Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, du behöver mäta ventiltiderna så.

Det är ganska enkel model sen, men problemet är att ljudhastigheten ändras med temperaturen och temperaturen ökar med laddtrycket.

Du behöver i princip mäta insugstemp för att kunna räkna ut det rätt.

Men man kan ju börja med att höfta till en gissning på temperaturen.

Det går ju designa så att man kan ändra längden senare. Du funderade väl ändå på att göra nytt insug senare.

Sen när du provkört och vet vid vilket varvtal du vill ha mer vridmomentet samt samt insugstemp så går det ju räkna om och med att bättre gissningar.

Mäta ventiltoderna är väl inte hela världen om det går till som jag nu tror att man ska göra, dock vet jag inte storleken på ventilerna.

Att förlänga insuget borde vara hyfsat lätt i detta fallet om man väljer att ha fritt bakom plenumet då är det ju bara att skarva på rören eller ha en längre silikonslang mellan. Hade man velat hända man ju kunnat svarva till en genomgång i plenumet med o-ringsspår och sen låta tratten vara teleskopisk så längden blir justerbar utifrån.

Har du nån uppfattning om hur mycket man måste ändra längden för att få märkbar effekt? Vill minnas att då jag höll på med avgassystemet på GSX:en var en skillnad mellan 7000 och 9000 rpm ca 20 cm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mäta ventiltoderna är väl inte hela världen om det går till som jag nu tror att man ska göra, dock vet jag inte storleken på ventilerna.

Att förlänga insuget borde vara hyfsat lätt i detta fallet om man väljer att ha fritt bakom plenumet då är det ju bara att skarva på rören eller ha en längre silikonslang mellan. Hade man velat hända man ju kunnat svarva till en genomgång i plenumet med o-ringsspår och sen låta tratten vara teleskopisk så längden blir justerbar utifrån.

Har du nån uppfattning om hur mycket man måste ändra längden för att få märkbar effekt? Vill minnas att då jag höll på med avgassystemet på GSX:en var en skillnad mellan 7000 och 9000 rpm ca 20 cm.

Du behöver inte veta ventilstorleken. Nu när du säger det så vet jag att jag sett formler som blandar in alla möjliga mått men det är bara varvtal och ventiltider man behöver.
Längden ges därefter av ljudhastigheten.

Största osäkerhetsfaktorn är temperaturen.

ljud.png
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu gjorde jag ett överslag och första moden skulle ge ett insug som är i storleksordningen 1 meter långt.
Det får ju inte plats så man måste använda sig av multiplar för att få ner längden och då handlar det om kanske 30 cm långt insug och bara någon centimeters förändring av längden.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag mätt durationen och fått den till 260 grader från det att insugsventilen är öppen 0.10 mm till den stänger och är på 0.10 mm igen.

Hittade nån kalkylator http://www.exx.se/techinfo/runners/runners.html på nätet och enlig den så bör jag ha avstänt vid ca 5700 rpm då mina rör är 302 mm långa så gott jag nu kan mäta länden. Dock verkar inte denna kalkylator ta hänsyn till tempen.

Får väl kolla in Two strokes formeler men jag känner att jag skulle behöva flickan att räkna åt mig men hon är i Sundsvall och firar jul och nyår.

Mätningen av durationen och vad jag kommit fram till jag kalkylator på nätet.
20241230_182028.jpg
Screenshot_20241230_190524_Samsung Internet.jpg

Edit: bytte sista bilden och det verkar bli avstämt vid 5700 rpm, missade att måtten var i cm inte mm.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den där kalkylatorn har nog atmosfärstryck och någon standardtemperatur inlagda reda?

Om vi antar att du har 50 grader i insuget pga av komprimeringen av luften så har ljudhastigheten ökat från 343 till 360 m/s vid atmosfärstryck.

0.5 bars laddtryck, dvs 1.5 bar och 50 grader absolut gör vidare att luftens densitet ökat från 1.2 till 1.58 kg/m^3.

Det här gör att många av de förenklad "hands on" formlerna blir fel i en överladdad motor eftersom dom är baserade på atmosfärstryck.

Du behöver alltså formler där man tar med detta.

Vedbodshandboken har med ljudhastigheten så den löser nog problemet.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderingar om vedbobokens formel där man säger "övertryckets längd i vevaxelgrader", är det den tiden insugsventilen är öppen eller är detta nåt annat? Räknar jag med 360 m/s i ljudhastighet, 7000 rpm (116 r/s) och 260 grader så blir ju insuget 112 cm långt.

