bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, du behöver mäta ventiltiderna så.
Det är ganska enkel model sen, men problemet är att ljudhastigheten ändras med temperaturen och temperaturen ökar med laddtrycket.
Du behöver i princip mäta insugstemp för att kunna räkna ut det rätt.
Men man kan ju börja med att höfta till en gissning på temperaturen.
Det går ju designa så att man kan ändra längden senare. Du funderade väl ändå på att göra nytt insug senare.
Sen när du provkört och vet vid vilket varvtal du vill ha mer vridmomentet samt samt insugstemp så går det ju räkna om och med att bättre gissningar.
Mäta ventiltoderna är väl inte hela världen om det går till som jag nu tror att man ska göra, dock vet jag inte storleken på ventilerna.
Att förlänga insuget borde vara hyfsat lätt i detta fallet om man väljer att ha fritt bakom plenumet då är det ju bara att skarva på rören eller ha en längre silikonslang mellan. Hade man velat hända man ju kunnat svarva till en genomgång i plenumet med o-ringsspår och sen låta tratten vara teleskopisk så längden blir justerbar utifrån.
Har du nån uppfattning om hur mycket man måste ändra längden för att få märkbar effekt? Vill minnas att då jag höll på med avgassystemet på GSX:en var en skillnad mellan 7000 och 9000 rpm ca 20 cm.