Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Förkylningseländet håller i sig, bara man är frisk till helgen då vi ska till Oulo på utställning.

Har i alla fall klart för att göra en banjobult med uttag för oljetryckskontakten, den värdelösa Jula fräsen har nu gått från att vara oduglig till bara dålig. Dålig är väl kanske att ta i men bra är den ju inte men den har i alla fall blivit en otrolig förbättring och nu en användbar maskin då man har nu koll på Z-axeln både själva matningen och axelns rörelse via digitalen. Har även digitala som ska dit på X och Y-axeln bara jag piggnar till.


Har köpt en billig bromsslang från Amazon för att testa oljetrycket till turbon till jag får gjort en måttbeställd bromsslang i Luleå. Tänkte först köra på startmotorn med oljematningen till turbon pluggad och lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut vid toppen då, sen koppla in turbon och se så det verkar komma olja till toppen. Se har jag gjort ett uttag för dubbelbanjo så man kan koppla in en vanlig manometer vid turbon och kolla oljetrycket där.

Lite bilder på apparaten som tillsammans med svarven ska fixa en lämplig banjobult, tidigare var det bara spakarna som man justerade djupet med vilket var helt värdelöst och okontrollerbart. Är en del kvar innan den är klar men den är användbar nu.

View attachment 498152View attachment 498153
View attachment 498154
Snyggt jobbat - du kan mer än svetsa rör ser jag!!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja den är väl en lite hotroddad Jula fräs😉 Har själv byggt Z-axelns finmatning fast skruven och kugghjulet är köpt på eBay men resten är egen tillverkat mest i svarven och fräsen. Den har nu övergått från helt värdelös till bara dålig, fast den fungerar I alla fall nu.

Det har varit ett långtidsprojekt men till detta turbobygge kände jag att jag behövde kontroll främst i Z-led efter att fräst adapter utan att riktigt veta vilket nyckelgrepp det kunde tänkas bli.

Det som är gjort på fräsen är att för ca 2 år sen byttes pelaren till en massiv slipad axel och jag gjorde en lagring för pelaren nere där foten är skruvad i bordet vilket gjorde maskinen stabilare och digitalskalor köptes också men sen stannade det av och skalorna blev liggandes till nu.

Äntligen har värsta förkylningseländet släppt så jag gick på X och Y-axelns skalor vilket var kvar att göra och var hyfsat enkelt mot Z. Har två småsaker till att fixa och det är klämringen till djupstoppen så man kan ställa in djupet och att göra ett fäste att fästa Y-axelns skala i bakkant

Sen har jag testat att fräsa med hyfsat resultat, så nu jag jag min banjobult.

Den nästan klara fräsen och resultatet av en dålig men användbar fräs.

20240509_170902.jpg20240509_165636.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Angående fräsen så glömde jag bort att även dragstängen som håller chucken är modifierad så den är dubbelverkande och kan pressa loss chucken från morsekonan istället för att man ska behöva slå på skruven som är dragstång och då belasta lagren.

En turbofundering efter detta sidospår med fräsen. Hur varmt blir det vid oljeledningen vid turbon? Har testat montera banjon med oljetrycksgivaren I adaptern men tycker den sticket ut nog så mycket åt sidan och det går nog inte att göra den så mycket kortare. Skulle bli snyggare och mer praktiskt med oljetrycksgivaren placerad på turbon men blir det för varmt att placera den där?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mja jag tror de blir för varmt för mätare direkt på turbo. Avgashuset kan bli så hett att de glöder men oljan blir ju inte hetare än max 100-130c inne i lagerhuset. Givaren har ju plast/lim inne i sig så jag tror den kommer hålla länge där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mja jag tror de blir för varmt för mätare direkt på turbo. Avgashuset kan bli så hett att de glöder men oljan blir ju inte hetare än max 100-130c inne i lagerhuset. Givaren har ju plast/lim inne i sig så jag tror den kommer hålla länge där.

Det var vad jag misstänker men jille få det bekräftat så då får givaren bli nere på motorn. Är nog stor risk att jag tar en dubblabanjo i adaptern ut från motorn och sen en slang och monterar givaren i slangänden dold nånstans. Men tills vidare får den sitta i min egentillverkade banjobult.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag har jag återupptagit byggandet då både jämten och jag behöver vila och det regnar ordrntligt.

Testande oljeförsörjningen och har tidigare byggt en adapter för oljetrycksmätare att använda tillsammans med en dubbel banjobult, anslöt den först till till adaptern på motorn utan att ha slangen till turbon inkopplad och fick då runt 4 bar oljetryck då jag körde med startmotorn. Plockade av ventilkåpan och körde för att se hur det såg ut med oljematningen vid kammarna utan turbon inkopplad.

