Idag tar jag faktiskt fortsatt på bygget och ena tratten är klar. Tänkte beställa trattar på eBay men efter att notrightrider utsett mig till industriminister i Alatalos kommande regering så tänker jag på den Norrbottninska tillverkningsindustrin och såg till att pengarna stannade kvar i landet och även skapade sysselsättning
Har bestämt att göra som med kompressorbygget att först bygga och se om det hela fungerar som tänkt så plenumet får bli i svart plåt. Hade 45 mm avgasrör och en spillbitar ämnesrör som fick bli utgångmaterial till trattar, visst blir själva tratten tynger än i aluminium men det får duga till att börja med och denna vikt är nog försumbar i detta läget. Gjorde en testsvarving (glömde att jag skulle ha en stödkant mot röret och svarvade för stort hål) och testade att det såg ut möjligt att göra trattar under någorlunda kontrollerade former.
Svarvade till en stödkant för 45 mm röret som punktades fast i ämnesröret som skulle bli tratten, sen vände jag det hela och svarvade upp hålet invändigt så det precis tog lite materia inne i röret, tratten började med att jag svarvade 10 graders vinkel, sen målade jag med tusch och svarvade nästa vinkel 20 grader och mätte hur lång in från kanten som jag tagit då det såg vettigt ut, sen fortsatte jag med att måla med tusch och svarva vinklar och mäta steg för steg. Då tratten så någorlunda vettigt ut jämnade jag av kanterna där vinklarna möttes med rundfil i svarven och sen putsade jag del hela med smärjelduk. Ser i alla fall ut hyfsat vettigt och bör vara reperterbart då jag skrivit upp vinklar och mått.
O-ringar till spridarna fixade jag genom att klippa av en stor o-ring och sen gjorde jag två små o-ringar genom att limma ihop ändarna. Skulle nog tro att dessa o-ringar skulle funka men jag gjorde mest detta för att jag nu skulle få o-ringar som håller spridarna på plats.
Lite bilder på det hela, tratten då den är nästan klar
Nåt sånt här blir det och nu kan man ana var plenumetoch fuelrail kommer att hamna, lutar nog åt att jag använder denna tank och få för röret mellan turbon och plenumet gå i underkant på tanken.