Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns ju O-ringskit på Bilbutteriks, Swedol och flera andra ställen. Det funkar med lite diff i storleken huvudsaken är att de tätar och tål etanol/bensin.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det finns ju O-ringskit på Bilbutteriks, Swedol och flera andra ställen. Det funkar med lite diff i storleken huvudsaken är att de tätar och tål etanol/bensin.

Jag har ett ganska gott sortiment av o-ringar i mitt garage men ingen som passar i detta fallet, dock skulle jag nog kunna skära till och limma ihop en egen med hjälp av superlim. Ringar som original sitter på spridarnas "plast plutt" som jag tagit bort skulle nog gå att korta och limma ihop och få till en passande o-ringar i nödfall.

Minns jag rätt ska det väl vara nitilgummi (NBR) om dom ska tåla etanol.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att fördelen med x-ring är låg friktion i rörliga delar och jag tror inte de tätar bättre vid fast montering. Snarare upplever jag subjektivt att x-ringar har kortare livslängd.

Jag skulle gissa att @Alatalo vet allt och lite till om den saken?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror att fördelen med x-ring är låg friktion i rörliga delar och jag tror inte de tätar bättre vid fast montering. Snarare upplever jag subjektivt att x-ringar har kortare livslängd.

Jag skulle gissa att @Alatalo vet allt och lite till om den saken?

Kan säker vara så, var mest nyfiken för en o-ring lär ju funka i detta fallet. Ibland ser man ju typ o-ringar som är fyrkantiga i profil vad kallas såna? En sån tätning i rätt dimension och materia vore nog det bästa, fast som sagt lär ju en vanlig o-ring funka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att fördelen med x-ring är låg friktion i rörliga delar och jag tror inte de tätar bättre vid fast montering. Snarare upplever jag subjektivt att x-ringar har kortare livslängd.

Ungefär så. X-ring och framförallt olika former av läpptätningar erbjuder lägre friktion i dynamika applikationer, men inte nödvändigtvis bättre tätning vare sig i statiska eller dynamiska applikationer.

Angående val av o-ring så gäller det att ha tungan i rätt mun både vid dimensionering och materialval. Några snabba rekommendationer från min sida som alltid fungerar:

1) O-ringens tvärsnitt bör komprimeras 20-25% i monterat läge.
2) O-ringen bör hellre monteras utanpå en axel än inuti ett hål.
3) O-ringens längd bör sträckas ungefär 5% i monterat läge.
4) NBR-oring max 100 grader C.
5) FKM-oring för högre temperaturer.
6) Hårdhet 70 Shore duger för 99% av alla applikationer, högre hårdhet endast nödvändig i krävande dynamiska applikationer.

Jag rekommenderar Trelleborgs och Simrit's användarportaler. Där finns all info man behöver och väldigt mycket mer. Jag kan dock inte med gott samvete rekommendera o-ringar från kinatillverkare eller Biltema. Även o-ringar finns i olika kvalitetsklasser och ni kan ju själva gissa vilken klass de allra flesta Kina-oringar tillhör...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I mitt fall tänker jag att jag har två fasta mått, grovt vad jag nu minns är spridare ca 8 mm och hålet i spjällhuset ca 11 mm, djupet på hålet är ca 3 mm tänker att man får kolla på Trelleborg sidan och sen kompencera höjden på hålet i spjällhuset med en bricka i överkant på spridaren för att få rätt utrymme för för o-ringen mellan spridaren och spjällhuset. Dock tror jag faktiskt att en 8X2 mm NBR o-ring skulle funka och hålla tätt utan större teoretiska uträkningar.

Hoppas få lite tid för detta bygge under julen och nyår då jag är ensam hemma men jag har ju en morsa att se efter och skulle inte bli förvånad om det och ska kräksnöa. Nu ska jag ut i traktorn och snöröja isvägen vid färjeleden i Rödupp rån gårdagens snö så kvällen sysselsättning är räddad efter att haft underhållsarbete på traktorn på förmiddagen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det nån nackdel med att dela upp plennumet så man har "två plenum"?

Tänker att om jag gör röret bak från turbon döljt bakom tanken av ett kluvet 35 mm rör och 50 mm plåtremsor får jag en tvärsnittsarea på 20.6 cm3 så får jag hyfsat med volym på vägen bakåt, tänker vidare att jag "konar: in och utgång på detta plenum och monterar böjar så det blir mjuka böjar där luften ska passeta.

Andra alternativ är att använda ett 50 mm rör vilket ger 19.6 cm2 i tvärsnittsarea vilket ju fort ger volym, eventuellt kan man ju platta till det röret för att få det något plattare att ta mindre plats.

Plenum nr två blir burken bakom spjällhusenen tänker att man gör nåt liknande men gjort av av 2 eller 3" rör och kanske 100 mm plåtresor nellan som en burk bakom spjällhusen sen tänker jag mig att dessa två burkar kopplas ihop med så grov slang det går att få dit.

Finna det nån nackdel med att dela upp plennumets volym i två burkar? Jag kan inte se att det ska påverka mot att ha ett rör och ett stort plennum så länge man inte stryper mellan de två burkarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det nån nackdel med att dela upp plennumet så man har "två plenum"?

Tänker att om jag gör röret bak från turbon döljt bakom tanken av ett kluvet 35 mm rör och 50 mm plåtremsor får jag en tvärsnittsarea på 20.6 cm3 så får jag hyfsat med volym på vägen bakåt, tänker vidare att jag "konar: in och utgång på detta plenum och monterar böjar så det blir mjuka böjar där luften ska passeta.

Andra alternativ är att använda ett 50 mm rör vilket ger 19.6 cm2 i tvärsnittsarea vilket ju fort ger volym, eventuellt kan man ju platta till det röret för att få det något plattare att ta mindre plats.

Plenum nr två blir burken bakom spjällhusenen tänker att man gör nåt liknande men gjort av av 2 eller 3" rör och kanske 100 mm plåtresor nellan som en burk bakom spjällhusen sen tänker jag mig att dessa två burkar kopplas ihop med så grov slang det går att få dit.

Finna det nån nackdel med att dela upp plennumets volym i två burkar? Jag kan inte se att det ska påverka mot att ha ett rör och ett stort plennum så länge man inte stryper mellan de två burkarna.

Har du tillräckligt grova rör mellan så blir det ingen skillnad.
Är dom lite för trånga så blir det nog ändå bättre än ett litet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska försöka ta mig ut och mäta och kolla, men I vilket fall som helst så siktar jag på nånstans runt 45 mm mellan de två rören och utloppet från kompressorn är nog nånstans runt 30-35 mm.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top