Kopplade sen in slangen till turbon och flyttade oljetrycksmätare till turbon och då fick jag 3 bar vid turbon, då man kollar oljeflödet vid kammarna ser man i alla fall ingen skillnad med turbon i kopplad mot utan turbon. Kollade även returen från turbon att det kom olja där då jag körde på startmotorn så man vet att flödet går genom turbon.

Vad som är intressant är väl vilket oljetryck man får då oljan blir varm och tunnare, dock känns det väl ut som att det inte borde vara nån större risk att man tappar snöröjningen upp till toppen.

20240924_124427.jpg20240924_103458.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har nu test startat som hojen är med turbon bara tryckandes ut i luften, men jag får ett jäkla tryck i vevhuset.

Ganska fort började det trycka ut olja från ventilkåpan så det sprayade ut olja över grenrör och framskärm. Lossade oljelocket och det är bra blås där med? Är det oljetrycket från turbo som via returen kommer in i vevhuset ovanför oljenivån som bygger upp trycket i vevhuset?

Har för mig att det har talats om ökad vevhusventilation då man har turbo. Känns ut som att det krävs ett ganska rejält hål för att ventilera bort detta tryck.

Är det läge att strypa oljetrycket turbon, minskar det trycket i vevhuset?

Tycker det är lite lurigt om turbon I säg skulle bygga upp tryck i vevhuset då den inte laddar motorn nu, det enda jag kan komma på är ju oljereturen från turbon.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En turbo som inte är inkopplad borde inte kunna ge tryck i vevhuset. Oljan dit ska inte gå vidare någonstans utan bara ner i tråget igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är allt som det ska i lagringen till turbon? Det måste ju vara från oljeevakueringen det trycker luft till vevhuset om inte kompressorn är inkopplad. Inget annat är ju kopplat till motorn.
Men egentligen ska det ju inte bli så stort läckage den vägen så jag tänker att nåt är galet där?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kan vara nåt annat än turbon som jäklas. Skulle tro att ett kompprov kan vara värt att göra.
Fick en del olja från vevhusventilationen på CB250K4 räsern under rejsen i Norge härom veckan, misstänker knäckta kolvringar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagt jag kan inte riktigt få ihop hur det blir tryck i vevhuset om man inte laddar. Det kan ju visa sig så att jag haft tryck i vevhuset men att man inte märkt detta fören jag haft lossat ventilkåpan och jag är lite osäkrr på om verkligen hade packnkngen rätt meb bra tryck var det då det blev ett oljesprut framåt.

Har för mig att jag tagit kompprov sol var okej då hojen trilskades med att starta med elstarten ich fick dåligt på lågvarv men då visade det sig vara fel på statorn men jag kan ju testa kompen igen.

Funderar på om man skulle lossa returen från turbon och släppa oljan i en flaska, man borde snabbt märka om trycket I vevhuset försvinner innan oljenivån blir för låg.

Om man ska in med extra vevhusventilation känns det väl ut som smart att ha en ventilation i transmissionskåpan och sen ha kvar originalet i ventilkåpan, eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt jag kan inte riktigt få ihop hur det blir tryck i vevhuset om man inte laddar. Det kan ju visa sig så att jag haft tryck i vevhuset men att man inte märkt detta fören jag haft lossat ventilkåpan och jag är lite osäkrr på om verkligen hade packnkngen rätt meb bra tryck var det då det blev ett oljesprut framåt.

Har för mig att jag tagit kompprov sol var okej då hojen trilskades med att starta med elstarten ich fick dåligt på lågvarv men då visade det sig vara fel på statorn men jag kan ju testa kompen igen.

Funderar på om man skulle lossa returen från turbon och släppa oljan i en flaska, man borde snabbt märka om trycket I vevhuset försvinner innan oljenivån blir för låg.

Om man ska in med extra vevhusventilation känns det väl ut som smart att ha en ventilation i transmissionskåpan och sen ha kvar originalet i ventilkåpan, eller?

Gör det så har du uteslutit den orsaken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur mycket tryck brukar det vara i vevhuset? Tycker att man kanske borde ha problem på kompressorhojen där man laddar och laddtrycket kan smita flrbi kolvringarna men på denna så kan jag inte riktigt få ihop det.

Kände att det pulserade friskt både från oljepåfyllningen med locket av och genom vevhusventilationen i ventilkåpan men det kanske är hyfsat tryck original?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket tryck brukar det vara i vevhuset? Tycker att man kanske borde ha problem på kompressorhojen där man laddar och laddtrycket kan smita flrbi kolvringarna men på denna så kan jag inte riktigt få ihop det.

Kände att det pulserade friskt både från oljepåfyllningen med locket av och genom vevhusventilationen i ventilkåpan men det kanske är hyfsat tryck original?

