Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
Ja, men hur ska man lyckats förklara allt detta på ett pedagogiskt sätt första gången. För när man väl lärt personen att gasa och släppa kopplingen, så måste denne oxå stanna! Det blir mycket för en nybörjare... Svårt...

Steg för steg... Pojkvännen var jätteduktig med att först förklara vad alla prylar på styret används till, sen är det att lägga på stegen efter hand. Var man ska sikta på vid svängar osv... Sen gäller det att den som ska lära sig köra har lite innanför pannbenet (och på handledaren). Tänk tillbaka hur du fick lära dig, det brukar oftast vara en bra riktlinje! Gör inte för långa pass i början, utan nöt grunderna (starta/gasa/stanna)... Men det är bara hur jag lär mig :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
En helt annan fråga till alla:
Hur lär man enklast någon att köra hoj som aldrig kört moped eller något fordon på 2hjul med motor? Det är mycke att lära ut, såsom koppling, bromsar och en sån sak som gas kan vara nog så svårt!

Hmm ja bra svar på de, håller på och lär grabben hur man kör en Cross just nu med 6 växlar och koppling. Han har bara kört automatare tidigare, men i hans fall så har jag med han ut på ett stort fält så får han pröva med att köra sakta på ettan och sen gasa mer och sen säger jag till hoom att dra in kopplingen och så lägga i 2:an och gasa lite mer så han känner att han har koll på de. Så de blir lite trail by doing.

Men de går bra med honom nu har han lärt sig någorlunda att växla, går på de hela med att känna när han ska växal upp och ner här näst. Vet inte hur applicerbart de är på en äldre människa med en MC istället. :D

Vet själv hur de var första ggn man körde en cross på gården hemma, slutade med att man åg med den över sig i en buske.. :yoparty
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Amanda och jag började med att hon fick lära sig lägga i 1:an och sedan starta och rulla bara med koppling utan att gasa. När hon fixade det med kopplingen och dragläge samt lite känsla för att rulla med mc'n utan att få panik:crash så fick hon rulla igång och känna försiktigt på gasen. När detta kändes "normalt" så la vi till växla till tvåan.. Hon hade visserligen kört lite moppe innan.. Tror hon kommer vara klar för skolan till nästa sommar :banana
 
Last edited:

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
En helt annan fråga till alla:
Hur lär man enklast någon att köra hoj som aldrig kört moped eller något fordon på 2hjul med motor? Det är mycke att lära ut, såsom koppling, bromsar och en sån sak som gas kan vara nog så svårt!

släng ut personen på en cross i skogen som innehåller en crossbana och och även helst en endurobana kom tillbaka efter 5 dagar.....:tummenupp
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
släng ut personen på en cross i skogen som innehåller en crossbana och och även helst en endurobana kom tillbaka efter 5 dagar.....:tummenupp

Vi har börjat öva på crossen, men det är svårt när den är lite orolig och hon är helt grön på 2hjul med motor :)
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
Vi har börjat öva på crossen, men det är svårt när den är lite orolig och hon är helt grön på 2hjul med motor :)

jo, men det var jag med..ðkte moppe i cirka 3 mðander n´r jag va 15. jag tog tung direkt och en færdel tror jag va att ja va inte rædd l´ngre fær att ramla.:tummenupp

ps. finns inga svenska vokaler pð ett icelandic tangentbord.DS
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja åker väl från jobber vid 15.45 så är hemma runt 16.00 och dumpa av lite saker så får de väl bli efter de nån gång i så fall. Efter 17.00 så bör de vara fritt fram att mötas upp nånstans i stan ?! ( Kan nog åka tidigare om inte de är fler och vänta in?!)

Tänkte jag skulle ta rundan som tipsades om på föregående sida,

Hka -> Lekeryd -> Sund -> Solberga -> Aneby -> Hullaryd -> Vireda -> Örserum -> Gränna -> Ölmstad/Skärstad/Kaxholmen - Hka

:tummenupp
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Avvaktar till 17.20-17.30 då. Är de nån som ska med på den rundan jag beskrev ovan så är jag på OK/Q8 Macken i Huskvarna fram tills runt 17.30 om de hinns med ?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Är det någon som har eller vet om någon som har en mc passande för uppkörning tung som kan tänka sig att hyra ut den för nämda aktivitet?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Blev en lite lätt runda så här på aftonen, får tacka för trevligt sällskap. Vi får väl ta en annan runda framöver, kanske längre (om man tar de en helg)...

Jag läste detta lite sent, men åker dit strax och ser om ni är kvar!

Vi var nog kvar en stund i allafall men såg ingen mer så vi åkte... Får väl ta nån runda igen när vädret är med oss.
 
Last edited:

balvenie

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Honda SP2
Blev en lite lätt runda så här på aftonen, får tacka för trevligt sällskap. Vi får väl ta en annan runda framöver, kanske längre (om man tar de en helg)...

Tack för sällskapet, blev en liten extra runda efteråt. Nu börjar det bli lite kyligt om kvällarna.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top