inte vad det kostar. Men jag vet att det blir bra :)
Lackering är ju ett hantverk på ackord. Så jag väljer att betala lite mer och va nöjd :)

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13

Köp lite pilsner, bensin eller däck ist för en kåpa. Eller något snyggt helsystem (fast det är lika onödigt som magkåpan..) Synd att dölja hojen bakom kåpor.
Dem som lackar vid citroen är ok, ok pris. Kindbom tror jag namnet är.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Inga av Jkpg (med omnejd) som är ute och brummar i de fina vädret ? tänkte själv ta en runda efter lunchen nu...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM