Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom måste vara till 1400 då, jag kan inte minnas att han haft någon gsxr600.

Jag vet att ni jobbar tillsammans, jag har bara trott att spjällhusen följde med hojen ner till Skåne.

Som jag fattade det hela är dessa spridare som aldrig användes till bygget utan blev över och liggandes kvar hos honom så spjällhusen lär nog följt med den hojen.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Dom måste vara till 1400 då, jag kan inte minnas att han haft någon gsxr600.

Jag vet att ni jobbar tillsammans, jag har bara trott att spjällhusen följde med hojen ner till Skåne.
Blev att använda originalspridarna på de spjällhusen. De jag fick av Bra_i_gasen är från GSXR600 men födade för lite. Maveric har kvar spjällhusen du gjorde. Glömmer aldrig kommentaren då jag hämtade dem: "trimmar ni mopeder ännu!?" :rofl:rofl

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Luftgevärsskyttet tar mycket tid nu men så börjar också ungarna i vår förening vara på hyfsad nivå nu, träningsläger med OS-tvåanns tränare och en hel del tävlande sånt så det börjar faktiskt bli lite nivå på det hela så få har detta projekt har blivit lidande.

Tog i alla fall och svarvade ner utsidan på trattarna lite grann så dom blev lättare och smäckrare, sen borrade jag hål i främre plåten på vad som ska bli plenumet. Tanken är att ha inloppet i plenument i överkant på framsidan ovanför och snett in på höger sida, tycker att det borde fungera. Eventuell skulle man kunna kunna ha en rörstump inne i plenumet så man styr luftströmmen rakt bakåt i mitten på bakväggen.

Skulle jag hinna bygga plenumet och en fuelrail I vinter får jag nog vara nöjd för nu väntar skytte tre helger på ramen.

20250222_211420.jpg20250222_211430.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Detta är fortsättning på plennumet, har bara punktat ihop det för att få en liten bild av det hela. Som sagt så funderar jag på ingången med luften i framkant förskjuten åt höger sida på vilken turbon är placerad av hojen. Att ta in luften i plenumet nån annanstans är knappast bättre då det gäller dragningen av tryckröret mellan plenumet och turbon. Tänkte försöka få ett 51 mm rör in men går man ner till 45 mm så blir det bättre med plats, kan inte tänka mig att det ska strypa med ca 10 cm 45 mm rör med tanke på hur litet utlopp det är på kompressorn.

Jag har ju nån idé att försöka dra om avgassystemet så det kommer ut i den tänkta kutsen och har jag plenumet så här så borde det gå och att man även får plats med ett batteri bakom plenumet.

Vad tror ni om detta? En bild är där jag håller hur det tänkta röret in ska sitta.

20250223_165434.jpg20250223_165442.jpg20250223_165458.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Så här är det tänkt att röret in i plennumet blir, enlig men beräkning (utan nån som helt vetenskap bakom) så tycker jag att luftströmmen borde träffa ganska så mitt i bakvägen på plennumet, tror jag låter röret gå in en bit kanske 5-10 mm in i plennumet.

Hur känsligt är luftflödet in i plenumet? Helst ska man väl ha en tratt på röret även där det går in men jag vet inte hur stor betydelse det har? Är ju lite värre att göra en oval tratt mot att svarva fram de runda trattarna jag gjort till insugsrören. Vet inte om det skulle vara bättre om man skulle göra en vinklad kant på röränden mot att ha röret jämns med väggen eller en bit in?

20250227_201044.jpg20250227_201029.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En tratt på ingångsröret är nog viktigare än utloppet från plenumet men önskad design blir lite annorlunda. För inloppet kan man snarare hellre välja att bara göra en expanderande kona så att gashastigheten minskar successivt.

Jämför hur man designar en venturi med rundad inlopp och sedan konar den utåt.

På sätt och vis är det samma problem och lösningar som med flygplansvingen. Om man tittar lite på bilden inser man att ytterprofilen är liksom en halv flygplansvinge.

Den som ska porta motorer ska ofta ha den här bilden i åtanke.

1000036557.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
En tratt på ingångsröret är nog viktigare än utloppet från plenumet men önskad design blir lite annorlunda. För inloppet kan man snarare hellre välja att bara göra en expanderande kona så att gashastigheten minskar successivt.

Jämför hur man designar en venturi med rundad inlopp och sedan konar den utåt.

På sätt och vis är det samma problem och lösningar som med flygplansvingen. Om man tittar lite på bilden inser man att ytterprofilen är liksom en halv flygplansvinge.

Den som ska porta motorer ska ofta ha den här bilden i åtanke.

View attachment 511219

Jag funderade på detta, frågan är om det är bättre att göra denna kona inne i plenumet mot att ha ett rör? Helst hade jag haft konan utanför plenumet men den får inte plats och det är väl knappast klokare att gå ner i dimension för att sen kona upp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag funderade på detta, frågan är om det är bättre att göra denna kona inne i plenumet mot att ha ett rör? Helst hade jag haft konan utanför plenumet men den får inte plats och det är väl knappast klokare att gå ner i dimension för att sen kona upp.

Bättre utanför så blir det mjukare övergång. Skarpa hörn är inte heller bra.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Blir svårt att få till det bra, funderar dock på om jag skulle klyva röret och lägga in kilar och sen låta röret gå ut på gaveln för att minska ner vinkeln mot utsidan som är runt 30 grader så den blir så nära 90 grader eller om det går att få ännu större vinkel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Blir svårt att få till det bra, funderar dock på om jag skulle klyva röret och lägga in kilar och sen låta röret gå ut på gaveln för att minska ner vinkeln mot utsidan som är runt 30 grader så den blir så nära 90 grader eller om det går att få ännu större vinkel.

Jag tänkte att det går att göra en kona på slutet? Eventuellt platta till den så att den blir oval på slutet?
Vad har du för godstjocklek?

Annars brukar nog de flesta göra som det ser ut nu.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Eller något i den här stilen kanske funkar?
View attachment 511276

Är ju nåt åt det hållet jag tänker mig men men att röret och konan får bli som ett litet "y" mot plenumet. Man har röret som på bilden men bygger ut med på konan på utsidan av röret och en bit på gaveln för att få plats för den.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!