Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är en svår inlärningskurva att få insprut att funka med turbo men när väl de funkar är de desto enklare att justera in perfekt såklart. Min tvåtaktsskoter polaris pro rmk 800 har insprut och den statorn ger ca 360watt om jag mins rätt. Den drar ecu två spridare bränslepump och lysen två 55/60w halogenlampor och ett led baklyse samt ca 30watts värmehandtrag. Även bredbandsklambda är kopplat till skoterns el. Bredbandlambdan drog knapt 0,7watt när väl sonden värmt upp sig som den gör i ca 2 min, mins ej vad de drog i uppvärmning men typ 30-60w gissar jag. Har även kört bredbanslambdan med 12v lipo på 4amp och de räcker en heldags mappning med flera starter så löst batteri duger bra. Kör du insprut så måste man endera ha ett batteri som stailiserar spänningen eller som på min skotyer sityter de en relt stor kondensator som håller upp volten till 12,40v vid korta dippar , som ex när man lägger i backen så stannar motorn i 1 sek och byter varv och går bakvägen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle förgasare vara lättare än insprutning med turbo? Att det inte är mån lek med insprutning har jag klart för lig men utan att testat tror jag nog att insprutning hade varit enklare i alla fall på kompressorhojen men där kanske sugkompressorn ställer till det extra mycket med förgasarbestyckningen.

Vad är problemet med med insprutning och turbo? Maxxecu verkar ha en ingång med slang direkt in i ECU:n för turbotrycket. Är det värre än sugmotor?

Finns en kille i USA som komprwssormatat en CB175 och han gav upp med förgasaren och kör då med sprut men ha har ett spjällhus före kompressorn och sen spridare på insugen nära toppen.

Frågan är väl då hur man ska tänka, förgasare eller insprutning? Största problemet med insprutning är väl hur mycket ström hela insprutning tar?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Så här gjorde jag på min förra hoj.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så här gjorde jag på min förra hoj.

Jag har läst den tråden förr och minns jag rätt bytte du statorn. Snygg hoj som är smakfullt byggd. Har skickat ett PM är som mer nyfiken på du Har erfarenheter av Maxxecu insprutningen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilken typ av förgasare har hojen?

Original sitter det två stycken 29 mm Keihin vakuumgasare, likadan gasare som jag kör med på kompressorhojen men där använder jag bara en.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top