Men räknar man med samma hastighet och varvtal men som i formeln med 90/720 så blir det 38 cm vid 7000 rpm, i sånt fall skulle mina gör just nu vara avstämda på 8500 rpm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funderingar om vedbobokens formel där man säger "övertryckets längd i vevaxelgrader", är det den tiden insugsventilen är öppen eller är detta nåt annat? Räknar jag med 360 m/s i ljudhastighet, 7000 rpm (116 r/s) och 260 grader så blir ju insuget 112 cm långt.

Men räknar man med samma hastighet och varvtal men som i formeln med 90/720 så blir det 38 cm vid 7000 rpm, i sånt fall skulle mina gör just nu vara avstämda på 8500 rpm.

Jag såg det där sen, den är jäkligt otydlig på den punkten men det måste vara hälften av ventilens öppettid, alltså 130 grader i ditt fall.
Tryckvågen vandrar ju från ventilen till tratten där den studsar tillbaka mot ventilen så eftersom ljudvågen ska vandra sträckan 2 gånger så måste man dela med 2.

Om dom är avstämda vid 8500 rpm så bör dom även vara avstämda vid halva det varvtalet alltså runt 4250 rpm. Det blir nog en alldeles utmärkt utgångspunkt för dig. Förhoppningsvis sammanfaller det ganska bra med när turbon är på väg att börja ladda.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag såg det där sen, den är jäkligt otydlig på den punkten men det måste vara hälften av ventilens öppettid, alltså 130 grader i ditt fall.
Tryckvågen vandrar ju från ventilen till tratten där den studsar tillbaka mot ventilen så eftersom ljudvågen ska vandra sträckan 2 gånger så måste man dela med 2.

Om dom är avstämda vid 8500 rpm så bör dom även vara avstämda vid halva det varvtalet alltså runt 4250 rpm. Det blir nog en alldeles utmärkt utgångspunkt för dig. Förhoppningsvis sammanfaller det ganska bra med när turbon är på väg att börja ladda.


Räknar jag på 130/720 så blir det istället 56 cm vid 7000 rpm.

Men om jag då räknar med samma 130/720 med 360 m/s men på 10000 rpm så får jag 39 cm långt insug och vid 11000 rpm skulle det bli 35,5 cm långt. Skulle detta alltså kunna vara hyfsat bra om man även har avstämt på 10000 rpm eller 11000 rpm och sen även avstämt vid 5000 och 5500 rpm. Rent spontant borde det ju vara där nånstans vid 5000 rpm som turbon kan tänkas börja ladda och max effekt är ju vid runt 10000 rpm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Räknar jag på 130/720 så blir det istället 56 cm vid 7000 rpm.

Men om jag då räknar med samma 130/720 med 360 m/s men på 10000 rpm så får jag 39 cm långt insug och vid 11000 rpm skulle det bli 35,5 cm långt. Skulle detta alltså kunna vara hyfsat bra om man även har avstämt på 10000 rpm eller 11000 rpm och sen även avstämt vid 5000 och 5500 rpm. Rent spontant borde det ju vara där nånstans vid 5000 rpm som turbon kan tänkas börja ladda och max effekt är ju vid runt 10000 rpm.

Temperaturen är bara en gissning så vi vet inte om det blir exakt 360 m/s och vi vet inte heller när turbon kommer börja ladda så jag tror det är onödigt arbete att börja ändra längden när du redan verkar vara så pass nära.

Bygg klart och provkör, och bygg gärna in en tempgivare i insuget så har du mer kött på benen senare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Temperaturen är bara en gissning så vi vet inte om det blir exakt 360 m/s och vi vet inte heller när turbon kommer börja ladda så jag tror det är onödigt arbete att börja ändra längden när du redan verkar vara så pass nära.

Bygg klart och provkör, och bygg gärna in en tempgivare i insuget så har du mer kött på benen senare.

Om man räknar vidare på detta borde nånstans runt 35 cm långa rör vara en vettig utgångspunkt att börja med, om jag nu räknat rätt så skiljer det ca 900 rpm för att få deg hela avstämt om man ändrar ljudhastigheten från 350 m/s till 380 m/s.