Det pulserar ju så det kan kännas mycket med handen en bit från öppningen men egentligen ska ju medeltrycket vara lågt. Testa att hålla för hålet med en plastpåse så tror jag det blir mer tydligt hur lite det egentligen blåser.

Vet inte på motorcyklar men jag har märkt på bilar att det kan kännas väldigt olika om man håller handen med en aning avstånd ifrån påfyllnadshålet. Vissa bilar känns knappt och andra kan kännas som att det blåser från hålet. Fast egentligen pulserar det alltså bara.

Det tryck som blir är ju bara från läckage förbi kolvringarna och det är normalt sett inte mycket alls.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det pulserar ju så det kan kännas mycket med handen en bit från öppningen men egentligen ska ju medeltrycket vara lågt. Testa att hålla för hålet med en plastpåse så tror jag det blir mer tydligt hur lite det egentligen blåser.

Vet inte på motorcyklar men jag har märkt på bilar att det kan kännas väldigt olika om man håller handen med en aning avstånd ifrån påfyllnadshålet. Vissa bilar känns knappt och andra kan kännas som att det blåser från hålet. Fast egentligen pulserar det alltså bara.

Det tryck som blir är ju bara från läckage förbi kolvringarna och det är normalt sett inte mycket alls.

Jag får kolla vidare, kom på att kopplingskorgen ligger ju också dåligt till för att vispa runt olja som sen kanske kan blåsa ut olja med pulserna genom påfyllningen.

Det kan väl dock inte finnas nån nackdel med en extra eller större öppning till vevhusventilationen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag får kolla vidare, kom på att kopplingskorgen ligger ju också dåligt till för att vispa runt olja som sen kanske kan blåsa ut olja med pulserna genom påfyllningen.

Det kan väl dock inte finnas nån nackdel med en extra eller större öppning till vevhusventilationen?

Det är nog riskfritt men du bör kanske sätta ett filter där ifall det blir för stort.
Jag tror inte du behöver det, jag misstänker att du inte har så högt tryck som du tror.

På racemotorer sätter dom ju ibland en vakuumpump som evakuerar luften ur vevhuset. Det ska tydligen ge lite extra effekt att kolvarna inte behöver pumpa runt luft på undersidan också.
Åtminstone i teorin.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag minns rätt är väl CB250N en360 graders parallelltwin. Kolvarna går upp och ner samtidigt. Vilket gör att vevhusventilationen andas mycket. En p-twin ökänd för ventilationsproblem var Norton Commando på sjuttiotalet. En mod som finns är att sätta en reedventil på vevhusventilationen för att få undertryck i vevhuset.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är nog riskfritt men du bör kanske sätta ett filter där ifall det blir för stort.
Jag tror inte du behöver det, jag misstänker att du inte har så högt tryck som du tror.

På racemotorer sätter dom ju ibland en vakuumpump som evakuerar luften ur vevhuset. Det ska tydligen ge lite extra effekt att kolvarna inte behöver pumpa runt luft på undersidan också.
Åtminstone i teorin.

Original sitter det en öppen slang utan filter från ventilkåpan men ett filter kan ju inte skada. Det verkar vara så på samtliga tre CB250N jag har men jag har för mig att det finns vissa modeller som även har sluten vevhusventilation kopplad till luftburken. Om man har en slang ner vid bakhjulet så blir man ju fundersam på om det kan dra in damm i vevhuset då den är helt öppen, fast ma kanske har räknat att slangen är så lång att pulsen ska hinna vända i slangen? Fast detta är kanske inget problem för traktorerna har ju bara ett rör ut från blocket och traktorer har ju en tendens att köras där det är väldigt dammigt.

Om jag minns rätt är väl CB250N en360 graders parallelltwin. Kolvarna går upp och ner samtidigt. Vilket gör att vevhusventilationen andas mycket. En p-twin ökänd för ventilationsproblem var Norton Commando på sjuttiotalet. En mod som finns är att sätta en reedventil på vevhusventilationen för att få undertryck i vevhuset.

Det stämmer att motorn är en parallelltwin, då du säger det är ju detta ganska logiskt att det blir värre än om bägge kolvarna går upp och ner samtidigt mot om en kolv då och när den andra går ner.

Var kan man hitta en sån där reedventil till vevhusventilationen? Är väl en sån grej som inre skadar om den sitter där, borde inte den vara bra för åt inte dra in skit i motorn?

Ska testa att starta den med oljelocket stängt igen och se om den trycker ut olja från ventilkåpan kan ju varit så att ventilkåpspackningen hamnade fel, är lite bökigt att få loss och dit ventilkåpan då turbogrenröret är mer ivägen än original krökarna.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top