Snyggt jobbat - du kan mer än svetsa rör ser jag!!Förkylningseländet håller i sig, bara man är frisk till helgen då vi ska till Oulo på utställning.
Har i alla fall klart för att göra en banjobult med uttag för oljetryckskontakten, den värdelösa Jula fräsen har nu gått från att vara oduglig till bara dålig. Dålig är väl kanske att ta i men bra är den ju inte men den har i alla fall blivit en otrolig förbättring och nu en användbar maskin då man har nu koll på Z-axeln både själva matningen och axelns rörelse via digitalen. Har även digitala som ska dit på X och Y-axeln bara jag piggnar till.
Har köpt en billig bromsslang från Amazon för att testa oljetrycket till turbon till jag får gjort en måttbeställd bromsslang i Luleå. Tänkte först köra på startmotorn med oljematningen till turbon pluggad och lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut vid toppen då, sen koppla in turbon och se så det verkar komma olja till toppen. Se har jag gjort ett uttag för dubbelbanjo så man kan koppla in en vanlig manometer vid turbon och kolla oljetrycket där.
Lite bilder på apparaten som tillsammans med svarven ska fixa en lämplig banjobult, tidigare var det bara spakarna som man justerade djupet med vilket var helt värdelöst och okontrollerbart. Är en del kvar innan den är klar men den är användbar nu.
View attachment 498152View attachment 498153
View attachment 498154
Mja jag tror de blir för varmt för mätare direkt på turbo. Avgashuset kan bli så hett att de glöder men oljan blir ju inte hetare än max 100-130c inne i lagerhuset. Givaren har ju plast/lim inne i sig så jag tror den kommer hålla länge där.
Som sagt jag kan inte riktigt få ihop hur det blir tryck i vevhuset om man inte laddar. Det kan ju visa sig så att jag haft tryck i vevhuset men att man inte märkt detta fören jag haft lossat ventilkåpan och jag är lite osäkrr på om verkligen hade packnkngen rätt meb bra tryck var det då det blev ett oljesprut framåt.
Har för mig att jag tagit kompprov sol var okej då hojen trilskades med att starta med elstarten ich fick dåligt på lågvarv men då visade det sig vara fel på statorn men jag kan ju testa kompen igen.
Funderar på om man skulle lossa returen från turbon och släppa oljan i en flaska, man borde snabbt märka om trycket I vevhuset försvinner innan oljenivån blir för låg.
Om man ska in med extra vevhusventilation känns det väl ut som smart att ha en ventilation i transmissionskåpan och sen ha kvar originalet i ventilkåpan, eller?
Hur mycket tryck brukar det vara i vevhuset? Tycker att man kanske borde ha problem på kompressorhojen där man laddar och laddtrycket kan smita flrbi kolvringarna men på denna så kan jag inte riktigt få ihop det.
Kände att det pulserade friskt både från oljepåfyllningen med locket av och genom vevhusventilationen i ventilkåpan men det kanske är hyfsat tryck original?
Det pulserar ju så det kan kännas mycket med handen en bit från öppningen men egentligen ska ju medeltrycket vara lågt. Testa att hålla för hålet med en plastpåse så tror jag det blir mer tydligt hur lite det egentligen blåser.
Vet inte på motorcyklar men jag har märkt på bilar att det kan kännas väldigt olika om man håller handen med en aning avstånd ifrån påfyllnadshålet. Vissa bilar känns knappt och andra kan kännas som att det blåser från hålet. Fast egentligen pulserar det alltså bara.
Det tryck som blir är ju bara från läckage förbi kolvringarna och det är normalt sett inte mycket alls.
Jag får kolla vidare, kom på att kopplingskorgen ligger ju också dåligt till för att vispa runt olja som sen kanske kan blåsa ut olja med pulserna genom påfyllningen.
Det kan väl dock inte finnas nån nackdel med en extra eller större öppning till vevhusventilationen?
Det är nog riskfritt men du bör kanske sätta ett filter där ifall det blir för stort.
Jag tror inte du behöver det, jag misstänker att du inte har så högt tryck som du tror.
På racemotorer sätter dom ju ibland en vakuumpump som evakuerar luften ur vevhuset. Det ska tydligen ge lite extra effekt att kolvarna inte behöver pumpa runt luft på undersidan också.
Åtminstone i teorin.
Om jag minns rätt är väl CB250N en360 graders parallelltwin. Kolvarna går upp och ner samtidigt. Vilket gör att vevhusventilationen andas mycket. En p-twin ökänd för ventilationsproblem var Norton Commando på sjuttiotalet. En mod som finns är att sätta en reedventil på vevhusventilationen för att få undertryck i vevhuset.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |