Jag tror att fördelen med x-ring är låg friktion i rörliga delar och jag tror inte de tätar bättre vid fast montering. Snarare upplever jag subjektivt att x-ringar har kortare livslängd.
Ungefär så. X-ring och framförallt olika former av läpptätningar erbjuder lägre friktion i dynamika applikationer, men inte nödvändigtvis bättre tätning vare sig i statiska eller dynamiska applikationer.
Angående val av o-ring så gäller det att ha tungan i rätt mun både vid dimensionering och materialval. Några snabba rekommendationer från min sida som alltid fungerar:
1) O-ringens tvärsnitt bör komprimeras 20-25% i monterat läge.
2) O-ringen bör hellre monteras utanpå en axel än inuti ett hål.
3) O-ringens längd bör sträckas ungefär 5% i monterat läge.
4) NBR-oring max 100 grader C.
5) FKM-oring för högre temperaturer.
6) Hårdhet 70 Shore duger för 99% av alla applikationer, högre hårdhet endast nödvändig i krävande dynamiska applikationer.
Jag rekommenderar Trelleborgs och Simrit's användarportaler. Där finns all info man behöver och väldigt mycket mer. Jag kan dock inte med gott samvete rekommendera o-ringar från kinatillverkare eller Biltema. Även o-ringar finns i olika kvalitetsklasser och ni kan ju själva gissa vilken klass de allra flesta Kina-oringar tillhör...