bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De går utmärkt att leda in oljereturen rakt igenom kåpan eller vart du vill huvudsak att de är ovan oljenivå och inga uppförsbackar på slangen. Jag "tror" inte de gör något om slangen blir vågrät strax innan inlopp i kåpa. De enda som händer om de blir oljestockning i returen är att den ryker blårök men om du kör på bakhjulet hela tiden blir de bra fall Jag fick inte ens problem med returen trots att turbon satt bak på hojen och jag ledde in olja i toppen av växellådan in via vevhusventnippeln som satt där på xr 650. Jag körde i regel minst 200-600m på bakhjulet stup i kvarten utan rökplym. Men de va ju rätt stort fall till växellådan säkert 30cm höjdskillnad så jag antar att de forfarande va lite fall vid bakhjulsåkning.
Vist va de vanligt blött oljetråg på den för på hojar med torrsup kan man leda in oljan via oljepluggen. Jag ser att de blir kort slang från turbo till motor så om de underlättar kan du ev gå ner tioll 8mm inv slangdim annars är som sagt 12mm mest vanligt. Jag tror dock den där lilla turbon i nte kräker igenom så mycket olja och speciellt inte om du stryper inkommande olja mer. Min xr650 gav otroligt högt oljetryck på tomg trots rullagrad vevstake typ 2 bar på 1500 rpm. De blev inte ens någ skillnad då jag satt dit just den där turbon. När jag bytte till större turbo la jag märke till att turbons inkommande oljestryphål va bet större, men den turbon va dubbelt så stor också.
Om du har vevhusvent in till växellådan kan du leda in olja där för de är bara fördel att de regnar olja på dreven men då får man såklart sätta in vevhusvent på annat ställe. Jag gjorde hål i ett av ventiljusteringslocken på ventilkåpan.
Är vanlig våtsump på denna motor, vevhusventilationen på denna motor är i ventilkåpan så det skiter sig då den hamnar ovanför turbon. Samma är det med oljepåfyllningspluggen med stickan den ska man in i den är det inte stort fall från turbon.
Har i alla fall fått tag på 16 mm hydraulrör vilka bör vara 12 mm invändigt så med lite tur kanske jag kan få till en plugg i sidan på kåpan med ett rör på som går. Hade varit snyggt om man kunnat bocka detta rör men jag tror det blir svårt, kan möjligen gå om man sandfyller det.
Funderar på om man kunde använda en banjo om man filade eller fräste upp hålen i banjobulten maximalt, är juninget tryck här så man borde kunna fila upp hålen ganska rejält innan bulten blir försvagad? Det hade i alla fall blivit jäkligt snyggt med två banjokopplingarna bredvid varandra.