350 m/s blir avstämt vid 34,4 cm vid 11000 rpm
360 m/s blir avstämt vid 34,5 cm vid 11500 rpm
370 m/s blir avstämt vid 34,5 cm vid 11600 rpm
380 m/s blir avstämt vid 34,5 cm vid 11900 rpm

Just nu blir mina rör med trattarna ca 30 cm långa men funderar på om man bara sätter en längre silikonslang mellan rören ut från plenumet och till spjällhusen så slipper jag svetsa på rören med trattarna, det borde väl funka? Det skulle ju i sånt fall vara hyfsat enkelt att bara byta slangar eller skjuta plenumet framåt och bakåt i silikonslangen för att ändra längden på insuget om man bara har fritt bakom plenumet och har justerbara fästen för det. Andra alternativet är väl att ha ett lösa utbytbara rör och två silikonslangar mellan röret med tratten, "justering röret" och spjällhuset.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Försök hålla org länd på insugsrören från lurftburk till spjällhus för de är utprovat från fabrik. Jag körde med två olika länder på min enstånka xr 650r när den va sugtrimmad. När man körde grusväg körde jag org länd och på asfaltsbana 5 cm kortare. Med 5cm kortare upplevdes den ge 2-3 hk mer men på högre varv och den tappade 2-3 hk under 6000v. I ditt fall kan du ha 5cm längre insug än standard för qatt få bättre bottendrag innan turbon vaknar men som sag org läng duger gott.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Försök hålla org länd på insugsrören från lurftburk till spjällhus för de är utprovat från fabrik. Jag körde med två olika länder på min enstånka xr 650r när den va sugtrimmad. När man körde grusväg körde jag org länd och på asfaltsbana 5 cm kortare. Med 5cm kortare upplevdes den ge 2-3 hk mer men på högre varv och den tappade 2-3 hk under 6000v. I ditt fall kan du ha 5cm längre insug än standard för qatt få bättre bottendrag innan turbon vaknar men som sag org läng duger gott.

Poängen som jag ser det är att om man lyckas få insug och avgas avstämt vid rätt varvtal så kommer du tidigare få tillräckligt massflöde för att driva turbon och kickar därmed igång den tidigare än du annars skulle ha gjort.
Jag tror på en höft att du kan förskjuta punkten för när turbon börjar ladda med 1000rpm och på en liten motor kan det vara ganska värdefullt.

5cm förändringar är som du ser på Bosses kalkyler en jäkla stor skillnad och du kan ha missat en sweet spot där imellan dina olika längder.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyårshelgen har tillbringats med att laga en vattenläcka på en huvudledning så inget mer är gjort på hojen. Jag ska försöka kolla hur långt original insuget kan tänkas vara men, i detta fallet spelar väl tempen roll så att original längden blir avstämt på högre varvtal.

Tänker att det optimal borde vara om man skulle pricka 10500 rpm vilket väl är var jag skulle vilja ha toppeffekten och då även få avstämt på 5250 rpm vilket kan tänkas vara bra för att där ikring kan man hoppas på att turbon börjar ladda.

Vad gäller för avstämning på avgassystemet då man har turbo? Tidigare i tråden har det ju talats om att ha så korta rör som möjligt mellan topp och turbon vilket jag har. Har försökt att googla men hittar inget riktigt bra om detta för det borde bäl även gå att räkna på detta?

Får förhoppningsvis lite mer tid i helgen att fortsätta på bygget och tänkte att börja klippa till lite plåtbitar till plenumet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyårshelgen har tillbringats med att laga en vattenläcka på en huvudledning så inget mer är gjort på hojen. Jag ska försöka kolla hur långt original insuget kan tänkas vara men, i detta fallet spelar väl tempen roll så att original längden blir avstämt på högre varvtal.

Tänker att det optimal borde vara om man skulle pricka 10500 rpm vilket väl är var jag skulle vilja ha toppeffekten och då även få avstämt på 5250 rpm vilket kan tänkas vara bra för att där ikring kan man hoppas på att turbon börjar ladda.

Vad gäller för avstämning på avgassystemet då man har turbo? Tidigare i tråden har det ju talats om att ha så korta rör som möjligt mellan topp och turbon vilket jag har. Har försökt att googla men hittar inget riktigt bra om detta för det borde bäl även gå att räkna på detta?

Får förhoppningsvis lite mer tid i helgen att fortsätta på bygget och tänkte att börja klippa till lite plåtbitar till plenumet.

När jag läste om ljudutbredning i kanaler så sa min lärare att en ljudvåg passerar teoretiskt oförändrad genom turbon så teoretiskt bör det inte bli någon skillnad på avstämda längder.

Fast jag är inte helt övertygad om den teorin för det är allmänt känt att ljudnivån minskar i turbon

Avgaser kyls i turbon och turbon är även en areaökning jämför med en sk powerbomb på avgasröret.

Med det sagt så skulle nog min första ansats ändå bli att beräkna längden precis som utan turbo.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top